*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

دختر دکتر نادر بهرامی فر درگذشت

 

 

همانا بندگان را  به چيزى از قبيل ترس، گرسنگى، كاهشى در اموال، محصولات و جان ها مى ‏آزماييم

 و مژده از آنِ كساني است كه صبر پيشه مي كنند.  (سوره بقره/155)

 

 

 

فاطمه دختر 15 ساله ی دکتر نادر بهرامی فر که معلولیت ذهنی حرکتی داشته است، صبح امروز جمعه 17 دی ماه 1395 در آمل درگذشت.

 

فاطمه دختری است که از بدو تولد مبتلا به بیماری معلولیت ذهنی_حرکتی بود یعنی بیمار در این شرایط قدرت هیچگونه حرکتی ندارد و حتی قدرت تکلم نیز ندارد. آنها که در آمل زندگی می کنند، مادرش 15 سال با رنج از او نگهداری نمود.

 

پیکر این دختر نوجوان، پس از شستشو و کفن نمودن در غسالخانه ی روستا در زردکجار، ساعت 15 امروز در آرامگاه  روستای بالاکروکلا، به خاک سپرده شد.

 

 

 

مراسم سنتی مجمه شام فردا شنبه 18دی ماه، در مسجدالنبی(ص) بالاکروکلا بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می شود.

 

 

 

 

 

 

 

سایر مراسم ختم:

 

 

یکشنبه 19 دیماه 1395، از ساعت 14 تا 16 در مسجد ابوالفضل سیکاپل آمل، خیابان امام رضا(ع)، رضوان 21. از سوی فرزندان مرحوم حاج رمضان پروان.

 

 

مراسم هفتمين روز درگذشت فاطمه خانم، روز دوشنبه 20 دیماه 1395، در مسجدالنبی(ص) روستای بالاکروکلا  از ساعت 14 تا 16 برگزار می شود. در پایان مراسم کنار مزار او نیز گرد هم خواهند آمد.

 

 

 

 

 

 

 

وبسايت روستا  این مصیبت وارده را

 

به دکتر نادر بهرامی فر و همسرش

 

و  به اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا

 

 

تسليت مي گويد.

 

 

 

 

{jcomments on}

نیما یوشیج

 

 

برگزاری همایِش ملیِ نیما، زبان و شعرِ تَبَری و همچنین هفتمین شب نشان نیما در نور و نوشهر، بهانه ای شد تا کمی درباره نیما یوشیج، پدر شعر نو فارسی بیشتر بدانیم.

 

13 دي ماه در تقويم شعر ايران مصادف با درگذشت نيما يوشيج، پدر شعر نو و گشاينده ي دريچه اي تازه در نگاه، زبان و بيان شاعرانه ي ادبيات ديرسال ماست. مردي كه عليرغم غوغاهاي تهي و عدم التفات به شعر و حرمت گذاري شايسته به شاعران، همچنان غريب مانده است و آنچنان كه شايسته و بايسته ي زحمات سترگ او بوده، شناسانده نشده است. كودكي كه از كوهستان يوش مازندران بپا خواست و يك تنه آب در خوابگه مورچگان كاروانسراي كهنه ي شعر ايران روانه ساخت و حتي مصرعي در مدح خان و اميري نسرود.

 

 

 

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج درسال 1276 در روستای یوش مازندران زاده شد ، پدرش ابراهیم خان نوری از راه کشاورزی و گله داری روزگار می گذراند . نیما خواندن و نوشتن را در روستا آموخت و در دوازده سالگی پس از کوچ خانواده به تهران ، در دبیرستان سن لویی که یک موسسه متعلق به هیئت کاتولیک رمی بود به تحصیل پرداخت ، او خود از این دوران به خوشی یاد نمی کند.

 

آشنایی او با استاد نظام وفا که خود ازشاعران کهن گرا بود ، مربوط به همین دوره می شود . این آشنایی و تشویق های وفا در جذب او به میدان ادبیات بی تاثیر نبود. نیما یوشیج در ابتدا ، به شیوه کهن شعر می سرود و اکثر آثارش به سبک خراسانی بود.

اشعار نخستین او از همان ابتدا از مضامین نو و تخیلات شاعرانه بهره بسیاری داشت .

 

آشنایی نیما با زبان فرانسه ، زمینه مطالعه ادبیات غرب را برای او فراهم آورد و همین موجب بیدار شدن هرچه بیشتر حس نوخواهی او می شد . این دنیا راه تازه ای پیش پای طبع نیما گشود که ثمره این کاوش در منظومه " افسانه "، نوزاد شعر نو را به آغوش ادبیات ایران بخشید . این اثر که سراغاز شعر نو محسوب می شود ، در سال 1300 در روزنامه " قرن بیستم " میرزاده عشقی منتشر شد ، از این پس، وزن عروضی به شیوه کهن در شعر نیما در هم می شکند ، مصرع ها کوتاه و بلند می شوند و شعر از قافیه فاصله می گیرد .

 

نیما خود در این باره می نویسد : " در اشعار آزاد من وزن و قافیه به حساب دیگر گرفته می ‌شوند . کوتاه و بلند شدن مصرع ها در آنها بنا بر هوس و فانتزی نیست . من برای بی ‌نظمی هم به نظمی اعتقاد دارم . هر کلمه من از روی قاعده دقیق به کلمه دیگر می چسبد. شعر آزاد سرودن برای من دشوارتر از غیر آن است."

 

او پیش از " افسانه "،" قصه رنگ پریده " و پس از آن " ای شب " را منتشر کرد . در سال 1317 به عضویت هیئت تحریریه مجله "موسیقی" در آمد و به انتشارمقالات و اشعار خود در آن پرداخت .

سالهای حوالی 1320 اوج شکوفایی شعری او محسوب می شوند ." ناقوس "،" دنیا خانه من است "،" مانلی "،" شهر صبح ، شهر شب " و... از دیگر آثار او هستند . او در 21 آبان ماه سال 1338 پس از بازگشت از سفری به یوش، در اثر ابتلا به ذات الریه درگذشت .


آی آدم ها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید
یک نفر در آب دارد می سپارد جان
یک نفر دارد که دست و پای دائم می زند
روی این دریای تند و تیره و سنگین که می دانید
آن زمان که مست هستید از خیال دست یابیدن به دشمن
آن زمان که پیش خود بیهوده پندارید
که گرفتستید دست ناتوانی را
تا توانایی بهتر را پدید آرید
آن زمان که تنگ می بندید
بر کمرهاتان کمربند

در چه هنگامی بگویم من
یک نفر در آب دارد می کند بیهوده جان قربان
آی آدمها که بر ساحل بساط دلگشا دارید
نان به سفره جامه تان بر تن
یک نفر در آب می خواند شما را
موج سنگین را به دست خسته می کوبد
باز می دارد دهان با چشم از وحشت دریده
سایه هاتان را ز راه دور دیده
آب را بلعیده در گود کبود و هر زمان بی تابیش افزون
می کند زین آبها بیرون گاه سر گه پا
آی آدم ها که روی ساحل آرام ، در کار تماشائید !
موج می کوبد به روی ساحل خاموش
پخش می گردد چنان مستی به جای افتاده ، بس مدهوش
می رود نعره زنان. وین بانگ باز از دور می آید :
"
آی آدم ها .. "

و صدای باد هر دم دلگزاتر
در صدای باد بانگ او رساتر
از میان آبهای دور یا نزدیک
باز در گوش این نداها
"
آی آدم ها... "

 

 

 

 نیما یوشیج را پدر شعر مدرن فارسی می دانند، اما او علاوه بر این که شعر مدرن را در زبان فارسی وسعت داده به عنوان پلی از شعر کلاسیک به شعر مدرن نیز محسوب می شود. پیشتازی شعر نیما نسبت به هم دوره ای های او به دلیل تجربه گرایی اش در محتواها و ساختارهای مختلف شعری می باشد. نیما به تجربه های شاعران قبل از خود بسنده نکرد و برای تجربه های شعری جدید کوشید.

 

چون نیما زاده روستاست در اشعارش به زندگی روستایی توجهی ویژه دارد و دور شدن خود از زندگی روستایی را در شعر ”بازگردان تن سرگشته“ نشان داده است. او در این شعر دوری از دیار خود را با غم و حسرت بیان می کند.

 

نیما در اشعار اولیه اش هنوز ذهنیت مدرن را وارد نکرده بود و با دیدی سنتی شعر فارسی می سرود. از اشعار سنتی او می توان به شعر " از قصه رنگ پریده خون سرد " اشاره کرد که در قالب مثنوی سروده شده و در آن از هدیه جانسوز عشق به رنگ پریده یاد کرده است. در این شعر زندگی روستایی کاملا مشخص است و محتوای آن دلبستگی نیما را به روستا نشان می دهد.

 

غزل " افسانه " در اشعار نیما از جایگاهی خاص برخوردار است . نیما خود ساختار این شعر را برای توصیف طبیعت به سایر قالب های شعر کلاسیک ترجیح داده و علت این ترجیح را آزادی در بیان معانی و شرح طبیعت دانسته است. این شعر یک گفتگوی بلند بین افسانه و عاشق است. افسانه از دلی آشفته سخن می گوید و عاشق شرح درماندگی خود را به او می گوید و افسانه را علاج درد خود و همراه گریه های شبانه خود می داند.

 

 عاشق از افسانه می پرسد که آیا او یک قصه است؟ و افسانه در جواب می گوید که قصه عاشق بیقرار است. افسانه از عاشق می خواهد که زندگی را به شادی و خوشی بگذراند اما عاشق به او می گوید که شادی و خوشی جز وهم و فریب نیست و می گوید که صدای او را در آسمان ها فقط فرشته های می شنوند و در پایان این شعر نیما از زبان عاشق می گوید که جز دل عاشق بیقرار کسی خواننده نوشته او نیست.

 

در برخی از اشعار نیما همانند شعر بلند افسانه می بینیم که سطری آزاد در شعر وجود دارد که در انتهای هر دو بیت می آید. آوردن این سطر آزاد در شعر به بیان شعر بلند کمک بیشتری می کند و در عین حال می تواند به عنوان پلی بین هر دو بیت از شعر با دو بیت بعدی آن به حساب آید. " شیر" و " یادگار" دو نمونه از این اشعار است. در این اشعار نیما از زبان مردم ده و نیز حیوانات به دادن اندرزهای زندگی پرداخته است. در شعر " بز ملا حسن " نیما به ساختار دیگری از شعر پرداخته که در آن یک بیت با قافیه دلخواه و چهار بیت با قافیه های یکسان وجود دارد و نیما در پایان این شعر بیتی با قافیه ای آزاد آورده است.

 

نیما به قالب های مثنوی و غزل نیز توجه داشته است. در اشعاری که درباره گل سروده و به آدمی اندرز داده که از غرور گل دوری کند از این قالب های کلاسیک استفاده کرده است. در غزل " گل زودرس " برخلاف مثنوی های قبلی که درباره گل و اندرز به آدمی بود این بار این گل عاشق کش است که گله می کند که بیننده او قدر او را ندانسته و با غفلت از او گذشته است. قابل ذکر است که نیما در پایان این غزل از بیتی با قافیه آزاد استفاده کرده و درواقع آزادی در سرودن غزل را پیشنهاد کرده است.

 

یکی دیگر از تفاوت های ساختاری که نیما در اشعار خود به آن توجه دارد در شعر بلند " خانواده سرباز" است. در این شعر بعد از هر دو بیت از مثنوی دو سطر با قافیه ای متفاوت از آن دو بیت آمده که سطر دوم از سطر اول کوتاه تر است.

 

نیما در شعر " از ترکش روزگار" به ساختار دیگری رو می آورد. در این شعر هربخش شامل سه سطر است که دو سطر اول و دوم با یکدیگر هم قافیه است اما سطر سوم قافیه آزاد دارد و می توان این شعر را مثنوی در نظر گرفت که قطع شدگی بین بیت ها به دلیل وجود سطر آزاد به طور متناوب انجام شده است.

 

از دیگر ساختارهای شعری نیما در شعرش با عنوان "جامه مقتول " دیده می شود که هر سه سطر هم ردیف و هم قافیه با یک بیت به طور متناوب قطع می شود.

 

ساختار مثنوی با سطر آزاد در شعر بلند " سرباز فولادین" نیز دیده می شود. این ساختار به نیما امکان سرودن شعر بلند را داده است و در عین حال این ساختار از مثنوی تفاوت چشمگیری ندارد و سرودن شعر در این ساختار به آسانی سرودن مثنوی ست.

 

شعر" ققنوس" نمونه ای از اشعار متفاوت نیماست. در این شعر تحول نسبت به اشعار قبلی او دیده می شود. نیما از این پس سبک خود را بنیان می نهد. او تمایلی به رها کردن وزن در اشعار خود نشان نمی دهد و وزن را با کوتاه و بلند کردن سطرهای شعر با قافیه های مشخص به کار می برد.

 

نیما شاعر اعتراض است. نمونه ای از این اعتراض را در شعر" آی آدم ها " می بینیم که نیما در این شعر به بی تفاوتی آدمها نسبت به همدیگر اعتراض می کند.

 

در اشعار کلاسیک شاعر از عینیت هایی که در اشعارش به کار می برد و اشیاء مختلف را در شعرش معرفی می کند برای اندرز به مخاطب شعر و بیان تاثیر این اشیاء بر روح آدمی استفاده می کند که این نگاه سنتی نیما در اشعار اولیه اش به همین مورد مهم مربوط است اما نیما در اشعار مدرن خود از این نگاه سنتی به نگاه جدیدی رسید که تاثیر روح آدمی بر اشیاء را در شعر خود بیان کرد. در واقع می توان گفت مدرنیسم در شعر به نوعی واژگونی در نگاه شاعرانه برمی گردد که آدمی تاثیرگذار است و آنچه بر آن تاثیر گذاشته می شود اشیاء است.

 

در نگاه مدرن شاعر از اشیاء نشانه های جدیدی در شعر خود می سازد و با دگرگون کردن اشیاء در شعر خود به استقبال مفاهیم جدید می رود. در شعر ”در بسته ام“ می بینیم که سنگ همان چشم است یعنی شاعر در شعر به جسم بیجان بینایی می دهد و این نگاهی ست که در شعر مدرن وجود دارد.

 

در شعر" ناروایی به راه " می بینیم که نیما از شب به عنوان ستم و مرگ یاد کرده و شب وجود را تباهی دانسته است. در شعر " ناقوس "صبح به عنوان رهایی است. در این شعر نیما از ناقوس به عنوان نشانه راه استفاده کرده و می گوید که گذراندن عمر بدون خیر رساندن به دیگران ارزش ندارد.

 

شعر نیما ناقوس و نشانه راهی جدید است. ناقوس هر صدایی نیست بلکه صدایی ست که شدتش تاثیر گذار است و شعر نیما چنین است .

 

 

خانه ام ابری است
یکسره روی زمین ابری است با آن

از فراز گردنه خرد و خراب و مست
باد می پیچد
یکسره دنیا خراب از اوست
و حواس من !
آی نی زن که تو را آوای نی برده است دور از ره ، کجایی ؟

خانه ام ابری است ، اما
ابر بارانش گرفته است
در خیال روزهای روشنم کز دست رفتندم ،
من به روی آفتابم
می برم در ساحت دریا نظاره
و همه دنیا خراب و خرد از باد است
و به ره ، نی زن که دائم می نوازد نی ، در این دنیای ابراندود
راه خود را دارد اندر پیش ...

 

 

 

 

نیما یوشیج و رسالت سترگ " بومی سرایی "
بومی سرایی و سرودن و نوشتن با زبان و فرهنگ مناطق مختلف ایران از تلاشهای ارجمندی است که در گذشته ، اهالی قلم و ادب به آن توجه ویژه داشتند اما این تلاش ارجمند و سنت کهن در ادبیات امروز به فراموشی سپرده شده است . " روجا " مجموعه شعرهای تبری نیما یوشیج ، در گویش تبری به معنای ستاره سرخ سحری است .

خانواده نیما برای گاو شیرده شان نام روجا را نهاده بودند . تلاش نیما یوشیج در سرودن شعرهای تبری از دو جهت قابل تامل است :

نخست اینکه نیما توانسته است ، در کنار عظمت و اهمیت خود در شعر فارسی معاصر توانایی خود را در بومی سرایی، هم از جهت زبان و هم از جهت فرهنگ و اسطوره نشان دهد. دوم اینکه کوشش او بیش از هر چیزی به ماندگاری و بقای واژه ها و ساختهای زبان تبری به عنوان یکی از گویشهای باقی مانده فارسی میانه (پهلوی) مدد رسانده است . این دو نکته برای پژوهشگری که نیما، زندگی و شعرش را جست و جو می کند ، می تواند از نظر تحقیقی دارای اعتبار باشد . هر چند این قطعات در وزنهای کلاسیک است ، لیکن از منظر زبان و نگاه بیشتر همان اتفاقی در آنها روی داده است که درشعرهای فارسی نیما.

 

آمیختگی عاشقانگی با نوعی لحن مرثیه ای، در ترکیب با فرهنگ و عناصر بومی مازندران یکی از زیباترین فضاهای شعر روستایی روزگار ما را شکل می دهد. شاید پس از ترانه های مذهبی واجتماعی امیر پازواری مازندرانی، شعری به قابلیت " روجا " ی نیما یوشیج در نمایندگی کردن فرهنگ وآرزوها وغمها و شادی های مردم مازندران وجود نداشته و ندارد .

