*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

جاده هاي بابل همچنان مرگ آفرين است

 

نداشتن شانه خاکی و نبود چراغ های روشنایی ، مشکل کمربندی ، رانش و کم عرض بودن جاده ها و نیز آسفالت نامناسب و نیز نصب شدن گاردریل ها بدون علامت هشدار دهنده ، از جمله مشکلات برخی جاده های درون و برون شهری بابل است.

 

شهرستان 520 هزار نفری بابل دارای شش بخش و هفت شهر است که تصادفات پی در پی در جاده های این شهرستان موجب نگرانی مردم منطقه و خانواده ها را فراهم کرده است.

جاده های مسیر بابل به آمل، جاده شهید صالحی منتهی به بندپی شرقی، جاده خشرودپی منتهی به بخش بندپی غربی، جاده گنج افروز به بابلکنار منتهی به لفور، جاده بابل به بهنمیر و جاده بابل به قائمشهر از جمله جاده های شهرستان بابل است.


عمق فاجعه تصادف در جاده های بابل به حدی است که نه تنها مرگ های گروهی صورت می گیرد بلکه در هفته گذشته متاسفانه در طول 24 ساعت سه تن از بابلی ها در کنارگذر جنوبی این شهرستان جان خود را از دست داده اند.


بدون تردید بروز تصادفات منجر به مرگ در بابل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و رفع علت های این تصادفات از سوی مسئولین مربوطه می تواند بخشی از استرس حاکم در جاده های بابل را کاهش دهد.


جاده بابل به بهنمیر بدلیل نداشتن شانه خاکی و وجود شالیزار و مزارع کشاورزی در حاشیه جاده سبب شده است تا رانندگان و عابران راه فراری در موارد خطر نداشته باشند که همه ساله شاهد انحراف خودروها به داخل زمین های کشاورزی هستیم .


جاده شهید صالحی نیز که یکی از جاده های پر خطر در سطح مازندران محسوب می شد در چند سال اخیر بدلیل نصب گاردریل و نصب چراغ های روشنایی و نیز تعریض جاده ها و راه اندازی سرعت گیرها دراین جاده اگر چه برتصادفات منجر به فوت و نیز تصادفات شاخ به شاخ خودروها کاسته است ولی همچنان بدلیل شلوغی بیش از حد این جاده شاهد تصادفات متعدد هستیم .


جاده خشرودپی در بخش بندپی غربی بابل نیز بدلیل کم عرض بودن و نیز نبود گاردیل ها دلیل اصلی تصادفات است و این موضوع در جاده قدیم بابل به آمل نیز به همین صورت است و اگر علائم راهنمایی و رانندگی و نیز حاشیه جاده های آن که در دست احداث است هر چه زودتر ترمیم نشود باید شاهد حوادث دیگری بود که قابل جبران نخواهد بود.


جاده جدید بابل به آمل اگر چه در سال های اخیر تعریض صورت گرفته است و چهار بانده شده ولی متاسفانه بدلیل وجود دوربرگردان های غیر استاندارد خطر تصادفات برای رانندگان وجود دارد که رفع این مشکل مساعدت مسئولین را می طلبد.


رییس مرکز فوریت های پزشکی اورژانس 115 بابل در این رابطه گفت که در سال گذشته تعداد چهار هزار و 368 مورد ماموریت با موضوع تصادف از سوی این مرکز انجام شده است که از این تعداد 226 مورد مصدوم در محل حادثه درمان و سه هزار و 323 مصدوم جهت ادامه عملیات درمانی به بیمارستان انتقال یافتند.


احمد محمدپور افزود: همچنین در این ماموریت ها تعداد یک هزار و 80 نفر از مصدومین تصادفات در این شهرستان حاضر به انتقال به بیمارستان نشده اند.


وی گفت: در سال گذشته 34 نفر در حوادث تصادفات در شهرستان بابل در محل حادثه به دلیل شدت جراحات وارده و خونریزی در دم جان سپردند.


وی اظهارداشت: در چهارماهه نخست سالجاری یک هزار و 683 ماموریت تصادف از سوی اورژانس 115بابل انجام شد که از این تعداد 82 مصدوم در محل حادثه درمان و یک هزار و 32 مصدوم به بیمارستان انتقال یافتند و 360 مصدوم نیز حاضر به انتقال به بیمارستان نشده اند.


وی بیان کرد: متاسفانه در چهار ماه نخست سالجاری 13 نفر در محل حادثه تصادف به علت شدت جراحات و خونریزی در این شهرستان در دم جان سپردند.


نقطه قابل توجه این است که برخی از مصدومین حوادث رانندگی بعد از اینکه به بیمارستان منتقل شده اند به علت عوارض ناشی از حوادث رانندگی بعد از مدت زمانی جانشان را از دست می دهند.


عباس لطیفی کارشناس ارشد عمران و راهسازی بیان کرد: یکی از دلایل آمار بالای تصادف در جاده های بابل عدم وجود کنار گذر از یک سو و عدم تعرض و نبود شانه خاکی در جاده های منتهی به جنوب شهرستان می باشد.


وی اظهارداشت: علاوه براین موارد رانش های جاده ای که بعد از بارش شدید در فروردین امسال رخ داده است و متاسفانه تاکنون برای ترمیم آن اقدامی نشده است آمار این تصادفات را بالا برده است.


وی افزود: متاسفانه جاده هایی در شهرستان بابل وجود دارد که نزدیک به 60 سال از احداث آن می گذرد اما هیچ تعریض و افزایش باند در آن صورت نگرفته است که این امر برای شهرستانی که بیش از نیم میلیون نفر از جمعیت را در خود جای داده است و از سویی دیگر پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر می باشد ، قابل قبول نمی باشد.


'
فرید صادقی' یکی از رانندگانی که 40 سال در جاده بابل به بابلکنار مسافر جابجا می کند به خبرنگار ایرنا گفت:علاوه بر جاده های ناهموار که از سوی کارشناسان به عنوان یک عامل اصلی در تصادفات مطرح می شود و به نظر می رسد که درست است، متاسفانه در سال های اخیر بی تجربه گی رانندگان و یا سرعت غیر مجاز و جوان بودن راننده یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در افزایش آمار تصادفات مرگبار در شهرستان بابل است.


وی ادامه داد: عده ای از جوانان حتی تحصیل کرده ها به علت عدم شغل مناسب مجبور به مسافر کشی شده اند و حضور این افراد جاده ها را بسیار شلوغ کرده است که این عوامل هم در آمار تصادفات نقش زیادی دارد.


نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه شهرستان بابل در صدر آمار منجر به فوت در سطح استان مازندران قرار دارد که یکی از دلایل فراوانی آن نقاط حادثه خیز در راههای مواصلاتی این شهرستان می باشد.


حسین نیازآذری افزود: از وزارت راه و شهرسازی انتظار می رود که حداقل این نقاط حادثه خیز را که جان هموطنان ما را به خطر می اندازد و قتلگاه جوانان این شهرستان شده است را اصلاح و بهسازی کند.


وی بیان کرد: همچنین از پلیس راهور هم انتظار داریم که شبکه پوششی خود را در تمامی جاده های بابل گسترش دهد که این امر در پیشگیری از وقوع تصادفات نقشی اساسی دارد.


وی گفت: نصب علائم هشدار دهنده برای افزایش ایمنی راهها اقدام مناسبی است که مجددانه از راهداری و حمل و نقل استان می خواهیم نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشد.


وی اظهارداشت: در هر صورت مردم از وضعیت بسیار خطرناک جاده ها و فقدان شرایط ایمنی ناراضی و نگران هستند و از دولت انتظار اقدامات پیشگیرانه را دارند.


وی افزود: البته مردم به خصوص جوانان و کشاورزان نیز باید با توجه به شرایط جاده ها مقررات و قانون راهنمایی و رانندگی را بیشتر رعایت کنند.


نیازآذری مجددانه از استانداری، سازمان مدیریت بحران و اداره کل راه و شهرسازی مازندران خواست برای کاهش خطرات ناشی از تصادفات مرگبار در جاده های بابل اهتمام بیشتری داشته باشند.


رئیس اداره راه و شهرسازی بابل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قالب تصادفاتی که در شهرستان بابل رخ می دهد به علت سرعت زیاد رانندگان است و همچنین تعداد زیادی از این تصادفات در روستاها اتفاق می افتد.


'
محمدرضا بازیار' در پاسخ به اينکه چرا برخی از جاده های جنوب بابل فاقد شانه خاکی است، افزود: در جاده هایی که فاقد شانه است زمین ها باید مورد تملک قرار گیرد تا تعریض انجام شود و تملک این زمین ها نیازمند اعتبارات ملی است که درصدد ایم تا این طرح را به مرحله اجرایی برسانیم.


وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا رانش های جاده ای در بابل ترمیم نمی شود؛ بیان کرد: با امکاناتی که اداره راه و شهرسازی داشته است، پنج دیوار حائل در نقاط رانشی شهرستان ایجاد شده است و همچنین برخی نقاط دیگر را با امکاناتی که داشته ایم رفع رجوع شد اما ترمیم اساسی این رانش ها نیازمند اعتباراتی است که مقرر شد از سوی مدیریت ستاد بحران استان مازندران تخصیص یابد که متاسفانه به دلیل محدودیت های منابع مالی اختصاص نیافته است.


وی گفت: خوشبختانه با همکاری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران درصدد تخصیص اعتبارات برای ترمیم جاده های رانشی در شهرستان بابل هستیم.


بازیار بیان داشت: به طور نمونه ترمیم رانش جاده بالف کلا در بخش بابلکنار با تخصیص اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال به زودی با انتخاب پیمانکار آغاز می شود.


رییس اداره راه و شهرسازی بابل اظهارداشت: در یک سال گذشته اقدامات مثبتی در جاده های بابل رخ داده است که می توانیم به آسفالت 23 کیلومتر راه روستایی، ترمیم 15 سردهنه های پل، نصب 23 کیلومتر نیوجرسی، 20 کیلومتر روش آسفالت، نصب چراغ روشنایی در جاده ها و احداث چندین دوربرگردان نام ببریم.


