*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

بازتاب گسترده ی گردهمایی اهالی روستا در خبرگزاری های داخلی و خارجی

 

خبر گردهمایی اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا به یاد قوها و مرگ وجدان ها، این کار شایسته و سترگ بازتاب گسترده ای در خبرگزاری ها و رسانه های مجازی داخلی و خارجی داشته است.

خبرگزاری صدا و سیما ، ایرنا ، ایسنا ، دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران ، دنیای اقتصاد ، پویش24 ، بازنشر24 ، تابناک ، باشگاه خبرنگاران جوان ، میزان ، خبرآنلاین ، خبر وان ، وگ نیوز ، وکیل ملت ، جام جم ، برترین ها و .... از جمله ی رسانه هایی بودند که به بازتاب این رخداد در روستا پرداختند.

از طرفی رسانه هایی مثل صدای آمریکا ، بی بی سی فارسی و دویچه وله فارسی نیز به پخش خبر صوتی و تصویری و درج در وبسایت خود از این گردهمایی پرداختند.

 

روزنامه ی همشهری در ویژه نامه ی مازندران، خبر کامل و مفصلی از این اقدام شایسته ی اهالی روستای مان درج و آنرا تحلیل نموده است.

 

 

 

از دیگر سوی ی تماس تلفنی با نعمت اله قنبری، رئیس اداره محیط زیست بابل، سه شکارچی خاطی در کشتار 4 قوی مهاجر از روستای تجنک، که با همکاری اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا به محیطبانان محیط زیست بابل معرفی و دستگیر شدند، با طرح شکواییه شکار غیر مجاز از سوی محیط زیست، دو نفر از متهمین که مباشرت در شکار داشته اند باقرار بازداشت موقت روانه زندان شدند و یک نفر نیز که دراین جرم همکاری داشته است با صدور قرار کفالت آزاد شد.

 

البته نکته ای که شاید فراموش شد در مورد آن صحبت شود، شکارچیان روستای ایمن آباد و کروکلا می باشد که با داشتن مجوّز ، توانمندی و مهارت بالا در شکار، به احترام 19قوی میهمان روستا که تا بحال چنین رخدادی را به خود ندیده بود، به احترام  قوها، اسلحه ها را زمین گذاشتند و چه بسا بعضی از این عزیزان با ظرفی از گندم و تکه ای از نان از مهمانانشان پذیرایی کردند. این عملکرد قابل ستایش این بزرگواران، برگ زرّین دیگری را در دفتر پر افتخارِ تاریخ 400 ساله ی روستای ایمن آباد و کروکلا ثبت نمود. تن شان سلامت و دلشان خوش باد.

 

 

 

 

 

 

{jcomments on}

حمایت مردم از سلامت قوهای مهاجر

 

 

این جمله‌ها را بخوانید:«ما کودکان روستا با قوها مهربانیم»، «شمعی روشن کردیم به یاد مرگ قوها و مرگ وجدان بعضی آدم‌ها»، «به همه پرندگان و قوهای جهان احترام بگذاریم»، «ما اهالی دو روستای ایمن‌آباد و کروکلا، کشتار قوهای مهاجر را محکوم می‌کنیم» و چندین جمله دیگر در حمایت از قوهای مهاجر را نیز می‌توان در ذهن خود خواند. این‌ها جملاتی هستند که به شکل اعلامیه در دستان تعدادی از اهالی دو روستا از توابع بابل قرار گرفته است.

 

 

پویشی مردمی و خودجوش در حمایت از پرندگان مهاجر و محکوم کردن شکار چند قو که به این دو روستا پناه آورده بودند. شاید بسیاری از ما، ترانه معروف «مرگ قو» با صدای زنده یاد «حبیب محبیان»و شعر مرحوم «مهدی حمیدی شیرازی» را شنیده باشیم. غزلی زیبا و منحصربه‌فرد «شنیدم که چون قوى زیبا بمیرد/فریبنده زاد و فریبا بمیرد/شب مرگ تنها نشیند به موجى/رود گوشه‌اى دور و تنها بمیرد/ در آن گوشه چندان غزل خواند آن شب/که خود در میان غزل‌ها بمیرد.» و الی‌آخر... اما قوهای مهاجر و مهمان این بار نه با خواندن غزل‌ها و در آغوش دریا که با بی‌مهری و بی‌رحمی جمعی محدود و معدود در دو روستای مازندران کشته شدند.

 

 

 به همین دلیل عصر جمعه 12 آذرماه 1395، تعدادی از اهالی روستاهای ایمن‌آباد و کروکلا از توابع بخش لاله‌آباد بابل با جمع شدن و روشن کردن شمع و ریختن گل به محل حضور قوها، پیام مهربانی را به همه قوها و مخلوقات جهان رساندند و ابراز امیدواری کردند که با احترام بیشتر مردم و به‌ویژه شکارچیان با قوها، حوادثی از این دست تکرار نشود.

 



مهمانی برای قوها

 

ماجرا از اینجا آغاز شد که روز 7 آذر 19بال قو برای گذراندن زمستان به آب‌بندان‌های روستاهای همجوار پرواز کردند. قوهایی که هر سال در شهر سرخرود فرود می‌آمدند و چند هفته‌ای اقامت می‌کردند، امسال به شالیزاری در نزدیکی زمین ورزشی ایمن‌آباد و کروکلا رفتند تا روزهای سرد سال را در این منطقه بمانند. حضور این قوها برای اهالی این دو روستا خوشایند بود. تا جایی که موضوع را به اداره محیط‌‌ زیست شهرستان و صدا و سیما اطلاع دادند تا با کمک هم بستر امنی برای این مهمانان زمستانی در منطقه فراهم شود.

 

 ایجاد موجی مردمی در حمایت از این 19 پرنده باعث شد که اهالی و حتی برخی شکارچیان منصف تصمیم بگیرند از این قوها با تأمین غذا و امن کردن فضا پذیرایی کنند.

 

 اما اقدام 3شکارچی برای شکار قوها سبب شد امنیت منطقه فقط دو روز پس از حضور قوها از بین برود و قوهایی که از شکار جان سالم به در بردند، اقدام به مهاجرت کنند. ظهر روز 9 آذر ماه صدای شلیک گلوله در روستا پیچید. «نادعلی حبیبی» یکی از اهالی منطقه صحنه سقوط قوها را دید و بلافاصله خبر را به اهالی و اداره محیط‌‌ زیست شهرستان مخابره کرد. حضور تعدادی از جوانان روستا در محل سقوط قوها نتوانست به دستگیری شکارچیان پا به فرار گذاشته منجر شود. اما ثبت تصاویری از خودروی شکارچیان باعث شد کمی بعد هر 3 شکارچی دستگیر شوند و در اختیار مراجع قضایی قرار بگیرند.

 

 


ادای احترام به طبیعت

 

پس از خروج قوها از منطقه و کشته شدن 4 قو، اهالی روستا تصمیم گرفتند برای نشان دادن علاقه خود به حیوانات و ابراز ناراحتی خود مراسمی نمادین را به احترام همه پرندگان و جانداران برگزار کنند. مراسمی که در آن بسیاری از فعالان محیط زیستی، اهالی روستاها و خانواده‌هایی از شهرهای اطراف حضور یافتند و با یک دقیقه سکوت به احترام طبیعت در محل اقامت کوتاه قوها گرد هم آمدند. حاضران در مراسم با روشن کردن شمع و ریختن گل در شالیزار تلاش کردند میزبانی نیمه‌کاره خود را با ادای احترام به همه آفریدگان خداوند تکمیل کنند. هم‌آوایی و خوانش ترانه «شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد» و سخنرانی فعالان محیط‌‌ زیست درباره اهمیت حفظ طبیعت و حیات وحش بخشی از این مراسم بود.

 

 


حضور مؤثر مردم منطقه

 

رئیس اداره حفاظت محیط‌‌ زیست بابل با قدردانی از اهالی روستاهای ایمن‌آباد و کروکلا گفت: با شناسایی شکارچیان متخلف در شکار 4 قو در بخش لاله‌آباد بابل، این افراد به مراجع قضایی تحویل داده شده تا پس از محاکمه، حکم نهایی برای متخلفان توسط قاضی صادر شود.

 

«نعمت‌الله قنبری» با بیان این‌که گزارشی کامل با جریمه‌ای سنگین‌ برای این متخلفان تنظیم شده است، افزود: طی این چند روز محیط‌بانان محیط‌‌ زیست بابل، برای حمایت از این قوها تلاش شبانه‌روزی کردند که نقش مردم منطقه در انجام این مهم بسیار حائز اهمیت بوده است و بدون آنان این اقدامات امکان‌پذیر نبود.

 

وی افزود: مردم روستاهای ایمن‌آباد و کروکلا با حمایت همه‌جانبه طی چند روز اخیر در حمایت از این قوها و ایجاد محیط امن برای میزبانی این پرندگان مهاجر، سنگ تمام گذاشتند. اما با وجود همه این حمایت‌ها متاسفانه شاهد شکار بی‌رحمانه 4قو در این منطقه  توسط شکارچیان خاطی منطقه بودیم.

 

رئیس اداره حفاظت محیط‌‌ زیست بابل ضمن قدردانی از حمایت مردم بابل، به‌ویژه اهالی روستاهای ایمن‌آباد و کروکلا خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد کم پرسنل و کار بسیار سختی که برای محافظت از حیاط وحش و به‌ویژه پرندگان مهاجری چون قو در منطقه داریم همچنان منتظر یاری و همکاری بیشتر مردم هستیم.

