*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

مادر شهيد احسان ابراهيمي به فرزند شهيدش پيوست

 

 

 همه از خداییم و به سوی او باز خواهیم گشت.(سوره بقره/۱۵۶)

 

حاجيه خانم سيده  طاهره هاشمي كرويي فرزند مسيح(ره)، همسر حاج ربيع ابراهيمي، ساعت 21 روز شنبه 17مهرماه 1395، بر اثر بيماري قلبي و كهولت سن در سن 87 سالگي در خانه اش درگذشت.

 

پيكر اين مادر گرامي، روز يكشنبه در روستاي ايمن آباد تشييع و در مزار شهدا در صحن مسجد جامع روستا، به خاك سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

 

مراسم ختم و سنتي مجمعه نهار، همراه با مداحي و سخنراني امروز در مسجد صاحب الزمان(عج) روستاي ايمن آباد برگزار شد.

 

 

 

 

ساير مراسم ختم به شرح زير است:

 

 

 

دوشنبه  19مهرماه 1395، از ساعت 14 تا 16، در مسجد جامع ايمن آباد، از سوي برادران مرحومه.

 

 

سه شنبه  20 مهرماه 1395،از ساعت 14 تا 16، در مسجد جامع ايمن آباد، از سوي حاج خليل ابراهيمي و فرزندان.

 

 

پنجشنبه  21 مهرماه 1395،از ساعت 14 تا 16، در مسجد جامع ايمن آباد، از سوي اسماعيل ابراهيمي و دامادها.

 

 

 

 

 

 

مراسم هفتمين روز درگذشت زنده ياد سيده طاهره هاشمي كرويي، روز جمعه 23مهرماه 1395، كنار مزار ايشان، از ساعت 13:30 تا 14:30 برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

از طرف اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا به خانواده محترم ابراهيمي و هاشمي

تسلیت می گوییم.

 

 

خداوند حاج ربيع ابراهيمي و حاج سيدمسيح هاشمي كرويي را نيز

مورد رحمت بي منتهاي خودش قرار دهد.

 

 

 

  روحش شاد و از خداوند براي ايشان طلب آمرزش مي كنيم.

 

 

 

 

{jcomments on}

افزايش روند مهاجرت معکوس شهر به روستا

 

دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران در گزارشی از وضعیت شهرنشینی و مهاجرت داخلی در ایران، از جابه جایی حدود یک میلیون نفر در مرزهای کشور در سه سال گذشته و افزایش روند مهاجرت معکوس از شهر به روستا خبر داد.

 

 

صندوق جمعیت سازمان ملل در گزارش خود با بررسی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و جمعیت شناختی و سلامت در ایران، شهرنشینی و مهاجرت داخلی را از جمله عوامل تعیین کننده رشد و پویایی جمعیت در کشور عنوان کرد.

براساس این گزارش؛ در سه دهه گذشته سالانه به طور میانگین یک میلیون نفر در مرزهای کشور جابجا شده اند که 71 درصد این جمعیت در مناطق شهری زندگی می کنند و انتظار می رود که این رقم تا سال 2050 به 80 درصد برسد.

همچنین با وجود اینکه مهاجرت از روستا به شهر در چهار دهه اخیر روند کاهشی داشته اما مهاجرت از شهر به شهر رواج بیشتری یافته و هم اکنون ایران شاهد افزایش روند مهاجرت معکوس است به طوری که مهاجرت از شهر به روستا 15 درصد کل مهاجرت ها را شامل می شود و حجم مهاجرت از روستا به شهر 13 درصد افزایش پیدا کرده است.

در این گزارش؛ دلیل اصلی مهاجرت مردان در ایران، اشتغال و فرصت های اقتصادی و دلایل دیگر مهاجرت موضوعاتی مانند تحصیل، خدمت سربازی و دسترسی بهتر به مسکن و ... عنوان شده است.

بر این اساس؛ کلان شهرهایی مانند تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین حجم مهاجر کشور را در خود جای داده اند. به طوری که بین سال های 1385 تا 1390 حدود 380 هزار نفر به تهران مهاجرت کرده اند اما استانهای خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی بالاترین نرخ مهاجرت منفی را داشته اند.

در این گزارش با استناد به مطالب منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی ، آمده است ، ایران کشور هم اکنون سیاست یکپارچه و هماهنگی در رابطه با شهرنشینی ندارد؛ شهرداری ها و فرمانداری ها در دهه های اخیر سیاست ها و برنامه های منطقه ای را تدوین کرده اند که بیشتر شامل سیاست های پراکنده نظیر برنامه توسعه روستایی، برنامه جابجایی، انتقال پایتخت و برنامه توسعه کشاورزی بوده است.

از اینرو راهکارهایی نظیر تدوین استراتژی و خط مشی ملی در رابطه با شهرنشینی و مهاجرت داخلی در ایران؛ توجه به کمبود داده و اطلاعات در رابطه با پیامدهای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی مهاجرت و شهر نشینی، توجه به کمبود داده ها در خصوص وضعیت بهداشتی مناطق روستایی و شهری، بازنگری برنامه توسعه روستایی و استفاده از تجربیات بین المللی به منظور تقویت پاسخ کشور به مسایل شهرنشینی و مهاجرت داخلی ضروری به نظر می رسد.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد کارگزاری بین المللی مربوط به توسعه است که از حقوق هر زن، مرد و کودک برای برخورداری از زندگی سالم و فرصت های برابر حمایت می کند.


صندوق جمعیت سازمان ملل متحد سال 1969 به عنوان صندوق سازمان ملل متحد برای انجام برنامه های مربوط به جمعیت شروع به فعالیت کرد و سال 1972 تحت اداره مستقیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و به این ترتیب موقعیتی مشابه برنامه توسعه سازمان ملل متحد و یونیسف پیدا کرد.



نام این کارگزاری سال 1987 به صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تغییر یافت اما UNFPA به عنوان نام اختصاری آن باقی ماند.

 

 

 

منبع: ايرنا

 

چه نیازی است به حسین(ع)؟

 

چه اتفاقی می افتد که ما نمی توانیم سیره ی امام حسین(ع) را

در زندگی شخصی و اجتماعی خویش اجرا کنیم؟

 

 

جریانات و وقایع تاریخی را از دو منظر می توان بررسی نمود؛

منظر نخست ذکر خاطره و طرح موضوعات تاریخی است، تنها با هدف مرور مجدد آنها و انتقال اطلاعات به نسل جدید جهت حفظ میراث کهن در میان قوم یا ملیت مشخصی که نهایتاً منجر به مُباهات میهنی و حماسی و یا ایجاد تاسف عاطفی می شود.

منظر دوم هم طرح مسائل تاریخی و بررسی موشکافانه آن جهت استفاده از نکات درس آموز برای زندگی جدید است که اصطلاحاً بدان تاریخ انتقادی می گویند؛ کشف جریان زنده ی تاریخ و مسیر مشخص تاریخی که بتوان با استعانت از آن در مواجهه ی با موارد مشابه، موفق عمل کرد.

 

سیره ی رسولان و زندگی ائمه نیز از این اصل مستثنا نیست. اگر موضوع سبک زندگی اهل بیت چه در حوزه ی فردی و چه در حوزه ی اجتماعی نهادینه نشود، ذکر متکثّر آن بلافایده می نُماید.

 

آسیبی که اکنون پیرامون ماجرای امام حسین و عاشورا در جامعه مشاهده می کنیم و هر سال در مراسم میلاد یا عزاداری سیّدُالشُهداء ابراز علاقه ی فراوانی از ناحیه ی مردم مشاهده می شود که اوج غلیان احساسات انسانی در آن متبلور است، اما نتیجه ی کافی و مورد انتظار نصیب جامعه نمی شود.

 

اگر ابراز احساسات بدون ایجاد حرکت صورت پذیرد چه فرقی با احساسات پیروان دیگر نحله های فکری دارد؟! این تحرّک در دایره ی زندگی اهل بیت است که دارای ارزش و اعتبار و به عنوان وجه تمایز با سایر فِرَق است.

 

 در این نوشتار سعی می شود به این دو سوال پاسخ دهیم که اساساً:

انسان مُدرن و امروزی چه نیازی به بررسی خط مشی اهل بیت دارد؟

و در این میان آن بزرگواران چه گره ای را می توانند از مشکلات زندگی بشر بگشایند؟

 

 

 

 

*چرا نمی توانیم سیره ی امام حسین(ع) را در زندگی شخصی و اجتماعی اجرا کنیم؟

 

در منطق اعتقادی شیعه مقوله ی امامت بسیار حائز اهمیت است، چنان که به عنوان محوری ترین موضوع اعتقادی مطرح است. حتی اصل توحید و سایر مفاهیم هم با ملاک و معیار و تفسیر اهل بیت معتبر است و الّا هر تعریفی از توحید پذیرفته نیست.

متاسفانه برخی از گروه های مسلمان به دلیل  نپذیرفتن ولایت و پیروی از امام به خدایی معتقد شدند که دست و پا دارد و یا در ثلث شب به کره ی زمین می آید!!! بنابراین ضرورت تبعیت از یک الگوی مورد تایید خداوند تحت عنوان خلیفه ی خداوند مُبرهن است.

 

اما پاسخ جامع به سوال دوم شرحی مفصل می طلبد که خارج از حوصله ی مخاطبان است. برای پاسخ به این سوال باید بدواً مشکلات جامعه ی امروز را احصا کنیم و سپس مورد به مورد دست به دامان داروهای شفا بخش خلفای خداوندی گردیم تا نتیجه ی مطلوب حاصل آید.

 

  به نظر نگارنده یکی از معضلات بسیار مهم جامعه ی ایران و حتی در سطح جهان، وجود نزاع ها و درگیری های فراوان است. فوران عصبانیت و خشونت موجود در اجتماع که بر اساس آمارهای قضایی و یا حتی مشاهده ی میدانی قابل کشف است، حاکی از دوری مردمان از خط مشی آن بزرگواران و توصیه های اکید دین دارد.

 

در حقیقت نقش دین در این میان کم رنگ است. به عنوان شاهد قضیه ی مطروحه می توان به مصاحبه ی رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه ی قضاییه اشاره کرد که گفت: در سال 1393 حدود 10میلیون و 866 هزار پرونده در مراحل مختلف وارد دستگاه قضایی شد که نسبت به سال 1392 افزایش داشته است.