وی افزود: ما نیز از کشته شدن عزیزانمان در تصادفات نگرانیم و به طور جدی به دنبال تکمیل طرح های عمرانی خودمان در جاده ها می باشیم و امیدواریم رانندگان نیز با رعایت سرعت مطمئنه بتوانند در کاهش آمار تصادفات کمک کار باشند.

 

 


گزارش از زینب حبیب پور گودرزی خبرنگار ايرنا

 

 

 

 

 

سخن مسئول وبسايت:

 

با توجه به خبر درج شده در خبرگزاري ايرنا، بارها و بارها حوادث ناگواري در جاده بين المللي و جدا كننده ايمن آباد شمالي و جنوبي از سال 1344 تا به حال رخ داده است، اما همچنان بايد شاهد بعضي تصادفات وحشتناك بود.از خسارت هاي مالي گرفته تا خسارت هاي جاني.

 

 با توجه به تصادفات گزارش شده در سال هاي اخير بويژه سال 1394 و قول مسئولان شهرستاين و استاني و نمايندگان مردم بابل در خانه ي ملت، مبني بر پيگيري اين مهم، خبري از حل مشكل مهمترين نقطه حادثه خيز در روستا نيست.

 

 

در هر صورت اميدواريم هر چه زودتر اين مشكل بريدگي جاده ي بين المللي در روستا، كه از سوي مسئولين راه و شهرسازي بابل و همچنين نمايندگان مردم روستايمان و بابل در مجلس شوراي اسلامي، مورد توجه قرار گرفته است، نهادهاي اجرايي سه روستا از جمله اعضاي شوراي اسلامي و دهياري ايمن آباد، پايين كروكلا و بالا كروكلا، بطور جدي پي گير اين امر مهم شوند تا در دراز مدت، شاهد حوادث ديگر و پرداخت خسارت جاني، نباشيم.

 

 

دو شيوه و راه حل اساسي و اجرايي شدن هر دو شيوه، براي برون رفت از حوادث در اين نقطه حادثه خيز روستا، پيشنهاد مي شود:

 

اول: حذف بريدگي و ايجاد دور برگردان

 

دوم: ساخت و احداث زيرگذر براي عبور و مرور تيلر كشاورزي و عابر پياده با توجه به غير استاندارد بودن و برقي نبودن پله هاي پل عابر پياده.

 

 

 

 

اما تا حل شدن اين مشكلات،

 

اميدواريم اهالي روستا ضمن رعايت اصول راهنمايي و رانندگي بويژه در نقاط حادثه خيز

و

استفاده از پل عابر پياده(عزيزاني كه توانايي استفاده از آن را دارند)

 

از بروز خسارت به خود و ديگران پيشگيري نمايند.

 

 

{jcomments on}

حاج سيدعلي هاشمی کرويي درگذشت

 

 

 

همانا بندگان را  به چيزى از قبيل ترس، گرسنگى، كاهشى در اموال، محصولات و جان ها مى ‏آزماييم

 

و مژده از آنِ كساني است كه صبر پيشه مي كنند.  (سوره بقره/155)

 

 

 

ساعت 11 صبح امروز سه شنبه 16 شهريورماه 1395، حاج سيدعلي هاشمي كرويي فرزند نصراله( پدر يوسف، ارزانكده مامطير) در سن 80 سالگي ، دار فاني را وداع گفت.

 

 

حاج سيدعلي كه يكماه گذشته را در كما به سر مي بُرد، ظهر امروز در بيمارستان روحاني بابل درگذشت.

 

 

پیکر ايشان بعدازظهر امروز پس از شستشو و کفن نمودن، توسط اهالي روستا تشییع شد و در آرامگاه زردكجار روستای پايين کروکلا به خاک سپرده شد.

 

 

 

مراسم ختم و آئین سنتی مجمعه شام فرداشب چهارشنبه 17 شهريورماه 1395، بعد از اذان مغرب و عشا در مسجد صاحب الزمان(عج) پايين کروکلا برگزار می شود.

 

 

 

 

 

سایر مراسم ختم در همین بخش خبری اعلام خواهد شد.

 

 

 

 

 

وبسايت روستا  درگذشت حاج سيدعلي هاشمی کرویی را

 

به اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا

 

و به خانواده محترم ايشان،  تسليت مي گويد.

 

 

 

 

 

 

به روز مرگ چو تابوت من روان باشد                       گمان مبر که مرا درد این جهان باشد

 

برای من  مگِری و مگو: دریـغ  دریـغ                        به دام  دیـو در اُفتی، دریـغ  آن باشد

 

                                                                      
                                                حضرت مولوي

 

 

  

 

 

 

{jcomments on}

تسهيلات ساخت و بازسازي مسکن روستايي

 

 

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می گوید، سقف تسهیلات برای نوسازی و بهسازی واحدهای مسکن روستایی با رشد 60درصدی به 180 و 200 میلیون ریال در دولت یازدهم افزایش یافته است.

 

حمیدرضا سهرابی روز چهارشنبه 10 شهريورماه1395، در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه قبل از سال 1393 سقف تسهیلات برای نوسازی و بهسازی واحدهای مسکن روستایی 125 میلیون ریال بود، گفت: سقف این تسهیلات در سال های 1393 و 1394 به 150 میلیون ریال و از اوایل امسال با مصوبه هیات دولت سقف این تسهیلات به 180 و 200 میلیون ریال افزایش یافت. دوره بازپرداخت اقساط این تسهیلات 15 سال تعیین شده است.


وی افزود: دو سال از این 15 سال مربوط به دوره مشارکت مدنی برای ساخت و نوسازی واحدهای مسکن روستایی است و 13 سال دیگر برای بازپرداخت مدت اقساط آن خواهد بود.


مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران با اشاره به زمان پرداخت این تسهیلات یادآورشد: با معرفی بنیاد مسکن به بانک های عامل در صورتی که مدارک متقاضیان کامل باشد بانک ها بین 20 تا 30 روز تسهیلات خود را پرداخت می کنند.


سهرابی با اشاره به مزیت های پرداخت تسهیلات برای بهسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی، گفت: تاکنون 136 هزار میلیارد ریال (13 هزار و 600 میلیارد تومان( تسهیلات از طریق نظام بانکی با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بهسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی پرداخت شده است.


این مقام مسوول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: هم اکنون تمام روستاییان برای نوسازی واحدهای مسکن خود می توانند از تسهیلات 180 میلیون ریالی بنیاد مسکن استفاده کنند.


سهرابی تاکید کرد روستاهای شهرستان های مرزی و سواحل مکران می توانند 200میلیون ریال تسهیلات مسکن برای تخریب و نوسازی واحدهای فرسوده خود دریافت کنند.

 

 



**
مقاوم سازی 40 درصد مسکن روستایی


مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران افزود: تا سال 1384 کمتر از 10 درصد خانه های روستایی در برابر زلزله وبلایای طبیعی مقاوم بودند، اما پرداخت تسهیلات روستایی برای بهسازی و نوسازی واحدهای مسکن روستایی سبب شده است هم اکنون بیش از 40 درصد واحدهای مسکن روستایی در برابر زلزله مقاوم شوند.


سهرابی با بیان اینکه به طور میانگین سالیانه 200 هزار واحد مسکن روستایی با استفاده از این تسهیلات نوسازی و یا بهسازی شده اند، گفت: بنیاد مسکن همواره تلاش کرده است این تسهیلات با سود 5 درصد و به سهولت به روستاییان متقاضی پرداخت شود.


سالیانه با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران 200 هزار واحد مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات بانکی نوسازی و یا بهسازی می شوند و هم اکنون ساختمان های بسیاری از روستاهای کشور با استفاده از این تسهیلات نوسازی شده است.


بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دو برنامه پنج ساله چهارم و پنجم توسعه کشور بهسازی و نوسازی 2میلیون واحد مسکونی روستایی را در دستور کار خود قرار داده است.


براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 تعداد واحدهای مسکونی روستایی کشور پنج میلیون و 172 هزار و 594 واحد بوده است. از این تعداد 9.5 درصد دارای ساختار اسکلت فلزی، 11.1 درصد بتون آرمه، 78.7 درصد سایر و 0.7 درصد اظهار نشده است.

 

 

 

 

منبع: ايرنا

 

كلاس آموزشي مهارت زندگی و كاهش آسیب های اجتماعی

 

گروه نو اندیش روستای ايمن آباد با هماهنگي اداره ي بهزيستي شهرستان بابل، در راستاي افزايش سطح آگاهی اهالی روستا اقدام به برگزاري يك كلاس آموزشي درباره مهارت زندگی و كاهش آسیب های اجتماعی، نموده است.

 

اين كلاس آموزشي ويژه خواهران و مادران روستا مي باشد، لذا از همه ي اين عزيزان دعوت شده است تا در اين كلاس شركت نمايند تا با آگاهي بيشتر زندگي بهتري را براي خود و خانواده شان رقم بزنند.

 

 

 

زمان: چهار شنبه 17 شهريورماه 1395

ساعت 10 صبح

 

مكان: تکیه ي مسجد جامع ایمن آباد 

 

 


حضور برای تمام بانوان روستاي ایمن آباد و کروکلا رایگان و آزاد می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تهيه و ارسال خبر: نقي نجفي ايمني،مسئول گروه نو انديش روستا

 

{jcomments on}

اخطار هواشناسی مازندران ، اهالي روستا به هوش باشند

 

هواشناسی مازندران با انتشار اخطاریه ای نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر عمومی و همچنین طوفانی شدن دریای خزر طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری هشدار داد.

 

 

 

 

 

در این اخطاریه که نسخه ای از آن امروز دوشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت ، آمده است که بر اساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی هوای امروز دوشنبه و فردا سه شنبه نیمه ابری با بارش های پراکنده در استان پیش بینی می شود.