 

 قنبری اظهار کرد: با تلاش همکاران و یاری مردم دوستدار محیط‌‌ زیست بابلکنار، چند روز پیش 10 قبضه اسلحه در این منطقه توقیف شد. این امر یعنی حفاظت از حیات وحش و میزبانی درست از پرندگان مهاجری چون قوها بدون همکاری مردم غیرممکن است.

 

 


بیانیه اهالی دو روستا

 

اهالی حامی محیط‌‌ زیست این دو روستا پس از اقدامات انجام شده، با انتشار بیانیه‌ای از دغدغه همیشگی‌شان برای حفاظت از محیط‌‌ زیست نوشتند. در این بیانیه آمده است:

 

«ما جوانان و اهالی دو روستای ایمن‌آباد و کروکلا در بخش لاله‌آباد بابل مراتب انزجار و تنفر خود را از حادثه پیش آمده برای قوهای مهمان روستای‌مان اعلام کرده و از اداره حفاظت محیط‌‌ زیست و مراجع قانونی شهرستان بابل، خواستار برخورد قاطع و قانونی با این شکارچیان بی‌رحم می‌باشیم.

 

 

کشتار بی‌رحمانه قوهای مهمان، علاقه‌مندان، حامیان محیط‌‌ زیست و حیات وحش روستا را بر آن داشت تا به نشانه اعتراض به این حرکت ناجوانمردانه و ادای احترام به همه پرندگان جهان به‌ویژه قو که در ادبیات جهان، نشانه عشق و وفاداری است، دقایقی را دور هم در شالیزار روستا، همان مکانی که چند روزی قوها با آرامش کامل در آن به سر می‌بردند، گرد هم جمع شوند و با روشن کردن شمع، پیام مهربانی با همه قوها، پرندگان و مخلوقات جهان را به آگاهی تمامی مردم جهان برسانند. شاید وجدان‌های مرده نیز زنده و بیدار شوند.

 

 

سفر زمستانی قوها به مازندران امسال هم برای آن‌ها تلخی داشت. از یک دسته 19 تایی قوها، 4 قو کشته شدند، یک قو به طور طبیعی مرد و یک قو نیز در اثر برخورد گلوله زخمی شد که تحت درمان است. حالا از آن دسته 19 تایی قوها 13 قو در نقطه‌ای دیگر در حال زمستان‌گذرانی هستند. البته با خاطراتی تلخ از یک مهمانی شیرین چند روزه...

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده: شهرام سوادکوهی خبرنگار همشهری

 

 

 

{jcomments on}

 

 

جمعیت روستاهای ایران آب می‌رود

 
 

 

 

 

بر اساس آمارهای منتشر شده در رسانه ها، میزان جمعیت روستایی کشور به کمتر از 30 درصد برآورد می شود.

 

البته تمرکز این فراوانی و پراکندگی جمعیت در نقاط متعدد کشور متفاوت است و به واقع ممکن است این نسبت در برخی نقاط این مرز و بوم با اعداد و ارقام درشت تر و یا کوچک تری خودنمایی کند، اما معدل کلی از سکونت در روستاها به نسبت جمعیت،کمتر از یک سوم تخمین زده می شود.

 

کارشناسان و صاحب نظران معتقدند، یکی از عوامل اصلی مهاجرت از روستاها به شهرها را باید در امکانات، زیرساخت ها و سطح کمی و کیفی خدمات جستجو کرد.

 

مانایی یا ماندگاری جمعیت در روستاها،به میزان قابل توجهی به سطح رضایتمندی از وضعیت حاکم بر آن بستگی دارد.

 

رضایتمندی از منطقه و محدوده سکونت به عوامل و مولفه های بسیاری معطوف می شود که موقعیت آب و هوایی، ضریب رونق اقتصادی، سطح درآمدها، شرایط فرهنگی، امکانات و زیرساخت های تفریحی و رفاهی، کیفیت حمل و نقل و ضریب خدماتی که ارائه می شود از نمونه های آن به شمار می رود.

 

ضعف و نارساییِ خدمات، بخصوص در بخش های اداری یکی از عوامل موثر در بی انگیزگی و کاهش میل و رغبت روستانشینان برای ماندگاری در چنین مناطقی به شمار می رود.

 

به تبع هر آنچه بر ضریب کمی و کیفی خدمات افزوده شود به همان میزان حضور، ماندگاری و استمرار سکونت در مناطق روستایی تقویت خواهد شد.

 

کارشناس و دانش آموخته رشته مدیریت عنوان کرد: اگرچه درکشور ایران دغدغه مهاجرت روستایی به شهری مطرح است، اما در کشورهای توسعه یافته،ضریب و میزان مهاجرت از مناطق شهری به روستایی رو به فزونی است.

 

به واقع بسیاری از اقشار تحصیلکرده و طبقات ثروتمند در کشورهای پیشرفته، تلاش می کنند حضور در مناطق روستایی را تجربه کنند زیرا به هر حال آرامش حاکم بر چنین مناطقی قابل مقایسه با زندگی شهری نیست.

 

پیش نیاز و مولفه اصلی در حصول و تحقق چنین رویه ای به ارتقای خدمات بخصوص در عرصه اداری و دولتی و همچنین فعالیت بخش های خصوصی باز می گردد.

 

کارشناس رشته مدیریت گفت:فناوری اطلاعات این بستر را فراهم ساخته که هر فردی بنا بر نیاز و به فراخور مقتضیات زندگی خویش از منزل و محل سکونت خود،پیگیر امور اداری و خدمات مورد نیازِ خود شود.

 

بدون تردید با افزایش پهنای باند اینترنتی و توسعه خدمات دولت الکترونیک می توان این فضا و زمینه را در بخش ها و مناطق روستایی نیز ایجاد کرد و ثمره آن در کاهش ازدحام ترافیکی،اُفت ضریب آلایندگی،بهبود خدمات و تسریع انجام امور در مناطق شهری ملموس و برجسته خواهد بود.

 

 

 

 

*اینترنت اشیاء نقطه عطفی در تقویت بهره وری محسوب می شود

 

یکی دیگر از فناوری های حائز اهیمت در دنیای فناوری به اینترنت اشیاء معطوف می شود، بطور یقین در یک دهه آینده، پیشرفت چشمگیر و قابل توجهی در این عرصه تجربه خواهیم کرد که ثمره آن در ارتقای بهره وری در عرصه های گوناگون مشهود و برجسته خواهد بود.

 

محمد غلامی،کارشناس و دانش آموخته برنامه نویسی و IT با اشاره به نقش حائز اهمیت ارتقای فناوری ها در حوزه اینترنت اشیاء عنوان کرد: افزایش بهره وری از ظرفیت های موجود یکی از اصول اساسی در تقویت معیشت و درآمدزایی محسوب می شود.

 

با اتکای به این تکنولوژی و فناوری،می توان تجهیزات و ادوات گوناگون در بخش زراعت، کشاورزی، باغداری، صنعت، تولید، خدمات و... راکنترل کرد و به واسطه آن،بخش قابل توجهی از دشواری ها و پیچیدگی های مشاغل مرتفع خواهد شد.

 

غلامی گفت:مدیریت آب و انتقال آن به عنوان یکی از مولفه های حائز اهیمیت در زراعت محسوب می شود که با اتکای به این فناوری ها قطعا سهولت هر چه بیشتری در فعالیت های مرتبط با عرصه کشاورزی حاصل می شود.

 

تمامی این موارد،می تواند انگیزه های لازم را برای مانایی و ماندگاری جمعیت در مناطق روستایی افزایش دهد و طبیعتا در چنین شرایطی،سطح و حجم مهاجرت به مناطق شهری کاهش خواهد یافت.

 

 

 

*پایداری مشاغل و تامین معیشت در سایه توسعه فناوری اینترنت و IT

 

یکی از دغدغه های جدی روستانشینان به عدم پایداری مشاغل و تامین در آمد معطوف می شود،به واقع با در نظر گرفتن فعالیت های باغداری و کشاورزی به عنوان یکی از اصلی ترین راه های تامین درآمد روستانشینان به روشنی به فصلی بودن چنین مشاغلی پی می بریم.

 

مریم فرخ نژاد،یکی از کارشناسان حوزه اقتصاد و فعالان عرصه کارآفرینی با اشاره مطلب فوق گفت:اشتغالزایی و افزایش فرصت های شغلی در عرصه فناوریIT و اینترنت، آنچنان متنوع و گسترده است که می توان از این ظرفیت برای جذب بسیاری از متقاضیان اشتغال بهره برد.

 

وی افزود:نیاز به خدمات الکترونیکی و حوزه فناوری IT و اینترنت،منحصر به فصل و ایام خاصی از سال نمی شود و به واقع در هر ساعتی از شبانه روز ارائه خدمات به متقاضیان این عرصه ضروری و اجتناب ناپذیر است.

 

به تبع هر آنچه زیرساخت ها و امکانات در این بخش تقویت شود،فرصت های شغلی نیز افزایش می یابد و دغدغه روستانشینان برای کسب درآمد و پایداری تامین معیشت نیز مرتفع خواهد شد و با چنین اوصافی،مانعی برای حضور و سکونت پایدار و مداوم روستائیان در این مناطق وجود نخواهد داشت.