نکته ی قابل تامل آن است که در همین جامعه ی پر نزاع هر سال عزاداری سیّدُ الشُّهداء نیز برگزار می شود و مردم به ساحت اهل بیت ابراز علاقه می کنند!

 

این مسئله از دو حالت نمی تواند خارج باشد یا بخشی از همین مردمی که عزاداری می کنند وارد نزاع می شوند و یا آنکه این عزادارها قدرت ترویج فرهنگ غنی دینی را ندارند که بتوان با کمک آن مانعی برای شکل گیری این خشونت ها ایجاد کرد.

 

 چه اتفاقی می افتد که ما نمی توانیم سیره ی امام حسین(ع) را در زندگی شخصی و اجتماعی خویش اجرا کنیم؟

 

 

 

* تاکید امام برای طرح سلام

با بررسی زندگی امام سوم شیعیان به راحتی در می یابیم که ایشان همواره در پی صلح و سلامت جامعه بوده، بدان توصیه می کردند.

به نظر بتوان از پنج مؤلفه ی محوری برای حل موضوع مطروحه نام بُرد. امام(ع) می فرمایند: هر كس اين پنج چيز را نداشته باشد از زندگی بهره ای نمی برد: عقل، دين، ادب، شرم و خوش خلقی. یعنی نداشتن این امتیازات منجر به شُرور خواهد شد.

 

امام حسین (ع) در تبیین یکی از مصادیق ادب می فرمایند: ادب اين است که از خانه خود بيرون آيی و با هيچکس برخورد نکنی، مگر آنکه او را برتر از خود بينی. دقیقاً یکی از رذایلی که منجر به نزاع می شود خود برتربینی است. اگر انسان ها این خصلت ناپسند را از خویش دور سازند کلید حل مشکلات بعدی را هم به دست گرفته اند.

 

با یک واکاوی ساده به روشنی می توان دریافت که اگر عُجب نباشد دستگاه های فاسد فکری انسان از کار باز می ماند. به عنوان مثال طرح  و نشر سلام؛ اگر ما اهل تواضع باشیم بدون هیچ تکلّفی با کوچکتر از خودمان حال چه از لحاظ سنی و چه از منظر جایگاه اجنماعی، ارتباط برقرار می کنیم. لذا رمز تاکید امام برای طرح سلام را در می یابیم.

ایشان در این زمینه می فرمایند:

 _1 سلام هفتاد حسنه دارد، شصت و نُه حسنه از آنِ سلام كننده و يكی از آن جوابگو است(بحارالانوار، ج78، ص120 (

2_  ناتوان ترين مردم کسی است که از دعا کردن واماند و بخيل ترين مردم کسی است که از سلام کردن واماند.

 

و حتی فراتر از آن اهل بیت در برابر انسان خطاکار هم خواستار حفظ این فضا هستند، لذا  امام سجّاد(ع) از امام حسين(ع) روايت مي كند كه فرمود: ابن كوّا از علي بن ابي طالب پرسيد: ای امير مؤمنان آيا بر گناهكار اين امّت نيز سلام می دهی؟ حضرت فرمودند: خدا او را اهل توحيد می داند و تو او را اهل سلام نمی دانی؟

 

 

 

 

*تاکید سیدالشهدا بر صله رحم

مقوله ی صله رحم هم همین طور است. در برخی موارد علت نبود صله رحم که خود منشایی است برای ایجاد تضاد و درگیری، در حالی که حضرت اباعبدا... بر این صفت حسنه بسیار تاکید داشتند. به عنوان نمونه می فرمایند:

1- همانا سخاوتمندترين مردم آن كسى است كه كمك کند به كسى كه اميدى به وى نداشته است. و بخشنده ترين افراد آن شخصى است که نسبت به ظلم ديگرى با آن كه توان انتقام دارد گذشت کند. صله رحم كننده ترين مردم و ديد و بازديد كننده نسبت به خويشان، آن كسى است كه صله رحم کند با كسى كه با او قطع رابطه كرده است.(نهج الشّهادة: ص 39، بحارالأنوار: ج 75، ص 121، ح 4.)

2- هر كه خوش دارد مرگش به تأخير افتد و روزى اش افزون شود با خويشانش پيوند برقرار كند.

3- آن‌ كس‌ در صله‌ رحم‌ بهتر است‌ كه‌ نسبت‌ به‌ خويشاوندانی‌ كه‌ با او قطع‌ رابطه‌ كرده‌اند، دلجويی‌ و صله‌ رحم‌ کند.(بحارالانوار، ج78، ص121)

 

 

*مدارا، کلید حل مشکلات

یکی از نکات بسیار مهم دیگر که نشان از دغدغه ی حضرت برای ایجاد سلامت روحی در جامعه دارد مفهوم وسیع مُدارا است که می تواند مصادیق متعددی داشته باشد و سدی برای وقوع ناهنجاری های خُلقی شود.

امام(ع) در این زمینه می فرمایند:هر كه از تدبير بازماند و از چاره ها ناتوان شود، مدارا (كليد) مشكلات اوست.

پذیرش عذر افرادی که به نحوی دچار اشتباه شده اند یکی از مصادیق بارز مداراست. اگر همین مفهوم یعنی بخشش و گذشت گسترش یابد تحول عظیمی در نوع روابط مردم رُخ خواهد داد. حضرت از این موضوع به عنوان جوانمردی یاد کردند: آنکس که بخشش تو را بپزيرد، تو را در جوانمردی کمک کرده است.

 یا به این جمله توجه کنیم که به چه میزانی امام مُصلحانه به وقایع می نگریستند و همین کُنش هاست که دلهای عاشقان را مملو از عواطف متعالی نموده است:

چنانچه با گوش خود بشنوم كه شخصى مرا دشنام مى دهد و سپس معذرت خواهى او را بفهمم، از او مى پذيرم و گذشت مى نمايم، چون كه پدرم اميرالمؤمنين على (ع) از جدّم رسول خدا (ص) روايت کرد: كسى كه پوزش و عذرخواهى ديگران را نپذيرد، بر حوض كوثر وارد نخواهد شد.(إحقاق الحقّ: ج 11، ص 431)!!!

در همین راستا مولا علی(ع) هم می فرمایند: با کسی که از تو بریده و قطع رابطه کرده آشتی کن و به کسی که تو را محروم ساخته ببخش. بر همه مردم نیکی بکن آن چنان که دوست داری نسبت به تو نیکی کنند. بر آنکس که در حق تو بدی کرد احسان کن و کسی را که بر تو ستم روا داشته مورد عفو قرار ده. و هرگز کسی را که تو را دشمن می دارد دشمن مدار .

و باز می فرمایند: آنکه بر مجازات و کیفر دادن قدرت دارد بر گذشت  و عفو سزاوار تر است.

یا امام باقرع) می فرمایند: تو را به پنج چیز سفارش می‌کنم: اگر مورد ستم واقع شدی ستم مکن، اگر به تو خیانت کردند خیانت مکن، اگر تکذیبت کردند و به مخالفتت برخاستند خشمگین مشو، اگر مدحت کنند شاد مشو، و اگر نکوهشت کنند، بی تابی مکن( بحارالانوار، دار احیاء الترا العربی، ج ۷۵، ص۱۶۷) و....

 

 

 

*خالی کردن دل از کینه ها و حسادت ها

یکی از مصائب جامعه ی ما که نتیجه ای جز تزاحم و آشوب اخلاقی ندارد، حسادت ها، کینه ها و بغض هایی است که در قالب غیبت و تخریب دیگران مشهود است. به نظر اگر این آسیب جدی را برطرف کنیم بخش اعظمی از راه میل به  دارالسّلام را هموار کرده ایم.

سالار شهیدان همچون سایر اولیاء ا... به این موضوع عنایت کامل و بر ترک این رذیله ی اخلاقی اصرار داشتند. ما باز مجبوریم به طرح تنها نمونه ای از سخنان گُهربار حضرتشان:

1- سخنى که ناراحت كننده باشد پشت سر دوست و برادر خود مگو، مگر آن كه دوست داشته باشى كه همان سخن پشت سر خودت گفته شود.(بحارالأنوار: ج 75، ص 127، ح 10)

2- به‌ مردى‌ كه‌ نزد حضرتش‌ غيبت‌ ديگری‌ را مى‌كرد، فرمود: اي‌ مرد، دست‌ از غيبت‌ بردار، زيرا غيبت‌ خوراك‌( نان‌ خورش‌ )سگان‌ جهنم‌ است‌.

به درستی می توان از این جملات و اندیشه ها سفینه ی نجات را لمس کرد.

امام ما همّش پرهیز از خشونت و ایجاد صلح بوده است و حتی در واقعه ی عاشورا نیز خطبه ها خواند و مردم را به دوری از جنگ و در مقابل روی آوردن به نیکی ها فراخواند. اما پاسخی جز تخریب و هلهله و... نشنید.

مخاطبان محترم؛ امام بزرگوارمان ما را به پیش قدم شدن در صلح و آشتی دعوت می کند: أيُّما إثْنَيْنِ جَرى بَيْنَهُما كَلامٌ، فَطَلِبَ أَحَدُهُما رِضَى الاْخَرِ، كانَ سابِقَهُ إلىَ الْجَنّةِ.

چنانچه دو نفر با يكديگر نزاع و اختلاف نمايند و يكى از آن دو نفر، در صلح و آشتى پيش قدم شود، همان شخص سبقت گيرنده، جلوتر از ديگرى به بهشت وارد مى شود. (محجّة البيضاء: ج 4، ص 228)

 

می فروشد جلوه اینک ماه نو از بام صلح              روشنی تا افکند یکباره اندر شام صلح

گرچه دیو شب طرفدار دوام جنگ هاست            لیک صبح رستگاری می دمد از نام صلح      

سایه های دشمنان دین و دولت عاقبت              می شود آهسته محو پرتو آرام صلح

اتحاد و انکشاف و ارتقا و اعتلاست                    بی گمان در هر کجا بینی اگر فرجام صلح

 

 

*نیکوکاری انحصاری ندارد

ایشان برای نیکوکاری انحصاری قائل نیستند و خود نیز خودی و غیر خودی نمی کنند و دائماً در جهت نشر خوبی ها گام بر داشته اند. چون خورشیدی تابان که مردم باید به قدر عقول و ایمانشان از پرتوهای نور او بهره برند.