 

بنابر این گزارش با تقویت تدریجی جریانات خنک و مرطوب شمالی سطح زمین و عبور امواج میانی جو ، شاهد تشدید بارندگی و وزش باد نسبتا شدید ، کاهش دمای هوا، رعد برق و مواج شدن دریا در 2 روز پایانی این هفته خواهیم بود.

 

هوشناسی مازندران اعلام کرد که در این مدت آبگرفتگی معابر عمومی در برخی مناطق دور از انتظار نیست و در ارتفاعات علاوه بر بارندگی ، پدیده مه نیز پیش بینی می شود.

 

هواشناسی استان نسبت به طوفانی شدن دریای خزر و افزایش خطر شنا و صید در آن نیز به دنبال تقویب سامانه بارشی و تغییرات جوی هشدار داد.

 

مازندران 338کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد و 44فروند قایق کیلکا نیز مشغول صید این گونه در دریای خزر هستند.

 

براثر طوفان 130 کیلومتری و سیلاب بامداد جمعه 12شهریور در قائمشهر، آمل و برخی مناطق شهرستان بابل در مازندران به بیش از شش هزار واحد مسکونی خسارت وارد شد.

 

بر اساس گزارش مدیریت بحران طوفان و تندباد جمعه گذشته 170 میلیارد تومان به بخش های مختلف مازندران خسارت زد.

 

 

 

 

 

منبع: ايرنا

 

آخرين خبرهاي پرداخت خسارت توفان، از سوي دهيار ايمن آباد

 

 سيدنقي حسيني ايمني دهيار روستاي ايمن آباد ضمن تلاش شبانه روزي از زمان حادثه تا به اين لحظه يعني ساعت 21:45 ، 14شهريور 1395 كه همچنان در دهياري روستا حضور دارد و منتظر تحويل گرفتن مدارك خسارت ديدگان روستاست اعلام نمود:

صبح امروز يكشنه 14 شهريورماه 1395،  آقاي نيازيان کارشناس بنیاد مسکن انقلاب اسلامي مازندران، در روستاي ايمن آباد و كروكلا حاضر شد و از منازل افرادی که در اثر طوفان بامداد جمعه 12شهريورماه،  خسارت دیده اند بازديد نمود.

 

اسامی افرادي كه بر اثر طوفان خسارت ديده اند شامل افراد زير هستند:

سیدعظیم حسینی(عزیز) _ سيدعباس حسینی (عزیز) _ سيدقهار حسینی - سيدمرتضی حسینی(ساعت ساز) - ملک محمد زاده - رضا بابازاده - سيدمحسن حسینی - سيده خدیجه ارشادی - سيدنعمت ارشادی - رجب لکایی - سيدرمضان ارشادی - سيدهادی حسینی - سيداصغر حسینی(اسلام) - سيدرحمت حسینی (غلامحسین) - سيدوحید هاشمی - سيده صغری هاشمی(همسرمرحوم عزیز حسینی) - سيدحسن هاشمی(موسی) و عبداله صالحی می باشند.

 

دهيار روستاي ايمن آباد در ادامه عنوان نمودند: بر اساس وظيفه با توجه به حضور مستمر اينحقير تا به امروز در بخشداری لاله آباد، بر اساس آخرين خبرها تا به امروز چند تریلی ایرانیت تحویل بخشداری لاله آباد گردید و در انبار ذخيره شده است.

 

با پایان یافتن کار كارشناسی تمامي روستاهای بخش لاله آباد ، انشا اله از صبح فردا دوشنبه 15 شهريورماه 1395، با ارایه مدارک لازم توسط دهیاران روستاهاي اين بخش و برگه کارشناسی بنیاد مسکن انقلاب اسلامي، با توجه به اینکه بخش لاله آباد بزرگترین بخش شهرستان بابل می باشد، حجم کار بسیار بالاست اما تلاش مي شود تا دو روز آینده ایرانیت ها به افراد مورد نظر تحویل داده شود.

 

سيد نقي حسيني ايمني ضمن قدرداني از اهالي روستاي ايمن آباد و همچنين كروكلا، كه با صبر و بردباري و تحمل به دليل قطعي آب و برق و خسارت وارد شده بر عزيزان، نهاد اجرايي روستا و بخشداري لاله آباد را در انجام به موقع وظايف ياري نمودند، به نوبه ي خود از بخشدار لاله آباد جناب آقای  نقی مصطفی زاده گنجی نيز از تلاش 24 ساعته ايشان طي اين مدت سپاسگذاري نمودند.

 

 

 

 

 

 

5مدال طلا سهم باشگاه آرمان روستا

تيم باشگاه فرهنگي ورزشي آرمان روستاي مان در مسابقات قهرمانی کونگ‌فو توتایما کشور در رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به پنج عنوان قهرماني و كسب مدال طلاي اين دوره از مسابقات دست يافتند.

در پایان سی و پنجمین دوره مسابقات قهرمانی کونگ‌فو توتایما کشور در سلمانشهر كه ۱۰ تا ۱۲شهریور ماه 1395، برگزار شد، شنبه شب تیم تهران قهرمان شد و مازندران ب و الف به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند .

 

 

 

 

 

 

در سی و پنجمین دوره مسابقات قهرمانی کونگ‌فو توتایما یادواره استاد بهرامی نژاد مسئول سبک کونگ‌فو توتایما کشور ، 250 ورزشکار از 12 استان در 4 رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالاندو روز در سالن آزادگان سلمانشهر رقابت کردند كه از اين ميان   ۵ فایتر از باشگاه ورزشي آرمان روستاي ايمن آباد با مربي گري آقاي سيدتقي هاشمي كرويي بودند.

 

 

در رده سني نوجوانان آقای رضا روزمه و مهدی اسماعیل پور عنوان قهرماني را كسب كردند.

 

 

در رده ي سني حوانان نيز امیر حسین ارشادی فرزند مرتضی و امیر محمد پولادی به عنوان قهرماني دست يافتند.

 

 

در رده سني بزرگسالان نيز آقای محسن آقانژاد قهرمان شد.

 

لازم به توضيح اينكه فایتر ايمن آبادی امیرحسین ارشادی همراه با مربی اش سيدتقي هاشمي به اردوی مسابقات انتخابي تيم ملي کونگ فو توآ در کرمانشاه دعوت شدند.

 

 

 

 

 

سید تقی هاشمی رئيس هيات ورزش هاي رزمي شهر زرگرشهر و بخش لاله آباد و مسئول باشگاه فرهنگي ورزشي آرمان روستایمان و همچنين سرپرست تيم اعزامي مازندران به سی و پنجمین دوره مسابقات قهرمانی کونگ‌فو توتایما کشور، با بیان این مطلب افزودند: سطح مسابقات بسيار بالا بوده است و رزمي كاران كشور، با آمادگي كامل در اين دوره از مسابقات شركت كردند.

 ايشان توانمندي اعضاي تيمش را در باشگاه آرمان بسيار عالي توصيف نمود و اثبات نمود اين پنج تن از ورزشكاران باشگاهش از بهترين هاي كشور هستند.

سيد تقي هاشمي با بيان اينكه متاسفانه نه تنها حمايت مادي از اين ورزشكاران نمي شود، بلكه حمايت معنوي نيز حداقل از سوي نهاد اجرايي روستا دريغ مي شود. و اين انتظار غير منطقي نمي باشد. نصب پارچه نوشته يا بنر كه بسيار روحيه بخش است، هزينه ي چنداني ندارد اما اين مهم را هم از سوي نهاد اجرايي روستا شاهد نيستيم.

ايشان در پايان عنوان نمودند كه هفته ي آينده براي انتخابي تيم ملي به كرمانشاه خواهيم رفت و امير حسين ارشادي يكي از اميدهاي ما در اين دوره از مسابقات است.

ايشان در پايان از حمايت آقاي افشين لاسمي (فروشنده ي آهن آلات) نيز بخاطر حمايت هايشان، بسيار قدرداني نمودند.

 

 

 

 

 

اين موفقيت ارزشمند را به

 

سيدتقي هاشمي كرويي،سيداميرحسن ارشادي و ساير اعضاي باشگاه فرهنگي ورزشي آرمان


و اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا تبريك مي گوئيم.

 

 

 

 

 

 

ارسال خبر: سيده كوثر هاشمي كرويي

         منبع: خبرگزاري صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران

 

{jcomments on}

طوفان، رعد و برق و وزش باد شديد در روستا + تصاوير

  بر اساس پيش بيني درست اداره كل هواشناسي مارندران ساعت چهار و سي دقيقه بامداد امروز جمعه 12 شهريور ماه 1395، ناگهان شاهد رعد و برق، وزش باد و باران شديد و در نهايت طوفان بوديم. طوفاين كه طي چند دهه اخير بي سابقه بوده است. نزديك به يكساعت كه شاهد طوفان بوديم رعد و برق ادامه داشت و وزش شديد باد خسارت هاي زيادي را به مناطق مسكوني و تجاري مختلف مازندران بويژه در بابل، آمل و قايمشهر وارد ساخت.

 

تداوم رعد و برق با صداي مهيبش خواب از چشم خانواده هاي مازندراني و اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا ربود.

 

طوفان، رعد برق و بارش شدید باران بامداد امروز موجب قطع و سقوط درختان و تخریب پوشش ساختمان ها و آبگرفتگی و انسداد عبور و مرور  در معابر و خیابان های روستاهاي شهرهاي ياد شده شد.

 

بر اساس آخرين خبرها در روستاي ايمن آباد و كروكلا نيز غير از قطع شدن چند درخت و پرتاب شدن ايرانيت ها و حلبي هاي پيچ و مهره نشده ي سقف خانه ها، خسارت ديگري براي اهالي به همراه نداشته است.


تلاش دستگاه هاي مسئول برای بازگشائی خیابان های اصلی شهر بابل همچنان ادامه دارد و ارتباطات مخابراتی و برق بیشتر مناطق شهر و روستاهای بابل قطع می باشد.

 

ارتباط مخابراتي تلفن ثابت در روستا قطع مي باشد.

 

بر اساس آخرين خبرها از روستا سقف انباري يكي از خانه ها كنده شد و بر سقف سرويس بهداشتي خانه ي همسايه فرود آمد.