 

زحمات و رنج های نیما در نوشتن تاریخ ادبیات مازندران ستودنی است و شکایت ها و شکوه های او از کسانی که از در اختیار قرار دادن منابع است. دریغا دریغ که مرگ چندان به وی فرصت نداد تا دو آرزوی هر مازندرانی را در تهیه دستور زبان تبری و تدوین تاریخ ادبیات مازندران برآورده سازد.

 

 

 

نمونه ای از بومی سروده های نیما ؛

 

دیم بنمو ها کرد روج تاراج
چون صورت خود را نشان داد روز به تاراج رفت
می رد بشوس سورها ایت باج
مرا پریشان کرد و از شب باج گرفت
خنه بزو در سربوش عاج
چون خندید مروارید نمایان شد، دندانهایش
کمون بامت م دل بو و آماج
کمان گرفت و دل من آماج تیر او شد

 

 

وا دکِت همولی بکوتست سو رِ
باد افتاد و چراغ را خاموش کرد
دیِر ندیِم من ش یار رورِ
من دیگر نمی توانم صورت یارم را ببینم
هر کس نشون هادا مِ یار کو رِ
هر کس نشانی کوچه یا مرا بدهد،
وِ مژدگانی دیِم ش اتا گو رِ
من به او یک گاو مژدگانی می دهم

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

{jcomments on}

چالش های غرقابی بودن زمین های کشاورزی مازندران

 

 معضل غرقاب بودن بیش از 100هزار هکتار از زمین های کشاورزی پایین دست استان مازندران در 6ماهه دوم هر سال ، همچنان لاینحل باقی مانده و عملا استفاده از این اراضی برای کشت دوم را منتفی کرده است.

به گزارش ایرنا به رغم اهمیت آب در فعالیت های کشاورزی ،به دلیل عدم مهار و کنترل این منبع و نیز یکپارچه نشدن این اراضی ،بخش مهمی از اراضی کشاورزی مازندران در پاییز و زمستان در وضعیت غرقاب است.

 

هر چند رفع مشکل آبگرفتگی اراضی کشاورزی پایین دست مازندران از دغدغه های 20 ساله مسئولان استان است و زهکشی ، تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری و خدمات جامع مکانیزاسیون از مهمترین طرح های زیر ساختی در سند توسعه کشاورزی آمده است ،اما این مشکل فقط با تخصیص اعتبار و تداوم عملیات اجرایی مرتفع می شود.

 

 

 

استان مازندران 230هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند که کارشناسان معتقدند برای خودتکایی به این مواد غذایی استراتژیک اجرای طرح های زهکش و کانال کشی و سپس تسطیح ، یکپارچه سازی و نوسازی با هدف کشت مجدد ضروری است.

 

هر چند کانال کشی در کنار اجرایی شدن طرح تسطیح، یکپارچه سازی و نوسازی 50 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان ایجاد شده است، اما کانال کشی اصلی برای هدایت آب های کشاورزی به رودخانه ها و آببندان ها در فصل پائیز و زمستان به عنوان یک طرح جامع زهکشی که مطالعات مرحله اول آن انجام شد،به هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

 

در چند سال اخیر به دلیل مسدود شدن زهکش های سنتی ناشی از ساخت و ساز های غیر مجاز و تجاوز و همچنین لایروبی نشدن آن ،معضل غرقابی شدن زمین های شالیزاری پایین دست در شش ماهه دوم شدیدتر شده است به همین دلیل در سال 90-91 طرح جامع زهکشی و بهسازی آببندان ها و لایروبی رودخانه های پایین دست استان مازندران مطرح شد.

 

همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم عملیات اجرایی یکی از بزرگترین طرح های زهکشی زمین های کشاورزی شالیزاری کشور تیرماه سال 1392در شهرستان سیمرغ استان مازندران آغاز شده بود،اما امروز پس از گذشت 40 ماه به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار متوقف شده است.

 

** زمستان پر آب و تابستان کم آب در زمین های پایین دست مازندران

 

سلیمان حاتم نژاد مدیر جهاد کشاورزی جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا غرقابی بودن حدود 15 هزار هکتار از زمین های این شهرستان را از معضلات چندین ساله کشاورزی اعلام کرد و گفت: طرح زهشکی و کانال کشی در مناطق پایین دست و نزدیک به ساحل شهرستان های بابلسر، محمودآباد، فریدونکنار، سیمرغ و شرق ساری باید با تخصیص اعتبار ملی و با یک حرکت جهادی در یک بازه زمانی مشخص انجام شود تا بتوانیم به نتیجه حل معضل غرقابی بودن زمین برسیم.

 

وی توضیح داد: بالا آمدن آب در فصل زمستان علاوه بر زمین های کشاورزی ،شمار زیادی از ساکنان روستاهای پایین دست را در معرض خطر آبگرفتگی قرار می دهد.

 

وی گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی جویبار به دلیل مشکلات آبگرفتگی دچار خسارت جدی در فصل کشت اول نیز می شود.

 

حاتم نژاد در عین حال به کمبود آب کشاورزی و شرب در فصل تابستان در جویبار اشاره کرد و گفت : تازمانی که نتوانیم طرح های آبی را در بهره وری و ذخیره سازی به صورت یکپارچه در قالب یک طرح جامع اجرا کنیم، این مشکل حل نخواهد شد.

 

فرج الله یدالله پور فرماندار شهرستان سیمرغ با بیان اینکه مرحله دوم اجرای طرح زهشکی و کانال به طول چهار کیلومتر هنوز شروع نشده است، گفت: هنوز 2هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه در 6 ماهه دوم سال غرقاب است.

 

وی تخصیص نیافتن اعتبار را دلیل متوقف بودن کانال کشی به عنوان مهمترین پروژه زیر ساختی کشاورزی عنوان کرد و افزود:اعتبار مورد نیاز این طرح 40میلیارد ریال است.

 

وی مقدار زمین های زراعی و باغی سیمرغ را هشت هزار هکتار اعلام کرد و گفت: توت فرنگی ، برنج و مرکبات از تولیدات اصلی کشاورزی این شهرستان است و آبگرفتگی همواره از مشکلات اصلی کشاورزان است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر نیز با بیان اینکه حدود 13هزار هکتار از زمین های شالیزاری بخش بهنمیر و رودبست در شش ماه دوم غرقاب است، گفت: در این مدت علاوه بر اینکه کشت مجددبرنج صورت نمی گیرد ،هیچ گونه کشت پائیزه ای انجام نمی شود.

 

حسن رزاقی با بیان اینکه با بارندگی اندک در مناطق بالا دست تمام آب های سطحی در پایین دست ماندابی می شود، اظهار داشت: به دلیل جزیره ای عمل کردن طرح زهکشی و کانال کشی ، معضل غرقابی بودن زمین همچنان در فعالیت های کشاورزی منطقه دردسر ساز شده است.

 

رزاقی اظهار داشت: هر چند کانال کشی در بخشی از زمین های منطقه عملیاتی شده است، اما به دلیل متصل نشدن با دیگر مناطق مانند سیمرغ ، این طرح کارایی ندارد.

 

 

 

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر تصریح کرد: به دلیل ماندابی بودن زمین ، اجرای طرح های تسطیح و یکپارچه سازی زمین های منطقه نیز به کندی صورت می گیرد و با اعتراض کشاورزان مواجه هستیم.

 

وی گفت: تازمانی که این کانال ها در تمامی مناطق پایین دست استان مازندران به یکدیگر متصل نشود، معضل ماندابی بودن زمین لاینحل باقی می ماند.

 

وی گفت: کمبود اعتبار تفکر و مدیریت اجرای جامع کانال کشی را با چالش مواجه کرده است و سبب شد تا طرح های کانال کشی شده ،فرسوده و کارایی خود را به مرور زمان از دست بدهد.

 

دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: غرقاب بودن بیش از 100 هزار هکتار از اراضی شالیزاری در 6ماه از سال ، سبب شد تا خطر از بین رفتن کشت اول نیز جدی شود.

 

وی با بیان این نکته که کشت پائیزه در این اراضی غیر ممکن است، افزود: آزمایش ها نشان می دهد که خاک مردگی در این اراضی بوجود آمده و اگر طرح زهکشی در این اراضی انجام نشود ،ادامه کشاورزی در آن امکانپذیر نیست.

 

وی به اهمیت فعالیت کشاورزی مازندران در امنیت غذایی کشور اشاره کرد و بیان داشت: هر چند عملیات اجرایی طرح زهکشی در 2 هزار هکتار از اراضی مرکزی استان آغاز شده است ، اما به دلیل مشلات مالی دولت و تامین نشدن اعتبارات مورد نظر، طرح به کندی در حال اجرا است.

 

وی گفت: شروع اجرای این طرح در سطح 2 هزار هکتار از زمین های شالیزاری برج خیل شهرستان سیمرغ آغاز شد و با تخصیص 17میلیارد ریال ،یکهزار و 30 متر کانال زهکشی صورت گرفت و غرقابی شدن زمین های کشاورزی 15 روستای مرتفع شد.

 

وی تصریح کرد: اجرای طرح زهشکی باعث رفع مشکل آبگرفتگی و انجام کشت دوباره زمین و افزایش تولید به ویژه برنج در مازندران می شود اما تا زمانی که کانال ها و زهکش های زمین های کشاورزی به یکدیگر متصل نشود و آب های فصل پائیز و زمستان به آببندان ها و رودخانه های لایروبی شده هدایت نشود، نتیجه مورد رضایت حاصل نخواهد شد.

 

استان مازندران 120 رودخانه اصلی و فرعی دارد که حدود 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به روش های مختلف از جمله سردهنه ها ،آبیاری می شوند.

 

مازندران دارای 2سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت 324میلون مترمکعب و 800قطعه آببندان با ظرفیت 350 میلیون متر مکعب است.

 

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 میلیارد و 600میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و 900میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .

 

به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و 550میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و 350میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

 

شبکه انتقال آب بابلکنار،شبکه انتقال آب شرب از سد شهید سلیمان تنگه به شهر ساری ،سد سازی ،زهکشی ،تسطیح و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی ،نوسازی و اصلاح باغات از جمله طرح های مهم استان درحوزه کشاورزی است که همچنان بخش عمده ای از این طرح ها به دلایل مختلف به کندی پیش می رود.

 

72نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15نوع از جمله برنج با یک میلیون تن ،مرکبات با دو میلیون و 500 هزار تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.

 

کشاورزی مازندران سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان با چالش های جدی در توسعه زیر ساخت ها مواجه است.

 

زمین های ساحلی و زمین های حاشیه و اطراف محورها و جاده های اصلی و فرعی استان مازندران نیز با تغییر کاربری تبدیل به ویلا و یا محل کسب و کار شده است و زمین های کوهستانی و اراضی شیب دار به ویژه عرصه های منابع طبیعی مازندران نیز همچنان برنامه ای منسجم برای حفظ و احیاء ندارد.

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: سید رضا هاشمی کرویی، خبرنگار ایرنا و اهل روستای بالاکروکلا

 

آداب و رسوم کریسمس

 

آداب  و رسوم مردم در هر کجای جهان زیبایی های خاص خودش را دارد. تعدادی از اهالی روستای مان ایمن آباد و کروکلا که این روزها در حال برپایی جشن های سال نو هستند، ما را بر آن داشت تا درباره آداب و رسوم این روز بزرگ اطلاعاتی را در اختیار اهالی قرار دهیم.

 

کریسمس یکی از روزهای مقدس سال است که به سالروز میلاد حضرت عیسی بن مریم(ع) اشاره دارد، اما به طور کلی جشن کریسمس تولد مسیح(ع) تحت تأثیر سنت ها و رسوم سکولار جشن های زمستانی چون ساتورنالیا قرار گرفته است.

 

سنت های کریسمس دربرگیرنده نصب تصویر سنتی تولد مسیح، تزئین درخت کریسمس و تبادل هدیه و کارت تبریک و حضور بابانوئل در شب عید کریسمس است و محورهای این عید بر ترویج حسن نیت، بخشندگی، مهربانی و گردهمایی های خانوادگی استوار است.

 

کریسمس به صورت سنتی روز ۲۵ دسامبر برگزار میشود، اما برخی کلیساهای ارتدکس شرقی روز ۷ ژانویه را به عنوان کریسمس جشن میگیرند که با ۲۵ دسامبر در تقویم جولیان یکسان است. این تاریخها تنها سنتی بوده و به نظر نمیرسد تاریخ حقیقی تولد مسیح چنین روزی بوده باشد.

 

کریسمس در بسیاری از کشورهای سراسر جهان جشن گرفته می شود و این امر به چگونگی پراکندگی مسیحیان و فرهنگ غربی و ترکیب آن با جشنهای زمستانی ارتباط دارد. علی رغم نفوذ شایع سنت های کریسمس آمریکایی و بریتانیایی که در فیلم ها، ادبیات، تلویزیون و سایر رسانه ها مشاهده می شود، سنتهای متعددی به منظور جشن کریسمس هنوز هم در مناطق و محل های مختلف برگزار می شوند.

 

 

 

 

جشن های زمستانی پیش از کریسمس

 

در سنت های بسیاری از فرهنگ ها جشن زمستانی از جشن های بسیار محبوب تلقی می شود و بخشی از آن به کم شدن کارهای کشاورزی در فصل زمستان برمی گردد، از دیدگاه دینی ایستر (عید پاک) مهمترین جشن در تقویم کلیسایی بوده و کریسمس از اهمیت کمتری برخوردار بود، از سوی دیگر کلیساهای اولیه به جشن گرفتن تولد اعضای کلیسا معترض بودند. برتری جشن کریسمس در دوران مدرن از بسیاری لحاظ منعکس کنده تأثیر فزاینده سنت جشن های زمستانی است که در آن میان می توان به جشن های ساتورنالیا، ناتالیس سولیس ایویچتی، یول اشاره کرد.

 

در عصر رومن ها، جشن ساتورنالیا مشهورترین جشن زمستانی و زمان استراحت، جشن، شادی و پایان قوانین رسمی محسوب می شد. این جشن به احترام ساتورن از ۱۷ تا ۲۴ دسامبر برگزار می شد اما در دوره امپراطوری این جشن از هفت به پنج روز تقلیل یافت.

 

ناتالیس سولیس ایویچتی روز ۲۵ دسامبر تحت عنوان “تولد خورشید مغلوب نشدنی” جشن گرفته می شد و دربرگیرنده ستایش الهه ها و خدایان خورشید بود. الگابالوس امپراطوری رومی (۲۲۲-۲۱۸) بنیانگذار این جشن بود که مجبوبیت آن در دوران اریلیان به اوج خود رسید. روز ۲۵ دسامبر همچنین تاریخ انقلاب زمستانی است و این جشن نشان دهنده عدم مغلوب شدن خورشید در زمستان بود. بسیاری از نویسندگان اولیه مسیحیت تولد دوباره خورشید را به تولد مسیح نسبت داده اند و کاتولیک ها استدلال می کنند که جشن سول اینویکتوس همان تاریخ کریسمس و میلاد مسیح است.

 

جشن یول در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه برگزار می شد و هدف از آن احترام و ستایش خدای رعد بود؛ یک کنده بزرگ چوب را با این اعتقاد بود که هر جرقه رعد بیشتر باشد نشان دهنده تعداد خوک یا گوساله ای است که سال آینده متولد خواهد شد آتش می زدند و جشن تا سوختن کامل کنده ادامه داشت و گاهی به ۱۲ روز می کشید. از آنجا که اروپای شمالی از آخرین بخش هایی بود که به مسیحیت روی آورد جشن های غیر مسیحی آنها تأثیر بسیاری بر شکلی گیری جشن کریسمس داشت. اسکاندیناوی ها هنوز هم کریسمس را یول می نامند، که این کلمه به تدریج در زبان های انگلیسی و آلمانی معادل کریسمس شد.

 

 

 

 

خاستگاه های جشن کریسمس

 به درستی مشخص نیست که چه زمان و چرا ۲۵ دسامبر را به تاریخ تولد مسیح نسبت دادند، چرا که عهد جدید هیچ تاریخی را در این باره ذکره نکرده است.

 

توس جولیوس آفریکانوس نخستین مورخ مسیحی بود که شرح وقایع جهانی را آغاز کرد در رایج کردن این ایده که مسیح روز ۲۵ دسامبر متولد شد نقش محوری داشت. این تاریخ نه ماه پس از تاریخ آبستن شدن حضرت مریم(س) (۲۵ مارس) محسوب می شود. از سوی دیگر ۲۵ مارس تاریخ اعتدال بهاری بوده و خلق حضرت آدم (ع) تلقی می شود.

 

مسیحیان در دوران اولیه ظهور مسیح بر این باور بودند که ۲۵ مارس تاریخ مصلوب شدن مسیح است

 

تعیین تاریخ میلاد مسیح(ع) در ابتدا الهام بخش برگزاری جشن و سرور نبود. ترتولیان از متألهان اولیه مسیحیت میلاد مسیح را به عنوان جشن مهمی در کلیسای رومی آفریقا تلقی نکرده است. در سال ۲۴۵، اوریگن فیلسوف و متأله مسیحی یونانی جشن گرفتن میلاد مسیح را تقبیح کرد و اظهار داشت که تنها گناهکاران روز تولد خود را جشن می گرفتند.

