*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

بازنشسته گي در 70 سالگي براي بيمه شدگان صندوق تامين اجتماعي روستايي و عشايري

 

 

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تامین نظر شورای نگهبان دولت را مکلف کردند که بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را که به سن 70 سالگی رسیده‌اند در صورت تقاضای آنان و داشتن سابقه پرداخت حق بیمه به مدت 10 سال بازنشسته کرده و متناسب با سنوات حق بیمه پرداختی، مستمری به آنان پرداخت کند.

 

نمایندگان روز چهارشنبه 5 آبانماه 1395، در ادامه بررسی مواد لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور اعاده شده از سوی شورای نگهبان متن زیر را جایگزین بند ب ماده الحاقی 44 این لایحه کردند.


بر این اساس دولت مکلف است تمامی بیمه شدگان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را که به سن 70 سالگی رسیده‌اند در صورت تقاضای آنان و داشتن سابقه پرداخت حق بیمه به مدت 10 سال به صندوق مذکور بازنشسته کرده و متناسب با سنوات حق بیمه پرداختی، مستمری به آنان پرداخت کنند.


در تبصره یک این ماده نیز تصریح شده است که از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون تا 5 سال، هر سال یک سال از سقف سن بازنشستگی کم خواهد شد و یک سال به سنوات بیمه پردازی افزوده می شود.


مجلسی ها در تبصره 2 نیز شرط سنی برای عضویت بیمه گذاران جدید این صندوق را حداکثر 50 سال تعیین کردند.


نمایندگان در تبصره 3 نیز بار ناشی از اجرای این قانون را از محل بند ب ماده 7 قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب 15/10/88 و ماده 29 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 25/3/88 و اصلاحات بعدی آن پیش بینی کردند.


نمایندگان مجلس همچنین ماده الحاقی 61 را به این شرح زیر اصلاح کردند: به منظور تامین منابع لازم برای انجام هزینه های مدیریت سوخت مصرف شده و پسماندهای حاصل از فعالیت برچینش و حوادث اضطراری در تاسیسات هسته ای به سازمان انرژی اتمی (شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران) اجازه داده می شود با موافقت رییس این سازمان تا معادل 4 درصد از درآمد حاصل از فروش برق نیروگاه های هسته ای کشور را مستقیما به حساب شرکت نزد خزانه داری کل کشور تحت عنوان حساب «اندوخته احتیاطی» که در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی می شود منظور کند، استفاده موقت از منابع حساب اندوخته احتیاطی به نحوی که در بودجه سنواتی معمول می شود برای خرید اوراق مشارکت و صکوک اسلامی منتشر شده در کشور اعم از ریالی و ارزی بلامانع است و سود حاصل از خرید اوراق یادشده نیز مستقیما به حساب «اندوخته احتیاطی» موضوع این ماده منظور می شود.


براساس این اصلاحیه، مبالغ منظور شده به حساب اندوخته یادشده مشمول پرداخت مالیات برآمد و سود سهام یا سود سهم دولت نمی باشد و استفاده از منابع اندوخته احتیاطی باموافقت رییس سازمان انرژی اتمی ایران منحصرا برای انجام هزینه های عملیات جاری و سرمایه ای پیش بینی شده در این ماده مجاز می باشد و معادل هزینه های عملیات جاری انجام شده از مانده حساب «اندوخته احتیاطی» کسر می شود.


با تصویب نمایندگان مجلس آیین نامه اجرایی این ماده به پیشنهاد سازمان برنامه وبودجه کشور، سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران می رسد.

 
 

 خبر جامع و كامل درباره صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير ايران


 

 

منبع: ايسنا

 

حاج سید اکبر هاشمی(اکبردایی) درگذشت

 

 

 

 

همانا بندگان را  به چيزى از قبيل ترس، گرسنگى، كاهشى در اموال، محصولات و جان ها مى ‏آزماييم

 

و مژده از آنِ كساني است كه صبر پيشه مي كنند.  (سوره بقره/155)

 

 

 

ساعت 22 پنجشنبه 13 آبانماه 1395، حاج سيد اکبر هاشمي كرويي( اکبردایی)  دار فاني را وداع گفت.

 

 

ایشان در دو سال گذشته حال مساعدی نداشت و به نوعی با بیماری آلزایمر نیز دست و پنجه نرم می کرد. از دو سه روز پیش حال عمومی ایشان به وخامت گرایید، تا اینکه دیشب در منزل خود و در حضور فرزندان به دیار حق شتافت.

 

 

پیکر ايشان پس از شستشو و کفن نمودن، صبح امروز جمعه چهاردهم آبانماه 1395، توسط خانواده و  اهالي روستا تشییع شد و در آرامگاه زردكجار روستای پايين کروکلا به خاک سپرده شد.

 

 

 

مراسم ختم و آئین سنتی مجمعه شام، امشب بعد از اذان مغرب و عشا در مسجد صاحب الزمان(عج) روستای ایمن آباد  برگزار می شود.

 

 

 

 

 

 
 ساير مراسم ختم به شرح زير است:

 

 

شنبه  15 آبانماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، در مسجد صاحب الزمان(عج) پايين كروكلا، از سوي فرزندان مرحوم حاج سيدبابا هاشمي كرويي

 

 

يكشنبه  16 آبانماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، در مسجد صاحب الزمان(عج) پايين كروكلا، از سوي خواهرزاده ها و برادرزاده هاي مرحوم.

 

 

 

دوشنبه  17 آبانماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، در مسجد جامع ايمن آباد، از سوي باجناق ها: حاج مير سميع هاشمي و حاج سيدغلامعلي حسيني و فرزندان.

 

 

 

مراسم هفتمين روز درگذشت زنده ياد حاج سيد اكبر هاشمي كرويي، روز سه شنبه 18 آبانماه 1395، كنار مزار ايشان، از ساعت 13:30 تا 14:30 برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وبسايت روستا  درگذشت حاج سيد اکبر هاشمی کرویی را

 

به اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا

 

و به خانواده محترم ايشان،  تسليت مي گويد.

 

 

فراخوان دومين مسابقه عکاسي خانه روستايي(تا 16 آبان)

 

فراخوان دومین دوره از مسابقات عکس خانه روستایی در دو بخش تک عکس و مقایسه‌ای در گذر زمان منتشر شد.

 

 

دومین دوره مسابقه عکس " خانه روستایی" با نگاهی به مستندسازی معماری روستاهای ایران و شناخت تاثیر ات عوامل اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همچنین مستندسازی سوانح طبیعی در روستاها و مشارکت روستاییان در ساخت مسکن روستایی برگزار خواهد شد.

 

این مسابقه که با دبیری مهناز شفیعی برگزار می‌شود دو بخش تک عکس و مقایسه‌ای در گذر زمان دارای دارد که محورهای موضوعی مسابقه به شرح زیر است:


زندگی قدیم- کالبد جدید/ زندگی جدید- کالبد قدیم


معماری مسکن روستایی (داخلی- کالبد بیرونی)


رابطه فرهنگ و معماری روستا


مسکن روستایی و سوانح طبیعی


مسکن معیشت‌محور


بافت کالبدی سازگار با محیط

 

 

 


آثار:


بخش اول (تک‌عکس):

شامل تک‌عکس‌هایی است که با یک یا چند موضوع از محورهای ذکر شده مسابقه مطابقت دارد.


بخش دوم (عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان):

شامل عکس‌هایی می‌شود که در یکی از محورهای موضوعی ذکر شده از یک زاویه مشخص و یک موضوع معین در دو زمان گذشته و حال، عکاسی و در قالب یک عکس با یکدیگر تلفیق شده باشند.

 


آیین‌نامه:
شرکت برای تمامی هنرمندان و علاقه‌مندان به عکاسی در این مسابقه آزاد است.


هر عکاس می‌تواند حداکثر هفت قطعه عکس (شش عکس در بخش اول و یک عکس در بخش دوم) به صورت سیاه و سفید یا رنگی در این مسابقه ارسال نماید.


عکس‌ها می‌بایست با فرمت JPG در اندازه ضلع بزرگ حداقل 1280 پیکسل و حداکثر حجم فایل MB 2 برروی سایت مسابقه بارگذاری شوند.


دریافت آثار تنها از طریق سایت مسابقه و در مهلت مقرر امکان‌پذیر است.


شرکت‌کنندگان موظفند در صورت راه‌یابی آثار به نمایشگاه، اصل فایل را با کیفیت مناسب برای چاپ 50 در 70 سانتی‌متر با رزولوشن DPI 300 برای دبیرخانه مسابقه  ارسال نمایند.


عکس‌های ارسالی در بخش تک‌عکس باید مستند بوده و از هرگونه دستکاری که جنبه استنادی عکس را مخدوش می‌کند خودداری شود.


عکس‌های مورد استفاده در بخش عکس‌های مقایسه‌ای باید به‌گونه‌ای باشد که نمایان‌گر تغییرات کالبدی، اقتصادی و فرهنگی سوژه مورد نظر در طی زمان متناسب با محورهای مسابقه باشد.


در بخش عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان، در صورت استفاده از عکس‌های قدیمی سایر عکاسان، رعایت کلیه حقوق مادی و معنوی عکس بهره‌برداری شده به عهده عکاس است.


عکس‌های ارسالی، نباید دارای امضای عکاس، پاسپارتو، قاب، تاریخ، واتر مارک، لوگو یا هرگونه نشانه‌های تصویری باشند.


آثار ارسالی نباید در مسابقه پیشین یا مسابقه‌های عکاسی روستایی دیگری شرکت کرده باشند.


تمام ‌عکس‌ها باید دارای توضیحات باشند و اطلاعات مربوط به مکان، زمان عکس‌برداری و محور مسابقه هنگام بارگذاری در سایت مسابقه و در قسمت توضیحات درج شوند.


ارسال عکس‌ها توسط شرکت‌کننده به منزله اعلام مالکیت عکس است و برگزارکننده هیچ‌گونه مسئولیتی در خصوص عدم رعایت مالکیت معنوی عکس‌ها ندارد.


بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حق استفاده از عکس‌های ارسالی به مسابقه را در کلیه نشریات، مطبوعات، سایت‌های اینترنتی، سایت بنیاد مسکن و‌... داشته و به نمایش در آوردن آن‌ها در سایر مکان‌ها در داخل و خارج از کشور را با حفظ حقوق معنوی عکس برای خود محفوظ نگه می‌دارد.


به صاحبان آثار راه‌یافته به نمایشگاه مبلغ 600 هزار ریال به عنوان حق‌التصویر پرداخت خواهد شد.


ارسال آثار به‌معنای پذیرش تمامی مقررات این مسابقه و تصمیم‌گیری در مورد مسایل پیش‌بینی‌نشده به‌عهده برگزارکننده است.