شخصی محضر امام اظهار داشت:اگر نيكی به نا اَهل برسد تباه می شود؟ ايشان فرمودند: چنين نيست بلكه نيكوكاری همچون رگبار است كه بايد به نيك و بد برسد.

و چقدر برای رفع گرفتاری مؤمنین تلاش می نمودند و نحوه ی شهادت ایشان نیز شاهد ادعای ماست؛ چرا که تا حد زیادی فضای حاصل از این خصوصیت اخلاقی بن بستی برای بروز تضادهای طبقاتی و ایجاد اعوجاج روانی مردم است.

 

آن گوهر آسمانی رفع گرفتاری مؤمنین را همچون یک فرصت و یک نعمت می پندارد:آگاه‌ باشيد كه‌ يكی‌ از نعمت های‌ الهي‌ بر شما حاجات‌ و نيازهای‌ مردم‌ به‌ شما است‌، پس‌ از اين‌ نعمت ها بيزار نشويد كه‌ برمی‌گردند و به‌ جايی ديگر می‌روند.(بحارالانوار، ج78،ص121).

اگر ما بتوانیم دارای این نگرش بشویم دنیا را زیبا می یابیم. امام برای تقویت این صفت وعده پاداش با عظمت و در عین حال راستینی هم ارائه می کند:

امام حسین (ع): كسی‌ كه‌ گرفتاری‌ و اندوه‌ مؤمنی را برطرف‌ كند و او را آسوده‌ كند، خداوند گرفتاری‌ و اندوه‌ دنيا و آخرت‌ را از او رفع‌ می‌كند.(بحار الانوار، ج‌ 78، ص 122). یعنی اثر متقابل اعمال نیک ، گسترش نیکی هاست.

 

 

*تلنگری برای جامعه

این توصیه ها و اندرزهای پدرانه ی امام حسین(ع) چون تلنگری است برای جامعه ی غفلت زده ی ما که گاهگاهی به خویش بیاییم و در خصوص کُنش های فردی و اجتماعی مان بیندیشم. 

حاصل این اندیشه ها رسیدن به ساز و کار مشخصی است که ان شاء ا... در ذیل سایه ی الطاف خداوندی ما را به آرامش، صلح، پرهیز از خشونت و  دارالسّلام مد نظر خداوند و اهل بیت می رساند.

 

 این پندها دقیقاً خلاء های نوین جامعه ی کنونی است که با تغییر سبک زندگی، آرامش مورد انتظار را از میان برده است و نیاز بشر را به وجود امام حسین(ع) در حوزه ی صدرالذکر متجلّی می کند.

 

البته نیاز به حسین(ع) منحصر در موضوع این نوشتار نیست و کران ولایت شان مقولات دگر را نیز در بر می گیرد که مجال طرح آن ها نیست.

 

در پایان لازم به ذکر است که هدف این نوشتار تضعیف روحیه ی مخاطبان برای شرکت در مجامع مذهبی ایام محرم نیست بلکه هدف، دقت در برگزاری هر چه صحیح تر این نوع گردهمایی هاست، به گونه ای که ماحصل این عرض ارادت ها حصول نور ایمان در بطن جامعه شود و آنگاه است که می توان به موعود اندیشید. به امید آن روز.

 

 

 

 

منبع: مازندنومه

 

 

{jcomments on}

انسان شناسی آسیب های روزمره(19): فضل فروشي

 

آسيب هاي اجتماعي جامعه نه تنها از دغدغه هاي مهم انديشمندان علوم اجتماعي بلكه دغدغه ي هر انساني مي باشد كه در ايران، مازندران، بابل، روستاي مان ايمن آباد و كروكلا و هر كجاي دنيا كه زندگي مي كند. همه ي ما از اين دغدغه ها نالانيم و چه بسا ساعت ها درباره ي آن سخن مي گوئيم و ابراز نگراني مي كنيم اما دريغ از اينكه خودمان نيز اسير چنين آسيب هايي هستيم و جالب اينجاست كه خودمان هم خبر از اين مهم داريم. اما انگار غذاي روز مره ي ما شده است. آسيب هايي كه در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا نيز فراوان به چشم مي خورد.

 

در سلسله گفتارهايي در خصوص آسيب هاي روزمره از جمله موضوعاتي چون: دروغ، خودشیفتگی، چاپلوسی،خودنمایی، بدگویی، حسادت،  گزافه گویی، بدبینی، تن آسایی،خویشاوند سالاری، بلاهت، زن ستیزی، زورگویی، خیالبافی، نوکر صفتی، بی ادبی، ریاکاری،خرافه پرستی و و و مواردي از اين دست به بررسي آن خواهيم پرداخت.

 

 

 

فضل فروشی، شاید یکی از رایج ترین آسیب ها ی روزمره در میان نخبگان دانشگاهی  و روشنفکران و یا کسانی که بهر صورتی خود را به این گروه ها نزدیک می دانند یا  ادعای  تعلق به گروه آنها را دارند، باشد. البته هر چند این آسیب را می توان در میان نخبگان کشورهای توسعه یافته و دارای سنت طولانی علمی مدرن هم مشاهده کرد، اما میزان گسترش و تبعات منفی آن ( از جمله تقلب های علمی و تخریب نظام های پژوهشی) در  کشورهای در حال توسعه و جهان سوم به صورت غیر قابل مقایسه ای بیشتر است.

معنای اساسی این آسیب را می توان در معادل های غیر فارسی آن، با شفافیت و گویایی بیشتری به دست آورد: در زبان های اروپایی واژه نه چندان رایج و اندکی از مد افتاده sciolist  به معنای فردی است که اطلاعاتی جزئی و سطحی  درباره موضوعات بی شماری دارد و دائما در پی به رخ کشیدن این اطلاعات است تا دیگران را مجذوب و گاه مرعوب خود کند. این واژه  از ریشه متاخر لاتین sciolus می آید که به معنای «من می دانم» است و دانستن در اینجا نیز شکل سطحی و غیر عمیق دارد، همان اصطلاحی که در فارسی با زبانزد «اقیانوسی با عمق یک انگشت» شهرت دارد. 

 

 

بحث درباره فضل فروشی، که از لحاظ تاریخی در اروپا به قرن هجدهم می رسد، به شکلی روشن با ظاهر شدن «دانش» جدید یا دستکم نطفه های آن از این زمان  مرتبط است. می دانیم که در اروپای مسیحی قرون وسطایی یا حتی در ابتدای  رنسانس، دانش تقریبا به طور کامل در انحصار  کلیسا بود و آنچه خارج از باورهای کلیسایی قرار می گرفت به هیچ عنوان تحمل نمی شد، چه منشاء آن درون خود کلیسا بود که در این صورت با عنوان «بدعت» (heretic) محکوم می شد و چه بیرون از کلیسا قرار می گرفت که عموما باعنوان «جادوگری» سرکوب می شد: بخش بزرگی از آنچه در تاریخ مسیحیت به «تفتیش عقاید» اختصاص دارد، مقابله خشونت آمیز و هر چه بی رحمانه ترین کلیسا با عقاید جدید و دانش خارج از چارچوب باورهای باستانی و ایستای  متولیان مذهب کاتولیک به شمار می آید. هم از این رو، از قرن هجدهم  تمایل شدیدی در میان مخالفان روشنگر کلیسا وجود داشت که بر دانش انسانی تکیه زده و تلاش کنند نشان دهند که انسان از همه چیز آگاه است و همین تمایل بود که رفته رفته از  همین دوران فکر ایجاد  «دائره المعارف» (آنسیکلوپدیا) را ایجاد کرد و اصحاب دائره المعارف نظیر دیدرو، روسو ، دالامبر و ... را به پیشگامان انقلاب فرانسه بدل ساخت و پس از به قدرت رسیدن دولت های ملی اولین اقدام آنها، بیرون کشیدن دستگاه آموزش عالی از اختیار کلیسا و عمومی کردن آموزش پیش از دانشگاه برای باسواد کردن مردم بود. بنابراین شاید بتوان رویکرد و تمایل دائره المعارفی و اصولا مدرنیته و دموکراتیزه شدن دانش را به گونه ای متناقض، در ریشه تمایل های فضل فروشانه قرار داد: اینکه کسانی از حوزه هایی که کلیسا به رسمیت نمی شناخت خود را نسبت به همه چیز آگاه بدانند.

 

اما این ریشه های قدیمی بعدها به شدت تغییر کرد: در طول قرن بیستم و در دوران طولانی از فرایند موسوم به علم گرایی(scientism) ما شاهد آن بودیم که «تخصص» بدل به واژه ای  جادویی شد به صورتی که هر گونه دخالت یک فرد را در حوزه تخصصی فرد دیگر نوعی «تخطی» (transgrssion) و زیر پا گذاشتن مرزهای علمی قلمداد می کردند. این امر البته امروز  با ظاهر شدن  علوم بین رشته ای  کاملا تغییر کرده است و  اصل امروز بر همکاری  میان متخصصان  و افراد دارای تجربه عملی  از حوزه های مختلف بر روی یک موضوع واحد است، به صورتی که هر کسی  تخصص های دیگر را هم در نظر بگیرد و خود را صاحب نظر مطلق نداند و هر چه بیشتر دانش را امری نسبی به شمار بیاورد و نه مطلق.  با وجود این، در جهان سوم، و مدرنیته ای که از بیرون برای آن در فرایند استعماری ساخته شد، دانش و  امتیازات ناشی از آن به سرعت بدل به ابزاری شد برای  برخورداری از امتیازات اجتماعی و نزدیک شدن به قدرت و به دست آوردن هر چه بیشتر ثروت. هم از این رو، در سطح روزمرگی، هر کسی تلاش می کرد خود را «باسوادتر»، «با فرهنگ تر» و ... نشان دهد.