 

نخستین اشاره به جشن کریسمس (میلاد مسیح)در تقویم فیلوکالوس مشاهده می شود که در سال ۳۵۴ در روم گردآوری شد. در شرق نیز مسیحیان تولد مسیح را به عنوان بخشی از عید تعمید مسیح و دیدار سه مرد حکیم ستاره شنان ایرانی از عیسی جشن گرفته می شود؛ اگرچه این جشن بر تعمید مسیح تمرکز دارد. پس از مرگ والنس امپراطور طرفدار عقاید اریوس در نبرد ادیرنه سال ۳۷۸ جشن کریسمس در شرق رنگ بیشتری به خود گرفت، اما این روند در قرن چهارم بیش از پیش مجادله برانگیز بود و پس از آنکه گریگوری نازیانزوس در سال ۳۸۱ به عنوان اسقف منصوب شد این جشن از میان رفت و در سال ۴۰۰ با انتصاب جان کریستوستوم بار دیگر به قوت خود باز گشت.

 

 

 

قرون وسطی

 اوایل دوران قرون وسطی روز کریسمس تحت تأثیر جشن تعمید مسیح بود و در غرب بر دیدار سه مرد ستاره شناس ایرانی از نوزاد مسیح تمرکز می کردند. اما تقویم قرون وسطی تحت نفوذ تعطیلات مربوط به کریسمس قرار گرفته بود. برجستگی کریسمس پس از امپراطوری شارلمان تقویت شد، چرا که مراسم تاجگذاری وی در روز کریسمس سال ۸۰۰ و ویلیام اول پادشاه بریتانیا روز کریسمس سال ۱۰۶۶ انجام شد.

 

در اواسط قرون وسطی تعطیلات کریسمس به قدری پررنگ بود که وقایع نویسان و مورخان به کرات اشاره کرده اند که بسیاری از نجیب زادگان و اشراف کریسمس را جشن می گرفتند. ریچارد دوم پادشاه انگلستان در سال ۱۳۷۷ جشن کریسمسی برگزار کرد که ۲۸ گاو و ۳ هزار گوسفند به عنوان غذا سرو شد. سرود خواندن در جشن های کریسمس نیز از قرون وسطی شکل گرفت، اما بسیاری از نویسندگان آن زمان این گروه های موسیقی را تقبیح کرده و اظهار داشتند که این شیوه ممکن است به ادامه یافتن سنتهای ساتارنولیا و یول منتهی شود.

 

 

 

اصلاحات دهه ۱۸۰۰

 

در طول دوره اصلاحات مسیحیت، پروتستان ها جشن کریسمس را به عنوان تجملات کلیسای کاتولیک و پاپها محکوم کردند. کلیسای کاتولیک نیز به واسطه افزایش مؤلفه های دینی این جشن ها به انتقاد پروتستان ها واکنش نشان داد. طی جنگ داخلی بریتانیا، در سال ۱۶۴۷ پروتستان های هوادار ساده زیستی و سخت گیری مذهبی کریسمس را ممنوع کردند اما طرفداران کریسمس در چندین شهر تظاهرات کرده و به مدت چند هفته کنترل کانتربری (مقر اسقف اعظم انگلیس) را در دست گرفتند. در سال ۱۶۶۰، دوران بازگرداندن چارلز دوم به سلطنت این ممنوعیت از بین رفت، اما هنوز هم برخی از روحانیون انگلیکن با استناد به استدلال های پروتستان با جشن کریسمس مخالف هستند.

 

در آمریکا که مستعمره انگلستان بود، پیوریتن ها (پروتستان های هوادار ساده زیستی و سختگیری مذهبی) با کریسمس مخالفت کردند و جشن کریسمس از سال ۱۶۵۹ تا ۱۶۸۱ در بوستن غیرقانونی تلقی می شد. در همان زمان ساکنان ویرجینیا و نیویورک مراسم کریسمس را آزادانه برگزار می کردند، پس از انقلاب آمریکا به علت نسبت دادن کریسمس به رسوم انگلیسی جشن کریسمس محبوبیت خود را از دست داد.

 

طی دهه ۱۸۲۰ که تنش های فرقه ای در انگلستان آرام شده بود، نویسندگان بریتانیایی نسبت به از بین رفتن و کمرنگ شدن جنش کریسمس ابراز نگرانی کردند و تلاشهایی در راستای احیای این سنتها صورت گرفت. کتاب ترانه کریسمس چارلز دیکنز که در سال ۱۸۴۳ منتشر شد نقش مهمی در خلق مجدد کریسمس با محور خانواده، حسن نیت و مهربانی ایفا کرد.

 

اوایل قرن نوزدهم علاقه به کریسمس در آمریکا به واسطه چند داستان کوتاه نوشته واشنگتن ایروینگ احیا شد. مهاجران آلمانی و آمریکایی هایی که پس از جنگ داخلی آمریکا به کشور بازگشتند سهم مهمی در آوردن سنت های کریسمس اروپایی به قاره آمریکا برعهده داشتند. کریسمس در سال ۱۸۷۰ به عنوان یکی از تعطیلات فدرال ایالت متحده اعلام شد.

 

 

 

قرن بیستم و پس از آن

 در سال ۱۹۱۴، نخستین سال جنگ جهانی اول میان سربازهای آلمانی و بریتانیایی آتش بس موقت و غیر رسمی شکل گرفت و سربازان هر دو طرف اقدام به خواندن سرودهای کریسمس کرده و جنگ را متوقف کردند، از سوی دیگر داستان های بسیاری درباره این آتش بس روایت شده اما شواهدی مبنی بر وقوع این رویداد وجود ندارد.

 

اواخر قرن بیستم ایالات متحده با مناقشه ای برسر ماهیت کریسمس و جایگاه آن به عنوان جشن دینی یا سکولار مواجه شد، چرا که برخی به رسمیت شناختن کریسمس را به عنوان تعطیلات فدرال نقض قانون جدایی کلیسا و دولت می دانند و این امر چندین بار در دادگاه های مختلف مطرح شد و دادگاه عالی ایالات متحده روز ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰ حکم داد که به رسمیت شناخت روز کریسمس به عنوان تعطیلات رسمیو عمومی نقض کننده قانون جدایی دین از حکومت نیست چرا که این روز یک هدف واضح سکولار در پی دارد.

 

نگرانی هایی که در رابطه با ترکیب ماهیت سکولار با کریسمس مسیحی وجود داشت در قرن بیست ویکم نیز ادامه دارد. در سال ۲۰۰۵برخی از مسیحیان همراه محافظه کاران آمریکایی علیه سکولار شدن کریسمس تظاهرات کردند. برخی اعتقاد دارند که کریسمس با روندهای سکولار یا اشخاص و سازمان های ضد مسیحی مورد تهدید واقع می شود.

 

 درخت کاج

 از زمان های بسیار کهن، درخت و گیاه مورد پرستش مردمان بوده اند. کلیسای ارمنی نیز پس از پذیرش مسیحیت نه تنها عیدی را برای تقدس گیاه به عنوان جزئی از طبیعت در تقویم کلیسائی قرار داد، بلکه به تقدیس آن پرداخت. بدین ترتیب هیچ عید و جشنی نمی توانست بدون تبرک گیاه انجام نشود.

 

اما آغاز تزیین درخت  در ایام سال نو میلادی بنا بر گفته ها و روایات  به سال 1605 در آلمان بر می گردد. به روایتی تزئین درخت کاج به صورت امروزی را برای نخستین بار مارتین لوتر آلمانی باب نمود.

 

وی عادت داشت، که در شب میلاد حضرت عیسی مسیح، شاخه های درختان کاج به خانه بیاورد و برای شادمانی کودکان آن را تزئین کند و همین عادت، بعد ها به یک رسم و آئین عمومی تبدیل شد و در سال 1840 میلادی  مراسم آراستن درخت به انگلستان و سپس به آمریکا وسایر کشورها راه یافت.

 

با توجه به این که کودکان و بزرگسالان هر دو به یک اندازه به تزئین درخت کریسمس علاقه دارند، شاید یاد آوری عناصرتشکیل دهنده  تزئینات درخت کاج  مفید باشد.

 

مهم ترین آنها ستاره ای درخشان بر نوک و ستیغ درخت است  که نشانه ولادت و راهنمائی برای یافتن محل ولادت حضرت مسیح را تداعی می کند. از دیگر ویژگی های درخت کاج، بابانوئلی است که با کیسه هدایا بردوش زیر درخت ایستاده است.

 

اما دیگر اجزای این درخت، تندیس های کوچک فرشته، عصا، کیسه و جوراب های رنگی، نوارهای رنگی درخشان و نیز ستاره ها، گوی ها، میوه رنگ شده درخت کاج و چراغ های ریز الوان است که تمامی درخت و اطراف آنرا در بر می گیرد. هدیه هائی را که برای افراد خانواده و خویشاوندان تهیه شده نیز زیر درخت می گذارند.

 

 

بابانوئل

 یکی دیگر از رسوم شب سال نو و میلاد حضرت عیسی، کاقاند پاپا، بابا زمستان و یا همان بابانوئل است. در پیدایش این پدیده زیبا نیز نظری قطعی وجود ندارد. برخی از محققین، اصل بابانوئل را هم به آلمان و یا هلند نسبت می دهند. نام  سانتا کلوز هم که به بابانوئل اطلاق می شود، توسط هلندی ها در امریکا رواج پیداکرد.

 

داستان سانتا کلوز که شهرت فراوان دارد، از جوانی حکایت می کند که در قرن چهارم میلادی می زیسته است. در آن روزگاران دوشیزگان تنگدست به سبب نداشتن جهیزیه، از رفتن به خانه بخت محروم می شدند.

 

شبی از شب ها سانتا کلوز، کیسه هائی  را که پر از طلا کرده بود، پنهانی از سوراخ بخاری به خانه  دختران دم بخت می ریخت و آنان  هم با استفاده از این هدیه پنهانی جهیزیه مناسبی را برای خود فراهم می نمودند. از این جهت سانتا کلوز مظهر هدایایی شد که پنهانی و ناگهانی آماده می شوند.

 

به جهت این ویژگی است که کودکان علاقه بسیاری به بابا نوئل دارند.  زیرا وقتی صبح کریسمس از خواب بیدار می شوند، هدیه خود را که بنا به اعتقادشان بابانوئل شب هنگام خواب آورده است، زیر درخت کریسمس و یا زیر بالش خود پیدا می کنند.

 

تحویل سال نو که همواره ساعت 12 شب 31 دسامبر هر سال تحقق می یابد ریشه دینی ندارد، اما به دلیل تقارب دو مناسبت 25) دسامبر و 6 ژانویه) با 31 دسامبر این روز نیز جنبه دینی به خود گرفت و بلافاصله پس از تحویل سال در همه کلیساها مراسم دینی باداراک (قربانی مقدس( و عشاى ربانی انجام می گیرد و برای تبرک سال نو نیز همان مراسم در روز اول ژانویه نیز در کلیساها برگزار می شود.

 

مراسم میلاد حضرت عیسی مسیح، نزد ارامنه شب پنجم ژانویه و تعمید آن حضرت صبح روز ششم ژانویه در کلیساها با آئین ویژه مذهبی برگزار می شود. در پایان این مراسم آب در ظرفی بزرگ با روغن مقدس تبرک داده شده و برای شفای بیماران و همچنین تبرک خانه، بین مومنین حاضر در کلیسا توزیع می شود.

 

گرچه  همه مسیحیان در باره روز میلاد مسیح با هم توافق ندارند، اما مراسم جشن های آن ها بسیار به هم شبیه است.

 

 

 


منبع:tebyan-zn.ir   

              shabfa.com

 

 

سال نو ميلادي را، به تمامي مردم جهان، بويژه اهالي روستايمان ايمن آباد و كروكلا

 

 

كه در كشورهايي همچون ايالات متحده امريكا، انگلستان، استراليا، آلمان، لهستان، روماني، فنلاند و... به سر مي برند

 

تبريك و شاد باش مي گوئيم.

 

اميدواريم سالي سراسر عشق، امنيت،سلامتي و بركت پيش روي آنان و خانواده شان باشد.

 

 

حال‌ و هوای کریسمس در ایران به روایت تصویر

 

بوم گردی در مازندران

 

عطر نان محلی، آوای چلچله ها، شکوفه های بهاری، نوای آبشارها و چشمه ساران همه و همه دست به دست هم می دهد تا روستاهای مازندران به بهشتی برای بوم‌گردی تبدیل شود.

 

 

اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا شاید کمتر به مناطق روستایی بکر و دست نخورده ی بندپی شرقی و غربی شهرشان بابل یا سایر روستاهای مازندران سفر کنند و شبی را در خانه های چوبی و لاردهی روستا سپری کنند در این گفتار می خواهیم درباره روستاگردی و یا بوم گردی صحبت کنیم.

 

مازندران بیش از سه هزار روستایی ییلاقی و جلگه ای دارد که این مناطق جاذبه های خاصی برای طبیعت گردی دارند.

 

 

سفر در نوروز به مازندران در فصل بیداری طبیعت، دیدنی و غیر قابل توصیف است. در هوای آفتابی همه چیز می درخشد از جوانه های تازه درختان تا شکوفه ها و گلهای رنگارنگ آن و در آسمان بارانی نرم، قدم زدن در زیر باران و استشمام بوی خاک و حتی قدم زدن در ساحل، تماشای قطرات باران هنگام باریدن تند و شنیدن صدای باران در زیر سقفهای شیروانی تجربه قشنگی است.

 

علاقه مندان طبیعت گرد می توانند از اقامتگاه های طبیعت گردی استان نیز استفاده کنند.  در این اقامتگاه ها علاوه بر اسکان، از غذاهای محلی همان منطقه از شما پذیرایی می شود. زمان پختن نان محلی یا دوشیدن شیر محلی می توانید حضور داشته باشید و در صورت تمایل خودتان تجربه کنید. گشت در مسیرهای طبیعت گردی در اطراف منطقه یکی از تجربیات جالب در نوروز امسال خواهد بود.

 

 

 

ایجاد اقامتگاه های بوم‌گردی در مازندران

 

به خاطر نو بودن این فعالیت در مازندران، تعداد اقامتگاه بوم‌گردی محدود بوده و تنها در چند روستا این امکان فراهم شده است.

 

 در مازندران فرصت های متنوعی از لحاظ اقامت وجود دارد، مراکز اقامتی با قیمت های متفاوت مانند هتل، هتل آپارتمان، متل، مهمانپذیر، ویلاها و خانه های استیجاری، خانه مسافر و علاوه بر همه اینها خانه هایی که تابلو بدستان در ورودی شهرها به شما پیشنهاد می دهند.  

 

روستاهای سراسر مازندران از ارتفاعات تا دشت ها گسترده اند و فاصله شان با شهرها معمولاً اندک است، علاوه بر سبزی و خرمی و چشم اندازهای بدیع یخچالی، چمنزار و جنگل های مرتفع جلگه ای که از آن ها مجموعه زینتی و طبیعی کم نظیری در ایران ساخته، دارای کلکسیونی گران قیمت و غنی از فرهنگ بومی است که هر روز از 365 روز سال، در هر منطقه و روستایی، می توان سراغ آیین و سنتی را گرفت.

 

میان روستایی و شهری مازندرانی، در خصلت های نرم خویی و غریب نوازی فرقی نیست و سکونت اقوام گوناگون ایرانی در این دیار سبز و حضور میلیون ها گردشگر طی سال در استان، موید این ادعاست.

 

مدتی است روستاییان مهربان مازندران، به رقابت با هتل های مدرن آمده اند و قرار گذاشته اند با نان محلی، پیاله های عسل، ماست و سرشیر و کره و مربا و... پذیرای گردشگران باشند،  سفره های رنگینشان را پهن کنند و نگران طعم و مزه ای نباشند؛ که بی تردید «بادمجان قلیه»، «انار دون خورشت»، «آش ترش»، «آش دوغ»، «نازخاتون»، «هلی غورو» خوشمزه است.

 

آنها «چادر شب»، «چوخا»، «شولا»، «کوشیر»، «جاجیم»، جوراب و کلاه پشمی، شمد و سبدهای چوبی، زنبیل های حصیری، نمد، کوزه، ظروف سفالی، لاکی را آماده کرده اند تا انتخاب کنید و تردید نکنید.

 

عباسی که اولین اقامتگاه بوم‌گردی مازندران را در هزار جریب بهشهر در سال 1388 ایجاد کرده است، می گوید: برای دعوت مردم به آرامش و آشتی آنها با طبیعت دست به این اقدام زدیم و در این راه  بیان اینکه می شود در طبیعت زندگی کرد، و توازن آن را برهم نزد ونهال کاشت، را دنبال می کردیم.

 

این فعال حوزه گردشگری ادامه می دهد: آشنایی مردم با آداب، رسوم و سنت گذشته  را در این مجموعه دنبال می کردیم، به همین دلیل اقدام به راه اندازی اتاق های جاجیم، آسیاب، شالی کوبی، نانوایی و حمام خزانه ایی کردیم.