 

 

 

بر اساس آخرين خبرها، متاسفانه سقف منزل سيدمحسن حسيني ايمني و نعمت ارشادي بر اثر باد كنده شد. سقف خانه ي رمضان ارشادي نيز دچار خسارت شد.

در كروكلا نيز سقف خانه ي داماد كاظم نانوا كنده شد.

ديواره هاي سايه روشن منزل هادي لاسمي ايمني نيز باد آنرا فرو ريخت.

بخشي از سقف خانه هاي آقايان سيدمرتضي حسيني ايمني(ساعت ساز)، سيدحسن هاشمي كرويي(فرزند حاج موسي)، استا عظيم حسيني ايمني(عظيم بنا) فرو ريخت.

 

 

 

 بر اساس آخرين خبرها، متاسفانه آب و برق روستا قطع مي باشد. مردم براي تهيه آب شرب خانه هايشان كنار چاه فواره اي روستا (هلالكلاي چاه) رفتند.

بارش باران در روستا آغاز شده است.

 

آب و برق روستا بعدازظهر شنبه 13 شهريورماه وصل شد.

 

 

 

در روستاي بالاكروكلا نيز بر اساس آخرين خبرها از اين روستا، سقف منازل  رحمت پروین پور ، حاج سيدقاسم هاشمی(موذن)،  رمضان علی نیاء،  میر صالح هاشمی،  حاج سيداکبر هاشمی(پدر یوسف)، سيدنقی هاشمی، علی عمو هاشمي،  شمس اله هاشمی(نبی اله)، داود هاشمی، محمد هاشمی،  ولی هاشمي( همه فرزندان مرحوم حمزء)، جعفر و محمد رضا هاشمی، مسلم، علی، جلیل، اسماعیل و فائزه همه فرزندان مرحوم زین العابدین،  سيدآیت اله هاشمی(پدر شهید) و دیوار مهران هاشمی  فرزند مرحوم محمود، سقف انباري هاشم هاشمی فرزند مرحوم اصغر بر اثر طوفان دچار خسارت شد.

بر اساس آخرين خبرها از دهياري روستاي ايمن آباد با توجه به پيگيري هاي ايشان قرار شد ايرانيت مورد نياز خسارت ديدگان بطور كامل و رايگان از سوي دولت پرداخت شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دماي هواي روستا كاهش شديدي را شاهد بوده است. به طوري كه از 35 درجه ي روز گذشته با كاهش 9 درجه اي روبرو شد و در حال حاضر به 26 درجه سانتي گراد رسيده است.

 

آسمان روستا ابري مي باشد و خبري از باد و باران نيست.

 

 

 

 

 

خبرگزاري صدا و سيماي مركز مازندران:

تندباد 130 کیلومتر برساعت مازندران را در نوردید.


تندباد شدید با سرعت بین 90 تا 130 کیلومتر بر ساعت بامداد امروز استان مازندران را در نوردید. مدیر کل هواشناسی مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه بیشترین تندباد با سرعت 130 کیلومتر در شهرستان قائمشهر ثبت‌شده است که البته لحظه ای بوده است گفت: شدت این تندباد ، که از ساعت 4 بامداد امروز از سمت غرب مازندران شروع شده بود،در شهرهای آمل 94کیلومتر، بابل
100کیلومتر، نوشهر 65کیلومتر، قائم‌شهر 130کیلومتر و ساری 80 کیلومتر بر ساعت ثبت‌شده است.

نوربخش دادشی با اشاره به اینکه تا ظهر امروز بارش های نقطه ای و رگباری داریم گفت: از بعدازظهر بارشها در حد پراکنده خواهد بود و فردا هوای استان نیمه ابری و ابری است.

همچنین با تأثیر این سامانه تاکنون آمل 68 میلی متر و نوشهر 47میلی‌متر بیشترین بارش را داشته اند.

مدیر کل مدیریت بحران مازندران نیز گفت : تند باد بامداد امروز در برخی شهرهای استان خسارت‌هایی داشته است. احمدی گفت :در شهرهای محمود آباد، آمل، بابل، قائمشهر، سوادکوه شمالی و ساری خسارت وارد شد و بیشترین خسارت در بخش سربندی ساختمان ها و شکستن درختها و قطعی برق و آبگرفتگی معابر بوده است.

وی گفت :خوشبختانه تا کنون هیچ گونه مصدومیت و یا کشته ای گزارش نشده است.

 

 

 

 

 

 

آخرين خبرها از سوي دهياري روستاي ايمن آباد:

 

سيد نقي حسيني ايمني دهيار روستاي ايمن آباد ضمن تلاش شبانه روزي از زمان حادثه تا به اين لحظه يعني ساعت 21:45 ، 14شهريور 1395 كه همچنان در دهياري روستا حضور دارد و منتظر تحويل گرفتن مدارك خسارت ديدگان روستاست اعلام نمود:

صبح امروز يكشنه 14 شهريورماه 1395،  آقاي نيازيان کارشناس بنیاد مسکن انقلاب اسلامي مازندران، در روستاي ايمن آباد و كروكلا حاضر شد و از منازل افرادی که در اثر طوفان بامداد جمعه 12شهريورماه،  خسارت دیده اند بازديد نمود.

 

اسامی افرادي كه بر اثر طوفان خسارت ديده اند شامل افراد زير هستند:

سیدعظیم حسینی(عزیز) _ سيدعباس حسینی (عزیز) _ سيدقهار حسینی - سيدمرتضی حسینی(ساعت ساز) - ملک محمد زاده - رضا بابازاده - سيدمحسن حسینی - سيده خدیجه ارشادی - سيدنعمت ارشادی - رجب لکایی - سيدرمضان ارشادی - سيدهادی حسینی - سيداصغر حسینی(اسلام) - سيدرحمت حسینی (غلامحسین) - سيدوحید هاشمی - سيده صغری هاشمی(همسرمرحوم عزیز حسینی) - سيدحسن هاشمی(موسی) و عبداله صالحی می باشند.

 

دهيار روستاي ايمن آباد در ادامه عنوان نمودند: بر اساس وظيفه با توجه به حضور مستمر اينحقير تا به امروز در بخشداری لاله آباد، بر اساس آخرين خبرها تا به امروز چند تریلی ایرانیت تحویل بخشداری لاله آباد گردید و در انبار ذخيره شده است.

 

با پایان یافتن کار كارشناسی تمامي روستاهای بخش لاله آباد ، انشا اله از صبح فردا دوشنبه 15 شهريورماه 1395، با ارایه مدارک لازم توسط دهیاران روستاهاي اين بخش و برگه کارشناسی بنیاد مسکن انقلاب اسلامي، با توجه به اینکه بخش لاله آباد بزرگترین بخش شهرستان بابل می باشد، حجم کار بسیار بالاست اما تلاش مي شود تا دو روز آینده ایرانیت ها به افراد مورد نظر تحویل داده شود.

 

سيد نقي حسيني ايمني ضمن قدرداني از اهالي روستاي ايمن آباد و همچنين كروكلا، كه با صبر و بردباري و تحمل به دليل قطعي آب و برق و خسارت وارد شده بر عزيزان، نهاد اجرايي روستا و بخشداري لاله آباد را در انجام به موقع وظايف ياري نمودند، به نوبه ي خود از بخشدار لاله آباد جناب آقای  نقی مصطفی زاده گنجی نيز از تلاش 24 ساعته ايشان طي اين مدت سپاسگذاري نمودند.

 

 

 

 

 

 


عكس ها:  سيدهادي حسيني ايمني _ كيانا اميني ايمن آبادي _ سيدمحمد هاشمي كرويي


{jcomments on}

پدر بزرگوار، سيد نوراله هاشمی كرويي درگذشت


 

 

همانا بندگان را  به چيزى از قبيل ترس، گرسنگى، كاهشى در اموال، محصولات و جان ها مى ‏آزماييم

 

و مژده از آنِ كساني است كه صبر پيشه مي كنند.  (سوره بقره/155)

 

 

روز سه شنبه 9 شهريورماه 1395،  آقاي نوراله هاشمی كرويي پدر گرامی سیدسیف اله و عموی سیدرضا هاشمی(خبرنگار ايرنا) اهل روستاي بالاكروكلا(قاضي محله) در سن 90 سالگي در بيمارستان بابل، دار فاني را وداع گفت.


پيكر ايشان عصر همان روز، پس از شستشو و كفن نمودن، از منزلش در روستاي بالاكروكلا به سمت آرامگاه اين روستا تشييع و به خاك سپرده مي شود.

 

 

مراسم ختم ايشان چهارشنبه به صورت مجمعه شام، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجدالنبي روستاي بالاكروكلا برگزار شد.

 

 

 مراسم ختم ايشان بعدازظهر فردا جمعه ساعت 17 تا 19، در مسجدالنبي(ص) روستاي بالاكروكلا برگزار مي شود.

 

مراسم هفتمين روز درگذشت مرحوم سيد نوراله هاشمي كرويي روز يكشنبه 14 شهريورماه 1395، از ساعت 15 در مسجدالنبي (ص) روستاي بالاكروكلا برگزار مي گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

وبسايت روستا  درگذشت حاج سيد نوراله هاشمي كرويي را

به خانواده محترم ايشان،  تسليت مي گويد.

 

 

 

 

به روز مرگ چو تابوت من روان باشد                       گمان مبر که مرا درد این جهان باشد

 

برای من  مگِری و مگو: دریـغ  دریـغ                        به دام  دیـو در اُفتی، دریـغ  آن باشد

 

                                                                      
                                                حضرت مولوي

 

 

{jcomments on}

بارش باران و احتمال آب‌گرفتگی معابر روستا

 

پس از گذشت بیش از چهار هفته با استقرار جو پایدار و الگوی تابستانه سامانه بارشی آسمان مازندران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

نوربخش داداشی بيان کرد: بر اساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، از پنج‌شنبه شب 11 شهریور تا روز شنبه 13 شهریور ماه امسال با عبور امواج از روی نوار شمالی کشور و شمالی شدن جریانات سطح زمین شاهد رگبار، رعد و برق، وزش باد نسبتاً شدید و کاهش دمای استان هستیم.