 

وی یادآورشد: مجموعه ای از این عوامل به همراه تامین زیرساخت های روبنایی و زیربنایی در عرصه های عمرانی، روستاها را به میزانی از شکوفایی خواهند رساند که نه تنها معضل خروج از این مناطق و نواحی مهار می شود، بلکه حوزه شهری نیز در بخش توسعه با رشد و شتاب هر چه بیشتری طی مسیر خواهد کرد،زیرا توسعه پایدار مولفه ای است که با در نظر گرفتن ظرفیت های شهری و روستایی، توامان با یکدیگر محقق خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 منبع: آبادی نبوز

 

 

{jcomments on}

آغاز واکسيناسيون رايگان طيور روستايي مازندران


مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت که از روز یکشنبه 14 آذرماه 1395، به مدت سه روز کاری طیور بومی موجود در روستاهای هدف، در برابر بیماری نیوکاسل واکسینه می شوند.


حسین رضوانی نوع واکسن مصرفی را در این طرح از نوع نیوکاسل زنده مقاوم به حرارت معرفی کرد و افزود: این واکسن آشامیدنی است و با حل شدن در آب به خورد طیور داده می شود.


مدیرکل دامپزشکی مازندران واکسن نیوکاسل را در این مرحله برای روستائیان رایگان اعلام کرد و گفت که بر اساس تفاهم نامه با سازمان بسیج سازندگی ،تمام تجهیزات اعم از دوز مصرفی واکسن و لوازم مربوط به واکسیناتور برای انجام این طرح دراختیار نیروهای بسیج از قبل آموزش دیده ، قرار گرفته و با نظارت ادارات دامپزشکی شهرستان ها این افراد به روستاهای هدف مراجعه و به صورت رایگان طیور بومی موجود در سکونتگاهها را علیه ویروس نیوکاسل واکسن می کنند.


رضوانی تعداد روستای استان مازندران برای پوشش این طرح را یکهزار و 118 پارچه اعلام کرد و گفت که بر اساس دستورالمل های ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور ، آغاز این طرح در کشور از سوم تا پنج آذر تعیین شده بود اما با توجه به وضعیت جوی نامناسب مازندران در آن تاریخ ، طرح از امروز در استان به اجرا گذاشته شد.


وی تاکید کرد که با توجه به تراکم بالای روستاهای استان و تعداد اکیپ های واکسیناسیون ، احتمال می رود مدت کاری در استان مازندران با هماهنگی ،افزایش یابد.


رضوانی از روستائیان خواست تا همکاری را با اکیپ های واکسیناسیون داشته باشند.


بیماری نیوکاسل که برای نخستین بار در سال 1926 در جاوه اندونزی و شهر نیوکاسل انگلستان گزارش شد ، بیماری فوق العاده واگیر است و دستگاه تنفسی و عصبی را مبتلا می کند.


نیوکاسل بیشتر مرغ و خروس و گونه هایی مانند مرغ مروارید ، اردک و بوقلمون را مبتلا می کند.


پرورش انواع ماکیان بومی و محلی به منظور کمک به اقتصاد خانوار از دیرباز در روستاهای مازندران مرسوم بود و روستائیان پرندگانی مانند مرغ و خروس بومی ،اردک، غاز و بوقلمون پرورش می دهند.


مازندران همچنین از بزرگ ترین تولید کنندگان گوشت مرغ در کشور است و میزان تولید آن در سال از 210 هزار تن فراتر می رود.


مازندران سه میلیون و 200هزار نفر جمعیت دارد که حدود 47درصد آنان در بیش از سه هزارو 500روستا زندگی می کنند.



منبع: ایرنا

 

گردهمایی اهالی روستا به یاد قوها و مرگ وجدان ها، با شمع و گل+تصاویر

   کشتار بیرحمانه ی قوهای میهمان، اهالی و حامیان محیط زیست و حیات وحش دو روستای بخش لاله آباد بابل را بر آن داشت تا به نشانه اعتراض و ادای احترام به همه پرندگان جهان به ویژه قو که در ادبیات جهان، نشانه ی عشق و وفاداری است، دقایقی را دور هم در شالیزار تالاب مانند روستا که قوها در این مکان حضور داشتند، گرد هم آیند.

 

چند روز پیش 4 قو از 19 قوی مهاجر طی پرواز دسته جمعی برای فرود به آب بندان های روستاهای همجوار، توسط سه شکارچی روستای تجنک بابل شکار شدند.

 عصر روز جمعه 12 آذرماه 1395، جمعی از اهالی در کنار زمین ورزشی دو روستای ایمن آباد و کروکلای بخش لاله آباد بابل با جمع شدن و روشن کردن شمع و ریختن گل به محل حضور این قوها، پیام مهربانی را به همه ی قوها و مخلوقات جهان رساندند و ابراز امیدواری کردند که با احترام بیشتر مردم و بویژه شکارچیان با قوها، حوادثی از این دست تکرار نشود.

 در این گردهمایی که حدود نیم ساعت به طول انجامید ضمن شرح اتفاقات چند روز گذشته در مورد قوها، یکی از نوجوانان روستا به نام سید عرفان حسینی ایمنی شعری را درباره احترام به قو خواندند. سپس خانم بهمنپور یکی از اعضای یاوران زمین پاک شهرستان بابل، صحبت کوتاهی درباره ی جایگاه و اهمیت ویژه ی قوها و پرندگان در شالیزارها و حفظ اکوسیستم طبیعت بیان داشتند.

 

در ادامه ی این مراسم ترانه معروف شنیدم چون قوی زیبا بمیرد با صدای زنده یاد حبیب پخش شد و با یک دقیقه سکوت، این گردهمایی با روشن کردن شمع و ریختن گل های پر پر در شالیزار تالاب مانندی که قوها در روزهای گذشته میهمان اهالی دو روستای ایمن آباد و کروکلا بودند، به پایان رسید.

نکته جالب توجه حضور مهمانانی از شهرستان بابل، بابلسر و آمل و روستاهای همجوار بود و جالبتر از آن کودکانی که به همراه والدین خود در این گردهمایی حضور یافتند تا با فرهنگ پرنده دوستی و احترام بیشتر به پرندگان ، آشنا شوند.

 

وبسایت روستا از همه ی عزیزانی که طی این چند روز با علاقه و آگاهی تمام برای حفظ حیات وحش و محیط زیست روستا و برگزاری تاثیرگذار گردهمایی، تلاش نمودند قدردانی می کند.

 

شایسته است از صدا و سیمای مرکز مازندران بویژه واحد خبر و رادیوی این مرکز که در انعکاس این رویداد، طی چند روز گذشته حتی به صورت زنده اطلاع رسانی نمودند قدردانی شود و همچنین از عکاسان و فعالان فضای مجازی و گروه های اجتماعی.

 

در پایان لازم به توضیح اینکه از این 19 قو 4 قو کشته شدند، یک قو به مرگ طبیعی می میرد و یک قوی دیگر با اصابت گلوله زخمی می شود و تحت درمان است. این خبر از سوی آقای نعمت اله قنبری رئیس محیط زیست بابل تایید شده است. هنوز محاکمه سه شکارچی در دادسرا انجام نشده است. قوهای باقیمانده کوچ کرده اند و این دو روستا را ترک نمودند.

 

 

 

 با کلیک روی این تصویر به تماشای 50 عکس از این گردهمایی بنشینید.

 

 

 

عکس ها از: سیداحمد حسینی ایمنی _ کیوان یوسفپوری _ سیدهادی حسینی ایمنی

                 سیدفضل اله هاشمی کرویی

 

 

{jcomments on}

به یاد مرگ قوها و مرگ وجدان آدمها...

 

 متاسفانه خبر غم انگیز و نگران کننده از کشتار 4 قو از 19 قوی مهاجر و مهمان مردم و شالیزارهای تالاب مانند بخش لاله آباد بابل در روستای ایمن آباد و کروکلا، نه تنها علاقه مندان به محیط زیست و حیات وحش بلکه افراد عادی را نیز، در نقاط مختلف کشور بویژه مردم این دو روستا، با اندوه فراوان مواجه کرد.

 

 

  اطلاعیه ای نیز از سوی اهالی و جوانان حامی محیط زیست روستا منتشر شد:

 

کشتار بی رحمانه ی قوهای مهمان، علاقه مندان، حامیان محیط زیست و حیات وحش روستا را بر آن داشت تا به نشانه اعتراض به این حرکت ناجوانمردانه  و ادای احترام به همه ی پرندگان جهان بویژه قو که در ادبیات جهان، نشانه ی عشق و وفاداری می باشد، دقایقی را دور هم در شالیزار روستا ، همان مکانی که چند روزی قوها با آرامش کامل در آن به سر می بردند، واقع در کنار زمین ورزشی روستای ایمن آباد و کروکلای بخش لاله آباد بابل، گرد هم جمع شوند و با روشن کردن شمع، پیام مهربانی با همه ی قوها ، پرندگان و مخلوقات جهان را به آگاهی تمامی مردم جهان برسانند. شاید وجدان های مرده نیز زنده و بیدار شوند.

 

جمعه 12 آذرماه ، ساعت 16

 

 

حامیان محیط‌ زیست روستاهای ایمن‌آباد و کروکلا بخش لاله‌آباد بابل

پنجشنبه، 11 آذر 1395

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   بر اساس آخرین خبرها که در گروه های اجتماعی دست به دست شده است، و خبر از کشته شدن دو قوی دیگر در مرزن آباد بابل به گوش رسید، یکی از قوها به به مرگ طبیعی مرده بود و یکی دیگر زخمی شده است و تحت درمان زیر نظر دامپزشک است و خطر برای قوی زخمی برطرف شده است.آقای قنبری رئیس محیط زیست بابل با بیان این خبر عنوان کردند:به این ترتیب همان 4 قو توسط شکارچیان اهل روستای تجنک کشته شده اند. خبر شکار دو قوی دیگر ، ظهر امروز در میاندسته نیز تکذیب شده است.