 

مدیر مجموعه سنتی هزار جریب با اشاره به اینکه آشنایی مردم با سفری آسان در دل طبیعت از دیگر اهداف ایجاد مجموعه بوم‌گردی در هزار جریب است، خاطر نشان می کند: جمع آوری درختان میوه های جنگلی در مجموعه و ایجاد باغ فلوئور را پیگیری کردیم که خوشبختانه موفق بودیم.

 

عباسی با تاکید بر آنکه مسئولان می توانند مردم را به سمت استفاده از مجموعه های سنتی سوق دهند، ادامه می دهد: ما ظرفیت پذیرایی از 50 نفر را داریم و بعد از معرفی، ظرفیت مجموعه برای پذیرایی از مهمانان کافی نیست. به همین دلیل جهت پذیرایی بیشتر از گردشکران،  خانه های روستایی منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. صبحانه و اغلب مواد جهت تهیه غذا از روستا تهیه می شود که موجب پویایی اقتصاد روستایی شده است.

 

عباسی می گوید: از زمانی که فعالیت خود را آغاز کردم برای من مهم جذب مسافر و گردشگر توسط مجموعه نبوده است بلکه معتقدم هدف باید حضور گردشگر در مازندران و منطقه باشد تا اقتصاد مازندران رشد کند.

 

 

واحدی مدیر یکی دیگر از اقامتگاه های بومی بخش هزار جریب به خبرنگار مهر می گوید: مهم ترین هدف از راه اندازی خانه های روستایی در این بخش توجه به گردشگری مسئولانه بود و اقامتگاه های بوم‌گردی که راه اندازی کردم با هدف حفظ محیط زیست شکل گرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه استقبال بی نظیری از خانه های روستایی هزار جریب صورت پذیرفت، می افزاید: حرکت در این راستا سبب شده است تا مستقیما با جامعه روستایی در ارتباط باشیم واستقبال خوبی ازمجموعه های سنتی بخش هزار جریب شکل بگیرد تا جایی که کارکنان مجموعه از اقشار روستایی منطقه هستند.

 

این بانوی فعال گردشگری می گوید: با توجه به اینکه رشته تحصیلی ام گردشگری است و فعالیت هایی در زمینه سازمان های مردم نهاد وصنایع دستی داشتم به این حوزه ورود پیدا کردم.

 

واحدی که سه واحد سنتی فاقد هرگونه تکنولوژی روز در روستای بخش هزار جریب دارد، ادامه می دهد: یک واحد نوساز هم برای افرادی که می خواهند در روستا ولی با بافت مدرن شهری زندگی کنند، در حال همکاری با مجموعه است.

 

وی بیان اینکه  در گردشگری مسئولانه ظرفیت محدود است، می گوید: حداقل ظرفیت مجموعه خانه های روستایی بخش هزار جریب تحت پوشش من 5 نفر و حداکثر 20 نفر است اما با همکاری مردم روستا 30 نفر هم به این بخش ورود پیدا کردند. همچنین برای آشنایی گردشگران با پوشش گیاهی منطقه دوره هایی را برگزار کردیم.

 

به گفته وی در مناطق کویری بنا بر آموزش هایی که صورت می گیرد آشنایی جوانان با بافت ها و معماری قدیمی مطلوب است اما در مازندران اینطور نبوده که خوشبختانه در حال حاضر به این سمت پیش رفتیم.

 

واحدی توریسم کشاورزی و توریسم کار را از شاخه های توریسم روستایی عنوان می کند و می گوید: در دنیا توجه خاصی به توریسم روستایی با توجه به پتانسیل های موجود در این بخش صورت می گیرد.

 

وی با بیان اینکه برنامه های متنوعی برای سال 1394 در نظر گرفته است، می افزاید: من برای هر فصل، برنامه برگزاری یک جشنواره دارم که برای فصل بهار جشنواره برنج تحت عنوان "جشنواره شالی" برگزار می شود . تاکنون جشنواره های گل انار، دوشاب پزان و برداشت آلو  توسط این مجموعه اجرا شده است.

 

 واحدی ادامه می دهد: در بوم‌گردی نباید در ساختار طبیعت تغییری ایجاد کرد، خوشبختانه راه اندازی مجموعه ما آتشی بر خرمن شد و سبب شد در دیگر مناطق استان نظیر رامسر چند نفر این کار را انجام دهند. البته باید در نظر داشت عده ایی هم با فرصت طلبی، اماکن خود را اقامتگاه بوم‌گردی جا می زنند، در حالی که شرایط لازم را ندارند.

 

استان مازندران دو هزار 946 روستا دارد که از این تعداد یک هزار و 900 روستا دارای دهیاری هستند که هر یک از این روستاها ظرفیت پذیرش مهمانان و گردشگران نوروزی را در واحدهای روستایی دارند.

 

 

استقبال مسافران برای اقامت در روستاها

 

دلاور بزرگ نیا گفت: سال گذشته گردشگران از مناطق روستایی استقبال خوبی کرده اند و این امرسبب شد تا توجه به بوم‌گردی روستایی را مدنظر قرار دهیم.

 

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای توسعه بوم‌گردی روستایی در استان یادآور شد: روستاهای استان جاذبه های فراوانی دارند و می تواند به عنوان اقامتگاه های گردشگران مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: روستاهای آب اسک، هندوکلا، آب گرم لاریجان و امامزاده عبدالله در شهرستان آمل، یوش و لاویج در نور  آسیابسر در بهشهر، برسه در جواهرده، گرسماسر در رامسر، فرح آباد در ساری، کجور و کندلوس در چالوس، ورسک در سوادکوه، گل محله و کردکلا در جویبار جزو روستاهای هدف گردشگری مازندران هستند.

 

 

بیش از 45 درصد جمعیت مازندران در روستاها زندگی می‌کنند و از نظر جمعیت روستایی، مازندران جایگاه دوم کشوری را دارد.

 

 

 

منبع: مهر

 

ساخت سد انحرافی جلو رود در بابل آغاز شد

 

عملیات اجرایی سد انحرافی ' جلو رود ' شهرستان بابل دوم دی ماه 1395، با حضور معاون عمرانی استاندار مازندران و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای احمدچاله پی از توابع بخش لاله آباد بابل آغاز شد.

 

 

این سد قرار است در مدت هشت ماه با اعتبار حدود 20 میلیارد ریال ساخته شده و به بهره برداری برسد .

با افتتاح این سد سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی بابل ، بابلسر و فریدونکنار از مزیت های این طرح برخوردار خواهند شد.


مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در آئین کلنگ زنی این سد گفت: با افتتاح این سد انحرافی نه تنها از آب آن، شالیزارهای سه شهرستان برخوردار می شود بلکه در جلوگیری از سیلاب، بسیار تاثیرگذار است.

محمد ابراهیم یخکشی افزود: این رودخانه و احداث این سد انحرافی در راستای تکمیل شبکه سد هراز است که در حال ساخت است .

وی ادامه داد : خوشبختانه در چند سال اخیر در حوزه آبرسانی اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و در تمامی شهرهای مازندران هم در بخش آب شرب و هم آب کشاورزی طرح های خوبی در حال اجراست.

یخشکی گفت : محصولات کشاورزی مازندران در کشور راهبردی و مهم است و تامین آب این قشر از جامعه نیز یک امر ضروری است.

وی افزود: مازندران در حوزه آبرسانی یک عقب ماندگی تاریخی داشته است که با افتتاح طرح های در دست اقدام این عق ماندگی ها جبران خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار مازندران هم گفت : کشت دوم برنج در مازندران به اندازه مصرف استان بوده است و محصولات کشت اول نیز برای مصرف به دیگر استان ها نیز صادر می شود.

علی نبییان افزود: خوشبختانه در سال های اخیر کشت دوم محصولات به خصوص برنج در مازندران جا افتاده است و هم اکنون میزان تولید آن به اندازه ای رسیده است که مصرف جمعیت بیش از سه میلیون نفری استان را تامین می کند.

وی گفت : محصولات کشت اول را می توانیم به سراسر استان مازندران ارسال کنیم تا شهروندان از آن بهره مند شوند.

او افزود : برای رونق کشاورزی در کشت اول و دوم باید زیرساخت های تامین آب برای کشاورزان فراهم شود که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار ارزشمندی در این راستا انجام شده است.

نبیان گفت : به یقین اگر کشاورزان ما اطمینان داشته باشند که برای کشت دوم مشکل آب ندارند با رغبت بیشتری اراضی شالیزاری خود را زیر کشت دوم می برند که این امر نه تنها برای کشاورزان درآمد مالی را به همراه خواهد داشت بلکه برنج هموطنان ما می توانند از برنج مرغوب داخلی نیز بهره مند شوند.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

تأکید بر ممانعت ورود بی‌رویه برنج به کشور

برنج در حد نیاز وارد می‌شود و بیش از نیاز این کار صورت نمی‌گیرد،

به وزارت جهاد کشاورزی نیز تأکید شده جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد.

 

 

واردات برنج از اول دی ماه آزاد شد، هر چند در مدت ممنوع بودن واردات برنج با انبوه برنج‌های خارجی در بازار مواجه بودیم.

 

تنها خواسته کشاورزان این است که در این مدت واردات زیادی صورت نگیرد تا در فصل برداشت آینده باز هم برنج‌کاران متضرر شوند.

 

بیشترین دلیلی که افراد به سمت برنج‌های خارجی گرایش دارند قیمت پایین است که با توجه به شرایط اقتصادی توانایی خرید برنج با قیمت بالاتر را ندارند؛ البته به این معنا نیست که برنج داخلی گران است بلکه برنج داخلی با قیمت پایین‌تر به نفع کشاورز نیست کما اینکه با این قیمت نیز متضرر می‌شوند.

 

با وجود اینکه همه جا صحبت از زحمت و تلاش شبانه‌روزی برنج‌کاران است و همه نیز این موضوع را قبول دارند اما باز هم شاهد تبلیغات خوش آب و رنگ برنج‌های خارجی هستیم که سعی دارند افراد را به سمت مصرف برنج‌های خارجی سوق دهند.

 

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی ورئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بخش عمده برنج توسط کشاورزان به فروش رسیده است، اظهار کرد: واردات برنج از پایان تیر ماه تا پایان آذر ماه ممنوع بود و بعد از آن آزاد شد.

 

علی محمد شاعری بیان کرد: با اطلاع‌‌رسانی، فرهنگ‌سازی و الگوسازی مناسب در مصرف برنج ما ایرانی‌ها باید سعی کنیم برنج ایرانی را مصرف کرده و از تولید داخل حمایت کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید با تعرفه‌های مناسب اجازه واردات دهد، اضافه کرد: برنج بدون کیفیت و یا آلوده که به تولید داخل ضربه وارد می‌کند نباید وارد شود و وزارت جهاد کشاورزی نباید اجازه واردات بی‌رویه و با تعرفه پایین را دهد.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در این زمینه دو وظیفه را برای دولت و مردم قائل هستیم، تصریح کرد: اگر این مهم رعایت شود به طور حتم برنج تولیدی برای نیاز داخل کافی است و نیاز چندانی به واردات محصول در کشور نداریم.

 

شاعری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره انبوه برنج‌های خارجی موجود در بازار در مدت ممنوع بودن واردات، بیان کرد: واردات این محصولات مربوط به قبل از دوره پنج ماهه بود که در انبار ذخیره و به‌تدریج وارد بازار شده است.

 

وی ادامه داد: واردات برنج از پایان تیر ماه تا پایان آذر ماه طی دوره پنج ماهه از مرزهای گمرکی ممنوع است و اجازه ترخیص برنج خارجی داده نمی‌شود.

 

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس با اعلام اینکه برنج ایرانی با هر قیمتی که باشد بهتر و با کیفیت‌تر از برنج خارجی است، اضافه کرد: برنج ایرانی یک برند بین‌المللی است و ما ایرانی‌ها افتخار می‌کنیم که برنج ایرانی مصرف می‌کنیم.

 

شاعری با تأکید بر اینکه سیاست حمایتی دولت باید در زمینه مصرف تولید داخلی تقویت شود، خاطرنشان کرد: براساس آمارها تولید برنج در داخل 2 میلیون و 400 هزار تن است که اگر براساس الگوی مناسب مصرف حمایت شود می‌تواند نیاز داخل را تأمین کند.

 

وی یادآور شد: اگر نیاز به واردات برنج در حد محدود باشد وزارت جهاد کشاورزی باید تعرفه‌هایی را اعمال کند که قیمت برنج داخل با برنج‌های خارجی در بازار داخل قابل رقابت باشد.

 

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه برنج در حد نیاز وارد می‌شود و بیش از نیاز این کار صورت نمی‌گیرد، گفت: به وزارت جهاد کشاورزی نیز تأکید شده جلوی واردات بی‌رویه را بگیرد و واردات برنج باید در حد متعارف و به اندازه نیاز داخل براساس سرانه مصرف باشد.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

 

 

 

فرشید حسینی، خواننده پاپ مازندرانی

 

صدای خوش، نعمت و موهبتی بزرگ است که هر انسانی در هر کجای دنیا دوست دارد از آن بهره مند باشد. صدایی که با انتخاب و خواندن اشعاری زیبا و پرمغز، در قالب موسیقی، واگویه های خوشی ها و ناخوشی ها و آداب وُ رسوم و فرهنگ مردم منطقه ای را بازگو کند و به گوش همه ی مردم دنیا برساند. ترانه هایی ناب که اندیشه هایی چون صلح و دوستی و عشق، در آنها موج می زند.

 

در روستای ایمن آباد و کروکلا بودند افرادی که در تاریخ پیشین روستا از صدای خوشی برخوردار بودند و با صدای نابشان، خستگی روزانه از کار کشاورزی و دامداری را، در شب نشینی ها و دور همی ها از دل، ذهن و اندیشه های دیگر اهالی کنار می زد.

 

امروزه نیز افرادی هستند که صدای آواز امیری و کتولی آنها و یا ترانه های عامیانه ی مردم مازندران را، که ریشه در تاریخ و فرهنگ آنان دارد زمزمه می کنند و در مجامع خصوصی و عمومی به گوش سایرین می رسانند.

 

اما چند سالی صداهای جدید و جوانی به گوش می رسد که در قالب موسیقی نویی به نام پاپ مازندرانی در نقاط مختلف مازندران عرض اندام کردند. خوانندگان جوان و نوپای مازندرانی این سال ها جایگاه خاصی نزد مردم مازندران و حتی ایران پیدا کرده اند. گوشی های تلفن همراه کمتر مازندرانی را می توان یافت که ترانه هایی از این خوانندگان جوان امروزی نباشد.

 

دو تن از خوانندگان پاپ مازندرانی روستای مان ایمن آباد و کروکلا در این فهرست بلندبالا، حضوری پررنگ و درخشش قابل توجهی داشته اند.

 

سید مجید حسینی ایمنی و سید فرشید حسینی ایمنی

 

 

در این بخش می خواهیم از سیدفرشید صحبت کنیم و در مجالی دیگر از سیدمجید سخن خواهیم گفت.

 

سیدفرشید حسینی ایمنی که او را لقب طوفان صدای مازندران داده اند یکی از این خوانندگان پاپ مازندرانی روستای مان ایمن آباد و کروکلا می باشد که طی مدت کمتر از 4 ماه، 9 ترانه ی پاپ مازندرانی با صدای ایشان در فضای مجازی و گروه های اجتماعی منتشر شد و به دست علاقه مندانش رسید و امروزه 13 اثر پاپ مازندرانی با صدای ایشان، در فضای مجازی تقدیم مردم شده است.

 

 

فرشید متولد سال 1364 از روستای ایمن آباد در بخش لاله آباد بابل است. پدرش میران، مردی زحمتکش و کشاورز است. او سه برادر و یک خواهر دارد. پیشه اش پیرایشگری می باشد.

ایشان تحصیلات علمی اش را تا سال سوم راهنمایی در مدرسه روستا سپری می کند و در سال 1377 به آموزش پیرایشگری در پیرایشگاه روستا نزد آقای مرتضی لاسمی می رود. در سال 1383 به خدمت سربازی اعزام می شود و دو سال بعد به همان پیرایشگاه برای تکمیل حرفه ی پیرایشگری باز می گردد.

سیدفرشید حسینی ایمنی در سال 1381 مغازه ای را در روستا اجاره می کند و بطور مستقل به پیرایشگری می پردازد تا هزینه زندگی اش را تامین نماید.

او که از دوران کودکی اشعاری را با خود زمزمه می کند و گاهی صدایش را در قالب ترانه های عامیانه مازندرانی سر می دهد، تصمیم می گیرد تا اثری را از خود به یادگار بگذارد.

ایشان خردادماه سال 1395 اولین کار خود را در قالب موسیقی پاپ مازندرانی با نام دل بی قرار با ترانه سرایی کمال جمالی و آهنگسازی علی اکبرزاده، تقدیم به مردم روستایش ایمن آباد و کروکلا، همشهریان بابلی و دوستداران این سبک موسیقی در مازندران می کند.

این ترانه در مدت زمان کوتاهی علاقه مندان زیادی پیدا می کند و امروزه در گوشی های تلفن همراه و در خودروهای سطح شهر بابل و استان مازندران، مخاطبانش با صدایش زمان را سپری می کنند.