 

مدیرکل هواشناسی استان مازندران ادامه داد: با توجه به بارش‌های رگباری احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی برخی از مناطق استان دور از انتظار نیست.

 

داداشی با اشاره به اینکه در این مدت دمای هوای مازندران کاهش می‌یابد، اضافه کرد: دمای هوای ساری که برای مدت طولانی حدود 35 درجه بوده از روز جمعه به حدود 30 درجه می‌رسد.

 

وی در پایان گفت: دریای مازندران طی این مدت به‌صورت مواج پیش‌بینی می‌شود.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاري فارس

 

انسان شناسی آسیب های روزمره(18): خرافه پرستي


 آسيب هاي اجتماعي جامعه نه تنها از دغدغه هاي مهم انديشمندان علوم اجتماعي بلكه دغدغه ي هر انساني مي باشد كه در ايران، مازندران، بابل، روستاي مان ايمن آباد و كروكلا و هر كجاي دنيا كه زندگي مي كند. همه ي ما از اين دغدغه ها نالانيم و چه بسا ساعت ها درباره ي آن سخن مي گوئيم و ابراز نگراني مي كنيم اما دريغ از اينكه خودمان نيز اسير چنين آسيب هايي هستيم و جالب اينجاست كه خودمان هم خبر از اين مهم داريم. اما انگار غذاي روز مره ي ما شده است. آسيب هايي كه در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا نيز فراوان به چشم مي خورد.

 

در سلسله گفتارهايي در خصوص آسيب هاي روزمره از جمله موضوعاتي چون: دروغ، خودشیفتگی، چاپلوسی،خودنمایی، بدگویی، حسادت،  گزافه گویی، بدبینی، تن آسایی،خویشاوند سالاری، بلاهت، زن ستیزی، زورگویی، خیالبافی، نوکر صفتی، بی ادبی، ریاکاری،خرافه پرستی و و و مواردي از اين دست به بررسي آن خواهيم پرداخت.

 

 

 

 

در باورهای  انسانی از  باستانی ترین دوره ها، نظام های اعتقادی  منسجم، ریشه دار و پیوسته به دستگاهی که جهان را توضیح می دهد با  خرافه ها (superstition) در تضاد بوده اند.  از این رو، دین، به ویژه ادیان بزرگ ابراهیمی،  اما حتی باور های اعتقادی بزرگ شرقی نظیر کنفوسیونیسم و هندوئیسم، عموما در خود معنای «راه» (religio, tao) را دارند که  مفهوم دیگر آن، «راه راست» ودر اسلام «صراط مستقیم» نامیده شده است؛ اما معادل های آن را می توان در سایر ادیان نیز یافت. بنابراین  خرافه برای اهل دین نوعی «انحراف» عقیدتی از راه درستی به حساب می آمده که دستگاه دینی  ارائه می داده است.  و این دستگاه خود یک مجموعه کاملی بوده که شامل  منشاء (آفرینش) انسان و جهان، مبدا(فرجام) و  شیوه زندگی فکری ومادی این زمینی (شرع و فقه) می شده است. با وجود این،  بحث از خرافه پرستی همواره ولی به خصوص از قرن چهاردهم میلادی و رنسانس به این سو و با بالا گرفتن عقل گرایی روشنگرانه، با تلاش مخالفان کلیسا و مسیحیت برای یکی کردن آن با  باورهای دینی همراه بوده است.

 

 

اما دو نکته در این میان وجود دارد: از یک سو،  باور های دینی بنابر شواهد تاریخی همواره  در خطر  گرایش یافتن  انحرافی به سوی خرافه پرستی بوده و از سوی دیگر اشکال جدید باور های سیاسی و عقیدتی ِ حتی ضد دینی، خود عموما با عناصر گسترده ای از خرافه پرستی همراه بوده اند. در مورد نخست، توجه بیشتر به شکل در برابر محتوا، در  باورهای دینی خطر خرافه پرستی را افزایش می دهد، زیرا خرافات  هر چند از جنس باور هستند، اما خود را در  مجموعه ای از عناصر مادی و محسوس متمرکز می کنند  که کاملا قابل تعریف و روشن به نظر می رسند: رخداد هایی مثل شکستن آینه،  گذر گربه سیاه،  نمک ریختن روی دوش،  دست زدن به چوب و پدیده هایی مثل عدد «13» و... معانی خوش شگون و بدشگون هر کدام.  اما در مورد دوم،  باورهای جدید حتی ضد دینی نظیر ایدئولوژی های سیاسی  غیر دینی یا ضد دینی،  گروه بزرگی از خرافات را در خود عمل می کنند: از شخصیت پرستی ها گرفته تا  باور به  «سرنوشت محتوم» این یا آن  نظام سیاسی یا اقتصادی،  از پیش داوری های سطحی  درباره انسان و مسائل اجتماعی گرفته تا  اعتقادات  خشک مغزانه نسبت به  صحیح بودن  نظریات خویش.

 

در روابط روزمره، آسیب شناسی خرافات، نقش بسیار مهمی دارد، زیرا بسیاری از این خرافات با تبدیل شدن به  خرده باورهای  پیش پا افتاده،  اصولا  شکل اصلی خود را از دست می دهند و به صورت کنش ها و واکنش های خودکار  و ناخود آگاه در می آیند. اما خودکار بودن، مانع از آن نمی شود که فرد یا گروه های اجتماعی بر اساس این خرافه های روزمره عمل نکنند. برای نمونه «ملی گرایی» یا «قوم گرایی» های افراطی در بسیاری موارد  حامل و منشاء  کنش ها و واکنش های روزمره ای هستند که فرد از آنها بی خبر است اما بر اساس آنها عمل می کند. وقتی ما معتقد باشیم که که مثلا به عنوان «ایرانی» از غیر ایرانیان برتر هستیم  طبعا خوانشی آسیب زا از اخبار و  وقایع جهان و مسائل خود خواهیم داشت  و یا با کسانی که جرمشان صرفا تمایل به داشتن هویتی محلی،  در کنار و نه ضد هویت ملی، خودشان است، به گونه ای  تبعیض آمیز رفتار می کنیم. برعکس وقتی «قوم پرستی»  در ما درونی شده باشد، هر گونه رفتاری را  دارای هدف و منظوری ضد خود می بینیم و با کوچکترین حرف و سخنی  تصور می کنیم که  طرف مقابل قصد توهین به هویت قومی یا محلی ما را دارد و بنابراین  از خود واکنش نشان می دهیم.

 

همین آسیب شناسی، در تمام حوزه های دیگر روزمرگی نیز وجود دارد. چرخه های خرافه در واقع  می توانند به دلیل  سازوکار سرایت  در مقاطع کوتاه و بلند زمانی، جایگزین  عقل و استدلال شوند: هر بار ما با  پدیده ای روبرو می شویم، به جای آنکه از عقل خود کمک بگیریم تا آن را در کنیم باورهای خرافی به سراغمان می آیند زیرا خیلی سریع تر به ما پاسخی به ظاهر قانع کننده اما در واقع بسیار خطرناک می دهند، زیرا هر بار  از یک خرافه استفاده می کنیم، باورهای اساسی خود را هم همراهش از میان می بریم.

 

یکی از انواع بسیار رایج در این فرایند، «شکل گرایی» یا «صوری گرایی» است  که همانطور که گفتیم، یعنی  اولویت دادن و ارزش قائل شدن  سیستماتیک برای شکل ها به نسبت محتواها. مثلا وقتی ما «تعارف» را جایگزین «ادب» می کنیم. تعارف در حقیقت شکل  ِ مادی شده  «ادب» است که باوری غیر مادی است. اما  خرافاتی شدن تعارف، یعنی خالی شدن آن از محتوای ادب، و تبدیل شدن آن به یک شکل مناسکی  توخالی  که به شدت برای محتوای اصلی و  اساسی اش  یعنی ادب خطرناک است. این یکی از آسیب های روزمره ای است که  برای نمونه ما به  صورت گسترده ای در جامعه کنونی با آن روبرو هستیم. افراد، تعارف بسیار زیاد می کنند اما روز به روز بی ادب تر می شوند. این یعنی فرایند خرافی شدن  ادب.

 

سرانجام اینکه تصور کنیم، خرافات و خرافی شدن،  خاص یک حوزه  یا یک گروه مشخص است و دیگران نسبت به آن  مصونیت دارند: این بزرگترین اشتباهی است که می توان در زمینه  شناخت اجتماعی مرتکب شد.  این اشتباه  جنبه تاریخی دارد و به  تنش ها و جنگ های  میان ادیان و میان  گروه های بی دین و دینداران بر می گردد. اما  واقعیت آن است که همه افراد جامعه از  کم فرهنگ ترین تا نخبگان و  افراد بسیار تحصیلکرده در خطر  خرافه پرستی قرار دارند.  نمونه هایی از خرافه پرستی های مدرن و  رایج  میان  قشر تحصیلکرده دانشگاهی ما، مدرک گرایی،  نگاه  کمی گرا به تولید علمی (مثلا در تعداد مقالات  علمی پژوهشی) و  باور خرافی به  عناوین پر طمطراق است. در میان روشنفکران نیز،  استناد دائم به  شخصیت های  «بزرگ» جهانی، به «دیگری برتر» که برای بسیاری از آنها در «غرب» تعریف می شود، نمونه ای دیگر از این خرافه پرستی های  نخبگان است.  فرایندهای پزشکی شدن  جامعه و  باورهای خرافی به قدرت پزشکان و پزشکی در مقابله با طبیعی ترین  فرایندهای حیات، مثل مرگ و پیری که امروز شاهدش هستیم و می بینیم برخی از افراد و گروه ها  ثروت های بزرگی را  هزینه می کنند تا پیری و مرگ خود را چند سال و حتی چند ماه  و با تحمل مشقات زیاد، به تاخیر بیاندازند، نیز  نمونه های دیگری از خرافه پرستی های جدید است که  اگر کمتر از خرافه پرستی های باستانی نباشند، کمتر نیستند، اما همواره با لایه هایی از عقلانیت در گفتمان و در شکل و ظاهر مدرن پوشیده و بزک شده اند.