 

 

 

در حسرت ماندگار شدن این تصویر زیبا در اندیشه ی اهالی روستای مان ماندیم.

 

 

 

{jcomments on}

اندوه اهالی در کشتار بی رحمانه ی قوها

 

متاسفانه خبر غم انگیز و نگران کننده از کشتار 4 قو از 19 قوی مهاجر و مهمان مردم و شالیزارهای تالاب مانند بخش لاله آباد بابل در روستای ایمن آباد و کروکلا، که ظهر امروز نزدیکی های روستای تجنک صورت گرفت، نه تنها علاقه مندان به محیط زیست و حیات وحش بلکه افراد عادی را نیز، در نقاط مختلف کشور بویژه مردم این دو روستا با اندوه فراوان مواجه کرد.

 

این خبر به سرعت در فضای مجازی و گروه های اجتماعی دست به دست شد، اما بر اساس آخرین خبرها از اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا که این چند روز اخیر ،شبانه روز سنگ تمام گذاشتند و همچنین طی گفتگوی تلفنی با آقای قنبری رئیس اداره محیط زیست بابل آخرین خبرها حکایت از دستگیری شکارچیان دارد.

 

صبح امروز 19 قوی مهمانِ شالیزار تالاب مانند، روستای ایمن آباد و کروکلا را  ترک کردند و ظهر امروز با شلیک گلوله توسط سه شکارچی اهل روستای تجنک، و با شنیدن صدای شلیک تفنگ ها و مشاهده ی صحنه سقوط قوها توسط آقای نادر علی حبیبی(پرورش دهنده اردک محلی  روبروی پمپ بنزین قاسمی) به آقای عسکری قاسمی ایمنی اطلاع می دهد که ایشان نیز با پیگیری سریع و اطلاع به محیط بانان محیط زیست بابل و تا رسیدن آنان، با همکاری چند تن از جوانان روستا  به سرعت خود را به محل سقوط 4 قو در محل حادثه رساندند که با حضور شکارچیان برای گرفتن قو با تهدید جوانان روستا مواجه شدند که اقدام به فرار از محل نمودند که با ثبت تصاویر از خودروی آنان توسط گوشی تلفن همراه و با تعقیب و گریز، آنان را متوقف می کنند و حدود ساعت 13 امروز سه شنبه نهم آذرماه 1395، ماموران محیط زیست بابل موفق به شناسایی دقیق و قانونی افراد خاطی شدند.

 

این شکارچیان سه نفر بودند و هر سه نفر اهل روستای تجنک بخش لاله آباد بابل، که دو نفر دارای مجوز شکار و یک نفر بدون مجوز بودند. در نهایت پس از تحقیقات، دو شکارچی به شکار قوها اقرار نمودند و یک نفر نیز که فاقد مجوز بوده است، در بازجویی اولیه تبرئه شد.

 

آقای قنبری رئیس محیط زیست شهرستان بابل به خبرنگار وبسایت روستای ایمن آباد و کروکلا  عنوان  نمودند:

با شناسایی شکارچیان متخلف در شکار 4 قو در بخش لاله آباد بابل، این افراد صبح پنجشنبه به دادسرا تحویل داده می شوند تا پس از محاکمه، حکم نهایی برای متخلفین توسط قاضی صادر شود. ایشان با بیان اینکه گزارشی سنگین برای جریمه ی سنگین تر این متخلفین تنظیم شده است اذعان داشت: طی این چند روز محیط بانان محیط زیست شهرستان بابل، شبانه روزی برای حمایت از این قوها تلاش نمودند که نقش مردم منطقه بسیار بسیار در انجام این مهم حائز اهمیت بوده است که بدون آنان این مهم امکانپذیر نبوده است.

 

مردم روستای ایمن آباد و کروکلا با حمایت همه جانبه طی چند روز اخیر در حمایت از این قوها و ایجاد محیط امن برای میزبانی این پرندگان مهاجر، سنگ تمام گذاشتند اما با وجود همه ی این حمایتها متاسفانه شاهد شکار بی رحمانه 4 قو در این منطقه از سوی شکارچیان خاطی روستای همجوار این دو روستا بودیم.

 

ایشان در پایان ضمن قدردانی از حمایت مردم بابل، بویژ ه اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا اذعان داشت: همچنان منتظر یاری و همکاری بیشتر مردم هستیم که با توجه به تعداد پرسنل کم ، کار بسیار سختی برای محافظت از حیاط وحش و بویژه پرندگان مهاجری چون قو در منطقه هستیم. امروز نیز با تلاش و پیگری محیط بانان محیط زیست بابل و همکاری مردم بابلکنار، ده اصلحه در این منطقه نیز توقیف شد. این مهم یعنی حفاظت از حیاط وحش و میزبانی درست از پرندگان مهاجری چون قوها بدون همکاری مردم غیر ممکن است.

 

 

 

لازم به یاد آوری اینکه دهیار روستای بالا کروکلا و یکی از اعضای وبسایت روستا ضمن تماس تلفنی بیان داشتند که  احتمالا همان زمانی که چهار قو شکار شدند، یکی از قوها به شکل غیر منتظره ای در دام هوایی یکی از اهالی گرفتار آمد که با حضور به موقع چند جوان روستای بالاکروکلا این قو آزاد شد و به جمع سایر قوها پیوست. به نظر می رسد این قو یکی از همان قوهایی بوده است ک از دست شکارچیان متخلف جان سالم به در برده است و احتمالا" به دلیل همین رخداد کنترلش را از دست داد و به سمت پایین دست بر فراز شالیزارهای روستای بالاکروکلا پرواز می کرد که اسیر دام تور هوایی شد که خوشبختانه خیلی زود آزاد شد. سیدمحمد هاشمی با بیان این خبر افزودند که این قو از هر جهت سالم بود و زخمی بر بدنش مشاهده نشده است که نشان از برخورد گلوله یا ساچمه ای به بدنش باشد.

 

در پایان این سئوال در ذهن همه ی مردم ایجاد می شود که بهرحال رخ داد آنچه را که همه ی اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا و تمامی دوستداران محیط زیست و حیاط وحش از آن هراس داشتند و مردم روستا را در غم و اندوهی فراوان فرو برد، اما نکته ی بسیار مهم در یک نگاه سطحی و اولیه شاید دستگیری شکارچیان متخلف باشد که آنها نیز با جریمه ای ناچیز طبق معمول از سوی مراجع قضایی، فردا به زندگی خود ادامه می دهند اما قوها دیگر پروازی نخواهند داشت و حتی جفت های آنان نیز بر اساس نظر کارشناسان ، تا پایان عمرشان اشک ریزان هستند و گوشه ای تنهای تنها از جمع سایر 15 قوی مهاجر باقیمانده، شب و روز را می گذرانند.

 

در حال حاضر نکته ی مهم اینجاست که چگونه می توان از قوهای باقیمانده محافظت کرد تا اسیر طمع  انسانهای بی وجدان و نا آگاهی چون امثال دو شکارچی تجنکی نشوند!! و چه تمهیداتی برای بقای سایر قوها اندیشیده شده است تا فردا روز یا ساعتی دیگر خبر کشته شدن قوی  دیگری را نشنویم یا نخوانیم.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اطلاعیه ای نیز از سوی جوانان حامی محیط زیست روستا منتشر شد:

 

 

به نام خدا

ما جوانان و اهالی دو روستای ایمن آباد و کروکلا در بخش لاله آباد بابل مراتب انزجار و تنفر خود را از  حادثه پیش آمده برای قوهای مهمان روستای‌مان اعلام کرده و از اداره محیط زیست و مراجع قانونی شهرستان بابل، خواستار برخورد قاطع و قانونی با این شکارچیان بی‌رحم می‌باشیم.

لازم به ذکر است، شکارچیان از اهالی این روستا نبوده و غریبه هستند. آن‌ها ظهر امروز از خلوتی منطقه استفاده کردند و اقدام به این حرکت ناجوانمردانه نمودند که یکی از آن‌ها توسط جوانان روستا، طی تعقیب و گریز دستگیر و به همراه سلاح و فشنگ و خودروی آن‌ها و لاشه قوهای شکار شده، تحویل ماموران محیط زیست گردید.

 

حامیان محیط‌ زیست روستاهای ایمن‌آباد و کروکلا بخش لاله‌آباد بابل

سه‌شنبه، 9 آذر 1395

 

 

 

 

 

در حسرت ماندگار شدن این تصویر زیبا در اندیشه ی اهالی روستای مان ماندیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   نگارنده ی خبر: عسکری امینی ایمن آبادی

          عکس ها: سید فضل اله هاشمی کرویی

                         با سپاس از اهالی روستا و اداره محیط زیست شهر بابل

 

{jcomments on}

جمع آوری و حمل بهداشتی زباله ها و حق الزحمه ی آن در ایمن آباد

 

 

از زمانی که جمع آوری زباله ها در روستای ایمن آباد و کروکلا اجرایی شد، پرداخت نشدن حق شارژ ماهانه از سوی اهالی، از دغدغه های اصلی مسئولین نهاد اجرایی روستا بوده است که چگونه هزینه ها را تامین کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سید نقی حسینی ایمنی دهیار روستای ایمن آباد ضمن بیان این مطلب افزودند: با توجه به استناد ماده 8 قانون مدیریت پسماند، دهیاری های کشور می توانند با هماهنگی و نظارت شوری اسلامی روستا و بخش، هزینه خدمات مدیریت پسماند را در مناطق روستایی، از تولید کنندگان پسماند اخذ نمایند.