او مهمترین دلیل خواندن ترانه ها به زبان بومی مازندرانی را، حفظ زبان ریشه دار مازندرانی می داند و گفته است فعلا" برنامه ای برای خواندن ترانه ها به زبان فارسی ندارد.

 

سید فرشید حسینی ایمنی این خواننده ی جوان مازندرانی و اهل روستای ایمن آباد از بخش لاله آباد بابل، حمایت معنوی مردم مازندران، بویژه اهالی روستایش را بسیار مهم می داند و انتظار دارد از او حمایت بیشتری شود تا انگیزه های کارهای بهتر، در او تبلور بیشتری پیدا کند.  هر چند او باور دارد که با ارائه کارهای بهتر، حمایت های مردم و علاقه مندانش بیشتر خواهد شد.

 

ترانه هایی که با صدای سیدفرشید حسینی ایمنی در نقاط مختلف مازندران به گوش می رسد، به ترتیب، به شرح زیر می باشد:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شجاعت بابلی را سیدفرشید به همراه یکی دیگر از اهالی روستایش به نام سید ایمان هاشمی کرویی(فرزند سلمان) که متولد سال 1378 و دانشجوی رشته ساخت و تولید می باشد اجرا کرده است.

 

 

 

 

 

با امید به موفقیت بیشتر و تولید آثار و ترانه هایی ماندگارتر از این خواننده ی جوان روستا، یک نمونه از ترانه ی او در این بخش آورده شده است و شما می توانید سایر آثار و ترانه های ایشان را با کلیک روی تصاویرش در سایت دیگری گوش و یا دانلود کنید.

 

 

 

 

برای گوش دادن ترانه ی بابلی باغیرت کلیک کنید.

 

متن کامل منشور حقوق شهروندی ایران

 

با امضای رییس دولت یازدهم متن منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

 

 متن کامل منشور حقوق شهروندی به شرح ذیل است :

 

 

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

مقدمه

 

حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ‌کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد. ملت ایران این حق را از طریق اصول قانون اساسی اعمال کرده؛ و به‌موجب اصول 113 و 121، مسئولیت اجرا و پاسداری از قانون اساسی را بر عهده رئیس‌جمهور نهاده است. رئیس‌جمهور که در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران بر پشتیبانی از حق، گسترش عدالت و حمایت از آزادی و کرامت انسانی افراد و حقوق ملت در قانون اساسی به خداوند سوگند یادکرده است، «منشور حقوق شهروندی» را به‌مثابه برنامه و خط‌مشی دولت برای رعایت و پیشبرد حقوق اساسی ملت ایران اعلام می‌کند.

 

 

این منشور با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به‌منظور تدوین «برنامه و خط‌مشیدولت » ، موضوع اصل 134 قانون اساسی، تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی‌شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آن‌ها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت. برای دستیابی به این هدف همکاری سایر قوا و نهادها و مشارکت مردم، تشکل‌ها، اتحادیه‌های صنفی، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی ضروری است.

 

مواد مختلف این منشور باید در هماهنگی و سازگاری با یکدیگر و در چارچوب نظام حقوقی موجود تفسیر و اجرا شود و نباید موجب کاهش حقوق شهروندان ایرانی و حقوق اتباع سایرکشورها که در قوانین و یا تعهدات بین‌المللی کشور شناسایی‌شده است، گردد.

 

 

 

الف- حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی

 

 

ماده 1- شهروندان از حق حیات برخوردارند. این حق را نمی‌توان از آن‌ها سلب کرد مگر به‌موجب قانون.

 

ماده 2- شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روزو استانداردهای ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.

 

ماده 3- حق زنان است که از برنامه‌ها و تسهیلات بهداشتی و درمانی مناسب و آموزش و مشاوره‌های مناسب برای تأمین سلامت جسمی و روانی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی در مراحل مختلف زندگی به‌خصوص دوران بارداری، زایمان، پس از زایمان و در شرایط بیماری، فقر یا معلولیت، برخوردار باشند.

 

ماده 4- حق کودکان است که صرف‌نظر از جنسیت به‌طور خاص از هرگونه تبعیض، آزار و بهره‌کشی مصون و از حمایت‌های اجتماعی متناسب ازجمله در حوزه سلامت، مراقبت در مقابل بیماری‌های روحی، روانی و جسمانی و خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند.

 

 

 

ماده 5- حقتوان‌خواهان (شهروندان دارای معلولیت) و سالمندان نیازمند است که از امکانات درمانی و توان‌بخشی برای بهبودی و یا توانمند شدن در جهت زندگی مستقل و مشارکت در جنبه‌های زندگی بهره‌مند شوند.

 

ماده 6- شهروندان حق دارند از محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی و دینی و تعالی معنویبرخوردار شوند. دولت همه امکانات خود را برای تأمین شرایط لازم جهت بهره‌مندی از این حق به کار می‌گیرد و بامفاسد اخلاقیازجمله دروغ، ریا، تملق، نابردباری، بی‌تفاوتی، تنفر، بی‌اعتمادی، افراط‌گری ونفاق در جامعه مبارزه می‌کند.

 

 

 

ب- حق کرامت و برابری انسانی

 

ماده 7- شهروندان از کرامت انسانی و تمامیمزایایپیش‌بینی‌شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره‌مند هستند.

 

ماده 8- اعمال هرگونه تبعیضناروا به‌ویژه در دسترسی شهروندان به خدمات عمومی نظیر خدمات بهداشتی و فرصت‌های شغلی و آموزشی ممنوع است.دولت باید از هرگونه تصمیم و اقدام منجر به فاصله طبقاتی و تبعیضناروا و محرومیت از حقوق شهروندی، خودداریکند.

 

ماده 9- حیثیت و اعتبار شهروندان مصون از تعرض است. هیچ شخص، مقام یا رسانه‌ای به‌ویژه آن‌هایی که از بودجه و امکانات عمومی استفاده می‌کنند نباید با رفتار یا بیان اهانت‌آمیز نظیر هجو و افترا، حتی از طریق نقل‌قول، به اعتبار و حیثیت دیگران لطمه وارد کند.

 

 

ماده 10- توهین،تحقیر یا ایجاد تنفر نسبت به قومیت‌ها و پیروان ادیان و مذاهب و گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، ممنوع است.

 

ماده 11- زنان حق‌دارند در سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت، مشارکت فعال و تأثیرگذار داشته و بر اساس موازین اسلامی از فرصت‌های اجتماعی برابر برخوردار شوند.

 

 

پ- حق آزادی و امنیت شهروندی

 

ماده 12- آزادی‌های فردی و عمومی شهروندان مصون از تعرض است. هیچ شهروندی را نمی‌توان از این آزادی‌ها محروم کرد. محدود کردن این آزادی‌ها تنها به قدر ضرورت و به موجب قانون، صورت می‌گیرد.

 

ماده 13- هر شهروندی حق دارد از امنیت جانی، مالی، حیثیتی، حقوقی، قضایی، شغلی، اجتماعی و نظایر آن برخوردار باشد. هیچ مقامی نباید به نام تأمین امنیت، حقوق و آزادی‌های مشروع شهروندان و حیثیت و کرامت آنان را مورد تعرض و تهدید قرار دهد. اقدامات غیرقانونی به نام تأمین امنیت عمومی به‌ویژه تعرض به حریم خصوصی مردم ممنوع است.

 

ماده 14- شهروندان حق دارند در صورت تعرض غیرقانونی به آزادی و امنیت خود، در حداقل زمان ممکن و با نهایت سهولت به مراجع و مأموران تأمین‌کننده امنیت عمومی، دسترسی داشته باشند. مراجع و مأموران مذکور باید بدون وقفه و تبعیض و متناسب با تعرض یا تهدیدی که متوجه شهروندان شده است و با رعایت قوانین خدمات خود را ارائه دهند.

 
 

 

ت- حق مشارکت در تعیین سرنوشت

 

ماده 15-شهروندان به شکل برابر از حق مشارکت در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش برخوردارند و می‌توانند این حق را از طریق همه‌پرسی یا انتخابات آزاد و منصفانهاعمال کنند.

 

ماده 16-شهروندان برای مشارکت و نظارت در فرآیند انتخابات، برخورداری از امکانات و امتیازات دولتی (ازجمله یارانه، تبلیغات رادیوئی، تلویزیونی و مانند این‌ها)، بهره‌مندی از کمک‌های مردمی و سایر روش‌های تأمین هزینه‌های انتخاباتی، شکایت و اعتراض به تخلفات انتخاباتی نزد مقامات صلاحیت‌دار، از حقوق برابر برخوردارند.

 

ماده 17- تصمیمات،اقدامات یا اظهارات مقامات و مسئولان دولتی، عوامل اجرایی و نظارتیو مأمورین نظامی، انتظامی و امنیتی پیشاز انتخابات، در جریانبررسیشرایطنامزدهایانتخاباتی و پس از انتخاباتباید کاملاً شفاف، بی‌طرفانهوقانونمندباشد به‌گونه‌ایکهحتی شائبه تقلب یا تخلف،یا حمایت ازنامزد یا نامزدهای خاص بهوجود نیاید.

 

ماده 18-صداوسیما و همه رسانه‌هایی که از بودجه یا اموال عمومی استفاده می‌کنند، باید بی‌طرفی کامل را در مراحل مختلف انتخابات رعایتکنند تا شائبه حمایت از نامزد یا نامزدهای خاص به وجود نیاید.

 

 

 ث- حق اداره شایسته و حسن تدبیر

 

ماده 19-شهروندان از حق اداره شایسته امور کشور بر پایه‌ی قانون‌مداری، کارآمدی، پاسخگویی، شفافیت،عدالت و انصاف برخوردارند. رعایت این حق توسط همه مسئولین و کارکنان الزامی است.

 

ماده 20-حق شهروندان است کهامور اداری آن‌ها با رعایت قانون، بی‌طرفانه و به‌دوراز هرگونه منفعت‌جویی یا غرض‌ورزی شخصی، رابطه خویشاوندی، گرایش‌های سیاسی و پیش‌داوری، در زمان معین و متناسب رسیدگی و انجام شود.

 

ماده 21-حق شهروندان است که چنانچه تصمیمات نهادهای اداری و یا کارکنان را خلاف قوانین و مقررات بدانند، از طریق مراجعه به مراجع اداری و قضائی صالح، تقاضای احقاق حق کنند.

 

 ماده 22-حق شهروندان است که از تصمیمات و اقدامات اداری که به‌نوعی حقوق و منافع مشروع آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، آگاه شوند.

 

ماده 23-مقامات و مأموران اداری باید در روابط خود با شهروندان پاسخگو و قابل‌دسترس باشند و چنانچه درخواستی را رد کنند باید حسب تقاضا،به‌صورت مکتوب پاسخ داده و حداکثر راهنمایی را در چارچوب صلاحیت‌های خود ارائه نمایند.

 

 

ماده 24- حق شهروندان است که ازدولتیبرخوردار باشند که متعهد به رعایت اخلاق حسنه، راست‌گویی، درستکاری، امانت‌داری، مشورت، حفظ بیت‌المال، رعایت حق‌الناس، توجه به وجدان و افکار عمومی، اعتدال و تدبیر و پرهیز از تندروی،شتاب‌زدگی، خودسری، فریبکاری، مخفی‌کاری و دست‌کاری در اطلاعاتو پذیرفتن مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود، عذرخواهی از مردم در قبال خطاها، استقبال از نظرات مخالفین و منتقدین و نصب و عزل بر مبنای شایستگی و توانایی افراد باشد.

 

 

ج- حق آزادی اندیشه و بیان

 

ماده 25-شهروندان از حق آزادیاندیشه برخوردارند. تفتیشعقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرارداد.

 

ماده 26-هر شهروندی از حقآزادی بیان برخوردار است. این حق باید در چارچوب حدود مقرر در قانون اعمال شود. شهروندان حق دارند نظرات و اطلاعات راجع به موضوعات مختلف را با استفاده از وسایل ارتباطی، آزادانه جستجو، دریافت و منتشر کنند. دولت باید آزادی بیان را به‌طور خاص در عرصه‌های ارتباطات گروهی و اجتماعی و فضای مجازی ازجمله روزنامه، مجله، کتاب، سینما، رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی و مانند این‌ها طبق قوانینتضمین کند.

 

ماده 27-شهروندان حق دارند اندیشه، خلاقیت و احساسِ خود را از طرق مختلف آفرینش فکری، ادبی و هنری با رعایت قوانین و حقوق دیگران بیان کنند.

 

 

ماده 28-شهروندان از حق نقد، ابراز نارضایتی، دعوت به خیر، نصیحت در مورد عملکرد حکومت و نهادهای عمومی برخوردارند. دولت موظف به ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مداراست.

 

ماده 29-دولت از آزادی، استقلال، تکثر و تنوع رسانه‌ها در چارچوب قانون حمایت می‌کند. هیچ مقامی حق ندارد برخلافموازینقانونیبرای انتشار یا عدم انتشار اطلاعات یا مطالب درصدد اعمال فشاربر مطبوعات و سایر رسانه‌ها برآید یا به سانسور یا کنترل نشریات و سایر رسانه‌ها مبادرت نماید.

 

 

چ- حق دسترسی به اطلاعات

 

ماده 30-حق شهروندان است که به اطلاعات عمومی موجود در مؤسسات عمومی و مؤسسات خصوصی ارائه‌دهنده خدمات عمومی دسترسی داشته باشند. همه دستگاه‌ها و نهادها موظف به انتشار مستمر اطلاعات غیر طبقه‌بندی‌شده و موردنیاز جامعه می‌باشند.

 

 

ماده 31-حق شهروندان است که به اطلاعات شخصی خود که توسط اشخاص و مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات عمومی جمع‌آوری و نگهداری می‌شود دسترسی داشته باشند و در صورت مشاهده اشتباه، خواستار اصلاح این اطلاعات گردند. اطلاعات خصوصی مربوط به افراد را نمی‌توان در اختیار دیگران قرار داد، مگر به‌موجب قانون یا با رضایت خود افراد.

 

ماده 32-کودکان حق دارند به اطلاعات مناسب با سن خود دسترسی داشته باشند و نباید در معرض محتوای غیراخلاقی، خشونت‌آمیز یا هر نوع محتوایی قرار گیرند که موجب غلبه ترس یا بروز آسیب جسمی یا روانی شود.

 

 

ح- حق دسترسی به فضای مجازی

 

ماده 33-حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از امکان دسترسی و برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره‌مند شوند. این حق از جمله شامل احترام به تنوع فرهنگی، زبانی، سنت‌ها و باورهای مذهبی و مراعات موازین اخلاقی در فضای مجازی است. ایجاد هرگونه محدودیت (مانند فیلترینگ، پارازیت، کاهش سرعت یا قطعی شبکه) بدون مستند قانونیصریح ممنوع است.

 

 

ماده 34-حق شهروندان است که از مزایای دولتالکترونیکو تجارت الکترونیک، فرصت‌های آموزشی و توانمندسازی کاربران به صورت غیر تبعیض‌آمیز برخوردار شوند.

 

 

ماده 35- حق شهروندان است که از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند.

 

 

خ- حق حریم خصوصی

 

ماده 36-حق هر شهروند است که حریم خصوصی او محترم شناخته شود. محل سکونت، اماکنو اشیاء خصوصی و وسایل نقلیه شخصی از تفتیش و بازرسی مصون است، مگر به حکم قانون.

 

ماده 37-تفتیش، گردآوری، پردازش، به‌کارگیری و افشای نامه‌ها اعم از الکترونیکی و غیر الکترونیکی، اطلاعات و داده‌های شخصی و نیز سایر مراسلات پستی و ارتباطات از راه دور نظیر ارتباطات تلفنی، نمابر، بی‌سیم و ارتباطات اینترنتی خصوصی و مانند این‌ها ممنوع است مگر به موجب قانون.

 

 

ماده 38-گردآوری و انتشار اطلاعات خصوصی شهروندانجز با رضایت آگاهانه یا به‌حکم قانون ممنوع است.

 

 

ماده 39-حق شهروندان است که از اطلاعات شخصی آن‌هاکه نزد دستگاه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی است، حفاظت و حراست شود. در اختیار قرار دادن و افشای اطلاعات شخصی افراد ممنوع است و در صورت لزوم به درخواست نهادهای قضایی و اداری صالح منحصراً در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. هیچ مقام و مسئولی حق ندارد بدون مجوز صریح قانونی، اطلاعات شخصی افراد را در اختیار دیگری قرار داده یا آن‌ها را افشا کند.

 

 

ماده 40-هرگونه بازرسی و تفتیش بدنی باید با رعایت قوانین، احترام لازم و با استفاده از روش‌ها و ابزار غیر اهانت‌آمیز و غیر آزاردهنده انجام شود.همچنین آزمایش‌ها و اقداماتپزشکی اجباری بدونمجوزقانونی ممنوع است.

 

ماده 41- کنترل‌هایصوتی و تصویری خلاف قانون در محیط‌هایکار، اماکن عمومی،فروشگاه‌ها و سایر محیط‌های ارائه خدمت به عموم، ممنوع است.