 


مهلت ارسال آثار:
16 
آبان ماه 1395


داوری آثار:
 1
آذرماه 1395


 
برگزاری نمایشگاه و اعلام نفرات برگزیده:
هفته اول بهمن ماه 95

 

مسابقه عکس خانه‌های روستایی به همت معاونت امور بازسازی و مسکن روستایی و  دفتر مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی برنامه ریزی شده است و علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت این مسابقه به نشانی

http://Pic.bonyadmaskan.ir/pages/home.aspx   

مراجعه کرده و آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره به نشانی تهران، خیابان فلسطین جنوبی، بعد از تقاطع خیابان جمهوری، پلاک 29، واحد3 ارسال نمایند همچنین شرکت کنندگان در برای پاسخ به سوالات خود می توانند با شماره تلفن 66465440 تماس حاصل نمایند.

 

 

علاقه مندان و اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا مي توانند در اين مسابقه شركت نمايند

 

 


 

منبع: بنياد مسكن انقلاب اسلامي

 

اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای طرح های روستایی و عشایری

بهبود کیفیت کسب و کار در روستاها و برقراری تعادل مناسب اقتصادی بین شهر و روستا

راه حل نهایی مسئله بیکاری و تراکم شهرها است

 

 

 

 

 

 

 حمیدرضا تیموری در سومین همایش ملی روز روستا و عشایر که اول و دوم آبان ماه 1395، در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: نقش توسعه ای روستاها در کشور دارای اهمیت است به طوری که راه حل نهایی مسئله بیکاری و تراکم شهرها، بهبود کیفیت کسب و کار در روستاها و برقراری تعادل مناسب اقتصادی بین شهر و روستا است

 

عضو هیئت امنای صندوق توسعه ملی با بیان اینکه توسعه روستاها به تحقق واقعی توسعه ملی کمک می کند، تصریح کرد: توسعه پایدار روستایی باعث وحدت میان ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی می شود.


تیموری، ایجاد انگیزه در عشایر و روستاییان را مهمترین و اساسی ترین شرط توسعه روستاها عنوان کرد و افزود: جامعه روستایی و عشایری به عنوان جامع مولد و بخشی از میراث اجتماعی و فرهنگی کشور است که در اقتصاد کشور نقش اساسی ایفا می کند.


تیموری با بیان اینکه عشایر ایران با جمعیت 1.2 میلیون نفر 28 درصد دام سبک و 4 درصد دام سنگین کشور را در اختیار دارند و سالانه 190 هزار تن گوشت قرمز کشور را تولید می کنند.


وی با بیان اینکه جامعه عشایری ایران سهم 35 درصدی در تولید صنایع دستی کشور را دارا هستند، اظهار داشت: به دلیل استقرار عشایر در نواحی مرزی به عنوان پدافند غیرعامل نقش مهمی در امنیت کشور ایفا می کنند.


وی با اشاره به اینکه جامعه روستایی و عشایری علیرغم جایگاه و اثربخشی خوب نتوانسته اند آنگونه که باید در توسعه کشور ایفای نقش کنند، گفت: کمبود نقدینگی برای سرمایه گذاری و تامین نهادهای تولیدی از جمله مواردی است که می تواند در تقویت جایگاه جامعه عشایری موثر باشد و عدم توجه به این مسایل در حوزه اقتصادی و اجتماعی موج جدیدی در فرآیند اجتماعی و فرهنگی ایجاد می کند و باعث افزایش جمعیت حاشیه نشین در جوامع شهری می شود.


تیموری تصریح کرد: توسعه مشاغل اقتصادی در روستاها می تواند نقش اساسی در مهاجرت های بی رویه به شهر و حتی مراجعت معکوس داشته باشد و همچنین می توانیم تغییر سبک زندگی از مصرف کننده به تولیدکننده را افزایش دهیم.


وی ادامه داد: توسعه دامداری، کشاورزی، صنایع دستی، ارایه طرح های کشت گیاهان دارویی، پرورش طیور و زنبور عسل و ایجاد زیرساخت هایی برای توسعه این صنایع باعث توسعه روستا می شود و علاوه بر جلوگیری از شوک اقتصادی در تهیه کالاهای استراتژیک می تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند.


تیموری با اشاره به برنامه های صندوق توسعه ملی در حمایت از طرح های توسعه روستایی و عشایری گفت: 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش طرح های روستایی و عشایری اختصاص یافته است که از محل صندوق توسعه ملی و از طریق بانک های عامل به بخش های خصوصی و اقتصادی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و طرح های کشاورزی ارایه خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

منبع:آبادي نيوز

 

انسان شناسی آسیب های روزمره(21): شكست باوري

  

آسيب هاي اجتماعي جامعه نه تنها از دغدغه هاي مهم انديشمندان علوم اجتماعي بلكه دغدغه ي هر انساني مي باشد كه در ايران، مازندران، بابل، روستاي مان ايمن آباد و كروكلا و هر كجاي دنيا كه زندگي مي كند. همه ي ما از اين دغدغه ها نالانيم و چه بسا ساعت ها درباره ي آن سخن مي گوئيم و ابراز نگراني مي كنيم اما دريغ از اينكه خودمان نيز اسير چنين آسيب هايي هستيم و جالب اينجاست كه خودمان هم خبر از اين مهم داريم. اما انگار غذاي روز مره ي ما شده است. آسيب هايي كه در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا نيز فراوان به چشم مي خورد.

 

در سلسله گفتارهايي در خصوص آسيب هاي روزمره از جمله موضوعاتي چون: دروغ، خودشیفتگی، چاپلوسی،خودنمایی، بدگویی، حسادت،  گزافه گویی، بدبینی، تن آسایی،خویشاوند سالاری، بلاهت، زن ستیزی، زورگویی، خیالبافی، نوکر صفتی، بی ادبی، ریاکاری،خرافه پرستی و و و مواردي از اين دست به بررسي آن خواهيم پرداخت.

  

 در میان واژگان سیاسی اواخر قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم، زمانی که جنگ های استعماری و امپراطوری ها در اوج خود بودند و  جنگ جهانی اول نیز در سال 1914  بزودی با انقلاب روسیه در 1917، پیوند می خورد و  حتی در جنگ جهانی دوم و مقدمات آن، یعنی در بحثی که درباره ضرورت برخورد یا  سازش با  فاشیسم هیتلری در گرفته بود، از نخستین تحرکات هیتلر تا کسب قدرت و برقراری دولت توتالیتاری،  واژه ای به تدریج شروع به ظهور کرد: «شکست باوری» (defeatism) . کاترین سلیتر (Catherine Slater)  از دانشگاه آکسفورد در مقاله ای  در سال 1979 ، ریشه این واژه و رابطه آن را با آنچه  آلکسینسکی (Alexinski) از 1915، در ادبیات لنینی (با واژه پوراژنی به معنی شکست) نشان می داد، به خوبی تشریح می کند.

در حقیقت لنین با  مطرح کردن این استدلال که  تسلیم در برابر  آلمان ِ نظامی گرای پروسی بهتر از ادامه جنگ  با آن است که انقلاب  را به تاخیر می اندازد، یکی از نخستین مدل های مدرن شکست باوری سودجویانه را ارائه می دهد که بعدها از جمله در جنگ جهانی دوم ، مارشال پتن در فرانسه قهرمان آن می شود و با همین استدلال است که کشور فرانسه را تسلیم هیتلر می کند و به صورت گسترده وارد همکاری و خدمتگزاری به رزیمی خارجی و اشغالگر می شود تا فرانسه را «تخریب » شدن نجات دهد.

 

از این رو، واژه شکست باوری،  به نوعی هم با واژه  «تسلیم»  پیوند خورده است و هم با واژه و مفهوم «خیانت»؛ اما در هر دو مورد خود را به مثابه  بدیل یا آلترناتیوی مطرح می کند که  بد را به بدتر ترجیح می دهد و اصولا انتخاب میان این دو را به عنوان یک اصل قابل مشروعیت یافتن اخلاقی، ارائه می دهد. پذیرش «بدی»، «بی دالتی»،  «شرارت»، ... بدین ترتیب  نوعی شکست باوری تلقی می شود ، اما نوعی شکست باوری که می تواند در کوتاه یا دراز مدت  با  میزان کمتری از  تخریب و ضربات منفی  همراه باشد تا مقاومت. و این البته بحثی است که سرتا سر  قرن بیستم را در  جنبه های تراژیک آن در برگرفته و هر چند ریشه های آن به  قرن ها پیش و حتی دوران باستان بر می گردد، اما مصداق های آن را می  توان هر روز در زندگی  خود باز یافت.

انتخابی که ما در میان مقاومت نشان دادن یا تسلیم شدن داریم. هزینه و سختی ها و مشقاتی  که اغلب مقاومت کردن به همراه می آورد و برعکس تسلیم شدن، دستکم به صورت موقت، از دوش ما بر می دارند.

 

در فرهنگ معاصر ما، متاسفانه بیش از  فرهنگ های دیگر این امر رواج داشته است، زیرا  حداقل با سه نوع رفتار از این دست روبرو بوده ایم: نخست با نوعی «دنباله روی» (conformism) سودجویانه اما بسیار کوته بینانه که اغلب  به ما ضربات سختی وارد کرده است؛ سپس با گونه ای نومیدی و انفعال نسبت به سرنوشت و آینده  فردی و جمعی که  طبعا  نمی توانسته جز تخریب  نظام های اجتماعی و کاهش شانس بهبود آنها را ایجاد کند و سرانجام سوم، با بوری اسطوره ای به «فضایل» و «ثمرات» دراز مدت ِ «بدتر شدن اوضاع». 

در جستجوی دلایل این رفتارها و ذهنیت ها،  شاید چندان به دور از واقعیت نباشد که ریشه های همه آنها را، برغم آنکه به ظاهر کاملا متناقض می آیند، در واقعیتی کمابیش یکسان بیابیم و آن بی ثباتی  موقعیت های فردی و گروهی، کالبدی و فرایندی و ساختاری است. 

قرار داشتن ما در  چهارراهی از فرهنگ ها،  وضعیت های اقلیمی  پیچیده و  شکننده،  بی ثباتی قدرت های سیاسی و شکنندگی روابط میان  حاکمیت و  نظام های اجتماعی  و پایین بودن سطح عمومی سرمایه های اجتماعی و اعتماد  کنشگران فردی و جمعی به یکدیگر، از مهم ترین دلایلی بوده و هستند که رویکردهای دراز مدت،عمیق و مبتنی بر انباشت و پیوستار تجارب  را به سود رویکردهای کوتاه مدت، سطحی و مبتنی بر گسست های رفتاری و ذهنی، از میدان به در کرده اند.  

 

گروه نخست از این رفتارها، عدم مقاومت در برابر شکست را یک استراتژی در نظر می گیرند و بدان گرایش دارند که از نوعی «مصلحتگرایی» (پراگماتیسم) که در حقیقت نوعی بی اخلاقی و نفی نظام های ارزشی به طور عام است، دفاع کنند و برعکس رویکردهایی را پیش نهند که در آنها همواره می توان از قدرت تبعیت کرد، زیرا  تبعیت از قدرت کم هزینه ترین کاری است که می توان انجام داد و البته پر سود ترین کار. این امر البته بدون توجه بدان صورت می گیرد که قدرت چه در معنای عام آن و چه در معنای خاصش (در سیاست) خود نیز از ساختارهای عموما غیر عقلانی ِ بی ثباتی و  دنباله روی و شکست باوری تبعیت می کند. در نتیحه به سادگی می توان در سطح روزمرگی در این گونه رفتارها به  نوعی پوچی و چرخه های باطل آسیب زا رسید.