 

پس از ورود ایران به  مدرنیته ناقص و آسیب زایش که از ابتدای قرن بیستم آغاز و تا امروز ادامه یافته است، گروهی از رفتارهای فضل فروشانه به اشکالی که گاه بسیار مضحک و در محیط های بین المللی اغلب مذموم شمرده می شوند،  بسیار رایح شد. از جمله این رفتارها که همه شاهد آن بوده ایم: اظهار فضل کردن ها است که خود صورت های بی شماری دارند. نخستین شکلی که بسیار از ابتدا تا امروز رایج بوده و هست، نشان دادن رابطه و تبعیت و خبر و قرار داشتن در فرهنگ «فرنگی» و «غربی» است. بسیاری از روشنفکران و دانشگاهیان ما، که یا اصولا تحصیلات خارج از کشور نداشته اند و یا این تحصیلات به  دوره ای  سه یا چهار ساله محدود می شده و به هیچ وجه به زبان ها و اصول آن فرهنگ ها، اشراف ندارند، با اصرار در سخنرانی های خود از واژه های بیگانه، حتی در مورد کلمات روزمره، استفاده می کنند. استناد کردن با ربط و بی ربط به متفکران غربی و  اشکال مختلف اسنوبیسم و تازه به دوران رسیدگی روشنفکری، با مطرح کردن «درسگفتارها» و «دوره ها» یی که از «پیشرفته  ترین» مباحث مطرح در غرب سخن به میان می آید و  افراد خود را نه در مقام  شارحانی بی ادعا، بلکه در جایگاه مدعیان  نظریه پردازی در زمینه هایی مثل فلسفه و  تاریخ و جامعه شناسی و ... غرب قرار می دهند، « هم در محیطی که اکثریت قریب به اتفاق افراد هنوز حتی زبان مادری خود را نیز خود نمی دانند چه برسد به یک زبان خارجی و بنابراین خود را به نوعی همچون شاهان قاجار «مرکز عالم» می پندارند، انواع دیگری از این  فضل فروشی ها است.

 

اما مساله زمانی به صورت یک فرایند به شدت آسیب زا در می آید که  با  موقعیت های سنتی منفی ما ترکیب می شود: در این زمینه ترکیب  سنت هایی چون «استاد و شاگردی» و «مرید و مرادی» با  فضل فروشی های دانشگاهی – روشنفکرانه، موقعیت هایی را به وجود می آورند که  به ویژه به جوانان ضربه زده و آینده فکری و شخصیت اجتماعی  آنها را تخریب می کند. در عین حال که این گونه فضل فروشی ها، به روش ها و گفتمان هایی که باید به طور متعارف نیز در خود استنادهایی  به این و آن  مثلا نظریه پرداز غربی بکنند، نیز ضربه می زنند. به عبارت دیگر، امروز هر بار کسی ناچار باشد برای موضوعی به این و آن نظریه پرداز غربی استناد کند و یا مسائل  بین رشته ای را  مطرح کند، همواره باید خود را در تهدید محکوم شدن و  قرار داده شدن در مظان همین اتهام  «فضل فروشی» و «سطحی بودن» ببیند. متاسفانه ما همیشه  از روندهای آسیب زا  و تکراری  ضربه می خوریم که در فرایند  آنها، ابتدا خود  یک آسیب را به وجود می آوریم و سپس روندی  که می تواند کاملا عقلانی باشد را به روندی  آسیب زا تبدیل می کنیم و در نهایت خشک و تر را با هم می سوزانیم. 

 

 

 

 

 

 

منبع: انسان شناسي و فرهنگ

 

 {jcomments on}

محدوديت سني براي بيمه شدگان روستايي برداشته شد

 

محدودیت سنی در دولت تدبیر و امید برای بیمه شدگان در این صندوق برداشته شد طوری که تمام افراد بالای ١٨ سال می توانند تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستاییان ، کشاورزان و عشایر شوند.

 

رضا عبداللهی مدیر صندوق بیمه اجتماعی، روستاییان، کشاورزان و عشایر استان اردبیل افزود: در گذشته فقط افراد بالای ٥٥ سال می توانستند تحت پوشش بیمه اجتماعی شوند اما دراین دولت این محدودیت سنی برداشته شد و علاوه بر تحت پوشش افراد بالای ١٨ سال افراد غیر ساکن در روستاها هم صرفا با داشتن زمین در روستا و همچنین شهرهای بالای ٢٠ هزار نفر هم می توانند تحت پوشش این صندوق قرار بگیرند.

 

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید سه اقدام اساسی در کشور انجام داده اظهار کرد: برداشتن شرط سنی بیمه شدگان ، تحت پوشش قرار گرفتن کشاورزان غیر ساکن و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن شهرهای زیر 20 هزار نفر از جمله اقدام هایی است که در این دولت انجام شده است.


عبداللهی با اشاره به اهداف تشکیل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان ، کشاورزان و عشایر گفت: این صندوق سه مزیت دارد که اعضای صندوق از مزایای مستمری کارافتادگی ، بازنشستگی و فوت برخوردار می شوند و تا به امروز ٤٣ هزار و ٦٠٠ نفر بیمه شده داریم که بیش از شش هزار نفر از این تعداد زیرپوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند.

 

عبداللهی همچنین با اشاره به اجرای اصل ٢٩ قانون اساسی افزود: دولت تدبیر و امید در اجرای این اصل مصمم و جدی است و بر اساس این قانون دولت مکلف است از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی را برای تک تک افراد کشور فراهم کند.

 

 





منبع: ایرنا

 

{jcomments on}

عنوان قهرماني كشور براي اميرحسين در رشته كونگ فوتوآ سنتي

 

  مسابقات کونگ فو توآ سنتي قهرمانی جوانان کشور يادواره شهيد كونگ فوكار مدافع حرم رسول پور مراد ، انتخابي تيم ملي سبك (اعزام به ايتاليا) ديروز جمعه نهم شهريور ماه در استان قم برگزار شد و با معرفی نفرات برتر، به کار خود پایان داد. در اين مسابقات سه تن از ورزشكاران تيم باشگاه فرهنگي ورزشي آرمان به مربي گري سيدتقي هاشمي كرويي توانستند مقام قهرماني را كسب كنند و به مسابقات اعزامي به ايتاليا راه يابد.

 

 

 

 

تيم منتخب هيات كونگ فوي مازندران در رده سني جوانان 5 نفر و بزرگسالا يك نفر را به مسابقات قهرماني كشور اعزام كرده بود كه نام سيد اميرحسين ارشادي ايمني (وزن منهاي 51kg) فرزند مرتضي از روستاي ايمن آباد هم در اين ليست با توجه به كسب عنوان قهرماني مسابقات گذشته، به چشم مي آمد.

 

سيدامير حسين در سه بازي پياپي در برابر سه ورزشكار به ترتيب از استانهاي فارس، كرمانشاه و كردستان به برتري رسيد و عنوان قهرماني را از آن خود كرد و مدال طلا را بر گردن آويخت.

 

 

 

 

 

 سيدتقي هاشمي كرويي رئيس هيات ورزش هاي رزمي شهر زرگرشهر و بخش لاله آباد و مسئول باشگاه فرهنگي ورزشي آرمان روستایمان نيز به عنوان سرپرست تيم انتخابي مازندران را همراهي مي كرد در ادامه عنوان نمود: سيد اميرحسين با ارائه يك بازي حساب شده و كسب تجربه از بازي هاي گذشته، حرفان را پشت سر بگذارد و به عنوان قهرماين دست يابد. حريفان امير حسين نيز بسيار قدرتمند بودند اما او بهتر عمل كرد و نتيجه تلاشش را گرفت.

 

 

در ديگر اوزان نيز، رضا رزمه (منهاي 59kg) و رضا عزيزي (منهاي 115kg) به عنوان قهرماني دست يافتند.

 

رضا رزمه به عنوان بهترین فایتر و ستاره این دوره از مسابقات انتخاب شد.

 

رضا رزمه و رضا عزيزي هر دو از بخش لاله آباد بابل هستند.

 

 

 

 

 

   

 تبريك به سيدتقي هاشمي كرويي و سيد اميرحسين ارشادي

و همچنين رضا عزيزي و رضا رزمه

 

 

اميد به موفقيت بيشتر سيداميرحسين ارشادي، در تورنومنت ايتاليا

 

 

 

 

جا دارد در پايان از حمايت مالي آقايان افشين لاسمي ايمي و مهدي قاسمي ايمني قدرداني گردد.


 

 

ارسال خبر: سيده كوثر هاشمي كرويي

 

برگزاري نمايش آييني تعزيه در بالاكروكلا

 

هنر نمايشي تعزیه گونه‌ای از نمايش مذهبي منظوم است که در آن عده‌ای اهل ذوق و کارآشنا در جریان سوگواری‌های ماه محرم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل بيت(ع)، طی مراسم خاصی بعضی از داستان‌های مربوط به واقعه كربلا را پیش چشم تماشاچی‌ها بازآفرینی می‌کنند.

 

در  روستايمان ايمن آباد و كروكلا از ساليان دور مراسم تعزيه انجام مي شد بويژه تعزيه خواناني كه از بخش لاريجان آمل به روستايمان دعوت مي شدند و كمتر كسي است كه نام حاج سقا را به ياد نداشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

در آستانه ي ماه محرم، بعد از ظهر روز پنجشنبه هشتم مهرماه 1395، از ساعت 14در حياط مسجدالنبي(ص) روستاي بالاکروکلا، مراسم تعزيه به سرپرستی یکی از پیرغلامان تعزیه کشور و استان مان مازندران یعنی حاج سقا  برگزار مي گردد.

 

بانیان مراسم تعزيه، خانواده مرحوم سیدمحمود هاشمی(ره) و آقای سید رحمت اله هاشمی مي باشند.

 

از آنجايي كه زنده ياد سيدمحمود هاشمي كرويي، یک پای ثابت تعزیه ي حاج سقا در خراسان محله، آمل و روستاي ايمن آباد و كروكلا بودند، به همین خاطر بانيان مراسم هدف اصلي برگزاري تعزيه را حفظ و ترويج عزاداری به شکل سنتی و شبیه خوانی به ياد پدر، عنوان نمودند.

 

از طرفي به دليل همزمانی اجراي مراسم آئيني تعزيه در رينه ي لاريجان آمل از روز اول محرم تا عاشوراي حسيني  توسط حاج سقا، چاره اي نبود تا اين مراسم چند روز قبل از محرم برگزار گردد.