 

ماده 42-حق شهروندان است که حرمت و حریم خصوصی آن‌ها در رسانه‌ها و تریبون‌ها رعایت شود. در صورت نقض حرمت افراد و ایجاد ضرر مادییامعنوی، مرتکبین طبق مقررات قانونی مسئول و موظف به جبران خسارت می‌باشند.

 

 

 

د- حق تشکل، تجمع و راهپیمایی

 

ماده 43-شهروندان از حق تشکیل، عضویت و فعالیت در احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی، سیاسی و صنفی و سازمان‌های مردم‌نهاد، با رعایت قانون، برخوردارند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آن‌ها منع کرد یا به شرکت در یکی از آن‌ها مجبور ساخت. عضویت یا عدم عضویت نباید موجب سلب یا محدودیت حقوق شهروندی یا موجب تبعیض ناروا شود.

 

 

ماده 44-حق شهروندان است که در قالب اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و نظام‌های صنفی در سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و اجرای قانون مشارکت مؤثر داشته باشند.

 

 

ماده 45-فعالیت‌های مدنی در حوزه‌های حقوق شهروندی حق هر شهروند است. سازمان‌های مردم‌نهاد باید حق دسترسی به اطلاعات و دادگاه صالح را برای دادخواهی در مورد نقض حقوق شهروندی داشته باشند.

 

ماده 46-حق شهروندان است که آزادانه و با رعایت قانون نسبت به تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها و شرکت در آن‌ها اقدام کنند و از بی‌طرفی دستگاه‌هایمسئول و حفاظت از امنیت اجتماعات برخوردار شوند.

 

 

 

ذ-حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت وآمد

 

ماده 47-حق مسلم هر فرد ایرانی است کهاز مزایای تابعیتایران بهره‌مند شودو کسی نمی‌تواند مانع استیفای این حق شود.

 

ماده 48-حق هر شهروند است کهآزادانه در داخل کشور رفت‌وآمد کند و از ایران خارج و یا به ایران وارد شود، مگر این‌که به‌موجب قانون این حق محدود شده باشد.

 

ماده 49-حق شهروندان است که در هر نقطه از سرزمینایران، اقامت و سکونت کنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از محل اقامت خود تبعید کرد یا از اقامت در محل موردعلاقه‌اش ممنوع یا به اقامت در محلی مجبور ساخت مگر در مواردی که قانون مقرر می‌دارد.

 

ماده 50-اتباع ایرانیدر هر نقطه از جهان حق دارند از خدمات و حمایت‌های حقوقی، کنسولی و سیاسیدولت ایران بهره‌مند شوند.

 

 

 ر- حق تشکیل و برخورداری از خانواده

 

ماده 51-حق شهروندان است که با رضایت کامل، آزادانه و بدون هیچ‌گونه اجباری نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده، با رعایت قانون مربوط اقدام نمایند.

 

ماده 52-حق شهروندان است که از امکاناتآموزشی، مشاوره‌ای و پزشکی لازم در امر ازدواج بهره‌مند باشند.

 

ماده 53-حق شهروندان است که از تدابیر و حمایت‌های لازم برای تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن‌سازی خانواده، تسهیل ازدواج مبتنی بر ارزش‌ها و سنت‌های دینی و ملی برخوردار شوند.

 

ماده 54-حق همه شهروندان به‌ویژهزنان و کودکان است که از تعرض و خشونت گفتاری و رفتاری دیگران در تمام محیط های خانوادگی و اجتماعی مصون باشند و در صورت بروز هر نوع خشونت امکان دسترسی آسان به مکان های امن و نهادهای امدادی، درمانیو قضایی جهت احقاق حق خود را داشته باشند.

 

ماده 55- حقکودکان است که از والدین و سرپرستان صلاحیت‌دار بهره‌مند باشند. جدا کردن کودکان از والدین و سرپرستان قانونی آن‌ها، صرفاً بر اساس قانون خواهد بود.

 

 

 

ز- حق برخورداری از دادخواهی عادلانه

 

ماده 56-حق شهروندان است که به‌منظور دادخواهی آزادانه و با سهولت به مراجع صالح و بی‌طرف قضایی، انتظامی، اداری و نظارتی، دسترسی داشته باشند. هیچ‌کس را نمی‌توان از این حق محروم کرد.

 

ماده 57-اصل بر برائت است و هیچ‌کس مجرم شناخته نمی‌شود مگر این‌که اتهام او در دادگاه‌های صالح و با رعایت اصول دادرسی عادلانه ازجمله اصل قانونی بودن جرم و مجازات، استقلال و بیطرفی مرجع قضایی و قضات، حق دفاع، شخصی بودن مسئولیت جزایی، رسیدگی در مدت‌زمان معقول و بدون اطاله دادرسی و با حضور وکیل، اثبات شود. احکام باید مستدل و مستند به قوانین و اصول مربوط صادر شود.

 

ماده 58-حق شهروندان است کهاز بدو تا ختم فرایند دادرسی در مراجع قضایی، انتظامی و اداری به‌صورت آزادانه وکیل انتخاب نمایند. اگر افراد توانایی انتخاب وکیل در مراجع قضایی را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم شود. در راستای استیفای خدشه‌ناپذیر حق دفاع، از استقلال حرفه‌ای وکلا حمایت خواهد شد.

 

ماده 59-اصل، برگزاری علنی محاکمات است و شهروندان حق دارند در صورت تمایل در جلسات رسیدگی حضور یابند. موارد استثناصرفاً به حکم قانون می‌باشد.

 

ماده 60-شهروندان (اعم از متهم، محکوم و قربانی جرم) از حق امنیت و حفظ مشخصات هویتی‌شان در برابر مراجع قضایی، انتظامی و اداری برخوردارند و نباید کمترین خدشه‌ای به شأن، حرمت و کرامت انسانی آن‌ها وارد شود. هرگونه رفتار غیرقانونی مانند شکنجه جسمی یا روانی، اجبار به ادای شهادت یا ارائه اطلاعات، رفتار توأم با تحقیر کلامی یا عملی، خشونت گفتاری یا فیزیکی و توهین به متهم یا محکوم، نقض حقوق شهروندی است و علاوه بر این‌که موجب پیگرد قانونی است، نتایج حاصل از این رفتارها نیز قابل استناد علیه افراد نیست.

 

ماده 61-محاکمه شهروندانی که با اتهامات سیاسی یا مطبوعاتی مواجه می‌باشند صرفاً در دادگاه‌های دادگستری، به‌صورت علنی و با حضور هیئت‌منصفه انجام می‌شود. انتخاب اعضای هیئت‌منصفه باید تجلی وجدان عمومی و برآیند افکار و نظرات گروه‌های اجتماعی مختلف باشد.

 

 

 ماده 62-حق شهروندان است که از بازداشت خودسرانه و بازرسی فاقد مجوز مصون باشند. هرگونه تهدید، اعمال فشار و محدودیت بر خانواده و بستگان افراد در معرض اتهام و بازداشت ممنوع است.

 

ماده 63-حق شهروندان است که از تمامی حقوق دادخواهیخود ازجمله اطلاع از نوع و علت اتهام و مستندات قانونی آن و انتخاب وکیل آگاهی داشته باشند و از فرصت مناسب برای ارائه شکایت یا دفاعیات خود، ثبت دقیق مطالب ارائه‌شده در همه مراحل دادرسی، نگهداری در بازداشتگاه‌ها یا زندان‌های قانونی و اطلاع خانواده از بازداشت بهره‌مند شوند.

 

 

ماده 64-بازداشت‌شدگان، محکومان و زندانیان حق دارندکهاز حقوقشهروندی مربوط به خود از قبیلتغذیه مناسب، پوشاک، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ارتباط و اطلاع از خانواده،‌خدمات آموزشی و فرهنگی، انجام عبادات و احکام دینی بهره‌مند باشند.

 

 

 ماده 65-تجدیدنظرخواهی از احکام دادگاه‌های کیفری، حقوقی، اداری و مراجع شبه قضایی بر اساس معیارهای قانونی، حق شهروندان است.

 

 

ماده 66- حق همه بازداشت‌شدگان موقت و محکومان است که پس از پایان بازداشت یااجرایحکمبه زندگی شرافتمندانه خود بازگردند و از همه حقوق شهروندی به ویژه اشتغال به کار برخوردار شوند. محرومیتاجتماعی هر محکوم جز در موارد مصرح قانونیو در حدود و زمان تعیین شده ممنوع است.

 

 

ماده 67-دولت با همکاری سایر قوا و مراجع حاکمیتی برای ارتقای نظام حقوقی ایران و ایجاد الگوی کارآمد، با تأکید بر رعایت حقوق دادخواهی، اقدامات لازم را معمول خواهد داشت.

 

 

 

ژ- حق اقتصاد شفاف و رقابتی

 

ماده 68-شهروندان در حق دستیابی به فرصت‌های اقتصادی و امکانات و خدمات عمومی و دولتی برابرند. انعقاد قراردادها و پیمان‌های بخش عمومی و دولتی با بخش خصوصیو اعطای هر نوع مجوز در حوزه اقتصادی به شهروندان باید با رعایت قوانین و مقررات مربوط و رقابت منصفانه در دستیابی به فرصت‌ها و امکانات انجام شود.

 

 

ماده 69-حق شهروندان است که از فرایند وضع، تغییر و اجرای سیاست‌ها، قوانین و مقررات اقتصادی اطلاع داشته باشند و نظرات خود را به اطلاع مرجع تصویب‌کننده برسانند و با فاصله زمانی مناسب از اتخاذ تصمیمات متفاوت با سیاست‌ها و رویه‌های پیشین مطلع شوند تا بتوانند خود را برای وقوع تغییرات آماده کنند و پس از اتخاذ تصمیم و برای رعایت اصل شفافیت، شهروندان حق دارند با اطلاع‌رسانی عمومی از تصمیمات آگاهی یابند.

 

 

ماده 70-حق شهروندان است که به‌صورت برابر و با شفافیت کامل از اطلاعات اقتصادی و ازجمله اطلاعات مربوط به برگزاری مزایده‌ها و مناقصه‌ها مطلع شوند.

 

 

ماده 71-دولت فضای قانونمند، شفاف و رقابتی منصفانه را برای انجام انواع فعالیت‌های اقتصادی شهروندان و امنیت سرمایه‌گذاری آن‌ها تضمین می‌کند.

 

ماده 72-دولت به‌منظور تأمین حقوق اقتصادی شهروندان و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی، شرایط لازم در خصوص تأمین امنیت سرمایه‌گذاری، ساده‌سازی، صراحت و ثبات در تصمیمات اقتصادی، گسترش مناسبات و پیوندهای منطقه‌ای، ایجاد تمهیدات لازم را برای حضور فعالان اقتصادی ایران در بازارهای جهانی، حمایت از نوسازی و تجهیز بنگاه‌های تولیدی به دانش روز، تنظیم هدفمند صادرات و واردات، مقابله با جرائم سازمان‌یافته اقتصادی، پول‌شویی و قاچاق کالا و ارز فراهم می‌کند.

 

 

س- حق مسکن

 

ماده 73-حق شهروندان است که از مسکن ایمن و متناسب با نیاز خود و خانواده‌شان بهره‌مند شوند. دولت بر اساس نیاز و با رعایت اولویت و امکانات زمینهاستیفایاینحق را فراهممی‌نماید.

 

 

ماده 74-دولتبا اتخاذ تدابیر و وضع مقررات لازم، زمینه تأمین و بهبود وضعیت مسکن متناسب با ویژگی‌های بومی و ارزش‌های فرهنگی، اجرای مقررات ملی ساختمان و طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی را فراهم می‌نماید.

 

 

ش- حق مالکیت

 

ماده 75-حق مالکیت شخصی شهروندان محترم است. هیچ شخص یا مقامی نمی‌تواند مالکیت دیگری را سلب، یا اموال او را مصادره یا ضبط یا توقیف کند یا نسبت به حقوق مالی یا مالکیت او ممانعت، مزاحمت یا محدودیت ایجاد کند، مگر به‌موجب قانون.

 

 

ماده 76-انواع مالکیت‌های فکری از جمله مالکیت ادبی، هنری و صنعتی با رعایت قانون، محترم و مورد حمایت است و شهروندان حق دارند که در چهارچوب قانون از حمایت‌های لازم برای خلق و عرضه آثار هنری و انتفاع از حقوق مادی و معنوی ناشی از آن‌ها در داخل و خارج از کشور برخوردار شوند.

 

 

ص- حق اشتغال و کار شایسته

 

ماده 77-حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض و با رعایت قانون، شغلی را که به آن تمایل دارند انتخاب نمایند و به آن اشتغال داشته باشند. هیچ‌کس نمی‌تواند به دلایل قومیتی، مذهبی، جنسیتی و یا اختلاف‌نظر در گرایش‌های سیاسی و یااجتماعیاین حق را از شهروندان سلب کند.

 

 

ماده 78-شهروندان از حق فرصت برابر در دسترسی به مشاغل و انتخاب آزادانه حرفه موردنظر خود طبق موازین قانونی به‌گونه‌ای که قادر به تأمین معاش خود به‌صورت منصفانه و آبرومندانه باشند، برخوردارند. دولت شرایط مناسب را برای تحقق این حق تضمین و بر آن نظارت می‌نماید.

 

ماده 79-حق شهروندان است که از آموزش‌های لازم درباره مشاغل بهره‌مند شوند.

 

ماده 80-حق شهروندان است که از بهداشت محیطی و کاری سالم و ایمن و تدابیر ضروری برای پیشگیری از آسیب‌های جسمی و روحی در محیط‌های کار بهره‌مند باشند.

 

ماده 81-شهروندان از حیث نقض قوانین و مقررات کار، حق دادخواهی در برابر مراجع قانونی را دارند.

 

ماده 82-به‌کارگیری، ارتقا و اعطای امتیازات به کارکنان باید مبتنی بر تخصص، شایستگی و توانمندی‌های متناسب با شغل باشد و رویکردهای سلیقه‌ای، جناحی و تبعیض‌آمیز و استفاده از روش‌های ناقض حریم خصوصی در فرایند گزینش ممنوع است.

 

ماده 83-حق زنان است که از فرصت‌های شغلی مناسب وحقوق و مزایای برابر با مردان در قبال کار برابر، برخوردار شوند.

 

 

ماده 84-اشتغال اجباریکودکان به کار ممنوع است. موارد استثنا که در جهت منافع و مصالح آنان باشد صرفاً به حکم قانون مجاز می‌باشد.

 
 

 

ض- حق رفاه و تأمین اجتماعی

 

ماده 85-آرامش، شادابی و امید به آینده‌ای بهتر، خودسازی معنوی و توان‌افزایی اجتماعی، برخورداری از زندگی امن و آرام، داشتن فرصت و امکان برای همراهی بیشتر با خانواده، تفریح، ورزش وگردشگری حق هر شهروند است.

 

 

ماده 86- حقهر شهروند است که از رفاه عمومی و تأمیناجتماعی و خدمات امدادی بهره‌مند شود.

 

ماده 87-حق شهروندان است که در صورت بیکاری ناخواسته، طبق قانون از حقوق بیمه بیکاری برخوردار شوند.

 

ماده 88-حق شهروندانِ روستانشین و عشایراست که حسب مورد از حقوقی چون توسعه روستایی، بیمه و تأمین اجتماعی و ایمن‌سازی محیط زندگی بهره‌مند شوند.

 

ماده 89-حق همه شهروندان به ویژه زنان است که به امکانات ورزشی و آموزشی و تفریحات سالم، دسترسی داشته باشند و بتوانند با حفظ فرهنگ اسلامی – ایرانی در عرصه‌های ورزشی ملی و جهانی حضور یابند.

 

 

ماده 90-حق زنان است که از تغذیه سالم در دوران بارداری، زایمان سالم، مراقبت‌های بهداشتی پس از زایمان، مرخصی زایمان و درمان بیماری‌های شایع زنان بهره‌مند شوند.

 

 

ماده 91-حق شهروندان است که از محیط زندگی عاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی از جمله مواد مخدر و روان‌گردان برخوردار باشند. گروه‌های آسیب‌پذیر و مددجویان از اقدامات مؤثر دولت درزمینه توانمندسازی، امید به زندگی و اعمال سیاست‌های تأمینی برخوردار می‌شوند.

 

ماده 92- حق جامعه ایثارگران و خانواده‌های معظم آنان است که به‌طور خاص از تمهیدات ضروری برای توانمندسازی فردی و جمعی برای حضور و مشارکت مؤثر در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برخوردار شوند.

 

ماده 93-دولت از حقوق بیمه‌شدگان حمایت می‌کند و اینحمایت شامل تضمین فضای رقابتی، نظارت بر فعالیت بیمه گران و نهادهایبیمه‌ای، تنظیم روابط بیمه‌گر و بیمه‌گزار و بهبود سازوکارهایرسیدگی به دادخواهی بیمه‌شدگان و سایر ذی‌نفعان می‌باشد.

 

ماده 94-شهروندان حق دسترسی به کالاها و خدمات استاندارد را دارند به‌گونه‌ای که بهداشت یا سلامت آن‌ها را با مخاطره مواجه نکند.

 

 

ط- حق دسترسی و مشارکت فرهنگی

 

ماده 95-برخورداری از آثار و فواید توسعهفرهنگی و پیشرفت‌های علمی، مشارکت در حیاتفرهنگی و حمایت متوازن از جنبه‌های مختلف فرهنگ حق شهروندان است.