 

 

به همین دلیل و با توجه به پیشنهاد و استقبال اهالی روستا در سال گذشته و همچنین با در نظر گرفتن انتقادات اهالی نسبت به چگونگی جمع آوری زباله در سال های گذشته، دهیاری روستای ایمن آباد، از دی ماه سال 1393 ابتدا با خرید 30عدد سطل زباله گالوانیزه به مبلغ 15 میلیون تومان و سپس قراردادی با شرکت صنعت کوثر، جهت جمع آوری زباله بصورت مکانیزه با قرارداد ماهیانه 3 میلیون تومان(هرخانوار 6 هزار تومان ) منعقد گردید.

 

 

لذا با توجه به خرید سطل زباله و هزینه شارژ ماهیانه برای یکسال هر خانوار، مبلغ 100هزار تومان در نظر گرفته شده است. با توجه به اطلاع رسانی های متعدد در مساجد و نصب بنر و  نوشتن پارچه در طول سال، اکثر اهالی مبلغ مذکور را پرداخت ننموده و همکاری لازم را نداشتند.

 

جمع آوری پسماند زباله هزینه ای حدود 15میلیون تومانی دارد و بستن قرارداد با شرکت صنعت کوثر جهت جمع آوری زباله با مبلغ ماهیانه 3میلیون تومان آغاز و تا به امروز هفته ای دو روز طی روزهای شنبه و چهارشنبه جمع آوری می گردد.

 

همزمان با راه اندازی سیستم ترز در دهیاری در سال 1394 اقدام به صدور قبض برای خانوار روستایی و ارسال به درب منازل صورت پذیرفته که اولین قبض صادره مبلغ 100هزار تومان جهت پرداخت عوارض یکسال هر خانوار صادر گردید و پس از آن در سال جاری(1395) طی درخواست اهالی محترم جهت تفکیک مبلغ مذکوردر 4مرحله بصورت فصلی در هر فصل(هرسه ماه) بصورت قبض جداگانه به مبلغ 25هزار تومان برای هر خانوار صادر میگردد.

 

متاسفانه تابه امروز جهت پرداخت به موقع قبض از سوی اهالی حمایت لازم نشده که همین امر منجر به آن گردیده که دهیاری و شورای اسلامی طی نشستی تصمیم بر آن گرفته تا کسانیکه درخصوص پرداخت به موقع عوارض همکاری ننمایند دهیاری و شورای اسلامی روستا نیز هیچ گونه همکاری در ارایه نامه با این گونه افراد نداشته باشد.

 

در پایان جا دارد تقدیر و تشکر شود از کسانیکه نسبت به پرداخت به موقع عوارض با دهیاری همکاری داشته و امیدواریم سایر اهالی محترم روستای ایمن آباد نیز نسبت به پرداخت به موقع قبض عوارض، ما را در این امر یاری نمایند تا شاهد روستای زیباتر و آبادتر، با محیط زیستی سالمتر باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

امیدواریم من و شما کسانی را از خانواده ، بستگان و آشنایان خود می شناسیم

 

طی گفتگو، به آنان آگاهی دهیم تا در پرداخت مبلغ سالانه ی شارژ حمل زباله

 

کوتاهی نکنند.

 

 

 

 

تفکیک زباله یادمان نرود...

 

 

19بال قو، مهمان اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا

 

سرمای سیبری هر ساله عامل اصلی مهاجرت پرندگانی مثل قو به مناطق گرمسیری آسیا مثل ایران و مازندران است که بیشتر در شهر سرخرود محمود آباد فرود می آیند و چند هفته ای آنجا می مانند.

اما امسال قوهای مهاجر روستای ایمن آباد و کروکلا را برای سکونت موقت برگزیدند و عصر روز شنبه 19بال قو وارد شالسزارهای پر از آب روستایمان شدند. شالیزاری در نزدیکی زمین ورزشی روستا پشت کتابخانه عمومی در حال احداث.(واحد پرندگان "قطعه" می باشد و واحد قو "بال" )

 

نظامی چه خوش سرود:

خردمند را خوبی از داد اوست                    پناه خدا ایمن آباد اوست

 

قوها که روستای مان را محل امنی برای خود پذیرفتند، مورد استقبال اهالی قرار گرفتند و عاملی شد تا حتی شکارچیان مجوّز دار و بی مجوز روستا، به احترام آنان دست از شکار کشیدند و با نان و گندم از آنان پذیرایی کردند بویژه جوانان روستا.

 

مردم روستا با قوها، این پرندگان و مهمانان پاک خداوندی در روستای مان، مهربان شدند و یادشان بود تا کسی به آنان آسیبی نرساند.

 

مشاهده 19 عدد پرنده ی قو در روستا حال و هوای روستا را تغییر داد این قوها شب یکشنبه و دوشنبه ششم و هفتم آذرماه 1395، مهمان روستا شدند و همچنان در آنجا آرمیده اند.

 

صبح امروز یکشنبه هفتم آذرماه 1395 حدود ساعت 9 صبح روستا را به سمت آب بندان میاندسته  ترک کردند اما نزدیکی ظهر به روستا بازگشتند.

 

مردم روستا همچنان به آنان احترام می گذارند.

 

در همین راستا از سوی وبسایت روستا به آقای قنبری رئیس محیط زیست بابل، دهیاران دو روستای ایمن آباد و پایین کروکلا، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیمای مازندران دفتر بابل، اطلاع داده شد تا همه با هم در راستای فراهم کردن امنیت کامل برای این مهمانان خاص و نادر روستا شرایط را فراهم نمایند.

 

قوها به دلایل گوناگون از جمله وفاداری زوج‌ها به هم در میانشان و یا داشتن ظاهری زیبا و باوقار، در داستان‌ها و افسانه‌های سراسر زمین جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. از گذشته‌های دور از این پرنده در ادبیات و هنر جهان، به ویژه اروپا، به نیکی یاد شده و رنگ سفید پرهایش نشانه‌ای از معصومیت و پاکی آن به شمار می آمده است. بسیاری از افسانه‌های مردمان جهان پیرامون قو، آنرا مرتبط با افسانه آفرینش و نشانه‌ای از خدایان دانسته‌اند.(ویکی پدیا)

 

 

 

 

چند پیامی که در تلگرام روستا اطلاع رسانی شده است:

 

*با توجه به حضور شکارچیان فراوان(چه مجوز دار و چه بی مجوز) در روستا، تقاضا می شود به قوها آسیبی نزنند.

* از نهاد اجرایی سه روستا هم تقاضا می شود امشب ، توجه ویژه ای نمایند.

*آقای قنبری رئیس محیط زیست بابل هم در جریان قرار گرفته است و محیط بانان برای گشت شبانه به روستا اعزام خواهند شد.

* از اهالی روستا درخواست می شود همکاری نمایند و اگر کسی از بستگان آنان شکارچی می باشد یا دامی پهن نموده اند درخواست می شود آنان را متقاعد کنند تا آسیبی به پرندگان مهمان روستا یعنی قوها نرسد.

* 19 عدد پرنده ی قو همچنان در روستا حضور دارند و شب گذشته با تلاش اهالی، آسیبی به آنان نرسید.

*فرصت خوبیست دست کودکانمان را بگیریم و با غذایی ساده چون نان، به دیدار قوها بشتابیم تا به فرزندانمان نیز بیاموزیم با پرندگان و حیوانات مهربان باشند.

 

قوها همچنان در روستا حضور دارند و امروز یکشنبه عصر مورد استقبال اهالی بویژه کودکان روستا قرار گرفتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین خبرها در مورد قوهای مهمان در روستا، در همین بخش به اطلاع اهالی خواهد رسید

 

 

 

 

خبر و تصاویر: سیدفضل اله هاشمی کرویی

 

{jcomments on}

روستا سفید پوش شد/ آخرین خبرها + تصاویر

 

بارش برف در روستایمان ایمن آباد و کروکلا از شامگاه سه شنبه دوم آذرماه 1395 آغاز شد و حدود ساعت 16 روز چهارشنبه سوم آذرماه به پایان رسید و آسمان روستا نیمه ابری و ستاره ها پدیدار شد.

 

 

بر اساس آخرین خبرها، بارش برف در روستا به ارتفاع 25 سانتی متر گزارش شده است که در آمل نزدیک به 60 سانتی متر بوده است.

 

آخرين بار، بارش برف در يازدهم بهمن ماه 1392 ، روستا را کامل سفيد پوش كرد و خاطره اي خوش براي اهالي به یادگار ماند.

 

 

 

 

چهارشنبه 3 آذرماه 1395 :

 

در شهرستان بابل هم بارش برف زودتر آغاز شد و موجب سفيد پوش شدن سطح زمين و سقف خانه ها شد.

 

مدارس روستا، سوم آذرماه تعطیل اعلام شد.

 

دماي هوا بسيار كاهش يافته است و به 2 درجه زیر صفر رسیده است.

 

فردا پنجشنبه هوای روستا به 4 درجه زیر صفر هم خواهد رسید.