 

 

 

 

 

کوتاه درباره حاج سقا

 

حاج سقا  که امروزه با عنوان اسطوره هنر نمایشی تعزیه در ایران نام گرفته است، با نیم قرن تعزیه‌ خوانی در کشورمان، بویژه استان مازندران، مردی است که از سال‌ های اصیل و گذشته‌های دور تعزیه باقی مانده است. مردی که آخرین نسل از پیرغلامان تعزیه استان مازندران به شمار می‌رود.

 

 

حاج حسن مصفا معروف به حاج سقا، متولد سال 1325 در  روستاي ترا در منطقه ي امیری بخش لاریجان آمل در استان مازندران است. او را از همان روزهای کودکی نذر امام حسین(ع) کرده و سقا صدایش زدند، او بیش از 60 سال از عمرش را صرف امام خوانی و شهادت خوانی در تعزیه کرده است.

 

 

 

 

  

پنجشنبه  1395/07/08

 

ساعت 14


مسجدالنبي(ص) روستاي بالاکروکلا

 

 

 

 

 

 

 

زنده ياد سيدمحمود هاشمي كرويي(1320_1378)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ضمن عرض سلام،

قدرداني مي كنيم از تمامی عزیزانی که از راه دور و نزدیک از رینه، نیاک، نور ، محمود آباد، رویان، آمل، حومه بابل، خراسان محله، حمزه کلا، خجیرکلا، احمد چاله پی و بويژه از تمامی بچه محل های خودمان ایمن آباد و کروکلا در محل برگزاري تعزيه حاضر شدند، کمال قدرانی را می نماییم. همچنین از صداي مركز مازندران، شوراي اسلايم و دهياري ایمن آباد و کروکلا، از کانال تلگرامی روستا ، کانال تلگرامی تعزیه مازندران و کانال اسطوره تعزیه ایران حاج سقا تشکر فراوان می نماییم.

اجرتان با سیدالشهدا

باينان مراسم تعزيه در روستا

 

 

 

 

  ارسال خبر: سیدمجید هاشمی کرویی

 

 

{jcomments on}

ايجاد 400 هزار فرصت شغلي در مناطق روستايي پي گيري مي شود

 

 

معاون توسعه مناطق محروم و روستایی رئیس جمهور با بیان اینکه پیش از این برای ایجاد 200 هزار شغل در مناطق روستایی برنامه ریزی شده است ، گفت: تلاش می کنیم 100 درصد این هدف گذاری را افزایش دهیم و برای 400 هزار فرصت شغلی برنامه ریزی شود.

 

 

 

 

ابوالفضل رضوی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه در دولت یازدهم یک تحول تاریخی در برنامه ریزی توسعه روستایی صورت گرفته است گفت: مناطق روستایی فقط نباید با آمار ساکنان و شاغلان کشاورزی تعریف شود بلکه محیطی بسیار مطلوب برای رشد و تعالی جوامع انسانی و اقتصاد ملی و بین المللی است و همه کشورهای پیشرفته از مناطق روستایی پیشرفته هم بهره مند هستند.



وی افزود: این مناطق دارای بالاترین ظرفیت برای ایجاد ارزش افزوده با احترام به محیط زیست و مدیریت بهینه آب و خاک هستند و اقتصاد هر کشوری که خواهان توسعه باشد باید به توسعه کامل مناطق روستایی اعم از کشاورزی ، بازرگانی، صنعتی، صنایع دستی و سنتی و همچنین فعالیتهای نیمه صنعتی توجه کنند.



رضوی گفت: دولت تسهیلات خوبی را برای راه اندازی واحدهای کسب و کار در محیط های روستایی در نظر گرفته است که از 750 میلیون تومان شروع می شود و تا چند میلیارد تومان هم می رسد که متناسب با شکل گیری تعاونی های تولید و اعضای آنها توزیع می شود.



معاون توسعه مناطق محروم و روستایی رئیس جمهور تاکید کرد : روستا کانون تولید و ارزش افرینی است فقط سکونتگاه نیست، سرمایه‌های انسانی، فیزیکی و مالی بسیاری در آن نهفته است که باید فعال شود.



وی گفت: ورود مردم به همه محدوده های اقتصادی و فعالیت‌های تولید ثروت سبب رشد اقتصادی، کاهش بیکاری، تولید ثروت ملی، کاهش حاشیه‌نشینی شهرها، کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی و کاهش فساد خواهد شد.



چنین تسهیلاتی تاکنون برای روستاها در هیچ کشوری سابقه ندارد و فقط در کارنامه دولت یازدهم دیده می شود.



رضوی اظهار داشت:در طرح‌های کشاورزی به روستاییان وام 3 درصد و برای طرح‌های گردشگری و صنعت، وام 4 درصد می دهیم و با دستور شخص رئیس جمهوری برای روستاهای مرزنشین در تمام فعالیت‌های اقتصادی پایدار وام‌های صفر درصد یعنی بدون کارمزد ارائه می شود و فرقی نمی‌کند که از چه نوع وام اعطایی ما استفاده کنند.



وی گفت : در برنامه ششم توسعه ، همه واحدهای اشتغالی پایدار در روستا به مدت 10 سال مالیات با نرخ صفر درصد باشد و 13 درصد از حق تأمین اجتماعی شاغلان را دولت پرداخت کند.

رضوی اعلام کرد : اکنون به متقاضیان استان خراسان جنوبی که یک استان مرزی است وام داده ایم، 57 شرکت در استان‌هایی نظیر خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، قزوین، آذربایجان شرقی پرداخت شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم این 173 هزار شغل را به حدود 200 هزار شغل در سال 1395 برسانیم و قرار است به دو برابر افزایش یابد.

رضوی گفت : اگر 25 خانوار با یکدیگر شرکت تشکیل دهند ما تا 750 میلیون تومان وام می‌دهیم که این خانوارها باید 40درصد آورده هم داشته باشند اگر به 150 خانوار رسید سهم آورده 25درصد و مبلغ وام 3 میلیارد تومان خواهد شد.



وی اعلام کرد : در 200 خانوار 20درصد سهم آورده خواهد بود و سقفی برای وام وجود ندارد.کارمزد همه این وام‌ها 3درصد و دوره تنفس آن 2 سال خواهد بود. برای این وام‌های مشارکتی وثیقه ملکی نمی‌گیریم و تعهد جمع همان وثیقه است.



برای این بخش کارمزد حداقل 2 برابر مشارکتی است و برای روستاهای مرزی با سود صفر درصد است.



برای روستاهای مرزی برای 200 خانوار 90درصد آورده را ما تأمین می‌کنیم.



وی افزود: برای ارائه این تسهیلات، وثیقه های سنگینی دریافت نمی کنیم و فقط ضمانت کارت دریافت یارانه نقدی کافی است و بعد از چند سال تنفس، این تسهیلات بازپرداخت خواهد شد که نقطه عطفی در تاریخ توسعه مناطق روستایی ایران محسوب می شود.

بنابر این گزارش 95 درصد از محصولات کشاورزی در روستا و همچنین 65 درصد از ارزش افزوده محصولات کشاورزی در روستاها تولید می‌شود.



جمعیت روستایی و عشایری کشور 28.6 درصد جمعیت کل کشور است .

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاري صدا و سيما

 

 

{jcomments on}

اول مهر؛ داشت عباسقلی خان پسری!/ کو درس زندگی؟

 

اول مهر، بهانه ای برای بزرگ ترهاست تا خاطره ها را تازه کنند و زمانی هم برای طرح این پرسش که « کو درس زندگی» ؟

 

اول مهر با همه ي روزهای سال متفاوت است. نه فقط به خاطر این که بچه ها به مدرسه می روند و آغاز سال تحصیلی است و فراتر از دانش آموزان، دانشجویان و حتی سن و سال دارها نیز روانه کلاس درس می شوند.

بیشتر به این خاطر که اول مهر خاطره خیز است. انسان شاید سال های بعد و دانشگاه را هم حتی با جزییات به خاطر نیاورد اما این روز خاص و آغاز دبستان چنان در ذهن می ماند که ته نشین می شود.

همین حالا اگر از مردان و زنانی که دهه هشتم و نهم عمر را سپری می کنند بخواهید خاطره ای از کتاب های درسی و آنچه را که در گذار سال ها به یاد دارند بازگو کنند غالب آنها به شعر علیمردان خانایرج میرزا اشاره می کنند:
 
داشت عباسقلی خان پسری
پسر بی ادب و بی هنری

اسم او بود علیمردان خان
کلفَت خانه ز دستش به امان

هر چه می گفت لَلـه لج می کرد
دهنش را به لَلـه کج می کرد

هرچه می دادند می گفت کم است
مادرش مات که این چه شکم است!

مدرسه اما در دهه های اخیر هویت اصلی خود را از دست داده و به جای کانونی برای «آموزش» و «پرورش» به دورخیزی برای دانشگاه تبدیل شده و دغدغه پدر و مادرها از روز نخست ورود به دانشگاه و یافتن شغل مناسب است و چقدر این سؤال آزارنده است که می خواهی چه کاره شوی و پاسخ ها همه تکراری: دکتر، مهندس و خلبان!

قامت کوچک فرزندان مان را زیر بار کتاب های درسی به انضمام کمک درسی خم کرده ایم که چه شود؟!

این که پیران امروز شعر های دوران کودکی را به خاطر می آورند به این سبب است که مدرسه از زندگی جدا نبود.

آموزش حساب و  کتاب و زبان رسمی و زبان مادری لازم است اما درس زندگی لازم تر.
   
 
مدرسه جای تربیت است اما تربیت تنها این نیست که به بزرگ‌ترها احترام بگذاریم، کلمات زشت نگوییم، پیش دیگران پای خود را دراز نکنیم، حرف‌شنو باشیم، صبح‌ها به همه سلام كنیم، دست و روی خود را با صابون بشوییم، لباس تمیز بپوشیم، دست در بینی نبریم  در حالی که ساده‌ترین و ضروری‌ترین مسائل زندگی را درمدارس یاد نمی دهند.