 

 

 
 

 

 

 

منبع: انسان شناسي و فرهنگ

 

 {jcomments on}

تسریع در تکمیل سد هراز برای رفع مشکل کشاورزی منطقه لاله‌آباد

 

 علی نجفی در جلسه شورای اداری شهرستان بابل خواستار توجه ویژه به بخش گردشگری استان شد و اظهار کرد: جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای شهرستان بابل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا مهم‌ترین دغدغه مازندران به‌ویژه بابل مسئله بیکاری است، انتظار داریم در کمیسیون مشترکی که با سرمایه‌گذاران خارجی برگزار می‌شود به این امر توجه شود.

 

وی خواستار ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران شد و افزود: اخیراً دولت لایحه‌ای به مجلس داد و برای 20 استان پیشنهاد منطقه ویژه داد که مازندران در لیست نیست و انتظار داریم مازندران با وجود دریای خزر و داشتن همسایگان شمالی مازندران در لیست افزوده شود.

 

 

 نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود ظرفیت بالای بابل در بخش آی‌تی و آی‌سی‌تی انتظار داریم بابل پایلوت شهر هوشمند شود و طراحی پروژه ویژه‌ای در این باره در دستور کار قرار گیرد.

 

نجفی خواستار تسریع پروژه‌های نیمه‌کاره بابل به‌ویژه کمربندی جنوبی این شهر شد و ابراز امیدواری کرد با حمایت دولت تا پایان امسال به طور کامل راه‌اندازی شود.

 

فرماندار بابل نیز اظهار کرد: برای تکمیل پروژه آب‌رسانی شهرهای گروه الف، تصفیه‌خانه و خط انتقال آن نیازمند حمایت ویژه است.

 

محمدتقی عباس‌پور افزود: بحث تصفیه‌خانه و کارخانه کمپوست بابل مشکل 20 ساله است گرچه استانداری طرح جامعی دارد ولی برای بابل پروسه زمانی مهم است.

 

وی با اشاره به اینکه هفت جاده مواصلاتی به طول 50 کیلومتر نیازمند توجه است، تصریح کرد: شهرداری قادر به پرداخت هزینه تملک فاز سوم کمربندی شرقی بابل نیست و باید این امر در دستور کار قرار گیرد.

 

این مسؤول خاطرنشان کرد: جمع‌آوری آب‌های سطحی هفت شهر بابل، اختصاص بودجه برای 10 پل نیمه‌تمام بابل، توجه به 15 نقطه رانشی خطرناک در جاده‌های مواصلاتی بابل، اختصاص بودجه برای اتمام 20 پروژه نیمه‌تمام آموزش و پرورش بابل و تسریع در تکمیل پروژه سد هراز برای رفع مشکل کشاورزی منطقه لاله‌آباد بابل در دستور ویژه دولت قرار گیرد.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاري فارس

 

{jcomments on}

قهرماني دو تكواندوكار خردسال روستا

 

طي برگزراي يك دوره مسابقات تکواندوي جام انتخابی کشور در سالن جهان پهلوان توکلی شهرستان محمودآباد، كه با حضور ورزشكاران تكواندوكار خردسال دارای کمربند قرمز و مشکی از تمامي شهرهاي استان مازندران، در سطح فني بالايي برگزار شد.

در این دوره دو ورزشكار خردسال از روستای ایمن آباد شرکت کردند.

 

آقای سید ابوالفضل حسینی ايمني فرزند علي اصغر در وزن منهای 40 کیلوگرم كه با غلبه بر حریف فریدونکناري  و چالوسي و شکست از حریف جویبار ی خود به مقام سومی دست یافت و گردن آويز برنز را بر گردن آويخت.

 

ديگر سوي، آقاي حسین غنیمی ايمني نيز پس از غلبه برحریفان خود به فینال رسید و در فینال از حریف آملی خود شکست خورد و به مقام نايب قهرماني و مدال نقره اين دوره از مسابقات دست يافت.

 

ضمن تبريك به ابوالفضل و حسين عزيز به اهالي روستا و خانواده ي اين دو خردسال روستا نيز شادباش مي گويئم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كسب رتبه و مقام هاي ورزشي را

به دو ورزشكار خردسال روستايمان، به خانواده ايشان، اهالي روستا و

بويژه به مربي پرتلاش و ساعي( آقاي يوسفعلي حاجيپور)

كه با برگزاري تمرينات منظم، عاشقانه در اين راه قدم برمي دارد

تبريك و شادباش مي گوئيم.

 

 

به اميد كسب موفقيت و سربلندي بيشتر در زندگي و ادامه فعاليت هاي ورزشي

 

 

 

 

 

 ارسال خبر: سيدعلي اصغر حسيني ايمني

 

 

{jcomments on}

منشور حقوق بيمار در ايران

 

يكم شهريورماه در تقويم ملي ايرانيان،  روز گراميداشت ابوعلي سينا به نام روز پزشك نامگذاري شده است. پزشكاني كه براي نجات جان آدمي از افراد تاثير گذار در زندگي مردم هستند.

 

 

اين روز را به تمامي پزشكان

بويژه پزشكان روستاي ايمن آباد و كروكلا

در هر كجاي بابل، مازندران ، ايران و جهان كه هستند

تبريك و شادباش مي گوئيم.

 

 

به نظر مي رسد بسياري از مردم و بويژه اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا، از حقوق خود نسبت به پزشكان و مراحل درمان بيماري باخبر نيستند. لذا بر آن شديم تا به همين مناسبت، منشور حقوق بيمار در ايران را در اين بخش بگنجانيم و مروري كنيم بر مفاد آن.

 

بر اساس يكم شهريورماه در تقويم ملي ايرانيان،  روز گراميداشت ابوعلي سينا به نام روز پزشك نامگذاري شده است. پزشكاني كه براي نجات جان آدمي از افراد تاثير گذار در زندگي مردم هستند.

 

 

باتوجه به اينكه سلامت جسمي، رواني، معنوي و اجتماعي از مهمترين ابعاد وجودي هر فرد بوده و تأمين آن بر اساس اصل 29 قانون اساسي از مهمترين تعهدات حاكميت در جمهوري اسلامي ايران است و بر اين اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خود را در قبال ارائه مطلوب خدمات سلامت براي آحاد جامعه مسئول مي‌داند.


يكايك افراد جامعه متعهد به حفظ و احترام به كرامت انسان ها مي باشند.اين امر در شرايط بيماري از اهميت ويژه اي برخوردار است. بر اساس قانون اساسي توجه به كرامت والاي انساني از اصول پايه نظام جمهوري اسلامي بوده ، دولت موظف است خدمات بهداشتي‌ - درماني را براي يكايك افراد كشور تأمين كند. بر اين اساس ارائه خدمات سلامت بايد عادلانه و مبتني بر احترام به حقوق و رعايت كرامت انساني بيماران صورت پذيرد.


اين منشور با توجه به ارزشهاي والاي انساني و مبتني بر فرهنگ اسلامي و ايراني و بر پايه برابري كرامت ذاتي تمامي گيرندگان خدمات سلامت و با هدف حفظ ، ارتقا و تحكيم رابطه انساني ميان ارائه كنندگان و گيرندگان خدمات سلامت تنظيم شده است.


 

حقوق بيمار


1- دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است.

- ارائه خدمات سلامت بايد:

1-1) شايسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش‌ها، اعتقادات فرهنگي و مذهبي باشد ؛

2-1) بر پايه‌ي صداقت، انصاف،ادب و همراه با مهرباني باشد ؛

3-1) فارغ از هرگونه تبعيض از جمله قومي، فرهنگي، مذهبي، نوع بيماري و جنسيتي اشد ؛

4-1) بر اساس دانش روز باشد ؛

5-1) مبتني بر برتري منافع بيمار باشد ؛

6-1) در مورد توزيع منابع سلامت مبتني بر عدالت و اولويت هاي درماني بيماران‌ باشد ؛

7-1) مبتني بر هماهنگي اركان مراقبت اعم از پيشگيري، تشخيص، درمان و توانبخشي باشد ؛

8-1) به همراه تامين كليه امكانات رفاهي پايه و ضروري و به دور از تحميل درد و رنج و محدوديت‌هاي غيرضروري باشد ؛

9-1) توجه ويژه‌اي به حقوق گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه از جمله كودكان،زنان باردار، سالمندان، بيماران رواني، زندانيان، معلولان ذهني و جسمي و افراد بدون سرپرست داشته باشد ؛

10-1) در سريع‌ترين زمان ممكن و با احترام به وقت بيمار باشد ؛

11-1) با در نظر گرفتن متغيرهايي چون زبان، سن و جنس گيرندگان خدمت باشد ؛

12-1) در مراقبت‌هاي ضروري و فوري (اورژانس)، بدون توجه به تأمين هزينه‌ي آن صورت گيرد. در موارد غيرفوري(الكتيو) بر اساس ضوابط تعريف شده باشد ؛

13-1) در مراقبت‌هاي ضروري و فوري (اورژانس)، در صورتي كه ارائه خدمات مناسب ممكن نباشد، لازم است پس از ارائه‌ي خدمات ضروري و توضيحات لازم، زمينه انتقال بيمار به واحد مجهز فراهم گردد؛

14-1) در مراحل پاياني حيات كه وضعيت بيماري غير قابل برگشت و مرگ بيمار قريب الوقوع مي باشد با هدف حفظ آسايش وي ارائه گردد. منظور از آسايش كاهش درد و رنج بيمار، توجه به نيازهاي رواني، اجتماعي، معنوي و عاطفي وي و خانواده‌اش در زمان احتضار مي‌باشد. بيماردر حال احتضار حق دارد در آخرين لحظات زندگي خويش با فردي كه مي‌خواهد همراه گردد.


2- اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد.