 

گاز بعضی مناطق بابل مثل موزیرج، اسلام آباد، کتی و گتاب و بعضی واحدهای مسکونی در مناطق مختلف بابل، به دلیل افت فشار گاز قطع شده است اما در روستای ایمن آباد و کروکلا وضعیت عادی می باشد.

 

از اهالی درخواست می شود با پوشیدن لباس گرم ، میزان شعله های بخاری گازی را کمتر نمایند تا دیگر همشهریان و هم استانی های مان، بویژه کودکان بتوانند امشب را به گرمی به صبح برسانند.

 

آسمان روستا در حال حاضر نیمه ابری می باشد، در صورت صاف شدن آسمان روستا، محصول باغ مرکبات اهالی ایمن آباد و کروکلا، بر اثر یخ زدگی سرمای زیر 4 درجه صبح روز پنجشنبه چهارم آذرماه ، به احتمال زیاد از دست خواهد رفت. باید امیدوار بود که خدا لطفی نماید و برف و یا باران ادامه یابد یا اینکه آسمان ابری یا نیمه ابری بماند.

 

 

 

 

 

 

پنجشنبه 4 آذرماه 1395 :

 

 

 

آسمان روستا و بابل ابریست.

 

حدود ساعت هشت صبح شاهد بارش برف در روستا و بابل به مدت ده دقیقه بودیم.

اشعه های خورشید دقایقی نمایان شد.

 

خسارت خاصی در روستا گزارش نشده است.

 

همچنان گاز روستا وصل و گاز مناطقی از بابل قطع می باشد.سعی کنیم صرفه جویی کنیم و حداقل شعله های بخاری های گازی را کمتر نمائیم.اگر چند بخاری در منزل وجود دارد تنها از یک دستگاه بخاری استفاده نموده و بقیه را خاموش کنیم.

 

ساعاتی از صبح، آب آشامیدنی روستا قطع شد و هنگام ظهر وصل گردید.

 

بعضی از باغداران روستا اقدام به چیدن مرکبات باغ خود کردند.

 

بعداز ظهر و ساعتی بعد از اذان مغرب شاهد بارش برف در روستا بودیم.

 

 

 از نیمه شب امشب آسمان روستا صاف خواهد شد.

 

 

 

 

 

 براي ديدن تصاوير روستا در روز برفي سال1395، روي عكس بالا كليك كنيد.

 

 

 

 

عکس ها از : سید فضل اله هاشمی کرویی

                     بهروز _ سید احمد حسینی (میرآقا) _ محمدرضا حسینی(مهدی) _ روح اله رسولی _ حسن امینی _ سیدرضا حسینی_ سیدهادی حسینی

 

 

 

 

 

 در صورت دریافت تصاویر بیشتر با کیفیت مطلوب از روستا در یک روز برفی،

به همین آرشیو اضافه خواهد شد.

 

 

 

 

 

  براي ديدن تصاوير روستا در روز برفي سال1392، روي عكس بالا كليك كنيد.

 

 

 

 

 

 

{jcomments on}

رعايت نكات ايمني، در روزهاي برفي روستا

 

 زمستان فصل زيبايي است، فصل بارش برف و سفيد پوش شدن زمين. روزهای برفی فرصت های محدود و کم تکراری هستند که باید به خوبی از آن ها استفاده کرد. آخرين باري كه برف روستايمان ايمن آباد و كروكلا را سفيدپوش كرد، 10 بهمن ماه سال 1392 بود و قبل از آن نیز  19 دي ماه سال 1386.

 

 

 

به نظر مي رسد هر ساله شاهد بارش برف نيستيم، بنابراين قدر اين موقعيت و نعمت والاي خداوند را بدانيم و با يك برنامه ريزي دقيق لحظات شاد و خاطره انگيزي را براي خود و خانواده رقم بزنيم.

 

با توجه به بارش نسبتا" زياد برف در روستا و تعطيلي  مدارس در روز چهارشنبه و پنجشنبه، سوم و چهارم آذرماه 1395، خيلي ها برنامه ريزي كرده اند تا با ساختن آدم برفي و برف بازي، نشاط بيشتري يابند. اهالي روستا كه در بابل يا ديگر شهرها زندگي مي كنند، برنامه ريزي نمودند تا امروز را در روستا به سر برند.

 

اما اين شادي ها بي خطر هم نيست، برف بازي، دردسرهايي هم به همراه دارد؛ دردسرهايي مثل زمين خوردن‌ ها و شکستگي‌ هاي استخواني، آتش ‌سوزي‌ ها، سُر خوردن اتومبيل‌ ها روي زمين لغزنده و افزايش تصادفات رانندگي و ....

 


چند نكته ايمني جهت يادآوري، حضور اهالي روستايمان  بيان مي كنيم باشد تا دقت بيشتري نمايند تا دچار حادثه نشوند:

 

 

ـ کودکان و افراد سالخورده در زمان لغزندگي معابر و کوچه‌‌ها تا جايي كه مي‌شود از منزل بيرون نيايند.

 


ـ هنگام بيرون آمدن از منزل از لباس گرم و مناسب و کفش عاج دار استفاده نماييد.

 

 

- براي پيشگيري از آسيب‌‌هاي ناشي از زمين خوردن و تصادف با وسايل نقليه عبوري، کودکان را تنها نگذاريد.

 

 

 

 

 

 

ـ ممکن است پرتاب گلوله برفي، منجر به جراحت، کوري و خسارات مالي شود.

 

 

 - هنگام گذر از روي پلکان‌هاي برف‌گير ساختمان‌ها، پل‌‌هاي عابر پياده و پل نرده‌‌هاي روي جوي‌ها با دقت لازم عبور و در صورت داشتن دستگيره كناري حتما از آن استفاده كنيد.

 

 

ـ در هنگام بارش برف و مواقع يخبندان حتي‌المقدور از سفرهاي غير ضروري خودداري کنيد.

 


ـ براي خروج از منزل از سالم بودن وسيله نقليه و مجهز بودن آن به امکانات ايمني مطمئن باشيد.

 

 

- از رفت‌ و آمد با وسيله نقليه بدون لاستيک يخ‌شکن يا زنجير چرخ در مواقع يخبندان و لغزندگي سطح معابر خودداري کنيد.

 


ـ در روزهاي برفي و يخبندان هرگز از موتورسيکلت و دوچرخه استفاده نکنيد.

 


- براي پيشگيري از کمبود اکسيژن و توليد گازهاي مضر در روزهايي که سرماي هوا زياد است، وسايل گرمايشي منازل و محل کار خود را متناسب با حجم هواي محيط و نحوه تهويه آن تنظيم کنيد.

 

 

- در صورت نقص فني اتومبيل، آن را به منتهي عليه سمت راست در مکاني مناسب متوقف و براي پيشگيري از برخورد وسايل نقليه عبوري، علايم هشدار دهنده را در فاصله مناسب قرار دهيد.

 

 

ـ  هنگام رانندگي روي سطح لغزنده، از گرفتن ترمزهاي ناگهاني بپرهيزيد.

 

 

 

 

ـ براي پيشگيري از سقوط از ارتفاع، از نزديک شدن کودکان به لبه بام جلوگيري شود.

 

 

- براي پيشگيري از برخورد وسايل نقليه عبوري، حتما" از پياده‌رو عبور کرده و از رفت‌ و آمد در سطح خيابان خودداري کنيد.

 

 

ـ هنگام گذر از عرض خيابان با در نظر گرفتن فاصله از وسيله نقليه با احتياط کامل رد شده و از دويدن خودداري كنيد.

 

 

ـ هنگام گذر از معابر، مواظب سقوط قنديل‌هاي يخي آويزان از ناودان و لبه ساختمان باشيد.

 


ـ همچون گذشته اگر از جاده هاي گلي و غير آسفالت در روستا عبور مي كرديد، در روزهاي برفي مسيرتان را تغيير دهيد.

 

 

 

 

 


منبع: سلامتيران

 

 

{jcomments on}

وادي خون، اثري با ترانه سرايي بانوي شاعره ي روستا+ فایل صوتی

 

ترانه سراي روستايمان  متولد سال 1357 است. از روستاي پايين كروكلاي بابل. تحصیلاتش دیپلم ادبیات و علوم انسانی است.

 

از نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد اما از سال 1384 با سرودن شعری برای پسرش امیرمحمد این کار را به صورت جدی ادامه داد.

 

خانم سيده ریحانه هاشمی کرویی هدفش را از سرودن شعر فعالیت در عرصه موسیقی عنوان کرد و عقیده دارد شنیدن یک شعر خوب از یک صدای خوش با آهنگی زیبا، از جهاتي لذت بخش تر از خواندن آن از روی یک صفحه ی کاغذ است.

 

ايشان اشعار و ترانه هاي زيادي دارد كه با نهايت عشق و از صميم قلب سروده است و به قول خودش قلمش، قلب او مي باشد.

 

 

 

وادی خون پنجمین شعر آیینی اوست  که به سفارش آهنگساز این اثر يعني آقای جوادیان نوشته شده است.

 

 

آقای مجتبی رضایی از خوانندگان جوان و نوپاي مازندراني مي باشد كه اولين اثر خود را با شعري آئيني به قلم سيده ريحانه هاشمي كرويي، آغاز نمودند. متن ترانه و فایل صوتی آن در زیر آورده شده است.