 

 

ماده 96-تنوع و تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی در چارچوب هویت ملی مورد احترام است.

 

 

ماده 97-شهروندان فارغ از تفاوت‌های قومی و مذهبی از حق ارتباطات بین فرهنگی برخوردارند.

 

 

ماده 98- دولت مکلف به حفظ و حراست از میراث تمدنی و فرهنگی و حفظ آثار، بناها و یادبودهای تاریخی صرف‌نظر از تعلق آن‌ها به گروه‌های مختلف فرهنگی است.

 

 

ماده 99-شهروندان حق‌دارند از امکانات لازم برای مشارکت در حیات فرهنگی خود و همراهی با دیگر شهروندان ازجمله در تأسیس تشکل‌ها، انجمن‌ها، برپایی آیین‌های دینی و قومی و آداب و رسوم فرهنگی با رعایت قوانین برخوردار باشند.

 

 

ماده 100-فعالان عرصه‌های هنری حق دارند در فضای غیرانحصاری آزادانه فعالیت کنند. دولت موظف است تدابیر لازم برای جلب مشارکت رقابتی بخش خصوصی در مراحل تولید و عرضه آثار هنری را فراهمکند.

 

 ماده 101-شهروندان از حق یادگیری و استفاده و تدریس زبان و گویش محلی خود برخوردارند.

 

ماده 102- شهروندان در انتخاب نوع پوشش خود متناسب با عرف و فرهنگ اجتماعی و در چارچوب موازین قانونی آزاد هستند.

 

 

ماده 103- حق همه شهروندان به ویژهزنان است که ضمن برخورداری از مشارکت و حضور در فضاها و مراکز عمومی، تشکل‌ها و سازمان‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری مخصوص خود را تشکیل دهند.

 

 

ظ- حق آموزش و پژوهش

 

ماده 104-شهروندان از حق آموزش برخوردارند. آموزش ابتدایی اجباری و رایگان است. دولت زمینه دسترسی به آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه را فراهم می‌سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد نیاز و ضرورت کشور به‌طور رایگان گسترش می‌دهد. دولت آموزش پایه را برای افراد فاقد آموزش ابتدایی فراهم می‌آورد.

 

 

ماده 105-همه استادان و دانشجویان حق بهره‌مندی از مزایای آموزشی و پژوهشی ازجمله ارتقا را دارند. اعطای تسهیلات و حمایت‌های علمی ازجمله فرصت مطالعاتی، بورسیه و غیره صرفاً باید بر اساس توانمندی‌های علمی، شایستگی، فارغ از گرایش‌های جناحی و حزبی و مانند این‌ها باشد.

 

 

ماده 106-جوامع علمی، حوزوی و دانشگاهی از آزادی و استقلال علمی برخوردارند، استادان، طلاب و دانشجویان در اظهارنظر آزادند و آن‌ها را نمی‌توان به‌صرف داشتن یا ابراز عقیده در محیط‌های علمی مورد تعرض و موأخذه قرارداد یا از تدریس و تحصیل محروم کرد. اساتید و دانشجویانحق دارند نسبت به تأسیستشکل‌هایصنفی، سیاسی، اجتماعی، علمی و غیره و فعالیت در آن‌ها اقدام کنند.

 

ماده 107-دانشگاه باید مکانی امن برای استادان و دانشجویان باشد. مسئولان دانشگاه باید برای تضمین امنیت دانشجویان اهتمام جدی ورزند. رسیدگی به تخلفات انضباطی دانشجویان باید با رعایت حق دادخواهی، اصول دادرسی منصفانه و دسترسی به مراجع صالح مستقل و بی‌طرف و با رعایت حق دفاع و تجدیدنظرخواهی، در حداقل زمان و بدون تأخیر، مطابق با مقرراتانجام شود.

 

 

ماده 108-حق دانش‌آموزان است که از آموزش‌وپرورشی برخوردار باشند که منجر به شکوفایی شخصیت، استعدادها و توانائی‌هایذهنی و جسمی و احترام به والدین و حقوق دیگران، هویت فرهنگی، ارزش‌های دینی و ملی شود و آن‌ها را برای داشتن زندگی اخلاقی و مسئولانه توأم با تفاهم، مسالمت، مدارا و مروت، انصاف، نظم و انضباط، برابری و دوستی بین مردم و احترامبه محیط‌ زیست و میراث فرهنگی آماده کند.

 
 

 ماده 109-حق دانش آموزان است که شخصیت و کرامت آنان مورداحترام قرار گیرد. نظرات کودکان درمسائل مربوطبه زندگی‌شان باید شنیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

 

ماده 110-هیچ‌کس حق ندارد موجب شکل‌گیری تنفرهای قومی، مذهبی و سیاسی در ذهن کودکان شود یا خشونت نسبت به یک نژاد یا مذهب خاص را از طریق آموزش یا تربیت یا رسانه‌های جمعی در ذهن کودکان ایجاد کند.

 

ماده 111-توان‌خواهان باید به‌تناسب توانایی از فرصت و امکان تحصیل و کسب مهارت برخوردار باشند ومعلولیت نباید موجب محرومیت از حق تحصیل دانش و مهارت‌های شغلی شود.

 

 

ع- حق محیط‌زیست سالم و توسعه پایدار

 

ماده 112-حفاظت از محیط‌زیست -که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیاتاجتماعی رو به رشدی داشته باشند - وظیفه‌ای همگانی است. از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن‌که با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیرقابل‌جبرانآن همراه باشد، ممنوع است. حفاظت، بهسازی و زیباسازی محیط‌زیست و گسترش فرهنگ حمایت از محیط‌زیست حق شهروندان است و دولت این حق را در برنامه‌ها، تصمیمات و اقدام‌های توسعه‌ای، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی مدنظر قرار می‌دهد و با آلودگی و تخریب محیط‌زیست مقابله می‌کند.

 

 

ماده 113-هر شهروند حق بهره‌مندی از محیط‌زیست سالم، پاک و عاری از انواع آلودگی، ازجمله آلودگی هوا، آب و آلودگی‌های ناشی از امواج و تشعشعات مضر و آگاهی از میزان و تبعات آلاینده‌های محیط‌زیست را دارد. دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی به‌ویژه در شهرهای بزرگ تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند.

 

 

ماده 114-هرگونه اقدام به‌منظور توسعه زیربنایی و صنعتی مانند احداث سدها و راه‌ها و صنایع استخراجی، پتروشیمی یا هسته‌ای و مانند آن باید پس از ارزیابی تأثیرات زیست‌محیطی انجام شود. اجرای طرح‌های توسعه‌ای منوط به رعایت دقیق ملاحظات زیست‌محیطی خواهد بود.

 

 

ماده 115-دولت با ایفای نقش بین‌المللی مؤثر از طریق همکاری‌های اقتصادی، تبادل اطلاعات، انتقال دانش فنی و مبادله فرهنگی برای تحقق توسعه پایدار همه‌جانبه و متوازن و رفع موانع بین‌المللی اقدام خواهد نمود. حق شهروندان است که از مزایا و منافع فن‌آوری‌های نو درکلیه زمینه‌ها از جمله بهداشتی، پزشکی، دارویی، غذایی، اقتصادی و تجاری بهره‌مند شوند.

 

 

 

غ- حق صلح، امنیت و اقتدار ملی

 

ماده 116-حقشهروندان است که از سیاست خارجی شفاف و صلح‌طلبانه در چارچوب منافع و امنیت ملی، برخوردار باشند. دولت با رعایت اصول عزت، حکمت و مصلحت، برقراری، حفظ و ارتقای روابط و مناسبات پایدار با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی را دنبال می‌کند و با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و روش‌های خردمندانه برای ترویج و تقویت گفتمان صلح، صیانت از حقوق بشر و کرامت انسان‌ها، مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و دفاع از حقوق مظلومان تلاش می‌کند.

 

 

ماده 117-دولت برای حمایت از حقوق ایرانیان خارج از کشور و بهبود وجهه بین‌المللی ایران، برنامه‌ریزی و اقدام خواهد نمود.

 

 

ماده 118-شهروندان حق دارند از امنیت، استقلال، وحدت، تمامیتارضی و اقتدار ملی برخوردار باشند.

 

 

ماده 119-دولت موظف است با برنامه‌ریزی‌های لازم و تخصیص منابع کافی در جهت بازدارندگیراهبردی و ارتقایتوانمندیدفاعیکشور اقدامات لازم به ویژهتجهیز و تقویتنیروهای مسلح را به عمل آورد.

 

 

ماده 120-شهروندان حق دارند از آموزش دفاعیلازم برخوردار باشند. دولت با برنامه‌ریزیو تخصیصامکانات لازم نسبت به تقویتبنیهدفاعیوبسیجعمومی اقدام می‌نماید.

 

 

 

سازوکار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی

 

 

1. رئیس‌جمهور برای نظارت، هماهنگی و پیگیری اجرای مناسب تعهدات دولت در این منشور، دستیار ویژه‌ای را تعیین می‌نماید. پیشنهاد برنامه و خط‌مشی مربوط به اجرای کامل منشور حقوق شهروندی از جمله مسئولیت‌های دستیار ویژه است.

 

 

2. دستگاه‌های اجرایی تابع قوه مجریه موظف‌اند با هماهنگی دستیار ویژه در حدود صلاحیت‌های قانونی خود، با جلب مشارکت مردم، تشکل‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی، ضمن جمع‌بندی و مدون سازی حقوق و آزادی‌های مندرج در قانون اساسی و قوانین عادی، در حوزه مسئولیت‌ها و اختیارات خود و شناسایی موارد نقض حقوق شهروندی، تدابیر و اقدامات قانونی لازم را برای تحقق این حقوق به‌ویژه از طریق تدوین و اجرای برنامه اصلاح و توسعه نظام حقوقی، آموزش، اطلاع‌رسانی و ظرفیت‌سازی و تقویت مفاهمه، گفتگو و تعامل در حوزه عمومی انجام دهند.

 

 

3. دستگاه‌های تابع قوه مجریه موظف‌اند برنامه اصلاح و توسعه نظام حقوقی مربوط به خود را ظرف مدت شش ماه از انتشار این منشور تهیه و در اختیار دستیار ویژه ریاست جمهوری قرار دهندو هرسال گزارش ادواری پیشرفت‌ها، چالش‌ها، موانع و راه‌حل‌های پیشنهادی برای ارتقاء و اجرای حقوق شهروندی را در حوزه مسئولیت خود ارائه و از طریق اصلاحات نهادی و ساختاری، برای تحقق حقوق شهروندی مندرج در این منشور اقدام کنند.

 

 

4. وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، علوم، تحقیقات و فن‌آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان و دانشجویان با آموزه‌های حقوق شهروندی، ترتیبات لازم را اتخاذ می‌نمایند.

 

 

5. رئیس‌جمهور هرسالهگزارش پیشرفت‌ها و راه‌کارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه و در صورت نیاز، منشور را روزآمد می‌کند.

 

 
 

 

حسن روحانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارجاعات قانونی مواد منشور حقوق شهروندی            

 

 

ماده 1- اصول بیست و دوم، سی و ششم و سی و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392 – قانون مجازات اسلامی، مصوب 1392- قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی – مصوب 1383.

 

ماده 2- بند 12 اصل سوم، اصل بیست و نهم، بند 2 اصل چهل و سوم، اصل پنجاهمقانون اساسی، سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – مصوب 1367 – قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی – مصوب 1372، بند 7 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی – مصوب 1392.

 

 

ماده 3- اصول ده و بیست و یکم قانون اساسی، منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی – سیاست‌ها و راهبردهای ارتقای سلامت زنان – مصوب 1386 – شورای انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 4- اصل بیست و یکم قانون اساسی– قانون حمایت از کودکان و نوجوانان – مصوب 1381 – قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست– مصوب 1392، قانون الحاق به کنوانسیون حقوق کودک – مصوب 1372.

 

 

 

ماده 5- قانون الحاق به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت – مصوب 1387 – قانون جامع حمایت از حقوق معلولان – مصوب 1383.

 

 

 

ماده 6- بند 1 اصل سوم، اصل بیست و سوم، بند 1 اصل 21 و اصل یکصد و پنجاه‌وشش قانون اساسی،‌ بندهای 21 و 44 اقدامات ملی، بندهای 17 و 19 راهبردهای ملی مصوبه نقشه مهندسی فرهنگی کشور – مصوب 1391 - شورای عالی انقلاب فرهنگی، قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – مصوب 1365، بند 1 سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور - مصوب 1392 و بند 1 سیاست‌های کلی نظام اداری- مصوب 1389.

 

 

 

ماده 7- اصل بیست و دومقانون اساسی، بند 6 اصل دوم قانون اساسی و اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسی.

 

 

 

ماده 8-اصول سوم، سیزدهم، نوزدهم، بیستم و سی‌امقانون اساسی - قانون نحوه اجرای اصل 48 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1380- سیاست‌های کلی آمایش سرزمین – مصوب 1390، قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386 و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی.

 

 

 

ماده 9- اصول سوم،بیست و دوم و بیست و سوم قانون اساسی.

 

 

 

ماده 10- اصول دوازدهم، چهاردهم، نوزدهم، بیست و دوم و بیست و چهارم قانون اساسی، قانون مطبوعات – مصوب 1379- جزء (4) بند الف سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی – مصوب 1388- شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 11- بندهای 8، 9 و 14 اصل سوم و اصولبیستم و بیست و یکم قانون اساسی، بندهای 15 و 51 منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی. بند 12 سیاست‌ها و راهبردهای ارتقای سلامت زنان – مصوب 1386 شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 12- اصول نهم،بیست و دوم، سی و ششم، سی و هفتم وپنجاه و یکم قانون اساسیو بند 7 اصل سوم قانون اساسی.

 

 

 

ماده 13- اصول سوم، نهم، بیست و دوم، بیست و سوم و بیست و پنجم قانون اساسی- قانون تشکیل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی - مصوب 1362.

 

 

 

ماده 14- اصول سی و چهارم، صد و پنجاه و ششم، صد و پنجاه و نهم و یکصد و هفتاد و سومقانون اساسی، قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386، قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1369.

 

 

 

ماده 15- اصول سوم، ششم وپنجاه و هفتم، پنجاه و هشتم و پنجاه و نهم قانون اساسی و بند 3 اصل چهل و سوم قانون اساسی.

 

 

 

ماده 16-اصل سوم و اصل نوزدهم قانون اساسی، قانون انتخابات ریاست جمهوری – مصوب 1379 و اصلاحات بعدی آن، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی – مصوب 1378 و اصلاحات بعدی آن.

 

 

 

ماده 17- اصل سوم قانون اساسی، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی – مصوب 1378 – و اصلاحات بعدی آن.

 

 

 

ماده 18-بندهای 8 و 9 اصل سوم و اصل 175 قانون اساسی.

 

 

 

ماده 19- بندهای 6، 8، 9 و 10 اصل سوم و اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام اداری – مصوب 1389- قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد – مصوب 1390- قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386.

 

 

 

ماده 20- بندهای 6، 9 و 10 اصل سوم قانون اساسی، ماده 28 قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386.

 

 

 

ماده 21- اصول سی و چهارم، یکصد و هفتادم، یکصد و هفتاد و سوم و یکصد و هفتاد و چهارم قانون اساسی، قانون تشکیل سازمان بازرسی کشور – مصوب 1360،قانون دیوان عدالت اداری- مصوب 1392.

 

 

 

ماده 22- اصل سوم قانون اساسی -قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات –مصوب 1388، قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار– مصوب 1390 و بند 18 سیاست‌های کلی نظام اداریمصوب 1389.

 

 

 

ماده 23- قانون مدیریت خدمات کشوریمصوب 1386- قانون رسیدگی به تخلفات اداری – مصوب 1372- قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات - مصوب 1388 و بند 20 سیاست‌های کلی نظام اداریمصوب 1389.

 

 

 

ماده 24- بند 9 اصل سوم قانون اساسی، مواد 25 الی 28 و 41، 53 و 114 قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386 و مواد مختلف سیاست‌های کلی نظام اداری – مصوب 1389.

 

 

 

ماده 25- اصل بیست و سوم قانون اساسی - قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی – مصوب 1383.

 

 

 

ماده 26- بند 2 اصل سوم واصول بیست و چهارم و یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی، قانون مطبوعات – مصوب 1364- و اصلاحات بعدی آن.

 

 

 

ماده 27- بند 4 اصل سوم و اصل بیست و چهارم و یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی، قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – مصوب 1365.

 

 

 

ماده 28- اصول هشتم وقانون اساسی، ماده 8 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر–مصوب 1393 – ماده 3 قانون مطبوعات – مصوب 1364 – و اصلاحات بعدی آن، بند 4 سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مطبوعاتمصوب 1380 - شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 29- بند 2 اصل سوم و اصل نهم قانون اساسی - ماده 3 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب 1388- ماده 4 قانون مطبوعات – مصوب 1364 و اصلاحات بعدی آن.