 
این که چگونه نفس بكشیم، چگونه اضطراب را از خود دور کنیم، موفقیت چیست، ازدواج برای حل چه مشکلی است، در مواجهه با مخالف چگونه رفتار كنیم؟

 
رضا بابایی در «پارسی انجمن» می نویسد: « در كودكی به ما آموختند كه چموش نباشیم، اما پرسشگری و آزاداندیشی و شيوه‌های نقد را به ما نياموختند»  و این جمله  داگلاس سیسیل نورث- اقتصاددان آمریكایی و برندۀ جايزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۳- را نقل می کند:

اگر می‌خواهید بدانید كشوری توسعه می‌یابد یا نه، سراغ صنایع و كارخانه‌های آن كشور نروید. اینها را به‌راحتی می‌توان خرید یا دزدید یا كپی كرد. می‌توان نفت فروخت و همۀ اینها را وارد كرد.

برای اینكه بتوانید آیندۀ كشوری را پیش‌بینی كنید، بروید در دبستان‌ها؛ ببینید آنجا چگونه بچه‌ها را آموزش می‌دهند. مهم نیست چه چیزی آموزش می‌دهند؛ ببینید چگونه آموزش می‌دهند. اگر كودكانشان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظم‌پذیر، خطر‌پذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیۀ مشاركت جمعی و همكاری گروهی تربیت می‌كنند، مطمئن باشید كه آن كشور در چند قدمی توسعه ي پایدار و گسترده است.

 

و این سخن را هم از جان راسکین:

اگر دست من بود، درس طراحی را در همۀ مدارس جهان اجباری می‌کردم تا بچه‌ها قبل از اینکه به نگاه‌های سرسری عادت کنند، درست نگاه کردن به اشیا را بیاموزند. چون کسی که به کلاس‌های طراحی می‌رود تا مجبور شود به طبیعت و پیرامون خود، بهتر و دقیق‌تر نگاه کند، هنرمندتر است از کسی که به طبیعت می‌رود تا در طراحی پیشرفت کند.

مدرسه جایی نیست که اضطراب فردای نیامده را به دانش آموزان پمپاژ کنیم. اگر اعتماد به نفس و درست نگاه کردن را بیاموزند آینده آنان نیز به نیکی رقم خواهد خورد. مدرسه جای تربیت است. اما تربیت به مفهوم آموختن درس زندگی.

اول مهر بهانه ای است برای بزرگ ترها تا خاطره ها را تازه کنند و زمانی هم برای طرح این پرسش که « کو درس زندگی»؟

 

اين سالها به نظر مي رسد آموزگاران نيز بجاي انديشيدن، انديشه هاي خود و ديگران را به دانش آموزان خود مي آموزند!!

 

 

 

منبع: عصر ايران


{jcomments on}

افتخاري ديگر براي باشگاه آرمان روستا

 

  مسابقات کونگ فوی قهرمانی جوانان کشور جام شهدای مدافع حرم روزهاي پنجشنبه و جمعه در آذربايجان غربي برگزار شد و  با معرفی نفرات برتر اولتا سوم 11 وزن ، به کار خود پایان داد. در اين مسابقات يكي از ورزشكاران تيم باشگاه فرهنگي ورزشي آرمان به مربي گري سيدتقي هاشمي كرويي توانست مقام قهرماني را كسب كند و به مسابقات انتخابي تيم ملي راه يابد.

 

تيم منتخب هيات كونگ فوي مازندران در رده سني جوانان 5 نفر را به مسابقات قهرماني كشور اعزام كرده بود كه نام سيد اميرحسين ارشادي ايمني فرزند مرتضي از روستاي ايمن آباد هم در اين ليست با توجه به كسب عنوان قهرماني مسابقات گذشته، به چشم مي آمد.

سيدامير حسين در عين ناباوري و در حاليكه راند اول را با نتيجه 7 به 2 پيش بود اما متاسفانه در نهايت با كمي تعلل و كم تجربگي، مسابقه را به حريف شيرازي خود از استان فارس واگذار كرد و از دور مسابقات كنار رفت.

 

 

سيدتقي هاشمي كرويي رئيس هيات ورزش هاي رزمي شهر زرگرشهر و بخش لاله آباد و مسئول باشگاه فرهنگي ورزشي آرمان روستایمان نيز به عنوان سرپرست تيم انتخابي مازندران را همراهي مي كرد در ادامه عنوان نمود: سيد اميرحسين مي توانست برنده بازي باشد و اين مهم مرا آزار مي دهد اگر قدرت برد را نداشت و حريفش بيار قدرتمند بود خوب طبيعي مي باشد كه چندان ناراحتي ندارد. بهرحال تلاش همه ي ورزشكاران در همين مقاطع مي باشد راهيابي به تيم ملي.البته ساير عزيزان نيز متاسفانه از رسيدن به كسب مقام بازماندند اما رضا عزيزي از باشگاه آرمان اهل روستاي بابلكان لاله آباد بابل، توانست در وزن 110+ با شكست حريفان، عنوان قهرماني را از آن خود كند.

 

 

 

تیم های کردستان، آذربایجان غربی و فارس در رده تیمی به ترتیب اول تا سوم شدند.

در این رقابت 420 کونگ فو کار در قالب 26 تیم از 26 استان کشور شرکت داشتند.

نفرات برتر این 11 وزن به مسابقات انتخابی تیم ملی که در سالجاری برگزار می شود، راه یافتند.

24 داور ملی و بین المللی قضاوت این دوره از رقابتها را بر عهده داشتند.

مراسم افتتاحیه این مسابقات و رژه ورزشکاران عصر روز پنجشنبه 25 شهريورماه 1395، با حضور رئیس و نایب رئیس فدراسیون کونگ فو در محل سالن مسابقات برگزار شد.

 

 

 

 

 این مسابقات طی روزهای 25 و 26 شهریور ماه جاری در سالن سه هزار نفری شهیدان آهن دوست ارومیه برگزار شد.

 

 

 

 تبريك به سيدتقي هاشمي كرويي و همچنين رضا عزيزي

 

 

حضور در مسابقات كشوري به عنوان نماينده ي مازندران، خود افتخاريست ارزشمند.

اميد به موفقيت بيشتر سيداميرحسين ارشادي، در ادامه ي فعاليت هاي ورزشي

 

 

 

جا دارد در پايان از حمايت هاي مالي آقايان افشين لاسمي ايمي و مهدي قاسمي ايمني قدرداني گردد.


 

ارسال خبر: سيده كوثر هاشمي كرويي

 

{jcomments on}

سه كشتي گير روستا، پهلوان كشتي لوچوي شهداي دو روستا+ عكس

 دهياري و شوراي اسلامي روستاي ايمن آباد و كروكلا اقدام به برگزاري يك دوره كشتي لوچو در رزمين ورزشي شهداي دو روستا نمودند.

 

در اين دوره از مسابقات كشتي لوچو، كه براي اولين بار امروز جمعه 26 شهريورماه 1395، بصورت رسمي در روستا برگزار شد، 44 كشتي گير از روستاهاي مختلف شهرستان بابل، جويبار و بابلسر  در 6 وزن به رقابت پرداختند.

در اين دوره از مسابقات كشتي لوچو سه نفر از اهالي روستايمان توانستند عنوان پهلواني را از آن خود كنند:

 

 

سيدحامد حسيني ايمني   فرزند حجت(نوه كربلايي حسين)

 

سيدحبيب حسيني ايمني  فرزند كربلايي حسين

 

سيدكامران حسيني ايمني فرزند زين العابدين(نوه جليل نانوا)

 

 

 

در اين دوره از مسابقات كه با حضور حدود 300 تماشاگر در زمين ورزشي روستاي ايمن آباد و كروكلا برگزار شد، شايد سهم روستاي ما از اين تعداد به 20 نفر هم نمي رسيد.

 

حجت الاسلام والمسلمين شيخي عزيزي امام جمعه بخش لاله آباد،جناب آقای  نقی مصطفی زاده گنجی بخشدار لاله آباد و آقاي حسيني مسئول امور ورزش و جوانان لاله آباد از مهمانان مسابقه كشتي لوچوي روستا بودند كه جوايز را به پهلوانان تقديم كردند.

 

جوايز پهلوانان در هر وزني يك راس گوسفند بوده است.

ساير جوايز نيز پتو، مدال طلا و حكم پهلواني كشتي لوچو، براي رده هاي سني نوجوانان و نونهالان بوده است.

 

در پايان جا دارد از دهياري و اعضاي شوراي اسلامي روستاي ايمن آباد و كروكلا نيز بسيار قدرداني شود.

 

 

متاسفانه خبرهاي بيشتري به وبسايت روستا نرسيده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصاوير بيشتر  را با كليك روي تصوير زير مشاهده نمائيد.

 

 عكس ها به تعداد 50 قطعه به نمايش گذاشته شده است.

پس از كليك روي تصوير بالا، در پايين صفحه، در قسمت نمايش صفحه، "همه" را انتخاب نمائيد.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال خبر:   سيدروح اله رسولي ايمن آبادي

   عكس ها سيدفضل اله هاشمي كرويي(عكاس وبسايت روستا)

 

 

 

{jcomments on}

يك ايمن آبادي در مسابقات كونگ فوي قهرماني جوانان كشور


 

مسابقات کونگ فوی قهرمانی جوانان کشور جام شهدای مدافع حرم از روز پنجشنبه در ارومیه آغاز شد.

 

علی کهنسال دبیر هیات کونگ فوی آذربایجان غربی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: در این مسابقات 260 ورزشکار در قالب 28 تیم از 26 استان کشور به مبارزه می پردازند.

 

وی اظهار کرد: استان آذربایجان غربی به عنوان میزبان مسابقات با 22 ورزشکار در قالب دو تیم الف و ب در اوزان دهگانه شرکت کرده است.

 

کهنسال بیان کرد: 24 داور ملی و بین المللی قضاوت این دوره از رقابتها را بر عهده دارند که پنج داور از آذربایجان غربی هستند.

 

وی افزود: مراسم افتتاحیه این مسابقات و رژه ورزشکاران عصر امروز پنجشنبه 25 شهريورماه 1395، با حضور رئیس و نایب رئیس فدراسیون کونگ فو در محل سالن مسابقات برگزار می شود.

 

این مسابقات طی روزهای 25 و 26 شهریور ماه جاری در سالن سه هزار نفری شهیدان آهن دوست ارومیه پیگیری می شود.

 

تيم منتخب هيات كونگ فوي مازندران در رده سني جوانان 5 نفر را به مسابقات قهرماني كشور اعزام كرده است كه نام سيد اميرحسن ارشادي ايمني فرزند مرتضي در اين ليست مي درخشد.