 

 

آه از وادی خونو
آه از دشت جنونو
آه از بیرق بی یار
آه از شرم علمدار
آه از امید خواهر
همه ی قلب برادر

آه از وعده ی آبو
اشکای تلخ ربابو
غم مشک پاره پاره
که یه قطره هم نداره

آه از وادی خونو
آه از دشت جنونو
غم زیبا گل احمر
ماه تابان علی اکبر
بعد تو  ای گل لیلا
خاک غم بر سر دنیا

آه از خیمه ی بی آب
آه از زینب بی تاب
آه از سرخی لاله
آه از داغ سه ساله
زینب و خار مغیلان
زینب وُ اشک وُ بیابان
زینب وُ داغ برادر
یاد آن بوسه ی آخر

آه از وادی خون و
آه از دشت جنونو
آه از ناله ی نیزار
آه از قوم ستمکار
آه از باد پریشون
آه از فرات محزون....

 

 

 

 

 

حاج سید ابراهیم هاشمی درگذشت

 

 

 

 

همانا بندگان را  به چيزى از قبيل ترس، گرسنگى، كاهشى در اموال، محصولات و جان ها مى ‏آزماييم

 

و مژده از آنِ كساني است كه صبر پيشه مي كنند.  (سوره بقره/155)

 

 

 

همزمان با اربعین حسینی، حاج سيد ابراهیم هاشمي كرويي  فرزند حاج مسیح ، دار فاني را وداع گفت.

 

 

زنده یاد حاج سیدابراهیم از سلامت تن و روان برخوردار بوده است. ایشان دیشب به خواب می رود و هنگام اذان صبح امروز که همسرش برای اقامه نماز قصد بیدار کردنش را دارد، متوجه می شود که حاج ابراهیم به دیار باقی شتافته است.

 

 

مراحل شستشو و کفن نمودن پیکر ایشان در غسالخانه ی روستای پایین کروکلا ، صبح امروز یکشنبه  30 آبان ماه 1395، در حال انجام است و ساعتی بعد توسط خانواده و اهالي روستا تشییع شد و در آرامگاه زردكجار روستای پايين کروکلا، کنار مسجد صاحب الزمان(عج) روستای پایین کروکلا به خاک سپرده خواهد شد.

 

 

 

مراسم ختم و آئین سنتی مجمعه شام، امشب بعد از اذان مغرب و عشا در مسجد صاحب الزمان(عج) روستای ایمن آباد برگزار می شود.

 

 

 

 

 

 

ساير مراسم ختم به شرح زير است:

 

 

 

 

 

دوشنبه   یکم آذرماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، در مسجد صاحب الزمان(عج) پايين كروكلا، از سوي حاج سید اسماعیل هاشمی کرویی و فرزندان.

 

 

 

سه شنبه دوم آذرماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، در مسجد صاحب الزمان(عج) پايين كروكلا.

 

چهارشنبه  سوم آذرماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، در مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد، از سوي حاج سید مختار حسینی ایمنی، حاج سیدمصطفی هاشمی کرویی، حاج سیدعلی هاشمی کرویی و فرزندان مرحوم حاج سیدذکریا هاشمی کرویی، سیدرضا و سیدتقی هاشمی کرویی.

 

پنجشنبه  چهارم آذرماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، در مسجد صاحب الزمان(عج) پايين كروكلا، از سوي حاج سید ذبیح اله هاشمی کرویی و فرزندان.

 

 

 

 

مراسم هفتمين روز درگذشت زنده ياد حاج سيد ابراهیم هاشمي كرويي، روز جمعه 5  آذرماه 1395، كنار مزار ايشان، از ساعت 13:30 تا 14:30 برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

وبسايت روستا  درگذشت حاج سيد ابراهیم هاشمی کرویی را

 

به اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا

 

و به خانواده محترم ايشان،  تسليت مي گويد.

 

 

زخم عمیق بر پیکر شالیکاران/ واردات برنج مدیریت شود

 

 مقرر شده بود از مردادماه امسال به مدت چهار ماه واردات برنج به کشور ممنوع شود تا زخم کهنه‌ای که هر ساله بر پیکر شالیکاران وارد می‌شود عمیق و عمیق‌تر نشود، چرا که امسال براساس پیش‌بینی‌ها 2 میلیون و 400 هزار تن برنج در کشور تولید شده است.

 

استان مازندران به‌دلیل داشتن آب و خاک حاصل‌خیز و دمای مرطوب مکانی مناسب برای کاشت برنج توسط کشاورزان است و کشاورزان هر ساله وسعت زیادی از این زمین‌ها را به کشت برنج محلی که انواع مختلفی دارد اختصاص می‌دهند.

  مراحل کاشت برنج شامل آماده‌سازی اراضی، نشا، وجین و درو است که دانه دانه از این خوشه‌های طلایی حاصل زحمت و تلاش بی‌وقفه کشاورزان است.

 

این برنج‌ها دارای انواع مختلف و عطر مطبوع هستند که با هر ذائقه‌ای سازگار است، برخلاف برنج‌های خارجی و دانه بلند وارداتی که و عطر و طعم مطلوب ندارند و البته همه افراد این موضوع را قبول دارند.

 

عملیات برداشت و درو کردن برنج هر ساله تقریباً در روزهای پایانی تابستان انجام می‌شود و غالباً در همین برهه از زمان برنج محلی باید وارد بازار خرید و فروش شود و هدف همه باید برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی باشد؛ ولی متأسفانه با به پایان رسیدن عملیات برداشت برنج کشاورزان به‌دلیل آگاهی از اینکه فروش برنج مقرون به صرفه نیست و با قیمت نسبتاً کم به فروش می‌رسد این محصول را در انبارها نگهداری کرده تا در زمان بهتری با قیمتی مناسب‌تر به فروش برسانند؛ این در حالی است که برنج یکی از اصلی‌ترین کالاهای مصرفی در سبد خانوارها است و درصورت نبود برنج محلی در بازار برنج وارداتی وارد بازار می‌شود و مصرف‌کنندگان را به‌دلیل مقرون به صرفه بودن و فراوانی به سوی خود می‌کشاند تا جایی که رفته رفته این برنج‌های وارداتی جایگزین برنج‌های محلی حاصل زحمت دستان کشاورزان زحمت‌کش می‌شود و زخم عمیق بر پیکر شالی‌کاران وارد می‌شود.

 

 

 

*تولید 2 میلیون و 400 هزار تن برنج در کشور

 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این‌باره اظهار کرد: از نخستین روز مرداد ماه به مدت چهار ماه واردات برنج ممنوع است.

 

علی محمد شاعری با بیان اینکه تولیدات داخل امسال حدود 2 میلیون و 400 هزار تن برآورد می‌شود، اضافه کرد: با رعایت الگوی مصرف و فرهنگ‌سازی در این زمینه و مدیریت و تنظیم بازار نیازی به واردات برنج نداریم.

 

وی با اعلام اینکه برنج داخلی از کیفیت بالاتر و بهتری نسبت به برنج خارجی برخوردار است، بیان کرد: همچنین از طرفی دیگر حمایت از تولید داخل وظیفه همه افراد در زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که واردات برنج کاملاً کنترل شود و هر تصمیمی که در این زمینه گرفته می‌شود باید یک تصمیم حساب شده و بررسی شده باشد.

 

شاعری با تأکید بر اینکه واردات برنج دقیقاً کنترل شود تا ضربه‌ای به تولید داخل وارد نکند، خاطرنشان کرد: برنج‌های وارداتی در مقایسه با برنج ایرانی کیفیت نامناسب‌تری دارند؛ امیدواریم با ترویج فرهنگ مصرف برنج داخلی برای حمایت تولید داخلی و بهبود شاخص‌های سلامت در کشور گام‌های اساسی برداریم.

 

به امید روزی که برنج داخلی پاسخ‌گوی نیاز بازار باشد؛ چرا که در حال حاضر تمامی مردم تفاوت میان برنج داخلی و خارجی را می‌فهمند، ولی به‌دلیل قیمت پایین و همچنین مشکلات اقتصادی برنج خارجی خریداری می‌کنند.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

{jcomments on}

اعلام قیمت انواع برنج در بازار مازندران و روستا

 

 با مساعد بودن شرایط آب‌و‌هوایی پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه آبان برداشت برنج در استان انجام شود.

 

حسن عنایتی 20 آبانماه 1395، اظهار کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده، سطح پرورش رتون در استان 50 هزار و 903 هکتار و سطح زیرکشت نشاء مجدد 32 هزار و 75 هکتار است.

 

 وی با بیان اینکه تاکنون 35 هزار و 301 هکتار از مزارع رتون در استان برداشت شد، افزود: 33 هزار و 626 هکتار از مزارع رتون به صورت مکانیزه و یک‌هزار و 675 هکتار به روش سنتی برداشت شد.

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: تاکنون 24 هزار و 365 هکتار از شالیزارهای نشاء مجدد در استان برداشت شد که 22 هزار و 643 هکتار به صورت مکانیزه و یک‌هزار و 722 هکتار به روش سنتی برداشت شد.

 

 عنایتی خاطرنشان کرد: 69 درصد از اراضی پرورش رتون و 76 درصد اراضی زیرکشت نشاء مجدد برداشت شد که با مساعد بودن شرایط  آب‌و‌هوایی پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه آبان برداشت برنج در استان انجام شود.

 

 

 

 

این مسؤول بیان کرد: در حال حاضر قیمت

ارقام محلی 9 هزار و 570 تومان،

طارم هاشمی 9 هزار و 550 تومان،

بینام 9 هزار و 212 تومان،

شیرودی 6 هزار و 183 تومان،

ندا 5 هزار و 550 تومان و

فجر 6 هزار و 850 تومان

به صورت عمده در بازار خرید و فروش می‌شود.