1-2) محتواي اطلاعات بايد شامل موارد ذيل باشد:

1-2-2) مفاد منشور حقوق بيمار در زمان پذيرش ؛

2-1-2) ضوابط و هزينه‌هاي قابل پيش بيني بيمارستان اعم از خدمات درماني و غير درماني و ضوابط بيمه و معرفي سيستم هاي حمايتي در زمان پذيرش ؛

3-1-2) نام، مسؤوليت و رتبه‌ي حرفه‌اي اعضاي گروه پزشكي مسئول ارائه مراقبت از جمله پزشك، پرستار و دانشجو و ارتباط حرفه‌اي آن‌ها با يكديگر؛
4-1-2) روش‌هاي تشخيصي و درماني و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالي آن ، تشخيص بيماري، پيش آگهي و عوارض آن و نيز كليه‌ي اطلاعات تأثير‌گذار در روند تصميم‌گيري بيمار ؛

5-1-2) نحوه‌ي دسترسي به پزشك معالج و اعضاي اصلي گروه پزشكي در طول درمان ؛

6-1-2) كليه‌ي اقداماتي كه ماهيت پژوهشي دارند.

7-1-2) ارائه آموزش‌هاي ضروري براي استمرار درمان ؛

 

2-2) نحوه‌ي ارائه اطلاعات بايد به صورت ذيل باشد :


1-2-2) اطلاعات بايد در زمان مناسب و متناسب با شرايط بيمار از جمله اضطراب و درد و ويژگي‌هاي فردي وي از جمله زبان، تحصيلات و توان درك در اختيار وي قرار گيرد، مگر اين‌كه:

- تأخير در شروع درمان به واسطه‌ي ارائه‌ي اطلاعات فوق سبب آسيب به بيمار گردد؛ (در اين صورت انتقال اطلاعات پس از اقدام ضروري، در اولين زمان مناسب بايد انجام شود.)

- بيمار علي‌رغم اطلاع از حق دريافت اطلاعات، از اين امر امتناع نمايد كه در اين صورت بايد خواست بيمار محترم شمرده شود، مگر اين‌كه عدم اطلاع بيمار، وي يا سايرين را در معرض خطر جدي قرار دهد ؛

2-2-2) بيمار مي‌تواند به كليه‌ي اطلاعات ثبت‌شده در پرونده‌ي باليني خود دسترسي داشته باشد و تصوير آن ‌را دريافت نموده و تصحيح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نمايد.

 

3- حق انتخاب و تصميم‌گيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود.

1-3) محدوده انتخاب و تصميم‌گيري درباره موارد ذيل مي‌باشد:

1-1-3) انتخاب پزشك معالج و مركز ارائه‌كننده‌ي خدمات سلامت در چارچوب ضوابط ؛

2-1-3) انتخاب و نظر خواهي از پزشك دوم به عنوان مشاور ؛

3-1-3)شركت يا عدم شركت درهر گونه پژوهش، با اطمينان از اينكه تصميم‌گيري وي تأثيري در تداوم و نحوه دريافت خدمات سلامت نخواهد داشت ؛

4-1-3) قبول يا رد درمان هاي پيشنهادي پس از آگاهي از عوارض احتمالي ناشي از پذيرش يا رد آن مگر در موارد خودكشي يا مواردي كه امتناع از درمان شخص ديگري را در معرض خطر جدي قرار مي‌دهد؛

5-1-3) اعلام نظر قبلي بيمار در مورد اقدامات درماني آتي در زماني كه بيمار واجد ظرفيت تصميم‌گيري مي‌باشد ثبت و به‌عنوان راهنماي اقدامات پزشكي در زمان فقدان ظرفيت تصميم‌گيري وي با رعايت موازين قانوني مد نظر ارائه كنندگان خدمات سلامت و تصميم‌گيرنده جايگزين بيمار قرار گيرد.

 

2-3) شرايط انتخاب و تصميم‌گيري شامل موارد ذيل مي‌باشد:

1-2-3) انتخاب و تصميم‌گيري بيمار بايد آزادانه و آگاهانه ، مبتني بر دريافت اطلاعات كافي و جامع (مذكور در بند دوم) باشد ؛

2-2-3) پس از ارائه اطلاعات، زمان لازم و كافي به بيمار جهت تصميم‌گيري و انتخاب داده شود.

 

4- ارائه خدمات سلامت بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي بيمار(حق خلوت) و رعايت اصل رازداري باشد.

1-4) رعايت اصل رازداري راجع به كليه‌ي اطلاعات مربوط به بيمار الزامي است مگر در مواردي كه قانون آن را استثنا كرده باشد ؛

2-4) در كليه‌ي مراحل مراقبت اعم از تشخيصي و درماني بايد به حريم خصوصي بيمار احترام گذاشته شود. ضروري است بدين منظوركليه‌ي امكانات لازم جهت تضمين حريم خصوصي بيمار فراهم گردد؛

3-4) فقط بيمار و گروه درماني و افراد مجاز از طرف بيمار و افرادي كه به حكم قانون مجاز تلقي مي‌شوند ميتوانند به اطلاعات دسترسي داشته باشند؛

4-4) بيمار حق دارد در مراحل تشخيصي از جمله معاينات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد. همراهي يكي از والدين كودك در تمام مراحل درمان حق كودك مي باشد مگر اينكه اين امر بر خلاف ضرورت‌هاي پزشكي باشد.


5- دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات حق بيمار است.

1-5) هر بيمار حق دارد در صورت ادعاي نقض حقوق خود كه موضوع اين منشور است، بدون اختلال در كيفيت دريافت خدمات سلامت به مقامات ذي صلاح شكايت نمايد ؛

2-5) بيماران حق دارند از نحوه رسيدگي و نتايج شكايت خود آگاه شوند ؛

3-5) خسارت ناشي از خطاي ارائه كنندگان خدمات سلامت بايد پس از رسيدگي و اثبات مطابق مقررات در كوتاه‌ترين زمان ممكن جبران شود.

 

در اجراي مفاد اين منشور در صورتي كه بيمار به هر دليلي فاقد ظرفيت تصميم‌گيري باشد، اعمال كليه‌ي حقوق بيمار- مذكور در اين منشور- بر عهده‌ي تصميم‌گيرنده‌ي قانوني جايگزين خواهد بود. البته چنان‌چه تصميم‌گيرنده‌ي جايگزين بر خلاف نظر پزشك، مانع درمان بيمار شود، پزشك مي‌تواند از طريق مراجع ذيربط درخواست تجديد نظر در تصميم‌گيري را بنمايد.

چنان‌چه بيماري كه فاقد ظرفيت كافي براي تصميم‌گيري است، اما ميتواند در بخشي از روند درمان معقولانه تصميم بگيرد، بايد تصميم او محترم شمرده شود.

 

 

 

 

 

منبع: مركز تحقيقات و اخلاق پزشكي

 

{jcomments on}

پيشينه ي مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد (يادآوري)

 

امروز در تاريخ روزشمار جهان، روز جهاني مساجد نامگذاري شده است. ضمن اداي احترام به متوليان مساجد روستاي ايمن آباد و كروكلا ، مطلبي را در خصوص پيشينه مسجد صاحب الزمان(عج) روستاي ايمن آباد، به قلم آقاي علي ايماني ايمني، از نظر مي گذرانيم.

 

از آنجا که اسناد مکتوب و به جا مانده از زمان های قدیم جزئی از هویت و شناسنامه ی یک منطقه و افراد آن منطقه به شمار می آید، ما نیز تلاش می کنیم در حد مقدورات در پی یافتن اسناد معتبر و قدیمی در روستاي مان باشیم.

 

 

 

 

 در این نوشتار قصد داریم سند زمینی که مرتبط با مسجد صاحب الزمان (عج) ایمن آباد بوده و زمان آن به حدود 94 سال (91 سال شمسی) پیش برمی گردد را مورد بررسی قرار دهیم. متن سند به خط زیبای نستعلیق میرزا احمد حسینی به صورت زیر است:

 

 

 

"چون یک در اطاق مندرس مسکونه حسن (فرزند) ملا اسمعیل منس کلایی واقع در امین آباد که ز سینه ی آن وقف مسجد (جامع) امین آباد و بناء آن مال حسن مذکور بوده است، بعد از فوت حسن وارث او یک نفر همشیره زاده اش سیده معصومه بوده است. ولیکن حسن مذکور در این مدت که تخمینا ده سال بوده است در آن خانه نشسته بود و کرایه ی عرصه را نداده است. بقولی، عالی پناه کرمعلی ضابط (پدر عباسعلی کریمی کدخدا) هم می گفت در کار اینها من زحمت کشیدم، حق زحمت می خواهم. علی هذا به امضاء سیده معصومه و شوهرش عالی پناه آقا میرشجاع (فرزند میرصفی لاله آبادی و پدر صفی عمو انداده)، بناء مذکور فروخته شد به ملاسلمان (پدر شیخ محمد علی) ولد محمد ولی ایمن آبادی به سه رطل برنج که قیمت امروز آن چهار تومان و چار هزار است، دو رطل برنج عوض اجرت ارض تحویل متصدی...........شد، و یک رطل تحویل کرمعلی ضابط و صیغه جاری شدو کان ذلک فی دهم شهر ربیع المولود فی شهور 1341(قمری)

 

حدود سراخانه مربوطه شرقا"............کربلایی سید احمد (پدر بزرگ ملاشیرآقا) است..............شمالا" سامان سراخانه مشهدی عبدالصمد (پدر حاج خان آقا بابازاده)، جنوبا" کوچه ...... است."