 

سيدتقي هاشمي كرويي رئيس هيات ورزش هاي رزمي شهر زرگرشهر و بخش لاله آباد و مسئول باشگاه فرهنگي ورزشي آرمان روستایمان نيز به عنوان سرپرست تيم انتخابي مازندران را همراهي مي كند.

 

مسابقات كونگ فوي قهرماني كشور امروز پنجشنبه 25شهريورماه در اروميه در حال برگزاري مي باشد.

 

 

 

 

 

 


پنجشنبه ساعت 22:30

سيدامير حسين ارشادي با اينكه راند اول را 7 به دو از حريف شيرازي اش پيش بود اما متاسفانه در راند دوم شكست را پذيرا شد و از دور مسابقات حذف گرديد.

رضا عزيزي در سنگين وزن كه اهل روستاي بابلكان است و عضو باشگاه آرمان، با شكست حريفان، به دور بعدي راه يافت.

 

 

 

 

حضور در مسابقات كشوري به عنوان نماينده ي مازندران، خود افتخاريست ارزشمند.

 

اميد به موفقيت سيداميرحسين ارشادي، در ادامه ي فعاليت هاي ورزشي

 

 

 

 

ارسال خبر: سيده كوثر هاشمي كرويي

 

{jcomments on}

وزن كشي كشتي لوچوي روستا انجام شد

دهياري و شوراي اسلامي روستاي ايمن آباد و كروكلا اقدام به برگزاري يك دوره كشتي لوچو در رزمين ورزشي شهداي دو روستا نموده است.

 

در اين دوره از مسابقات كشتي لوچو كه براي اولين بار است بصورت رسمي در روستا برگزار مي شود، 44 كشتي گير از روستاهاي مختلف شهرستان بابل، جويبار و بابلسر  در 6 وزن به رقابت خواهند پرداخت.

 

پس از ثبت نام، وزن كشي و قرعه كشي انجام شده است كه به شرح زير مي باشد:

 

 

وزن 95- كيلوگرم:

1_ آرش يدالهي          بندپي بابل (قهرمان چند دوره كشتي لوچوي مازندران)

2_ حميد حيدري         كمانگر كلا  (قهرمان چند دوره كشتي لوچوي مازندران)

3_ روح اله رسولي       ايمن آباد   (قهرمان چند دوره كشتي لوچوي مازندران)

4_ محمد آقايي            كتي سر  (قهرمان دوره اخير كشتي لوچوي پيچاكلا)

5_ ياسر كياني ايمني   ايمن آباد

 

 

روح اله رسولي دور اول استراحت دارد و سپس بايد با برنده ي كشتي آرش يدالهي و حميد حيدري مسابقه دهد. ياسر كياني نيز با محمد آقايي كشتي خواهد گرفت.

 

 

 

 

وزن 95+ كيلوگرم:

1_ امير حسين حسيني ايمني   ايمن آباد

2_ محمد حسيني                    پيچاكلا

3_ علي آقاييان                        بزرگ بيشه محله

4_ مجيد عليجاني                    بابل

 

اميرحسين و محمد با هم پيكار مي كنند و آقاييان و عليجاني با يكديگر. برنده دو كشتي با هم كشتي خواهند گرفت تا پهلوان اين وزن مشخص گردد.

 

 

 

وزن 75-  كيلوگرم:

1_  اياز خانلري                 جويبار

2_  كامران حسيني جم      آقا ملك

3_  علي حسينيان             ايمن آباد

4_  مجتبي عليزاده             مياندسته

5_  همت كريمي                بابل

6_  سعيد رمضاني              كياكلا

7_  حسين هاشمي            كروكلا

8_  فرشيد رحماني              پيچاكلا

9_  علي رحماني                پيچاكلا

10_ بهنام حسيني

11_ مجيد عليپور                 بصرا

12_ علي طلايي                 بندپي

13_ وحيد زاهديان                تجنك

14_ علي رضايي                 رمنت

 

حسين هاشمي از كروكلا با فرشيد رحماني كشتي خواهد گرفت.

 

 

 

وزن 75+  كيلوگرم:

1_  اميرحسين عليپور                       بصرا

2_ سيدحامد حسيني(فرزند حجت)     ايمن آباد

3_ مظاهر كريم نيا                             رمنت

4_ سيداحمدرضا حسيني ايمني          ايمن آباد

 

حامد با اميرحسين و احمدرضا با كريم نيا كشتي خواهد گرفت. برندگان دو كشتي براي پهلواني با هم رقابت مي كنند.

 

 

 

وزن 65-   كيلوگرم:

1_  مهران خانلري                   جويبار

2_ رضا جماليان                       بابل

3_ رضا اصغرنيا ايمني               ايمن آباد

4_ميلاد نوروزي                        بابلسر

5_ فرشاد احمديان                    جويبار

6_ رمضان هاشمي                   بصرا

7_ حميد  هاشمي                    بصرا

8_ سيدعليرضا حسيني ايمني    ايمن آباد

9_ احمد پاشايي                       ايمن آباد

10_ آرش ملكپور                        بصرا

11_ سعيد حسيني                    پهناب

12_ حسين طلايي                     بندپي

13_ نوراله عليتبار                       بندپي

 

 

 

 

وزن 65+   كيلوگرم:

1_  سيدسعيد هاشمي كرويي       كروكلا

2_ ابوالفضل عمراني                     بصرا

3_ سيد حسن موسوي                 ورمتون

4_ سيد كامران حسيني ايمني       ايمن آباد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمعه 26شهريورماه 1395

ساعت 16

زمين ورزشي شهداي روستاي ايمن آباد و كروكلا

 

 

 

 

 

 

 با سپاس فراوان از:  روح اله رسولي ايمن آبادي يكي از قهرمانان كشتي لوچوي مازندران

 

 

{jcomments on}

«منظومه امیر و گوهر» (امیری) منتشر شد

 

خصوصیات بارز این اثر ، مصححان را بر آن داشت تا در آغاز، مقاله‌ای در معرفی این نسخه تهیه کنند که این اتفاق در دو فصلنامۀ آینه میراث، به چاپ رسید. سپس تصحیح کامل این نسخه در دستور کار قرار گرفت که سرانجام با همت نشر رسانش‌نوین در شهریورماه 1395؛ در 200 صفحه و به قیمت 12000 تومان؛ روانۀ بازار نشر شد.

 

 

 

 

«امیری» مشهورترین شعر و آواز، و «امیر» بلند پایه‌ترین شاعر ادب مازندرانی است که اشعارش فراتر از گسترۀ استان مازندران رواج دارد.

 

امیر در مازندران با مشهورترین پسوند انتسابش یعنی پازواری، در مکتوبات برجای مانده، به «شیخ‌العجم» شهرت دارد و جایگاهش در ادب مازندرانی، برابرِ «لسان‌الغیب» حافظ شیرازی، در ادب فارسی است.

 

«امیر» در ضمیر مردم مازندران جانشین «حافظ» است چرا که به جای تفال بر «دیوان اشعار حافظ»، تفال به «دیوانِ اشعار شفاهی و خنیاییِ امیر» جایگاهی تمام و کمال دارد.

 

همراهی تاریخی امیر با مردم باعث به وجود آمدن روایت‌ها و اشعار فراوانی از امیر به صورت شفاهی و مکتوب به صورت مستقل یا در لابه‌لای کتاب‌ها و جُنگ‌ها شده است. از جملۀ این منابعِ مکتوب، نسخۀ خطی و نویافتۀ «منظومۀ امیر و گوهر» است که اثری ارزنده و مکمل آثاری همچون «کنزالاسرار مازندرانی»، «دیوان امیرپازواری»، «کهن‌ترین امیری‌های مازندران»، «مثنوی رشتۀ گوهر» و «شرح اشعار امیر کجوری» به شمار می رود.

 

مصححان اثر منظومه امیر و گوهر (امیری) -علی ذبیحی و نادعلی فلاح- در تکاپوی یافتن مکتوبات برجا مانده و منتسب به امیر، با بررسی فهرست‌های عمومی و تخصصیِ نسخ خطی و پرس‌وجو از آگاهان و معمران این حوزه، رهنمون به نسخۀ خطی «منطومۀ امیر و گوهر»، محفوط در کتابخانۀ ملی ایران به سال 1258 هجری، شدند که با همکاری بخش نسخ خطی این کتابخانۀ عامره، توانستند تصویر کاملی از آن را تهیه کنند.

 

علت پنهان ماندن و ناشناخته ماندن این منظومه تاکنون، صحافی شدن آن در بخش انتهایی نسخۀ «حیدر‌بیک و صنمبر» به همراه دو اثر «مثنوی مالک اژدر» و «قصه آهو و معجز نمودن پیمبر» بوده است.

 

نسخۀ خطی قابل تقسیم به دو بخش «روایی» و «شعری» است. بخش روایی، با پانزده صفحه‌ به روایتِ فارسیِ داستان یا منظومۀ «امیر و گوهر» با اشعاری به زبان مازندرانی در ‌صدونُه مصرع می‌پردازد که تاکنون مفصل‌ترین روایت مکتوب شناخته شده از این منظومه است. بخش شعری نیز در چهل‌وهفت صفحه‌ دارای پانصدوسی‌وچهار بیت است.

 

 نسخه به استناد صفحۀ تملک آن، متعلق به میرزا بابا پارمی بود: «این کتاب مال کربلایی میرزا بابا» و در ادامه آمده: «دارنده این کتاب امیری کربلائی میرزا بابا پارمی.

 

هویت مالک نسخه مشخص نشد اما بر اساس پسوند انتسابش ظاهراً از روستای «پارم» مازندران بوده است. پارم روستایی کوهپایه‌ای از توابع دهستان «یخکش» جزو منطقۀ «هزارجریب» بوده که امروزه از توابع دهستان «عَشَرستاق (اَشَرستاق)» بخش «یانه‌سر» شهرستان بهشهر (اشرف‌البلاد سابق) است.

 

راوی نیز ظاهراً اصالتاً استرآبادی (گرگان فعلی) است اما چون در روایتش امیر را بابُل‌کناری می‌داند می‌توان احتمال داد استرآبادی‌ِ مقیم بابل بوده است.