 

در گروه دوم، عدم مقاومت، به نوعی «مقاومت منفی» تعبیر می شود که البته کاملا به دور از  حقیقت معاصر و به ویژه تاریخی در  کشور ما نیست، اما این واقعیت انکار ناپذیر که چنین رفتارها و ذهنیت هایی نوعی از «تداوم» را  مثلا در فرهنگ ما  ایجاد کرده است، نباید سبب شود از یاد ببریم فرهنگی که بدین گونه تداوم یافته به همان اندازه در خود عناصر انسجام بالقوه دارد که عناصر شکنندگی و فروپاشی، و همه چیز بدان بستگی دارد که تا چه حد بتواند ااین دو را در وحدت فردی و اجتماعی مدیریت کند. این در حالی است که با پیچیدگی بیش از پیش جهان و روابط آن و نیاز به  برخورداری از دیدگاه های وسیع تر و  پیچیده تر برای  توانایی به زیستن در این جهان، این گونه انفعال  هر چه بیشتر در حال تبدیل شدن به گرهی اساسی در  پویایی و  ذهنیت ها و رفتارهای جوامعی چون جامعه ما شده است. هم از این رو باید هرچه زودتر از گرایش هایی که همه چیز را  به گذشت زمان و عدم دخالت موکول می کنند، خارج شد.

 

اما  باید به گرایش سوم نیز که در آسیب شناسی  روزمره ما وجود دارد، اشاره کنیم و آن نوعی فاجعه گرایی(catastrophism) است که خود یک آسیب قابل بررسی به صورت جداگانه است،  اما می توان این آسیب را به مثابه گونه ای از شکست باوری نیز مطرح کرد: منظور آن است که  باور بدان داشته باشیم که  بدترین شدن  موقعیت ها ( در معنای شکست)  در نهایت و لزوما به بهتر شدن موقعیت ها (خروج از شکست) منجر می شود.  یا به اصطلاح عامیانه: «هر چه اوضاع بدتر شود، بهتر، زودتر از این وضعیت  بیرون می آییم».

این اندیشه، گونه ای از تفکر اسطوره ای است زیرا  تنها دو زمان ، یعنی زمان شکست و زمان  پیروزی را در یک دیالکتیک ناقص در نظر می گیرد، در حالی که در واقعیت ما، در فاصله زمانی / فضایی جدا کننده این دو، ممکن است شاهد تخریب و قربانی شدن گاه غیر قابل بازگشت نظام های اجتماعی و رفتاری و ذهنی باشیم. به عبارت دیگر شکست هر اندازه هم  با بدترین وضعیت همراه شود، لزوما عاملی برای  رسیدن به  موقعیتی بهتر نیست.

تجربه تاریخی در این مورد، متاسفانه گویای آن است که  شرایط بسیار حاد ممکن است نه به خروج از این شرایط بلکه به نابودی اصل  کلیت مورد بحث منجر شود.  

 

 

 

 

 

منبع: انسان شناسي و فرهنگ

 

 {jcomments on}

تدوین طرح گردشگری عشایری/توسعه اقتصادی روستاها با محوریت بوم گردی

 

طرح گردشگری عشایری با همکاری سازمان عشایری کشور تهیه و تدوین شده است.

 

 

 

 

 

مسعود سلطانی فر، در سومین همایش ملی روز روستا و عشایر که اول و دوم آبان ماه 1395، در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: ایجاد اشتغال، توسعه پایدار، افزایش ثروت، بهبود وضعیت معیشت مردم از مهمترین رویکردها در کشورهای در حال توسعه است.

 

معاون رییس جمهور با بیان اینکه وضعیت معیشتی و رفاهی روستاییان در این بخش باید در کانون توجه مدیران و برنامه ریزان اجرایی کشور قرار بگیرد، افزود:با تنوع بخشی به فعالیت های دیگر اقتصادی و زمینه های دیگر اشتغال و تولید زمینه اشتغالزایی و کاهش فقر را می توان در کانون های کوچک ایجاد کرد.


رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ظرفیت و پتانسیل صنایع دستی و گردشگری در ایجاد اشتغال گفت: نقش صنایع دستی روستایی با توجه به شرایط موجود باید بسیار پررنگ تر و موثرتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد

 


سلطانی فر تصریح کرد: گردشگری روستایی برای توانمندسازی جوامع محلی را می توان با استفاده از ظرفیت منابع طبیعی، پتانسیل محیط زیست و جوامع محلی گسترش داد.


وی با بیان اینکه جوامع محلی یکی از نهادهایی است که در توسعه گردشگری روستایی بسیار تاثیرگذار هستند، خاطرنشان کرد: این نوع گردشگری همه فعالیت های روستایی را شامل می شود یعنی در قالب گردشگری روستایی اکوتوریسم گردشگری کشاورزی، تاریخی و فرهنگی و کویرگردی تبیین می شود.


معاون رییس جمهور با بیان اینکه گردشگری روستایی در توسعه پایدار روستایی و توسعه اقتصاد مناطق روستایی و عشایری اهمیت ویژه ای دارد، اذعان داشت: احداث زیرساخت های عمرانی مورد نیاز تهیه طرح ها و برنامه های مرتبط با مناطق روستایی و گردشگری روستایی می تواند در توسعه گردشگری روستایی موثر باشد.


سلطانی فر با اشاره به اقدامات انجام شده برای رسیدن به اهداف توسعه گردشگری روستایی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بین 464 روستای هدف گردشگری مصوب هیئت وزیران و 636 روستای دارای کارگروه هیئت استانی 500 روستا را به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب کرده است تا در قالب چهارچوب گردشگری روستایی و اقتصاد مقاومتی طرح هایی در آنها اجرا شود.


سلطانی فر با بیان اینکه از بین 500 روستا 75 روستا در اولویت گردشگری روستایی قرار گرفته اند، تصریح کرد: استان های اردبیل، مرکزی، اصفهان، کرمانشاه و گلستان 5 استانی هستند که به عنوان پایلوت گردشگری روستایی انتخاب شده اند و در قالب برنامه های مشترک با کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور طرح ها و برنامه هایی با رویکرد توسعه روستایی اجرا خواهیم کرد.


وی در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری عشایری گفت: طرح گردشگری عشایری با همکاری سازمان عشایری کشور تهیه و تدوین شده است و این موضوع می تواند آغازگر توسعه گردشگری عشایری باشد.


وی با اشاره به برگزاری تورهای گردشگری عشایری، معرفی فرهنگ و آداب و سنن عشایری و عرضه صنایع دستی توسط عشایر گفت: این اقدامات می تواند در جلوگیری از مهاجرت عشایر به مناطق شهری موثر باشد.


سلطانی فر با بیان اینکه زمینه های بوم گردی در مناطق مختلف کشور فراهم شده است، خاطرنشان کرد: اختصاص خانه های روستایی به عنوان اقامتگاه گردشگران داخلی و خارجی، ارایه پوشاک و خوراک بومی و فرهنگ و هنر بومی از اقداماتی است که در توسعه گردشگری روستایی انجام شده است.


رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه 340 اقامتگاه بوم گردی در سطح کشور داریم، خاطرنشان کرد: در راستای توسعه گردشگری روستایی و بوم گردی تفاهم نامه ای با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا کرده ایم تا در قالب آن از ظرفیت دفاتر ICT‌ به عنوان دفاتر اطلاع رسانی گردشگری استفاده کنیم.


سلطانی فر یادآور شد: در گام نخست 51 روستا از میان 75 روستای هدف که دارای دفاتر ICT هستند در جهت توسعه بوم گردی و گردشگری روستایی دوره آموزشی را خواهند دید.

 

 
 

 

در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا نيز مي توان با وجود حمام تاريخي و قديمي و چاه فواره اي روستا، شرايطي را براي گردشگري روستايي فراهم آورد.

 

 

 

 

 

 

منبع:آبادي نيوز

 

همایش روز ملی روستا و عشایر به قلم دهيار ايمن آباد

 

سومین همایش روز ملی روستا و عشایر با رویکرد تبیین نقش روستاییان و عشایر در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی روز شنبه اول آبانماه 1395، به مدت دو روز در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این همایش مطابق سال های 1393 و 1394 علاوه بر رییس جمهور تعدادی از وزرا، مسئولین و مقامات کشور سخنرانی نمودند.

همایش روز ملی روستا و عشایر با شرکت بیش از 1400 روستایی منتخب از سراسر کشور برگزار شد و در این مراسم از چند سازمان مردم نهاد و پیشتاز خدمت در روستا تقدیر شد.

 

سيد نقي حسيني ايمني دهيار جوان روستاي ايمن آباد نيز به همراه نزديك به 50 تن از مسئولين و دهياران استان مازندران، كه 4 تن آنان از شهرستان بابل بودند، در اين همايش سالانه حضور داشتند.

 

مطلب زير دستنوشته اي از دهيار روستاي ايمن آباد است كه تقديم شما اهالي روستا مي شود.

 

 

 

 


سومین همایش ملی روز روستا و عشایر با رویکرد تبیین نقش روستاییان و عشایر در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با دو هفته تاخیر روز شنبه و یکشنبه، یکم و دوم آبان 1395 در سالن سران اجلاس تهران برگزار گردید که مهمترين رخدادهاي اين همايش به آگاهي مي رسد:

 

روز نخست همايش با حضور رییس جمهور آغاز شد که ابتدا آقای دکتر رضوی معاون امور روستایی کشور به عنوان میزبان ضمن عرض خوش آمد گویی ازحاضران و رییس جمهور مطالبی را در حضور رییس جمهور گزارش دادند.

 

سپس دو نفر به عنوان نماینده دهیاران و اعضاي شوراهاي كشور (دهیار یکی از روستاهای شهرستان طرقبه و نماینده ای از چابهار) درخصوص مشکلات روستاها و چالش هایی که باعث مهاجرت روستاییان به شهرها می شود، سر درگمی دهیاران به علت نداشتن متولی مشخص برای روستا، نبود امنیت شغلی دهیاران را بیان  نموده و در پایان درخواست شد که نظارت امور روستایی را ريیس جمهور و نهاد آن برعهده بگیرند.


سپس رئیس جمهور محترم جناب دکتر روحانی در راستای توسعه روستایی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بیاناتی داشتند که اهم مطالب عنوان شده عبارت است از اينکه:

دولت تمام تلاش خودرا برای توسعه روستایی انجام داده ولی برای رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد و بایستی همه مسئولین در این زمینه تلاش مضاعف داشته باشند. چرا که جمعیت روستا کمتر از 30درصد شده و بسی جای تاسف دارد.

خاک و آب به عنوان بزرگترین سرمایه روستائیان است. طرح های مهمی جهت مهار آب داریم که در سال آینده به بهره برداری می رسد.

روستا نبایستی منحصر به کشاورزی باشد و بایستی به سمت کشاورزی صنعتی برویم.