 

 

در روستای ایمن آباد و کروکلا نیز قیمتها بسیار نزدیک به آنچه در بالا اعلام شده است می باشد با اندکی نوسان.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

{jcomments on}

انسان شناسی آسیب های روزمره(22): تازه به دوران رسيده ها

 

 

آسيب هاي اجتماعي جامعه نه تنها از دغدغه هاي مهم انديشمندان علوم اجتماعي بلكه دغدغه ي هر انساني مي باشد كه در ايران، مازندران، بابل، روستاي مان ايمن آباد و كروكلا و هر كجاي دنيا كه زندگي مي كند. همه ي ما از اين دغدغه ها نالانيم و چه بسا ساعت ها درباره ي آن سخن مي گوئيم و ابراز نگراني مي كنيم اما دريغ از اينكه خودمان نيز اسير چنين آسيب هايي هستيم و جالب اينجاست كه خودمان هم خبر از اين مهم داريم. اما انگار غذاي روز مره ي ما شده است. آسيب هايي كه در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا نيز فراوان به چشم مي خورد.

 

در سلسله گفتارهايي در خصوص آسيب هاي روزمره از جمله موضوعاتي چون: دروغ، خودشیفتگی، چاپلوسی،خودنمایی، بدگویی، حسادت،  گزافه گویی، بدبینی، تن آسایی،خویشاوند سالاری، بلاهت، زن ستیزی، زورگویی، خیالبافی، نوکر صفتی، بی ادبی، ریاکاری،خرافه پرستی و و و مواردي از اين دست به بررسي آن خواهيم پرداخت.

 

 

 

واژه «تازه به دوران رسیدگی» در زبان فارسی، از مفاهیمی برونی ریشه می گیرد که چند نقطه تاریخی مشخص را می توان برای آنها برشمرد:  یک ریشه بسیار قدیمی، واژه «انسان جدید» (Homo novus) در لاتین است که لزوما معنایی منفی نداشت و به افرادی اطلاق می شد که هر چند در طبقات فرودست  به دنیا آمده بودند اما به برکت توانایی های خویش می توانستند خود را تا مقام اشرافیت بالا بکشند. همین  معنا در دوران رنسانس و انسان گرایی(اومانیسم) آن نیز تا دوره روشنگری رایج بود.

اما در ریشه های جدید، واژه تازه به دوران رسیدگی، با  مفهوم « ثروتمندان جدید» (nouveaux riches) یا نوکیسگان پیوند خورد که واژه ای فرانسوی است و بین دو جنگ به کسانی اطلاق می شد که با سوء استفاده از مشکلات جنگی و سوداگری توانسته بودند به ثروت زیادی دست بیابند بی آنکه این اموال را از  خانواده و موقعیت اشرافی خود به دست آورده باشند. بعدها با سقوط شوروی و بلوک شرق و روی آوردن آنها به سرمایه داری از دهه 1990 و با تغییر سیاست کشورچین کمونیست، برای انتخاب یک سیاست نولیبرال اقتصادی از دهه 1980، اقشاری در این کشورها ظاهر شدند که دارای همان مشخصات  نوکیسگان دوران جنگ در فرانسه بودند و این واژه با همین ریشه ها به صورتی کاملا منفی امروز در همه جا رایج است و معنای آن  کسانی هستند که با ابزارهای اغلب نامشروع و با سرعتی زیاد به ثروت دست یافته اند و به صورتی بسیار پر تظاهر این ثروت را به رخ دیگران می کشند. تورستن وبلن، اقتصاددان آمریکایی با کتاب«نظریه طبقه تن آسا» (1899) از جمله اندیشمندانی است که به صورت کلاسیک این فرایند را در مصرف متظاهرانه نشان می دهد. ادبیاتی نیز که به پدیده «ثروتمندان جدید» در طول دو دهه اخیر  اختصاص یافته اند بسیار گسترده اند.

 

در ایران، این پدیده هر چند نمونه هایی شبیه به آن را در دوران جنگ تحمیلی و همچنین  تحریم اخیر، شاهد بوده ایم، پدیده ای است که عمدتا ریشه های خود را در فرایندی پیوسته از ابتدای قرن تا امروز می یابد: حرکتی که نخست از گسترش شهرنشینی و ورود پرشمار روستاییان به شهرها شروع شد و با تبدیل روستا ها به شهر از دهه 1340 بسیار شدید تر شد، همین فرایند از طرفی نیز همراه با افزایش پیوسته قیمت نفت و ورود  ثروت های نفتی به اقتصاد کشور که آن هم از دهه 1330 آغاز و از دهه 1350  شدت گرفت، ادامه یافت. به این پدیده البته باید ورود پول های کثیف به صورت گسترده از دهه 1380 را نیز اضافه کرد.

همه این فرایندها، از یک سو، اقشاری را تشکیل می داد که با سرعتی حیرت آور به ثروت هایی افسانه ای دست یافته بودند و از طرف دیگر، به دلایل مختلف سوء مدیریت یا نبود ابزارهای  مدیریتی و قانونی، و در عین حال ضعیف شدن  ساختارها و نظام های ارزشی و اخلاقی جامعه، نه فقط چندان زیر فشار قرار نمی گرفتند، بلکه خود می توانستند ارزش های جدیدی را به جامعه تحمیل کنند. بدین ترتیب بود که ثروتمندان جدید ما که اغلب منشاء خویش را در نسل خود یا حداکثر در نسل قبلی در  فقیرترین  اقشار جامعه می یافتند، مصرف خود نمایانه و گاه جنون آمیزی را در حوزه هایی همچون مسکن، سفرهای تفریحی، لباس ها و تجملات  آرایشی و جواهرات، هزینه های مجالس عروسی و عزاداری آغاز کردند که گاه به ارقامی نجومی می رسید و خرده فرهنگ ها و جماعت هایی خاص خویش را نیز به وجود آوردند. این فرایند به شدت منفی بود و ضربات سهمگینی نه فقط به پایه های اخلاقی و ارزشی جامعه ما در طول دو دهه اخیر وارد کرد، بلکه برخی دیگر از گروه های اجتماعی را نیز درون خود کشید: نمونه بارز این امر را می توان به آلوده شدن حوزه  هنر برای مثال در نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی و سینما به پول های کثیف و وابستگی های مالی و انواع تقلب ها و زدو و بندها، شاهد بود. در همین حال بخش هایی که شاید  چندان هم ثروتی در آنها نباشد، از  ضربات منفی این تازه به دوران رسیدگی و خود نمایی مصون نماندند.

برای نمونه مصارف فرهنگی با هزینه متوسط و ارزان قیمت، نظیر خرید کالاهای فرهنگی (کتاب،  سی دی های موسیقی و فیلم و...) زیرا در این زمینه ها نیز هر چه بیشتر با نوعی تازه به دوران رسیدگی فرهنگی سرو کار داریم. مد های رایج روشنفکری که نمونه هایی از آن را در گسترش علاقه به  ادبیات پسا مدرن و متفکران فرانسوی معاصر  در ایران شاهدیم، از اشکال بارز همین تازه به دوران رسیدگی است: آدم هایی که هنوز پایه های  فکری یک موضوع را نمی شناسند اما دوست دارند  شکل و شمایل های مدرن به خود بگیرند و از پیشرفته ترین و آوانگاردترین  نظریه های فکری در آن موضوع بحث کنند. حتی حوزه هایی نظیر ادبیات انقلابی چپ، مارکسیستی و نو مارکسیستی، نیز از این فرانید مصون نمانده اند و تمایل شدیدی به مد پرستی در آنها وجود دارد. به این نکته باید آسیب «مریدپروری» را نیز اضافه کرد که به سهم خود اثرات نوکیسگی را افزایش داده است.      

در موقعیت کنونی جهان، تازه به دوران رسیدگی، وضعیت خطرناکی را می سازد، زیرا  تمایل به مصرف لوکس  حتی در دوره های بحران اقتصادی شدید بوده و برخی حتی معتقدند شدت می گیرد و این امر، موتوری است برای  افزایش نابرابری های اجتماعی و خطرات ناشی از آن. اما برای کشوری مثل ایران،  چنین پدیده ای  سمی مهلک به شمار می رود، زیرا ما در حال پایه ریزی مدرنیته های خود هستیم و به شدت نیازمند آنیم که بتوانیم  در جهان پیش رو برنامه ریزی ها و  شکل دادن به جامعه، فرهنگ و سازمان های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی  خود را به دور از فرایندهای آسیب زا و بر اساس نیازهای واقعی و پایدارمان تنظیم کنیم و آسیب تازه به دوران رسیدگی می تواند به شدت به تمام این  فرایندها ضربه های مهلک بزند. اینکه ما تصوری سراب مانند، از موقعیت های «مناسب» فرهنگی، اقتصادی،  اجتماعی  داشته باشیم، تصوری که آن را به دلیل همین  تازه به دوران رسیدگی و عدم شناختمان از واقعیات جهان به دست آورده ایم، بدون آنکه بدانیم و بدون آنکه اغلب بتوانیم کاری در به تحقق رساندن این تصور بکنیم، قادر است آینده  ما و فرهنگمان را به شدت  به زیر سئوال ببرد.

 

 

 

 

منبع: انسان شناسي و فرهنگ

 

 {jcomments on}

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20