 

مهر سر برگ: میرزا احمد الحسینی

مهر سمت راست برگه: الراجی کرمعلی

مهرسمت چپ برگه: شجاع الحسینی

 

 

 

نکات تاریخی زیادی می توان از این سند برداشت نمود، که به چند نکته اشاره می کنیم:

 

1_ میرزا احمد الحسینی، پدر آقا مرتضی ارشادی و شاگرد شیخ کبیر که به مدت چهل سال شاگرد، مرید و کاتب شیخکبیر بارفروشی بوده و در کنار مزار این عالم بزرگ و ملا نصیرا در مسجد محدثین بابل مدفون است. ایشان از طرف شیخ کبیر صاحب مهر رسمی بوده اند و اسناد رسمی و نسخ خطی فراوانی از ایشان باقی مانده است. یک نکته  حائز اهمیت اینکه میرزا احمد در نوشته های رسمی خودش و مسجد جامع و موقوفات این مسجد را همواره "امین آبادی" معرفی می کند و دیگر اهالی را "ایمن آبادی".

 

2_  این نوشته، سند فروش زمین شالیزاری فعلی کنار مسجد صاحب الزمان (عج)  ایمن آباد است که اکنون جزء املاک این مسجد محسوب می شود.

 

3_ این سند بناء فعلی مسجد صاحب الزمان(عج) را موقوفه ی مسجد جامع امین آباد معرفی می کند که می توان نتیجه گرفت، 94 سال پیش تنها مسجد ایمن آباد، مسجد جامع بوده که دارای موقوفاتی بوده است.

 

4_ با توجه به تحقیقات محلی انجام شده، آقا میر شجاع اشاره شده در این سند فرزند میرصفی لاله آبادی کروکلایی است و باید هاشمی باشد اما دارای مهر شجاع الحسینی است. این مهر صحت گفته های پیران روستا که سادات کروکلا و ایمن آباد از یک نسل و همه حسینی هستند را تایید می کند.

 

5_ ملا سلمان ولی نیا، دارای مکتب خانه بوده و تعداد زیادی از پیران فعلی روستا از جمله حاج آقا بابا(سید حسین) حسینی، حاج ابراهیم هاشمی(مسیح اله) و..... شاگرد ایشان بوده اند.

 

 

لازم به ذکر است که این زمین بعد از چند مرحله خرید و فروش، نهایتا" در سال 1380 خورشیدی توسط هیات امنای مسجد صاحب الزمان (عج) از آقای شیر افکن بابازاده خریداری شده و سند آن با خط و انشای زیبا نوشته شده که در زیر می آید.

 

 

 

 

 

 

به امید ظهور حجت حق- شعبان المعظم 1393 خورشیدی

 

 

 


 

 

 

  تهیه و تنظیم: علی ایمانی ایمنی

 

 

{jcomments on}

از نشنیدن صدای پردرد برنج‌کار تا جیب‌های پر پول دلالان

 

 

درست زمانی که برنج‌کار باید به مزد زحمات خود را بگیرد می‌بینیم که برخی افراد سوءاستفاده گر به راحتی در بازار جولان داده و سود را به جیب خود می‌برند.

 

 

 این روزها عطر خوش شالی در کوچه باغ‌های مازندران پیچیده است و شالی‌کاران به‌صورت شبانه‌روزی در زمین‌ها مشغول کار هستند تا مزد رنج و زحمت یکساله خود را دریافت کنند؛ دانه دانه خوشه‌های شالی خود با رنج و عرق ریختن شالی‌کار به بار نشسته است.

 درست زمانی که برنج‌کار باید به مزد زحمات خود را بگیرد می‌بینیم که برخی افراد سوءاستفاده‌گر به راحتی در بازار جولان داده و سودی را باید نصیب کشاورز زحمت‌کشی را که یک سال تمام زمین خالی را پر از خوشه‌های طلایی می‌کنند را به جیب خود می‌برند؛ در این زمینه تنها کشاورز است که نابود می‌شود و برای سال آینده واقعاً نمی‌داند چگونه باید روی زمین کار کند.

 

موضوع تأمین آب نیز از دیگر مشکلات کشاورزان است که موجب می‌شود متحمل ضرر و زیان شوند و زمانی که منتظر هستند محصولات آنان به بار بنشیند متحمل خسارت می‌شوند.

 

 

 

* واردات برنج محکوم است

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: اینکه برنج محلی مازندران در بورس است و خواهان زیادی دارد شکی در آن نیست.

 

ولی‌الله نانواکناری بیان کرد: برنج محلی از لحاظ کیفیت، طعم، بو برنج دارای نشان بالایی است و همه ایران آن را می‌شناسند و به آن اذعان دارند.

 

وی با اعلام اینکه ورود برنج خارجی کار اشتباهی است و مسؤولان امر باید به این موضوع توجه کنند، اضافه کرد: اگر برنج خارجی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود باید جلوی آن گرفته شود.

 

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واردات برنج را محکوم می‌کنیم، تصریح کرد: حتماً مسؤولان امر توجه کنند و نباید کاری کنند که برنج‌کاران زحمت‌کش با رنج و مرارت محصول خوبی را که به‌دست می‌آورند با مشکلی مواجه نشوند.

 

نانواکناری در مورد تبلیغات برنج‌‌های خارجی با عناوین مختلف، گفت: این تبلیغات مربوط به برنج خارجی نیست بلکه این محصولات به‌عنوان برنج محلی تبلیغ می‌شوند، اما توجه به این نکته ضروری است که اگر تبلیغات سوء باشد مسؤولان توجه کنند که مردم دچار ضرر نشوند.

 

وی تصریح کرد: دسترنج کشاورزان با مرارت و زحمت و هزینه بسیار زیادی بدست می‌آید ولی قیمت برنج برای آنان به صرفه نیست اینجاست که باید مسؤولان امر توجه ویژه‌ای کنند تا کشاورزان از تولید این محصول استراتژیک کشور ناامید نشوند.

 

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس با تأکید بر انجام مطالعه علمی در بحث برنج، خاطرنشان کرد: باید از لحاظ کمی و کیفی به کشاورزی در مازندران توجه شود تا در طول زمان دچار چالش نشوند.

 

 

 

* مشکل تأمین آب شالیزارهای مازندران

 نانواکناری یادآور شد: تأمین آب کشاورزی از مشکلاتی بوده که هزینه بسیار بزرگی را به کشاورزان تحمیل می‌کند و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

 وی در پایان گفت: در تجمیع و مکانیزه کردن زمین‌های کشاورزی اقدام ویژه‌ای شود تا مشکلات کشاورزان به طریقی حل شود.

 

 

 

* اتمام زمان نشای مجدد در مازندران

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 70 درصد اراضی شالیزاری مازندران برداشت شد که بیشتر ارقام محلی برنج بوده است.

 

عزیزالله شهیدی‌فر با اشاره به آغاز عملیات برداشت ارقام پرمحصول برنج مازندران، افزود: حدود 31هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان به کشت مجدد و حدود 45 هزار هکتار به پرورش رتون اختصاص یافته است.

 

وی بیان کرد: در بحث نشای مجدد و پرورش رتون توصیه ما به شالی‌کاران این بوده تا نیمه نخست مرداد ماه عملیات کشت دوم صورت گیرد و تأخیر هر روز بعد از مدت بر ریسک و خطرات محیطی و جغرافیایی و احتمال خسارت با توجه به بارندگی می‌افزاید.

 

معاون جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: در حال حاضر زمان نشای مجدد به اتمام رسیده و کشاورزان به هیچ عنوان حتی با وجود منابع آبی مطمئن به این کار اقدام نکنند.

 

شهیدی‌فر یادآور شد: شالی‌کاران اگر اراضی را به کشت مجدد اختصاص دهند به محصول نخواهد رسید و هزینه‌های جانبی آب، سم و کود به کشاورز تحمیل می‌کند و نتیجه و ثمر خوبی نیز ندارد.

 

وی با اعلام اینکه بخشی از اراضی شالیزاری مازندران در نیمه دوم مهر ماه به کشت کلزا و دانه‌های روغنی، بخشی سبزی، صیفی و کاهو و بخش عمده نیز حدود 45 هزار هکتار به کشت شبدر برسیم اختصاص می‌یابد، گفت: خوشبختانه در زمان برداشت محصول برنج شرایط آب و هوایی امسال خوب بود.

 

 

 

* قیمت مناسب برنج مازندران

 معاون جهاد کشاورزی مازندران به اختصاص تسهیلات بانکی به کارخانه‌داران و بخش خصوصی برای خرید دستگاه خشک‌کن حد واسط اشاره کرد و افزود: همچنین به شالیکوبی‌ها نیز تسهیلات ارزان قیمت برای خرید دستگاه‌های خشک‌کن پرداخت شد و آمادگی داریم به کارخانه‌ها، بخش خصوصی و تعاونی نیاز به دستگاه خشک‌کن تسهیلات ارزان قیمت بانکی پرداخت کنیم تا کشاورزان با مشکلی مواجه نشوند.

 

شهیدی‌فر اظهار کرد: با توجه به اینکه برداشت مستقیم داریم دستگاه خشک‌کن بیشتری در استان نیاز داریم تا برنج آسیب نبیند و به کاهش ضایعات نیز کمک کند.

 

وی با اعلام اینکه براساس مصوبه هیأت دولت واردات برنج از اول تیر ماه زمانی که برداشت برنج به صورت جدی در مازندران آغاز شده ممنوع و به گمرکات اعلام شد و تا 30 آبان ماه ممنوع است، اضافه کرد: در حال حاضر عرضه و تقاضای برنج در مازندران و سایر استان‌های کشور خوب است و قیمت این محصول نیز هم برای تولیدکننده و مصرف‌کننده مناسب است.

 

معاون جهاد کشاورزی مازندران در مورد قیمت برنج، گفت: در حال حاضر قیمت برنج درب شالیکوبی حدود 8 تا 8هزار و 500 تومان است که این قیمت متعادلی برای برنج‌کار است برخلاف سال گذشته که کشاورزان متحمل ضرر و زیان شدند.

 

به گزارش فارس، اینکه کشاورزی سود چندانی ندارد و آنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند همه ما به آن اذعان داریم اما با این وجود شاهد این هستیم همه ساله دلالان با جیب‌های پر پول بازار را از آن خود می‌کنند و صدای کشاورز زحمت‌کش به هیچ جا نمی‌رسد امیدواریم امسال، سال متفاوتی برای برنج‌کاران باشد.

 

 

 

 

{jcomments on}

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20