صنایع کوچک و بزرگ در روستا رونق پیدا کند و همچنین گردشگری.

در زمینه آب، برق، گاز، بهداشت و کارهايی که در این زمینه انجام شده و در دست اقدام است عملكردي ارائه نمودند.

 

در پایان نیز  از رهبری جهت اختصاص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاري از صندوق توسعه ملی جهت توسعه و آبادانی روستاها را خواستار شدند.

 

 

سخنران بعدی دکتر رحمانی  فضلی وزیر کشور بود که ایشان نیز در مورد نداشتن متولی واحد برای امور روستایی و اینکه به مسائل روستا یک بعدی نگاه می شود و برنامه هایی جهت امنیت شغلی دهیاران نیز داشته اند را عنوان نمودند.

 

سپس دکتر تاجگرد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اینکه در آمد سرانه روستا پایین بوده  و همچنین به دليل مهاجرت روستاییان حاشیه شهرها وضع بسیار نابسامانی داشته و همچنین در خصوص سهم مالیات بر ارزش افزوده مصوب شده از سهم 20درصدی کلان شهرها 8درصد آن کسر گردد و 5درصد به روستاها اضافه گردد که سهم روستاها از 30درصد به 35درصد افزایش پیدا می کند که رقم قابل توجه ای می باشد.

 


بعد ازظهر روز نخست همايش
روز ملی روستا و عشایر، مهندس سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان گزارش عملکردي ارائه نموده و گفتند: از طریق وزارت بهداشت مادران بارداری که مشکل تغذیه دارند معرفی و سبد کالا به آنها داده می شود و خانواده های که دارای دو معلول به بالا هستند صاحب مسکن می شوند و همچنین خانواده های که فرزند سه قلو و بیشتر دارند تحت پوشش قرار می گیرند.

 

در ادامه نيز آقایان مهندس تابش رئیس بنیاد مسکن کشور، مهندس تیموری عضو هیات مدیره صندق ملی کشور، دکتر سلطانی فر رئیس میراث فرهنگی کشور، دکتر میری مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی، مهندس حجتی وزیر کشاورزی و دکتر چیت چیان وزیر نیرو نیز سخناني را در همين راستا ارائه نمودند.

 

 

 

 


روز دوم همایش با سخنرانی مهندس زنگنه وزیر نفت آغاز گردید و سپس دکتر نوروزی رئیس بنیاد برکت در خصوص عملکردشان مطالبی عنوان نمود که از جمله کشت حلزون در گوش فرزندان ناشنوا (نزديك به  1000 کودک روستايي) دردستور کار قرار گرفت.

 

سپس دکتر موسی خانی در خصوص اجرای نقشه های طرح هادی که بصورت سه بعدی انجام می گیرد توضیحاتی ارائه نموده که برای دهیاران با توجه به مشکل اصلاح طرح هادی بسیار جالب بود که در خصوص هزینه انجام طرح، 50درصد کاهش می یابد و با نرم افزار درون و از طریق اینترانت و در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می پذیرد و نسبت به انجام طرح بصورت سنتی از طریق بنیاد مسکن زمان کمتري را در اجرايي شدن آن شاهد خواهيم بود.

 

مهندس قنداقی رئیس امور عشایر کشور و دکتر نورالهی مدیر عامل صندوق کار آفرینی امید در خصوص صندوق خرد روستایی عنوان نمودند که تا اول مهر 1395، 307صندوق تامین اعتبار شده است و 900 صندوق تا سال آینده تامین اعتبار می گردد.

 

سپس دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بصورت همزمان از طریق ویدئو کنفرانس ده ها پروژه روستایی در چندین استان کشور را افتتاح نمودند و در خصوص اقتصاد مقاومتی عنوان نمودند که: اقتصاد مقاومتی  نقشه راه کشور است. روستا و عشایر پایگاه اصلی اقتصاد مقاومتی است و برای اشتغال راهی جز سرمایه گذاری و تولید نیست و همچنین عنوان نمودند که توسعه روستا مثل برنامه ششم جزء برنامه اصلی کشور است و به آن پرداخت خواهد شد.

 

سومین همایش روز ملی روستا و عشایر راس ساعت 12 روز دوم آبانماه 1395 به کار خود پایان داد.

 

 

 


 

در مجموع بايد عنوان نمود در اين همايش سخنان بيشتر وزرا و مدیران بر این پایه بود که مانع اصلی توسعه روستاها پراکندگی وظایف بین سازمان های متعدد است و طبق قانون، الزام دولت به توسعه متوازن روستایی که در آذرماه 1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است دولت باید ظرف 3ماه لایحه تعیین متولی را به مجلس ارائه می کرد، اما متاسفانه بعد از گذشت بیش از یک دهه، هنوز شکل اجرایی به خود نگرفت و کماکان روستاهای کشور به دلیل فقدان متولی مناسب و پاسخگو دچار مشکلات عدیده ای هستند.

 

لذا در این همایش با توجه به درخواست نمایندگان دهیاران و شوراها جهت عدم متولی روستایی، از رئیس جمهور جهت هماهنگی و هم افزایی دستگاه های مرتبط با حوزه روستایی، پيشنهاد شد مجمع عالی توسعه روستایی به ریاست شخص رئیس جمهور تشکیل گردد.

 

 

 

 

 

 به قلم:سيدنقي حسيني ايمني ، دهيار روستاي ايمن آباد

 

 

 

برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در هفته مازندران

 

 

برنامه های روز ملی مازندران در قالب کارگروه های ورزش و جوانان، محیط زیست و منابع طبیعی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و هنر تدوین شده است.

 

 

 

ستاد بزرگداشت روز مازندران از گروه ها و سازمان های مردم نهاد، برای دومین سال متوالی در استان مازندران تشکیل شده که به برگزاری برنامه های مختلف در مناطق مختلف استان اقدام خواهد کرد.

 

  این برنامه ها در قالب کارگروه های ورزش و جوانان، محیط زیست و منابع طبیعی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و هنر تدوین شده که هدف آن احیای فرهنگ و سنت ها و آیین این دیار است.

 

روزهای هفته مازندران از 8 تا 14 آبان به این صورت نام گذاری شده است:
 
شنبه 8 آبان: مازندران و شهدا(به عطر وجود مدافعان حرم(


يکشنبه 9 آبان: مازندران و نخبگان


دوشنبه 10 آبان:  مازندران و تشکل ها


سه شنبه 11 آبان: مازندران در آثار مکتوب


چهارشنبه 12 آبان: مازندران و دانشگاه


پنجشنبه 13 آبان: مازندران و پاسداشت آيين ها


جمعه 14 آبان: مازندران و اسناد ، امامزادگان و ميراث هاي ماندگار



نواختن زنگ مدارس، دیدار با خانواده های شهدا در روز نخست، برگزاری بازی های بومی- محلی و جشنواره های مختلف آیینی و هنری و ادبی به همراه نشست و همایش های مختلف در هفته بزرگداشت روز مازندران برگزار می شود.

 

 

 

 

 

منبع: مازندنومه

حفظ هویت بومی و معماری در توسعه پایدار روستایی

 

دقت کنیم در توسعه زیرساخت های روستایی،هویت بومی و معماری آن حفظ شود.

 

 

 

 

علیرضا تابش در سومین همایش روز روستا و عشایر با رویکرد تبیین نقش روستاییان و عشایر در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: روستاها با توجه به کارکرد تولیدی، اهمیت زیست محیطی و بخش مکملی برای شهرها در اهداف توسعه ای نقش مهمی دارند.


رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه درصد جمعیت روستاها به لحاظ سیاست ادغام و مهاجرت تغییر اساسی داشته است، افزود: چالش های جامعه روستایی بسیار چشمگیر است که مهمترین آنها را می توان در ابعاد زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی بررسی کرد.
وی افزود: کاهش سطح منابع آب های زیرزمینی کشور، فرونشست زمین، تشدید وقوع مخاطرات محیطی به ویژه خشکسالی ها و حرکت زمین در دامنه و برخی پهنه ها، فرسایش خاک، آلودگی آب و خاک از مهمترین چالش های زیست محیطی جامعه روستایی هستند.
تابش با اشاره به چالش های زیست محیطی جامعه روستایی خاطرنشان کرد: توسعه و عمران کشور در بخش روستایی با چالشی با عنوان آسیب اراضی کشاورزی، جنگلی و مراتع روبرو است.
وی ادامه داد: سنتی بودن بخش قابل توجه ای از تولیدات کشاورزی، نبود فرصت های مناسب شغلی برای جوانان روستایی، فقدان تنوع شغلی و عدم ایجاد اشتغال پایدار، افزایش شکاف درآمدی بین روستا و شهر، سرمایه گذاری اقتصادی ضعیف از جمله چالش های اقتصادی پیش روی جامعه روستایی است.
تابش، کاهش جمعیت روستایی در مقایسه با جمعیت شهری به زیر 30 درصد، افزایش سالخوردگی جمعیت روستاها، کاهش متوسط بعد خانوار از 4.6 به 3.6، افزایش میانگین سن ازدواج جوانان روستایی، تضعیف تعلق خاطر به روستاها را از چالش های اجتماعی و فرهنگی جامعه روستایی برشمرد.
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: ضعف برخورداری از خدمات زیرساختاری، شکاف بین شهری و روستایی در برخورداری از خدمات، کیفیت نامناسب مسکن و بافت در برخی مناطق روستایی از چالش های کالبدی و فضایی جامعه روستایی محسوب می شود.
وی با اشاره به عوامل بروز چالش های پیش روی جوامع روستایی اظهار داشت: بخش های امور مختلف روستایی متولی حاکمیت مشخصی ندارند تا راهبردها و سیاست های توسعه روستایی را تهیه، تدوین و اجرا کنند که این امر بستری فراهم می کند تا مناطق روستایی جایگاه مناسبی در نظام مدیریت توسعه نداشته باشد.
تابش با اشاره به حاکمیت رویکرد اقتصادسنجی در نظام برنامه ریزی اذعان داشت: در قالب این رویکرد بر این موضوع تاکید دارد که هر جا مزیت بیشتری برای سرمایه گذاری وجود دارد در اولویت قرار بگیرد بنابراین روستاها از مزیت کمتری به نسبت شهرها برخوردارند در نتیجه در اولویت کمتری از نظر سرمایه گذاری قرار می گیرند.
تابش با بیان اینکه گسترش فرهنگ فقرگرایی و منافع فردی باعث شده است تا فرهنگ روستایی امروز رنگ ببازد، اذعان داشت: امروز منافع جمعی جای خود را به منافع فردی داده است که این امر باعث می شود تا فرهنگ روستایی آنگونه که باید رشد نکند.
تابش با اشاره به نقش مشارکت روستاییان در توسعه روستایی اظهار داشت: بنیاد مسکن همواره به دنبال احداث مسکن با رویکرد حفظ هویت بومی مسکن روستایی، هدایت وضعیت فیزیکی روستایی، پی ریزی اقامتگاه های روستایی با همکاری سایر نهادها است.
وی با اشاره به تهیه طرح هادی در 98 درصد مناطق روستایی گفت: طرح هادی 36 هزار و 400 روستا را تهیه کرده ایم و در 41 درصد روستاها این طرح اجرایی شده است و 12 میلیون نفر از جمعیت روستایی از اجرای طرح هادی بهره مند شده اند.
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به صدور سند روستایی برای سه میلیون خانه روستایی خاطرنشان کرد: به دو میلیون واحد روستایی نیز خدمات فنی ارایه کرده ایم.
وی در پایان توصیه کرد سعی کنیم روستاها شبیه شهرها نشوند و ادامه داد: مزیت نسبی روستاها این است که شهر نیستند و اگر این مزیت را از دست بدهید دیگر هیچ ندارید.
تابش با اشاره به ضرورت توجه به سبک زندگی روستایی، معماری بومی، کالبد، حال و هوای بومی در توسعه مناطق روستایی خاطرنشان کرد: قدر مشارکت و همکاری درون روستا را بدانید چرا که این نوع رویکرد در شهرها وجود ندارد.
وی ادامه داد: درست است با نوعی از پشتیبانی دولت می توان کارهای بزرگی انجام داد اما منتظر حمایت دولت نمانید و با مشارکت و استفاده از توانمندی مردم بومی برای آبادانی و توسعه روستاها اقدام کنید.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:آبادي نيوز

 

جواز حضور يك ايمن آبادي در مسابقات دانشجويان كشور

 

جوان دانشجوي ايمن آبادي در مسابقات قهرماني دانشجويان استان مازندران توانست به مقام قهرماني دوي 400 متر و نايب قهرماني دوي 200 متر دست يابد.