 

از دیگر سو در انجامۀ «مثنوی مالک اژدر» (61 پ) در همین نسخه آمده: «تمه مالک‌اژدر فی ید اقل خلق‌الله میراحمد ولد مرحوم میرطالب متکازنی». متکازن یا مِتکازین روستایی در جوار روستای پارَم می‌باشد و این یادداشت نشان دهندۀ تعلق این نسخه به این منطقه است.

 

نکته درخور تأمل در این نسخه که شاخ و برگ‌های بیشتری به روایت امیر و گوهر می‌افزاید، اشاره به نام امیر در صفحۀ آغاز و متن روایت است که او را «سیف‌الدین ‌بابل‌کناری» باغبانِ برادر گوهر، «استاد نبی‌ِ آهنگر» می‌خواند اما در جریان روایت از «بابل‌کنار» هیچ یادی نمی‌گردد. کمااینکه در این نسخه هیچ نشانی از «پازوار» نیست و دوبیتی معروف با مطلع «مر کل‌امیر گننه پازواره...» نیز در آن دیده نمی‌شود.

 

خصوصیات بارز این اثر مصححان را بر آن داشت تا در آغاز، مقاله‌ای در معرفی این نسخه تهیه کنند که این اتفاق در دوفصلنامۀ آینه میراث، به چاپ رسید. سپس تصحیح کامل این نسخه در دستور کار قرار گرفت که سرانجام با همت نشر رسانش‌نوین در شهریورماه 1395؛ در 200 صفحه و به قیمت 12000 تومان؛ روانۀ بازار نشر شد.

 



کتاب منظومۀ امیر و گوهر در فصول زیر تنظیم شده است:

 

-1سرآغاز (مقدمه در شناخت امیر و نسخ مربوطه) ؛

2- افسانه و منظومۀ عاشقانۀ امیر و گوهر (تحلیل افسانه‌شناختیِ منطومه‌های امیر و گوهر) ؛

3- نسخه‌شناخت و متن‌شناخت نسخۀ خطی (معرفی و تحلیل محتوایی نسخه خطی و چگونگی تصحیح اثر) ؛

4- متن نسخه خطی (بازنویسی کامل نسخه خطی به همراه شروح مورد نیاز در پاورقی و ترجمه اشعار) ؛

5_تصویر اشعار مشکوک در خوانش (اشعاری که در خوانش آنها تردید وجود داشت، تصاویرش ارائه شد تا به همت پژوهشگران گره‌گشایی گردد) ؛

6- جدول راهنمای آوانگاری ؛

7- واژه‌نامه ؛

8- اعلام (نام‌ مکان‌ها و اشخاص) ؛

9- فهرست سروده‌های نسخه بر اساس قافیه ؛

10- منابع

 

همچنین در تصحیح نسخه، موارد نیز رعایت شد:

1_ ترتیب سروده‌ها بر مبنای متن نسخۀ خطی اساس کار قرار گرفت. اما چون برای کارهای پژوهشی یافتن اشعار بر اساس قافیه آسان‌تر است کلیۀ اشعار نسخه، به ترتیب الفباییِ قافیه، در پیوستی جداگانه مرتب شدند.

 

2_ کلیۀ اشعار، با عنوان انتخابی «تَبْری» و شماره‌بندی مسلسل، در داخل قلاب از هم‌تفکیک شدند. معادل‌ تَبْری‌ها یافته شده در منابع مکتوبِ موجود نیز چه به صورت کامل و چه به صورت ناقص در پاورقی‌ها درج شدند.

 

3_ ترجمۀ تَبْری‌ها با اصل وفاداری به متن و رعایت تقریبی لطافت شعری صورت پذیرفت. ترجمۀ اشعار موجود در متن روایت نیز در پاورقی نوشته شدند.

 

4_ چون نسخه گرایش به سرهم نویسی داشت تا جایی که متن نسخه اجازه می‌داد شیوۀ نوشتن امروزی در آن رعایت شد. در بازنویسی متن روایت نیز برخی سطر‌بندی‌ها و علایم نگارشی به شیوۀ امروزی مراعات شد.

 

5_ نسخۀ خطی کاملاً دارای اعراب‌ است. این مورد بدون کوچکترین کاست و فزودی در بازنویسی نسخه رعایت گردید. همین خصوصیت سبب شد تا آوانگاری اشعار در متنِ اثر وارد نشود اما لغات‌نامه‌ای مترجم، الفبایی و آوانگاری ‌شده از واژگان محلی (به صورت بسامدی) به پیوست اضافه گردد.

 

6_ تصاویری از نسخۀ خطی به انتهای کتاب افزوده شد تا نمونه‌هایی از آن در دست‌رس باشد.

 

 

در نهایت نیز کتاب تقدیم شد به «فرزندان البرز کوه که امیری در آن جاری است.

 

 

 

 

منبع: مازندنومه

{jcomments on} 

برگزاري مسابقه ي كشتي لوچو در روستا

كشتي از جمله ورزش هايي است كه روحيه‌ ي پهلواني را در ورزشكار مي‌افزايد و راه و رسم مردانگي را ديكته مي‌كند. کشتی لوچو ورزش سنّتي و باستانی مازندران است كه به ورزش پهلواني لوچو نیز شهرت دارد و از دوران بسيار دور، جایگاهش را در فرهنگ و باورهای ارزشی مردم مازندران تثبیت كرده است.

 

دهياري و شوراي اسلامي روستاي ايمن آباد و كروكلا اقدام به برگزاري يك دوره كشتي لوچو به مدت سه روز در رزمين ورزشي شهداي دو روستا نموده است.

 

لذا علاقه مندان مي توانند با ثبت نام در اين دوره از مسابقات به رقابت با ديگر كشتي گيران لوچوي منطقه بپردازند.

 

 

 

تلفن تماس:   09359941847

سيدروح اله رسولي

 

 

 

 

توضيحاتي كوتاه درباره پيشينه كشتي لوچو در روستاي ايمن آباد:

 

سيدميران حسيني ايمني از بانيان كشتي لوچو در منطقه لاله آباد به شمار مي رود كه زحمات و تلاش فراواني را براي زنده نگه داشتن و پرشور برگزار كردن اين ورزش پهلواني مازندران  كشيده است.

 

 

 سيدميران حسيني سود حاصل از كار كشاورزي يك قطعه از زمين خود را به امر برگزاري كشتي لوچو براي فرزندان و نوه هايش اختصاص مي دهد تا بعد از وفات ايشان اين مسابقات برگزار گردد.

 

در روستايمان ايمن آباد و كروكلا كشتي لوچو كنار ملاخانه قديم يا مدرسه سابق ابتدايي امام محمد تقي و در پاييز در مناطق شاليزاري (اطراف مسيح جر) برگزار مي شد.

 

از جمله علل برگزاري مسابقات كشتي لوچو در روستايمان را مي توان به عروسي ها، فراواني آب، پس از وجين، پس از برداشت محصول برنج، فراواني محصول و... برشمرد.

 

 

از هدايا مي توان به گوسفند، گاو نر، پارچه يا خلعت اشاره داشت.

 

از لوچوكاران روستايمان مي توان از بزرگاني چون:

 

پهلوان سيد ميران حسيني ايمني

 

 

پهلوان سيد احمد حسيني ايمني(فرزند پهلوان ميران)

 

 

 

پهلوان علي عزيزي ايمني

 

 

پهلوان حسن  نجفي

 

 

پهلوان حسين  نجفي

 

 

پهلوان حسين قرباني ايمني(پدر شهيد قرباني)

 

 

 ناگفته نماند كسي كه قهرمان مي شد و عنوان پهلواني را به دست مي آورد بايستي به تعداد تقريبي  بيست نفر از بزرگان، پهلوانان و رفيقان خود را دعوت مي نمود و از آنان به صرف شام يا نهار پذيرايي مي نمود.

سيد علي هاشمي كرويي از جمله ورزشكاران روستاست كه در رشته هاي مختلف ورزشي بسيار موفق بوده است ايشان در مسابقات كشتي لوچو طي سالهاي 1365 تا 1370 شركت جسته و عنوان قهرماني را نيز از آن خود كرده است.

عكس زير مسابقه نهايي كشتي لوچو بين ايشان و آقاي موسوي است كه در روستاي ورمتون در سال 1363 برگزار شده است.

 

 

 

 

 

{jcomments on}

زمان توزیع کتب درسی در مازندران اعلام شد

 

توزیع کتب درسی در شش پایه تحصیلی اول تا ششم مقطع ابتدایی

از سوم مهر  در مدارس استان آغاز می شود.

 

 

 

به گزارش مورخ 14 شهريورماه 1395 از سوي روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران، سید علی قاسمی با اشاره به توزیع کتب درسی در دوره های مختلف تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول، دوم و پیش دانشگاهی و هنرستان ها افزود: با دریافت کتاب های درسی در مدارس مقطع ابتدایی، لوح فشرده به صورت رایگان در زمان توزیع کتاب ها در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

 

قاسمی افزود: در مقطع پیش دانشگاهی کتب در چهار رشته علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی و فیزیک و هنر در 37 عنوان به مدارس آموزشی در شهرستان ها و مناطق تحویل شد و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

 

مدیرکل آموزش وپرورش یادآور شد: ثبت نام دریافت کتاب دوره ابتدایی و مقطع پیش دانشگاهی از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی توسط خانواده ها انجام شد.

 

او اضافه کرد:توزیع کتاب های درسی در مقطع متوسطه اول و دوم از 20شهریور در کتابفروشی های معتبر شهرستان ها آغاز می شود.

 

قاسمی در ادامه با بیان اینکه کتب درسی فنی حرفه ای و کاردانش در پایه دهم به استان ارسال نشد از دریافت کتاب های این پایه به زودی در استان خبر داد.

 

مدیرکل آموزش وپرورش مازندران همچنین بیان کرد: توزیع کتب تخصصی و عمومی پایه سوم فنی و حرفه ای و کاردانش این کتب همراه با لوح فشرده از 20 شهریور آغاز می شود.

 

قاسمی تاکید کرد: مدیریت توزیع کتب درسی در مقطع فنی حرفه ای و کاردانش بر عهده مدیران است.


حدود نیم میلیون دانش اموز در مدارس مازندران به تحصیل اشتغال دارند.

 

 

 

منبع: ايرنا

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20