 

رضا قلي نيا ايمني فرزند صفدر متولد سال 1375 است.

 

گواهي نامه ديپلم علوم انساني را در سال 1395 از دبيرستان ايثارگران بابل دريافت مي كند و در دانشكده سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل، در رشته تربيت بدني پذيرفته مي شود.

 

او كه رشته اصلي ورزشي اش همانند پدر، فوتبال است چند ساليست كه در تيم فوتبال اميد فرابرتر فريدونكنار در ليگ دو كشور توپ مي زند و با تلاش ايشان اين تيم به عنوان قهرماني دست مي يابد و به ليگ يك فوتبال اميد كشور صعود مي كند.

 

ايشان به دليل گذراندن دوره خدمت سربازي و دريافت كارت معافيت، عضو تيم مقاومت سپاه بابل مي شود تا طي دو سال ضمن ادامه ي تحصيلات دانشگاهي در رشته تربيت بدني،  گواهي نامه پايان خدمت سربازي خود را نيز دريافت نمايد. تيم مقاومت سپاه بابل در ليگ دسته دو فوتبال اميد كشور حضور دارد.

 

رضا قلي نيا ايمني كه در فوتبال از سرعت بسيار خوبي برخوردار است، بدون تمرين قبلي در اين مسابقات حضور يافت و توانست در ميان دانشجويان شركت كننده در رشته دوميداني در دوي 400 متر طلا بگيرد و با كسب مدال طلا عنوان قهرماني را نيز از آن تيم دانشجويان بابل نمايد. تيم دانشجويان ساري نيز به مقام نايب قهرماني اين دوره از مسابقات دست يافت.

 

از طرفي ايشان در دوي 200 متر هم به عنوان دومي دست يافت و مدال نقره را به گردن آويخت.

 

رضا قلي نيا ايمني با كسب اين موفقيت به مسابقات قهرماني دانشجويان كشور راه يافت و در صورت كسب عنوان قهرماني به مسابقات آسيايي دانشجويان اعزام خواهد شد.

 

لازم به يادآوري اينكه ايشان در مسابقات دوي 60متر كه به مناسبت هفته ي تربيت بدني در بابل برگزار شد نيز مدال طلا را از آن خود كرد.

 

 ايشان هنوز تصميم قطعي را براي حضور در رشته دوميداني و يا فوتبال نگرفته است. ايشان طي اين مدت ضمن مشورت با اهل فن، مصمم است تا تصميم درست و منطقي را براي انتخاب رشته ي ورزشي مورد نظرش بگيرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

تبريك به آقا رضا و پدرش صفدر قلي نيا ايمني و خانواده ي بزرگ قلي نيا

 

 

 

 

اميد به موفقيت بيشتر رضا قلي نيا ايمني، در مسابقات قهرماني دانشجويان كشور

 

 


 

 

ارسال خبر: سيدفضل اله هاشمي كرويي

 

رییس جمهور و همایش روز ملی روستا و عشایر

 

رییس جمهوری در همایش روز ملی روستا و عشایر:

 

دولت یازدهم همه تلاش خود را برای توسعه روستاها بکار گرفته است

‏در دوران خشکسالی هستیم، باید از منابع آبی خود بهینه و با دقت استفاده کنیم

باید به سمت ‏کشاورزی صنعتی و توسعه صنایع کوچک و متوسط در روستاها حرکت کنیم

روستاییان ‏ریشه های حیات اجتماعی هستند.

 

 

 

 

 

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه دولت یازدهم طی سه سال گذشته همه تلاش خود را برای توسعه روستاها بکار گرفته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، گفت:ستاد اقتصاد مقاومتی از مقام معظم رهبری درخواست کرده تا از صندوق توسعه ملی یک میلیارد و 500 میلیون دلار برای توسعه و آبادانی بخش های مختلف روستاها اختصاص یابد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه اول آبانماه 1395، در سومین همایش روز ملی روستا و عشایر با بیان اینکه روستائیان پایه و ریشه‌های اصلی حیات اجتماعی هستند، گفت: حراست از روستاها، حفظ فرهنگی روستاها و تولید در روستا و جلوگیری از مهاجرت، باید به جد مورد توجه همه دولتمردان باشد.



رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: ویژگی های فرهنگ روستا، صداقت، شهامت، شجاعت و وطن دوستی است و روستائیان به عنوان مدافعان نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی و غیورمردان 8 سال دفاع مقدس، بار مسئولیت بزرگ تولید فراورده های کشاورزی و صنایع دستی ‏را بر دوش دارند.‏

 

 


دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید به مشکلات روستائیان و عشایر توجه جدی داشت و عدم توجه به این مهم ، به مفهوم ‏سرآغاز مشکلات شهرها هم خواهد بود، اظهار داشت: امروز حاشیه‌نشینی معضل بزرگی برای شهرهای بزرگ ‏است و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از حاشیه‌نشینی و عدم اشتغال و بیکاری نشأت می‌گیرد و این همه ناشی ‏از عدم توجه جدی به شرایط روستائیان است.‏

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه در سه سال گذشته به طور منظم میزان تولید محصولات کشاورزی و دامی کشور، رو به ‏فزونی بوده است، گفت: در سال جاری از لحاظ محصول گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و این به معنای حرکت روستاها ‏در مسیر تولید و حرکت به سمت توسعه کشاورزی و اقتصادی است.

دکتر روحانی گفت: بهبود شرایط بهداشتی و درمانی، امکاناتی نظیر آب، برق، ارتباطات و بازسازی مسکن ‏روستایی به معنای آن است که دولت در حد توان همه امکانات خود را برای توسعه روستاهای کشور و بهبود ‏شرایط زندگی عشایر بکار گرفته است.‏

رییس‌ جمهوری افزود: اینکه امروز براساس آمارها، جمعیت روستایی، کمتر از 30 درصد است، تأسف‌انگیز و به ‏معنای ادامه مهاجرت روستاها به شهرها است و باید کاری کنیم مهاجرت از روستا به شهر متوقف شده و در ‏آینده مهاجرت معکوس آغاز شود و برای این کار لازم است مشکلات روستایی حل و فصل شود.‏

دکتر روحانی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی صحیح در راستای رفع مشکلات روستاییان، به آمارگیری نفوس و مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم این آمار بتواند تصویر و زمینه بهتری را برای ‏برنامه‌ریزی‌های آینده در اختیار مسئولین قرار دهد. بدون تردید سرشماری و آمار دقیق برای برنامه‌ریزی در ‏ماه‌ها و سال‌های آینده کشور، بسیار مهم است.‏

رییس‌ جمهوری با اشاره به علت توجه روستایی ها به شهرها اظهار داشت: یک علت آن بخاطر خدمات با کیفیت ‏بیشتر و بعضاً ارزانتری است که در شهرها انجام می‌شود، بخش دیگر بخاطر خدمات بهداشتی، درمانی، ‏آموزشی و اداری است که در شهرها ارایه می‌شود و باید بتوانیم از طریق دولت الکترونیک و اتصال شبکه‌های ‏ارتباطی، سفر روستایی به شهر را کمتر کنیم و لازم است شرایط رفاهی را برای روستاییان مهیا سازیم.‏

دکتر روحانی خاک و آب را بزرگترین سرمایه روستاییان دانست و با تأکید بر لزوم حفاظت و صیانت از آن، ‏گفت: امروز در دوران خشکسالی هستیم و ممکن است این دوران ادامه پیدا کند، بنابراین باید از منابع آبی ‏خود به خوبی و به درستی با دقت و بهینه استفاده کنیم.‏

رییس‌ جمهوری افزود: در کنار شیرین‌ کردن آب دریاها و انتقال آن به فلات‌های مرکزی، موضوع مهم و ‏اساسی این است که از منابع آبی موجود خود به خوبی و درستی استفاده نماییم و در این زمینه گام‌های مناسبی ‏برداشته شده است و به غیر از طرح‌های مهمی که برای مهار آب‌ها انجام شده و در سال آینده بخشی از آن به ‏بهره‌برداری خواهد رسید، در دوره دولت یازدهم شاهد احداث 17 سد در کشور بوده و هستیم و این گام ‏بزرگی در زمینه حفاظت از آب‌های جاری و روان کشور است. ‏

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور گفت: دولت یازدهم تا پایان امسال 135 هزار و 636 هکتار شبکه ابیاری و زهکشی اصلی اجرایی خواهد کرد ‏و در کنار آن 21 هزار و 988 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی فرعی نیز احداث خواهد شد و احداث این ‏شبکه‌ها به معنای بهره‌برداری درست از نعمت آب برای کشاورزی است. ضمن اینکه با اجرای این طرح‌ها، ‏‏70 هزار اشتغال برای روستاییان ایجاد خواهد شد.‏

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی در روستاها موضوع اشتغال و درآمد است، گفت: ‏قبول ندارم که روستا صرفاً منحصر در کشاورزی باشد، اگر چه کشاورزی پایه اصلی در کار روستایی است اما ‏باید در کنار آن کشاورزی صنعتی، صنایع متوسط و کوچک و گردشگری در روستاها رونق یابد و در این ‏راستا بنیاد مسکن باید در برنامه‌ریزی خود به معماری سنتی در روستاها به منظور جذب گردشگر توجه کند.‏

دکتر روحانی با اشاره به وجود جوانان تحصیلکرده دانشگاهی در روستاها گفت: علت اینکه دولت تلاش ‏می‌کند، اینترنت را به روستاها ببرد، این است که جوانان تحصیلکرده در روستاها بتوانند از توانمندی‌های علمی و فرهنگی خود در سایه اینترنت و ارتباطات، بیش از پیش استفاده کنند اما مثل اینکه بعضی‌ها از این مسأله خوشحال نیستند و فکر می‌کنند ‏که اینترنت یک کالای شهری است.‏

رییس‌ جمهوری در ادامه با بیان اینکه در زمینه آب گام‌های خوبی برای مجتمع‌های آبرسانی و رساندن آب ‏شرب به روستاها طی سال گذشته و امسال برداشته شده است، گفت: تأمین آب شرب روستایی یک وظیفه ملی ‏است و روستایی باید از آب سالم استفاده کند و امروز 72 درصد از جمعیت روستایی از آب شرب سالم ‏برخوردار هستند و تا پایان سال 94، حدود 37 هزار و 952 روستا در کشور با جمعیت بیش از 20 میلیون و ‏‏223 هزار نفر تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار گرفتند و این روند در سال جاری و تا پایان دولت یازدهم ‏ادامه خواهد یافت.‏

دکتر روحانی افزود: امروز 1500 مجتمع آبرسانی را برای 19 هزار روستا در دست اجرا داریم که در سال ‏جاری نیز 811 مجتمع برای 15 هزار و 40 روستا در دست اقدام قرار می گیرد.‏

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: باید بتوانیم از طریق آب موجود، کشاورزی را توسعه و درآمد روستایی را افزایش ‏دهیم. ‏

دکتر روحانی به اقدامات دولت در زمینه برق‌رسانی به روستاها اشاره کرد و گفت: از سال 92 و آغاز دولت ‏یازدهم تا شهریور 95، 1661 روستا برق‌دار شدند و در سال جاری نیز مجموعاً 580 روستا از نعمت برق ‏برخوردار خواهند شد و در مجموع با اقدامات انجام شده 56 هزار و 633 روستای کشور برق‌دار خواهد شد.‏

رییس‌ جمهوری افزود: در زمینه گازرسانی به روستاها نیز اقدامات خوبی در دولت یازدهم آغاز شده است. در ‏خرداد سال 92 مجموعاً 14 هزار و 329 روستا از گاز برخوردار بود و امروز تا پایان شهریور سال جاری 21 هزار ‏و 273 روستا گازدار شده است و تلاش داریم تا پایان دولت یازدهم این رقم به 26 هزار روستا برسد.

دکتر روحانی گفت: دولت در زمینه بهداشت و سلامت نیز اقدامات بسیار مهمی در سراسر کشور از جمله در ‏روستاها انجام داده است. در سال 93 و 94، فعالیت یکهزار و 986 خانه بهداشت در روستاها آغاز شده و از دیماه سال ‏گذشته نیز احداث 336 مرکز بهداشتی روستایی آغاز شده است و امروز 6 هزار و 851 پزشک عمومی و بیش ‏از 5 هزار ماما، در روستاها مستقر هستند و این همه برای تأمین سلامت روستایی است.‏

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: در زمینه خدمات بهداشتی روستایی در سال 92، حدود 450 میلیارد تومان ‏اعتبار وجود داشت و این اعتبار در سال 95 به حدود 3 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از 6 برابر افزایش یافته ‏است و اقدامات مذکور در این راستا است که روستائیان بتوانند از رفاه مناسب برخوردار بوده و دغدغه سلامت، آموزش ‏فرزندان خود، ارتباط با شهرها و جهان و توسعه کشاورزی با آبیاری نوین نداشته باشند.

دکتر روحانی گفت: در سال 92 و 93، یکهزار و 500 روستا تحت پوشش تلفن ثابت قرار داشتند و این ‏میزان در سال 93 و 94، به یکهزار و 700 روستا رسید و امیدواریم تا پایان دولت یازدهم همه روستاهای ‏بالای 20 خانوار از نعمت تلفن برخوردار شوند. همچنین تا پایان سال 95، حدود 25 هزار روستا از ‏خدمات الکترونیکی و اینترنت پرسرعت برخوردار خواهند بود.‏

رییس‌ جمهوری گفت: در کنار همه گام‌هایی که باید برای توسعه روستاها و تأمین رفاه روستائیان انجام شود، ‏مهم‌ترین مسأله اشتغال روستایی است. اگر می‌خواهیم که روستایی در روستا بماند و روحیه سلحشوری، وطن ‏دوستی و عشق به تولید را ادامه دهد باید با بیکاری آنان مقابله کنیم.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: امسال برای اولین بار بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر، متقاضی اشتغال ‏بوده و وارد صحنه اشتغال شده‌اند. بدون تردید با امکانات موجود نمی‌توان به این تقاضاها پاسخ داد و همه باید ‏دست به دست هم و با جذب سرمایه داخلی و خارجی و ایجاد رونق، حرکت بزرگی را در این زمینه آغاز کنیم ‏و باید دعواهای کودکانه در کشور خاتمه پیدا کند. ‏

دکتر روحانی تصریح کرد: برخی رسانه‌ها باید از دروغ، اتهام، اختلاف و ایجاد تفرقه و جناح‌بندی‌های غیرضروری ‏دست بردارند و دولت برای ثبات، وزیر عوض نکند.‏

رییس‌ جمهوری افزود: برخی روزنامه‌ها و سایت‌های بداخلاق، همواره مطرح می‌کردند که دولت چرا وزرا را ‏تغییر نمی‌دهد و وقتی تغییر می‌دهد، همان روزنامه‌ها و سایت‌های بداخلاق اعلام می‌کنند که چرا این ‏تغییرها انجام شده است.‏

دکتر روحانی تصریح کرد: هدف دولت خدمت به جامعه و مردم است و در راه این خدمت گاهی نیاز به تثبیت ‏و زمانی نیز نیاز به تغییر مدیران وجود دارد.‏

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: امروز همه باید به فکر معضل اصلی کشور، یعنی عدم اشتغال و بیکاری نسل ‏جوان تحصیلکرده و بویژه زنان و دختران باشیم، چرا که متأسفانه براساس آمار، بیکاری دختران و زنان بسیار ‏بالاتر از آقایان است.‏

دکتر روحانی گفت: باید به فکر اشتغال نسل جوان کشور باشیم. اشتغال مشکل اصلی است. باید پیشنهاد و راه ‏حل داده و انتقاد کنیم و لازم است به جای حرف‌هایی که هیچ ارزشی ندارد و صرفاً‌ ذهن مردم را مشوش ‏می‌کند، همه دست به دست هم داده و برادر و یاور هم باشیم و همه برای نیکوکاری، پاکدامنی و پرهیزگاری ‏دست به دست هم داده و کشور را آباد کنیم.‏

در ابتدای این دیدار معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در سخنانی با ارایه گزارشی از خدمات دولت ‏تدبیر و امید برای آبادانی و توسعه روستاها و توجه به عشایر گفت: بدون تردید در دولت یازدهم نام روستا و ‏عشایر در ادبیات کشور، زنده شده است.‏

در این دیدار همچنین 3 نفر به نمایندگی از روستاییان و عشایر در سخنان جداگانه‌ای مشکلات و پیشنهادات ‏خود را با رییس‌ جمهوری در میان گذاشتند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:آبادي نيوز

 

هيچ نهادي متولي حوزه روستايي نيست

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت جایگاه روستاها، گفت: در مسئله روستاها، موضوع ایجاد چرخه اقتصادی دارای اهمیت است.

 

 

 

مرکز پژوهش‌ها و مجلس مطالعاتی را صورت داده که بر اساس آن گزارش باید ظرفیت‌های هر روستا در حوزه گردشگری، معدن و صنعت شناسایی شود حال اگر اینگونه صورت گرفته و برای هر روستا شناسنامه اقتصادی طراحی شود، آن وقت روستاها آباد می شوند.

 


رئیس مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی هیچ نهادی دقیقا متولی حوزه روستایی نیست، تصریح کرد: قطعاً باید نهادی تولیت این حوزه را برعهده گیرد تا امور روستاها در تمام حوزه‌ها به پیش برود.مدیریت روستاها با مدیریت شهرها متفاوت است. در شرایط کنونی به حوزه برنامه‌ریزی و اجرا در روستاها توجه کافی نمی‌شود.

 


وی با اشاره به گزارش ارائه شده درباره برنامه ریزی بنیاد مسکن برای ایجاد و اجرای طرح منظومه های روستایی، گفت: قطعا توسعه روستاها به چنین طرح‌هایی نیازمند است تا تمام ظرفیت‌های روستاها شناسایی شده و برای توسعه آن برنامه‌ریزی شود.

 

لاریجانی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره وضعیت اعتباری بنیاد مسکن برای توسعه روستاها، افزود: باید میزان اعتبارات که برای اجرای طرح‌های مذکور نیاز است، مشخص شود، تا در برنامه ششم توسعه برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

 


در این دیدار علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: این بنیاد در چند سال اخیر اقدامات خوبی را در توسعه روستاها به ویژه تقویت گردشگری صورت داده است، به طوری که در 2 سال اخیر حدود 640 مسجد، 592 خانه عالم، 373 خانه بهداشت، 39 مدرسه و 159 مرکز ورزشی ایجاد شده است.

 


وی با اشاره به کمبود اعتبار برای توسعه روستاها، گفت: پیشنهاد ما این است که اعتباری از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده به این امر اختصاص یابد.

 


وی با اشاره به طراحی طرح منظومه‌های روستایی افزود: اجرای این طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی را در روستاها به دنبال دارد.

 


تابش ادامه داد: در بحث مسکن روستایی کارهای خوبی از سال 84 تاکنون صورت گرفته است به طوری که از حدود 5 میلیون مسکن در روستاها یک میلیون و هشت هزار خانه ساخته شده است.

 


وی افزود: در بحث بازسازی پس از حوادث نیز کار در بنیاد مسکن نهادینه شده . در طی این سالها بیش از سیزده هزار میلیارد تومان وام کم بهره برای مسکن روستاها پرداخت شده است. در مورد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر بیش از 80 درصد خانه ها ساخته شده و تحویل صاحبان آن شده است.

 

 

 

 




منبع:خبرگزاري فارس

        29مهرماه 1395

 

 

 

انسان شناسی آسیب های روزمره(20): ظاهربيني

 

آسيب هاي اجتماعي جامعه نه تنها از دغدغه هاي مهم انديشمندان علوم اجتماعي بلكه دغدغه ي هر انساني مي باشد كه در ايران، مازندران، بابل، روستاي مان ايمن آباد و كروكلا و هر كجاي دنيا كه زندگي مي كند. همه ي ما از اين دغدغه ها نالانيم و چه بسا ساعت ها درباره ي آن سخن مي گوئيم و ابراز نگراني مي كنيم اما دريغ از اينكه خودمان نيز اسير چنين آسيب هايي هستيم و جالب اينجاست كه خودمان هم خبر از اين مهم داريم. اما انگار غذاي روز مره ي ما شده است. آسيب هايي كه در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا نيز فراوان به چشم مي خورد.

 

در سلسله گفتارهايي در خصوص آسيب هاي روزمره از جمله موضوعاتي چون: دروغ، خودشیفتگی، چاپلوسی،خودنمایی، بدگویی، حسادت،  گزافه گویی، بدبینی، تن آسایی،خویشاوند سالاری، بلاهت، زن ستیزی، زورگویی، خیالبافی، نوکر صفتی، بی ادبی، ریاکاری،خرافه پرستی و و و مواردي از اين دست به بررسي آن خواهيم پرداخت.

 

 

 

 

تاریخ اندیشه و ادب ما، آکنده از لزوم نوعی تحقیر و گریز از «ظاهر» و برعکس  توجه و اهمیت دادن به «باطن» است. به گونه ای که شاعران عارف ما و در راس آنها، مولانا، ابایی از آن نداشته اند که در مقدس ترین  پدیده های زندگی نیز، بر جدا کردن و دور انداختن ظواهر و بر ارزش دادن ِ صرف به محتوا ها و باطن این پدیده ها، تاکید کنند.

از این رو در زبان فارسی و اغلب زبان های اروپایی با واژگانی روبرو می شویم همچون «ظاهر پرستی»، «ظاهری» ، «تظاهر» ، «ظاهر خوش خط و خال» و غیره.  در ادیانی چون مانویت، تضاد  ظاهر /  باطن ، یا برون / درون به حداکثر خود رسیده و هر اندازه ظاهر را «فریبنده» ، «وسوسه کننده» ، «شیطانی»، «سطحی » و ... می پنداشتند ، باطن را «پر بار» ، «عمیق»، «آگاهی بخش»، «رها کننده» و «خدایی» ، فرض می کردند: بدن، زندان روح به حساب می آمد  و از همین رو تصور می شد که باید با زجر دادن بدن و جلوگیری از هر لذتی، این زندان را شکست و به روح فرصت رهایی داد.

وقتی این رویکردها با  باورهای دیگر یک جامعه، نظیر «زن ستیزی» و «مرد سالاری» پیوند می خوردند، روشن است که زنان را در مقوله «ظاهر» و همراه با صفات فریبنده و  مکار و سطحی  و بی مغز، جای می دادند و مردان را در مقوله «باطن » و همراه باصفاتی چون «تودار»، «متفکر»، «پاک» و «بی آلایش».

هم از این رو زیبایی زنانه در تاریخ زیبایی به یک زیبایی ظاهری و اغوا کننده، گناه آلود و فریبکار و تو خالی از یک سو و  یک زیبایی  «درونی»، پاک و عمیق و به دور از ظواهر تقسیم می شده است.

 

 

با وجود این، در آسیب شناسی ِ روزمرگی در جوامعی همچون جامعه خود، می توانیم به سهولت شاهد غلبه پدیده های ظاهری بر پدیده های باطنی  باشیم. و به صورتی که  در بحث درباره «خودنمایی» گفتیم، افراد نه تنها دیگر ابایی از برجسته کردن ظاهر و ظواهر در اکثریت  رفتارهایشان و حتی مقدس ترین آنها ندارند، بلکه  به صورت  نظام مندی،  ارزش ها را از حوزه باطن به حوزه ظاهر منتقل کرده اند. 

بدین ترتیب هر روز شاهد آن هستیم که کنشگران اجتماعی به دلیل ظاهر «ناپسند» خود تقبیح می شوند یا باز به دلیل ظاهر «آراسته» خود، تمجید. برعکس، در آنچه مربوط به اعتقادات درونی و عمیق آنها می شود، هیچ معیار و سندی را برای پذیرش باطن، جز ظاهری هر چه سطحی تر نمی پذیرند. و حتی از این هم بدتر به گونه ای آسیب زده و آسیب زا،  حاضرند  باطن غیر قابل دفاع و پست و به دور از ارزش افراد را به سود ظاهر «آراسته»  و یا دستکم «مقبول» آنها از یاد ببرند.

 

این امر را نمی توان و نباید اتفاقی دانست آن هم در جامعه ای  چون جامعه ما که از لحاظ فرهنگی  و به دلایل تاریخی  ریشه گرفته از نفوذ مانویت چنین موضع گیری هایی روشن علیه ظاهر و به سود باطن داشته است. هم از این رو به نظر می رسد که این چرخش رفتاری که امری  احتمالا «مدرن» به حساب می آید، در جامعه ما و در اغلب جوامع جهان در شرایطی به وجود می آید  که فرایند دموکراتیزه شدن آنها با انقلاب صنعتی و انقلاب سیاسی، مجموعه های اجتماعی را در قالب  کنشگرانی برابر و یکسان تعریف می کند  و از این نیز بالاتر  ابزارهایی را در اختیار آنها قرار می دهد که این برابری را به وسیله آنها به یک «ظاهر» یکسان و برابر تبدیل شوند. جامعه مدرن به این ترتیب  با ارزش بخشیدن به «ظاهر» در سازوکاری که به صورتی سنی  میان ظاهر و باطن  وجود داشت، بلکه با جایگزین کردن ظاهر به جای باطن می تواند  اهداف پیش بینی شده یا ادعایی خود را به واقعیاتی  که  قابل «مشاهده» هستند، تبدیل کند.

 

کنشگران مدرن، به یکدیگر  در ظواهر  یعنی در اشکال قابل مشاهده نزدیک می شوند و همگی در یک ظرف یکسان به نام «روزمرگی » قرار می گیرند.  بدین ترتیب آرمان دموکراتیک به نظر تحقق یافته می آید.  و البته  این امر تبعاتی منفی نیز در بر دارد  آن اینکه تمایل به  «تمایز» یافتن و یا نپذیرفتن  قاعده بازی دموکراتیک باید هر چه بیشتر در سطح بدن یا ظاهر فردی افراد و  در هنجار شکنی در سطح زمان روزمره صورت بگیرد.

خروج از ظاهر «مناسب» و عدم اطاعت از زمان های «به رسمیت شناخته شده» اشکال این شورش ها در برابرنظم تحمیل شده جدید هستند، شورش هایی که یا در جهت تمایل به دموکراسی بیشتر در قالب رهایی و نه یکسان شدگی  و یا علیه دموکراسی برای اشرافیت بیشتر انجام می گیرد.

 

در زندگی روزمره و در آنچه شرایط مدرنیته نامیده می شود، بنابراین گرایشی، تردید ناپذبر به جایگزینی  شکل ها به جای محتواها وجود دارد، زیرا شکل ها با سرعت و شتابی بسیار بیشتر و با میزان انرژی بسیاری کمتری (زیرا بسیار سطحی تری) قابل شناسایی و وارد شدن در  قالب های تحلیلی برای نتیجه گیری های کاربردی  بالافصل و کوتاه مدت دارند.

اما در این میان پرسش آن است که چرا موقعیت های پیرامونی و برای نمونه  در موقعیتی همچون ما، ظاهر بینی چنین  گسترش یافته در حالی که در موقعیت توسعه یافته  این امکان وجود داشته است که چنین فرایندی را  کنترل و حتی خنثی کنند. چرا دیگرانی (به ویژه در میان غربی ها که ما متهم به  سطحی بودن می کنیمشان) کمتر در بند  تظاهر هستند و کمتر  شکل ظاهری را تنها مبنای اندیشه ها و قضاوت های خود قرار می دهند (مثلا اینکه یک فرد چه عناوینی دارد، چه لباسی پوشیده است، کدام ظواهر قدرت ملموس را نشان می هد؟...)  ما برعکس چنین در برابر ظواهر بی اختیاریم و به سرعت تحت تاثیر آنها قرار گرفته و بنابراین  همچمنان در سطح باقی مانده و از تفکر عمیق باز می مانیم: به باور ما دلیل این امر  نسبت مستقیمی با عمق و واقع بینی درکی دارد که یک جامعه از موقعیت های گذشته، کنونی و آینده خود دارد؛ هر اندازه این درک  ناقص تر، اسطوره ای تر، دورتر از واقعیت، و تبیین یافته بر اساس تخیلات و آرزوهای بی پایه باشد، چنین جامعه ای  چاره ای ندارد جز آنکه نبود واقعیت در عمق را با ساختن لایه ای «به ظاهر» واقعی در سطح، جبران کند و با این لایه تلاش کرد خود و دیگران فریب دهد.

روشن است که این فریب دادن ولو به صورت ناخود آگاه انجام بگیرد، قدرت چندانی برای تداوم یافتن نداشته و تاثیر آن کوتاه مدت است اما پس از از میان رفتن این تاثیر، کنشگران را با موقعیتی از افسردگی و نومیدی روبرو می کند، در این حال کنشگران تلاش خواهند کرد با افزایش هر چه بیشتر  تظاهر، این امر را جبران کنند، اما  دیر یا زود این فرایند سرانجامی نخواهد داشت جر آنکه به  بن بست های اخلاقی و ارزشی و سقوط آنها منجر شود. 

 

 

 

 

 

 

منبع: انسان شناسي و فرهنگ

 

 

 {jcomments on}

احداث مسجد امام رضا در ايمن آباد آغاز شد


پس از گذشت يكسال از كلنگ زني مسجد امام رضا(ع) روستاي ايمن آباد (واقع در ايمن آباد شمالي)، ديشب به مناسبت شب هفت  آقا امام حسین (ع) و شهدای کربلا ضمن برگزاري مراسم عزاداري و پذيرايي شام در اين مكان، جلسه ي مهمي براي اجرايي شدن عمليات احداث مسجد، برگزار شد.

 

این مراسم که باحضور حجت الاسلام والمسلمين شيخي عزيزي امام جمعه بخش لاله آباد، جناب آقای نقی مصطفی زاده گنجی بخشدار لاله آباد، اعضای شورای اسلامی و دهیار روستاي ايمن آباد و جمعی از بزرگان و ریش سفیدان روستا و اهالی محترم ایمن آباد شمالی برگزار گردید، پس از نوحه خوانی و مداحی، به سه تن از مداحان جوان روستا آقایان رضا احمدی، علی عزیزی و محمدعرفان حسینی هدایایی اهدا گردید. پس از آن حجت الاسلام شیخی سخناني را در مورد اهميت مسجد عنوان نمودن و پس از آن با برگزاري جلسه اي تصمیماتی به شرح زير گرفته شده است:


اعضای هیئت امنائ مسجد امام رضا(ع)  آقایان حاج ابوالحسن قاسمی ايمني، حاج سيدمختار حسینی ايمني و حاج سيدشیداله حسینی تعيين شدند که قرار بر این شد حساب مشترکی با سه امضا آقایان در پست بانک روستا افتتاح گردد تا هدایای اهالی در این حساب منظور گردد.


ضمنا" آقایان حاج سیدغلام حسینی ايمني و سیدهادی حسینی ايمني و قاسم لکایی به عنوان اعضای ناظر و اجرایی برگزیده شدند.


پس از آن آقای شیخی هدایای اهالی محترم روستا را یک به یک اعلان نمودند که در قدم اول مبلغ 65 میلیون تومان وجه نقد و همچنین مصالح ساختمانی توسط بعضی از اهالی محترم اهدا گردید.


ضمنا قرار شد از صبح امروز سه شنبه 27مهرماه 1395 عمليات ساخت مسجد در ايمن آباد اجرایی گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لازم به توضيح اينكه، 22 آذرماه 1393، مصادف با اربعين حسيني، كلنگ احداث مسجد امام رضا(ع) روستا، در ايمن آباد به زمين زده شد. در اين مراسم كه با حضور چند تن از خيّرين و بزرگان روستا برگزار شد، تصميم بر آن شد تا اين مسجد در زميني به مساحت 1230 متر مربع در دو طبقه احداث شود.

 

از آنجايي كه ايمن آباد شمالي با جمعيتي بالغ بر 140 خانوار و نزديك به 400 نفر حدود  20 درصد از جمعيت روستا را به خود اختصاص داده است و همچنين با توجه به تغيير كاربري اين بخش از روستا براي ساخت وُ ساز و  احداث منازل مسكوني و افزايش سالانه ي جمعيت و همچنين فاصله ي زياد ساكنان اين بخش با مسجد صاحب الزمان(عج) و عبور از جاده ي بين المللي، از جمله مواردي مي باشد كه تصميم بر احداث اين مسجد را مي توان ضروري دانست.

 

لازم به ياد آوري اينكه چند سال پيش 330 متر مربع از زمين زراعي اين بخش توسط چند تن از زنان خيّر روستا خريداري شد.

در اسفند ماه سال 1392 نيز  200 متر مربع از زمين مجاور از سوي همسر حاج سيد آقابابا حسيني ايمني اهدا شد و 200 متر مربع ديگر نيز از سوي ديگر خواهران همسرش براي احداث مسجد امام رضا اهدا گرديد.

از طرفي 500 متر مربع نيز از سوي سيد داود حسيني ايمني(ساكن يزد) به نمايندگي از حاج ابوالحسن قاسمي ايمني به مجموعه مسجد اضافه گرديد كه در مجموع متراژي معادل 1230 متر مربع براي ساخت مسجد در نظر گرفته شده است.

 

 علاقه منداني كه دوست دارند در ساخت مسجد امام رضا(ع) روستاي ايمن آباد سهيم باشند مي توانند فعلا" به قرض الحسنه ولي عصر(ع) روستاي ايمن آباد مراجعه نموده و هداياي نقدي خود را به حساب 50610 به نام مسجد امام رضا(ع) روستاي ايمن آباد واريز نمايند.

 

 

 

 

 

 

 

احداث مسجد امام رضا در ايمن آباد

 

 

 

 

 

ارسال خبر: مهدي قاسمي ايمني

 

{jcomments on}

هجوم روستاییان به شهرها، نشان از عقلانیت آنها دارد

 


سال هاست در ایران، روستا و روستانشینی زیر سایه برخی سیاست های اشتباه با مشکلاتی نظیر تخلیه شدن و مهاجرت لجام گسیخته ساکنین به شهر رو به روست؛ مشکلاتی که خود به ریشه بسیاری از بحران های نوظهور جامعه تبدیل شده و معلوم نیست، با این روند رو به تزاید چه افقی در انتظار آینده کشور خواهد بود. به ویژه آنکه کارشناسان بر این باورند که مسئولان در رابطه با مشکلات روستاها هنوز به بیراهه می روند و روستائیان ناگزیر از مهاجرت به شهر هستند.

 

 

 

سرشماری نفوس و مسکن سال 95 در حال اجراست و همگان منتظرند تا بر اساس نتایج دقیق آن از آخرین تحولات جمعیتی ایران آگاه شوند. در این بین یکی از نگران کننده ترین تحولاتی که شنیدن خبر آن دور از انتظار نیست، افزایش نرخ مهاجرت روستا به شهر و تخلیه شدن بیش از حد روستاهاست.


در سال های گذشته، برخی مؤسسه های مطالعاتی در بررسی های انجام شده خود خبر از تخلیه نزدیک 40 هزار روستا در کشور دادند؛ خبری که بر اساس مقایسه نسبت جمعیت شهر و روستا در چند دهه گذشته، به سادگی قابل اثبات است و در حال حاضر بر خلاف اوایل سده 1300 شمسی کمتر از 30 درصد جمعیت کشور در روستا زندگی می کنند.


از مجموعه پرسش هایی که در رابطه با سیل مهاجرت روستا به شهر و حجم بالای تخلیه روستاها قابل طرح است، می توان به مواردی نظیر اینکه دلیل این رویداد (مهاجرت روستا به شهر) چه بوده است؟ مسئولان در این مسیر چه نقشی داشته اند؟ بر اساس روال کنونی چه تهدیدات جمعیتی در انتظار آینده کشور است؟ و نیز اینکه راهکارهای عملیاتی و کارشناسی خروج از این تهدیدها چیست؟


در این رابطه با اصلی ترین مشکلات کنونی روستاهای کشور، دکتر «حسن افراخته» عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران و مدرس رشته جغرافیا برنامه ریزی روستایی به «تابناک» گفت: مسئولان به تمام روستاهای کشور نگاه یکسان دارند و این خود یکی از بزرگ ترین مشکلات روستاهای کشور است که راه برای تصمیم گیری صحیح می بندد. اندک توجهی لازم است تا ببینید روستاهای ایران در سواحل خلیج فارس، روستاهای بلوچستان و روستاهای مرکز کشور و نیز آذربایجان هر یک مسائل خاص خود را دارند و نمی توان برای آنها نسخه واحدی تجویز کرد، ولی مسئولان در کشور ما از این نکته مهم غافل هستند.


جدا از غفلت مسئولان از مشکلات و نیازهای متفاوت روستاها، نکته دیگر آنکه بیشترین مشکلات روستایی نه در خود روستاها بلکه در مکان های به ظاهر روستاهایی دیده می شود. سکونتگاه های مورد اشاره نه ویژگی یک روستای اصیل را دارند و نه توانسته اند، خصلتی شهری پیدا کنند. معضل اصلی اجتماعی و اقتصادی کشور این سکونتگاه ها هستند که به بیان ساده نه شهر هستند و نه روستا و اگر به آنها توجه نشود، می توانند منشأ مشکلات بیشتر باشند.


«
افراخته» در مورد استمرار روند رو به رشد مهاجرت از روستا به شهر، آمارهای نگران کننده این رخداد جمعیتی و محاسن یا معایب آن ادامه داد: مهاجرت های روستایی در ایران از نوع رکودی است و نمی تواند بیانگر تعادل اجتماعی، اقتصادی و محیطی جامعه باشد و از سویی نیز ماندگاری جمعیت روستایی بیانگر توسعه کشور نیست. مثال بارز کشورهای با جمعیت روستایی بالا و توسعه یافتگی کم کشورهای بنگلاش و افغانستان هستند که در مقابل این دو از کشور انگلستان می توان یاد کرد که با جمعیت روستایی کم یک کشور توسعه یافته است. اینجا آنچه اهمیت دارد، توزیع نامتعادل جمعیت در شهر و روستا و نیز مناطق مختلف کشور است که متأسفانه در حد افراط در کشور دیده می شود و دقیقاً پدیده ای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و منشأ بسیاری از معضلات بوده و خواهد بود. در این باره ذکر این نکته نیز ضروری است که هجوم جمعیت روستایی به مناطق شهری از عقلانیت مردم در شرایط کنونیِ بازی حکایت دارد و به هیج وجه مردم مستحق نکوهش نیستند.


استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه خوارزمی در مورد تلاش گسترده مسئولان برای توزیع امکاناتی نظیر گاز، برق و تلفن در روستاهای کشور ـ که با هدف جلوگیری از مهاجرت آنها به شهر صورت گرفت ـ اضافه کرد: در اختیار گذاشتن خدمات فوق و بیشتر از آن از سوی مسئولان، حق طبیعی مردم است. همه نقاط کشور باید مجهز به این گونه خدمات باشد؛ اما کیست که نداند، اسکان از اشتغال پیروی می کند. تلفن و گاز برای مردم بی کار و درآمد موجب افزایش هزینه و کسری موازنه دخل و خرج می شود. اگر به واقع قصد مسئولان از این اقدامات، جلوگیری از مهاجرت بوده است، زهی بی اطلاعی و مایه تأسف!


این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل روستاها در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از عملکرد تا کنون مسئولان در رابطه با روستاها بیان کرد: مسئولان به هیچ وجه در راه اندازی اقتصاد مردم نهاد و دانش بنیان، نمره خوبی ندارند. اما انتظار توسعه پایدار روستاها به طور انتزاعی و جدای از توسعه شهر و کل کشور، انتظاری عبث و آب در هاون کوبیدن است. این یک حقیقت است که توسعه پایدار روستایی وابسته به توسعه اقتصادی و اجتماعی کل کشور است که اغراق نیست؛ اگر گفته شود ما در آغاز چنین مسیری هم نیستیم.


رئس سابق دانشکده جغرافیای دانشگاه خوارزمی تهران در پایان و در رابطه با نگاه اشتباه مسئولان به روستاها افزود: هم اکنون مسئولان توسعه روستایی را به معنی وام مسکن، ایجاد چند پل و شن ریزی و یا آسفالت سطحی مالروهای روستایی، خرید و فروش لوح فشرده و مصرف پیتزا به جای آب گوشت در روستا می دانند که من در این باره حرفی ندارم. اما اگر آنها به دنبال توسعه به معنی "دستیابی به مجموعه شرایطی در راستای آزادی انتخاب انسانی" است، خوب است که به جای نکوداشت روز روستا در شهرهای بزرگ و مصرف آب میوه و شیرینی به افتخار آنان، اجازه داده شود که روستانشینان خودشان آن گونه که می خواهند زندگی و مسئولان تنها از روش زندگی که خودشان بر می گزینند، حمایت کنند.

 

 

 

 

 

 

منبع: تابناك

 

75عکس از عزاداري اهالی روستا در محرم1395

 

مراسم آئيني دهه اول محرم سال 1395، بويژه از شب هفتم تا شب دوازدهم بصورت دسته روي همراه با سينه زني و زنجير زني در روستا انجام شد و با انجام مراسم نمادین قوم بني اسد به پايان رسيد.

 

ضمن سپاس فراوان و قدرداني از آقايان سيدفضل اله هاشمي كرويي، منوچهر قلي نيا ايمني، ليلا علي جان زاده ايمني و دیگر عزیزانی كه در به تصوير كشيدن بزرگترين همايش و مراسم آئيني سالانه روستايمان تلاش نمودند، بر آن شديم تا 75 تصویر از 150 تصویر ارسالی از اين مراسم به وبسایت روستا را، انتخاب و براي تماشاي علاقه مندان، به نمايش بگذاريم. تصاویر عزاداری محرم در روستای ایمن آباد و کروکلا بصورت پراکنده درج شده است.

 

 

 

براي تماشا، روي عكس بالا كليك كنيد. 

 

در قسمت نمايش شماره، گزينه " همه " را انتخاب كنيد، تا تمامي عكس ها نمايش داده شوند.

 

 
 

 

 

 

 

به طور مستقیم می توانید مسیر زیر در وبسایت روستا را طی نمائید تا به تماشای تصاویر بنشینید:

منوی تصاویر روستا _ مراسم آئینی و ویژه _  مراسم عزاداری _ محرم در روستا _ عزاداری محرم 1394

 

 

 

 

 

 

 {jcomments on}

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20