 

 

 

ماده 30- بند 2 اصل سوم قانون اساسی، مواد 2 و 10 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مصوب 1388 - بند (الف) ماده 3 قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد– مصوب 1390، قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار– مصوب 1390 و ماده 10 قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با فساد – مصوب 1387.

 

 

 

ماده 31- اصل 22 قانون اساسی، ماده 14 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات – مصوب 1388.

 

 

 

ماده 32- قانون الحاق به کنوانسیون حقوق کودک – مصوب 1372، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب- مصوب 1389 و ماده 17 قانون اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودکمصوب 1372.

 

 

 

ماده 33- بند (ب) اصل دوم و بند 1 اصل سوم و اصل بیست و چهارم قانون اساسی، قانون تجارت الکترونیک –مصوب 1382 و ماده 21 قانون جرائمرایانه‌ای– مصوب 1388.

 

 

 

ماده 34- بند (ب) اصل دوم قانون اساسی، قانون تجارت الکترونیک -مصوب 1382، ماده 38 قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386، قانون جرائمرایانه‌ای- مصوب 1388 و بند 15 سیاست‌های کلی نظام اداری – مصوب 1389.

 

 

 

ماده 35- فرمان مقام معظم رهبری بر تشکیل شورای عالی مجازی و تعیین اعضای حقیقی و حقوقی آن – 1390، مواد 13 و 14 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات - مصوب 1388 و ماده 1 قانون جرائمرایانه‌ای– مصوب 1388.

 

 

 

ماده 36- اصول بیست و دوم و بیست و پنجم قانون اساسی، مواد 4 و 150 قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392، قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند - مصوب 1386، مواد 13 و 14 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات - مصوب 1388، ماده 5 قانون حمایت از آمران به معروف مصوب 1394 و بند 1 سیاست‌های کلی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات – مصوب 1389.

 

 

 

ماده 37- اصل بیست و پنجم قانون اساسی، ماده 150 قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392، قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند - مصوب 1386، مواد 13 و 14 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات - مصوب 1388 و بند 8 ماده‌واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی – مصوب 1383.

 

 

 

ماده 38- اصل بیست و پنجم قانون اساسی، ماده 150 قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392، قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند - مصوب 1386 و مواد 13 و 14 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات - مصوب 1388.

 

 

 

ماده 39- اصل بیست و پنجم قانون اساسی، مواد 13 و 14 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات - مصوب 1388.

 

 

 

ماده 40- اصل بیست و پنجم قانون اساسی، ماده 150 قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 41- اصل بیست و پنجم قانون اساسی، قانون مطبوعات - مصوب 1364 – و اصلاحات بعدی آن و قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند - مصوب 1386، ماده 40 قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 42- اصل بیست و پنجم قانون اساسی،قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند - مصوب 1386، ماده 648 قانون مجازات اسلامی – مصوب 1375 (بخش تعزیرات).

 

 

 

ماده 43- اصل بیست و ششم قانون اساسی، قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده– مصوب 1360.

 

 

 

ماده 44-اصول بیست و ششم و بیست و هفتم قانون اساسی، قانون نظام صنفی کشور - مصوب 1382 با اصلاحات بعدی، آیین‌نامهتشکل‌هایمردم‌نهاد - مصوب 1395.

 

 

 

ماده 45-اصول بیست و ششم و بیست و هفتم قانون اساسی، قانون نظام صنفی کشور - مصوب 1382 با اصلاحات بعدی، آیین‌نامهتشکل‌هایمردم‌نهاد - مصوب 1395، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات - مصوب 1388، ماده 66 قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 46- اصل بیست و هفتم قانون اساسی، ماده 6 قانون فعالیت احزاب،جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده– مصوب 1360، آئین‌نامه چگونگی تأمین امنیت اجتماعات و راهپیمایی‌های قانونی- مصوب 1381.

 

 

 

ماده 47- اصل چهل و یکم قانون اساسی، مواد 976 و 991 قانون مدنی – مصوب 1307- قانون ثبت‌احوال–مصوب 1355.

 

 

 

ماده 48- قانون گذرنامه – مصوب 1343 و اصل سی و سوم قانون اساسی.

 

 

 

ماده 49- اصل سی و سوم قانون اساسی، ماده 12 قانون مجازات اسلامی – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 50- بند 6 ماده 2 قانون وظایف وزارت امور خارجه – مصوب 1364 و قانون الزام دولت به پیگیری و استیفای حقوق اتباع و دیپلمات‌های ایرانی آسیب‌دیده از اقدامات دولت‌های خارجی – مصوب 1389.

 

 

 

ماده 51- اصول دهم و بیست و یکم و بند 1 اصل چهل و نهم قانون اساسی، اهداف و اصول تشکیل خانواده و سیاست‌های تحکیم و تعالی آن مصوب 1384 – شورای عالی انقلاب فرهنگی، مواد 43 و 230 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایرانمصوب 1389 و بند 2 سیاست‌های کلی جمعیت – مصوب 1393.

 

 

 

ماده 52- بند 56 منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1383- شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 53- اصل دهم قانون اساسی، اهداف و اصول تشکیل خانواده و سیاست‌های تحکیم و تعالی آن – مصوب 1384- شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند 4 سیاست‌های کلی جمعیت – مصوب 1393.

 

 

 

ماده 54- اهداف و اصول تشکیل خانواده و سیاست‌های تحکیم و تعالی آن – مصوب 1384 – شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 55- مواد 1168 الی 1179 قانون مدنی – مصوب 1307 و قانون حمایت از خانواده – مصوب 1391.

 

 

 

ماده 56- اصول سی و چهارم، شصت و یکم، نودم، یکصد و پنجاه و نهم، یکصد و هفتاد و سوم و یکصد و هفتاد و چهارم قانون اساسی - قانون آیین دادرسی کیفری- مصوب 1392- قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی- مصوب 1379- قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری – مصوب 1392- قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور – مصوب 1360، قانون رسیدگی به تخلفات اداری- مصوب 1372- قانون شوراهای حل اختلاف – مصوب 1387 و اصلاحی 1394.

 

 

 

ماده 57- اصول سی و هفتم و یکصد و شصت و هفتم قانون اساسی، ماده 4 قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392- بند 2 ماده‌واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی – مصوب 1383.

 

 

 

ماده 58- اصل سی و پنجم قانون اساسی، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی- مصوب 1370- بند 3 قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی – مصوب 1383، ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری- مصوب 1392.

 

 

 

ماده 59- اصول سی و نهم و یکصد و شصت و هشتم قانون اساسی، بندهای 4، 6 و 7 قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی – مصوب 1383- مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی- مصوب 1370، مواد 305 و 352 قانون آیین دادرسی کیفری- مصوب 1392.

 

 

 

ماده 60- اصول بیستدوم و سی و هشتم و یکصد و شصت و ششم و یکصد و شصت و هشتم قانون اساسی، ماده 40 قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392، ماده 169 قانون مجازات اسلامی – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 61- اصل یکصد و شصت و هشتم قانون اساسی، ماده 305 قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 62- اصل سی و دوم قانون اساسی، قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی – مصوب 1383- فصل دوم قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 63- اصول سوم وسی و دوم قانون اساسی، مواد 5 و 52 قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 64- اصل سی و نهم قانون اساسی، قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی – مصوب 1383، مواد 49، 50 و 51 قانون آیین دادرسی کیفریمصوب 1392.

 

 

 

ماده 65- قانون آیین دادرسی کیفری- مصوب 1392- قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی- مصوب 1379- قانون تخلفات اداری –مصوب 1372.

 

 

 

ماده 66 -اصول سی و ششم و سی و هفتم قانون اساسی، مواد 4، 7، 25 و 26 قانون مجازات اسلامی - مصوب 1392.

 

 

 

ماده 67- بند 14 اصل سوم قانون اساسی.

 

 

 

ماده 68- بند 9 اصل سوم قانون اساسی، بند 19 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 69- قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات – مصوب 1386- قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار - مصوب 1390- سیاست‌های کلی نظام در خصوص امنیت اقتصادی – مصوب 1379، بند 19 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 70- بند 9 اصل سوم قانون اساسی، بند 5 سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاریمصوب 1389، بند 19 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 71- بند 9 اصل سوم قانون اساسی، بند 2 سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاریمصوب 1390، بندهای 19 و 23 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 72- بندهای8 و 12 و 14 اصل سوم قانون اساسی،قانون تشویق سرمایه‌گذاری خارجی – مصوب 1380- سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری – مصوب 1389- قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز. مصوب 1392- بند 23 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 73- اصل سی و یکم قانون اساسی، بندهای 3 و 4 سیاست‌های کلی مسکن – مصوب 1389- قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن- مصوب 1387.

 

 

 

ماده 74 - قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن- مصوب 1387

 

 

 

ماده 75- اصول بیست و دوم و چهل و ششم و چهل و هفتم قانون اساسی، مواد 30 و 31 قانون مدنی – مصوب 1307.

 

 

 

ماده 76- اصول چهل و ششم و چهل و هفتم قانون اساسی،قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان- مصوب 1348- قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری – مصوب 1386.

 

 

 

ماده 77- اصول نوزدهم، بیستم و بیست و هشتم قانون اساسی.

 

 

 

ماده 78- بند 12 اصل سوم و بند 2 اصل چهل و سوم قانون اساسی، ماده 31 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه– مصوب 1389.

 

 

 

ماده 79- اصل بیست و هشتم قانون اساسی، مواد 41، 44 و 54 قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386- بندهای 2 و 6 سیاست‌های کلی نظام اداری- مصوب 1389- ماده 7 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان – مصوب 1389.

 

 

 

ماده 80- بند 1 اصل چهل و سومقانون اساسی، بند 12 سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه انسانی، مصوب 1391- ماده 58 قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386.

 

 

 

ماده 81- اصل سی و چهارمقانون اساسی، ماده 157 قانون کار-مصوب 1369، بند 2 ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری- مصوب 1385.

 

 

 

ماده 82- بندهای 9و 10 اصل سوم قانون اساسی، مواد 41 و 53 قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386- بندهای 2، 4 و 6 سیاست‌های کلی نظام اداری- مصوب 1389.

 

 

 

ماده 83- بند 14 اصل سوم واصول بیستم، بیست و یکم و بیست و هشتم قانون اساسی، سیاست‌های اشتغال زنان در جمهوری اسلامی ایران- مصوب 1371 شورای عالی انقلاب فرهنگی، بندهای 101 و 102 منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 84-بند چهار اصل چهل و سوم و بند شش اصل دوم و اصول نوزدهم، بیستم و بیست و هشتم قانون اساسیو ماده 79 قانون کار.

 

 

 

ماده 85- بند 1 اصل سوم و اصل چهل و سوم قانون اساسی، بندهای 21 و 44 اقدامات ملی، بندهای 17 و 19 راهبردهای ملی مصوبه نقشه مهندسی فرهنگی کشور – مصوب 1391 - شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 86- بند 12 اصل سوم، بند 1 اصل چهل و سوم و اصل بیست و نهم قانون اساسی،‌قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی – مصوب 1383.

 

 

 

ماده 87- بند 2 اصل سوم، اصل بیست و نهم قانون اساسی، قانون بیمه بیکاری – مصوب 1369- ماده 73 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایرانمصوب 1389.

 

 

 

ماده 88- اصول بیست و نهم و سی و یکم قانون اساسی، بخش توسعه روستایی قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1389.

 

 

 

ماده 89- بند 3 اصل سوم و اصل 21 قانون اساسی،‌بندهای 53 و 54 منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در جمهوری اسلامی ایران- مصوب 1383- شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌ها و اولویت‌های فرهنگی سازمان تربیت‌بدنی - مصوب 1384 - شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 90- اصول ده و بیست‌ ویکم و بیست و نهم قانون اساسی، بندهای 15 و 51 منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در جمهوری اسلامی ایران،‌مصوب 1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی بند 12 سیاست‌ها و راهبردهای ارتقای سلامت زنان – مصوب 1386 – شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 91- بندهای 1 و 2 اصل سوم و اصل 22 قانون اساسی، قانون مبارزه با مواد مخدر – مصوب 1367 با اصلاحات 1376 و 1389- سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر – مصوب 1385- مصوبه نقشه مهندسی فرهنگی کشور- مصوب 1391- شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 92- قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران – مصوب 1391 – قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1389.

 

 

 

ماده 93- بند 12 اصل سوم، اصول بیست و یکم و سی و چهارم قانون اساسی، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی – مصوب 1383- قانون بیمه اجباری مسئولیت‌ مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 94- بند 12 اصل سوم و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی، قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان – مصوب 1388.

 

 

 

ماده 95- اصل نوزدهم قانون اساسی، مصوبه نقشه مهندسی فرهنگی کشور- مصوب 1391 شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 96-اصول چهاردهم، پانزدهم، نوزدهم و بیستم قانون اساسی، مصوبه نقشه مهندسی فرهنگی کشور- مصوب 1391- شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 97- اصول چهاردهم، پانزدهم، نوزدهم، بیستم و بیست و ششم و هشتاد و سوم قانون اساسی.

 

 

 

ماده 98-اصول نوزدهم و چهل و پنجم و چهل و هشتم قانون اساسی،‌ قانون نحوه اجرای اصل 48 قانون اساسی- مصوب 1380.

 

 

 

ماده 99- اصول دوازدهم، چهاردهم، نوزدهم و بیست و ششم قانون اساسی.

 

 

 

ماده 100- بند 4 اصل سوم، اصول بیست و ششم و بیست و هشتم و بند 2 اصل چهل و سوم قانون اساسی، سیاست‌های حمایت از اشتغال هنرمندان – مصوب 1382- شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – مصوب 1365- مواد 102 و 153 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389.

 

 

 

ماده 101- اصل پانزدهم قانون اساسی، ‌مصوبه نقشه مهندسی فرهنگی کشور،‌ مصوب 1391 شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 102- اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف – مصوب 1376 – شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 103- اصول نوزدهم و بیست و ششم قانون اساسی،‌ بند 115 منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 104- بند 3 اصل سوم و اصل سی‌ام قانون اساسی ماده 10 قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش‌وپرورش– مصوب 1366- اساسنامه نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1363 – قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – مصوب 1383.

 

 

 

ماده 105- اصل نوزدهم قانون اساسی، سند نقشه جامع علمی کشور مصوب 1389- شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌سند راهبردی کشور در امور نخبگان – مصوب 1391 شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 

 

 

ماده 106- اصول بیست و سوم و بیست و ششم قانون اساسی. سند نقشه جامع علمی کشور – مصوب 1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی، قانون اهداف و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب 1382.

 

 

 

ماده 107- بندهای 6 و 7 اصل سوم، اصل بیست و سوم و سی و پنجم قانون اساسی،‌قانون اهداف،‌ وظایف و تشکیلات وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری – مصوب 1383.

 

 

 

ماده 108- سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش– مصوب 1390- شورای عالی انقلاب فرهنگی، ‌ماده 29 قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک – مصوب 1372.

 

 

 

ماده 109- جزء 9-3 راهبردهای ملی مصوبه نقشه مهندسی فرهنگی کشور مصوب 1391 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مواد 12 و 29 قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک – مصوب 1372.

 

 

 

ماده 110- ماده 6 قانون مطبوعات‏- مصوب 1364، ماده 8 قانونخط‌مشی کلی و اصول برنامه‌های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1361، مواد 28 و 29 قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق کودک – بند (ج) مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اصلاح«اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب»- مصوب 1389.

 

 

 

ماده 111- اصول یازدهم، بیستم و بیست و نهم قانون اساسی،قانون جامع حمایت از حقوق معلولان – مصوب 1387 – قانون تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت – مصوب 1387.

 

 

 

ماده 112- اصل پنجاهم قانون اساسی،‌ سیاست‌های کلی محیط‌زیست– مصوب 1394 – قانون بهسازی و حفاظت از محیط‌زیست– مصوب 1353، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا – مصوب 1374، ماده 688 قانون مجازات اسلامی – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 113- اصل پنجاهم قانون اساسی، بند 7 فصل اول سند نقشه جامع علمی کشور – مصوب 1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مواد 184 و 193 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1389، بند 7 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی – مصوب 1392.

 

 

 

ماده 114- اصول بیست و ششم و سی و چهارم قانون اساسی،‌ بند 4 جزء (ز) سیاست‌های کلی آمایش سرزمین – مصوب 1390.

 

 

 

ماده 115- بندهای 2 و 3 و 4 اصل سوم و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی، سند نقشه جامع علمی کشور – مصوب 1389 – شورای عالی انقلاب فرهنگی – قانون دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز– مصوب 1384.

 

 

 

ماده 116- بند 16 اصل سوم، اصول یازدهم، یکصد و پنجاه دوم و یکصد و پنجاه چهارم قانون اساسی، قانون وظایف وزارت امور خارجه – مصوب 1364- ماده 210 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1389.

 

 

 

ماده 117- اصل یکصد و پنجاه و دوم قانون اساسی.

 

 

 

ماده 118- ماده 210 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران،‌ مصوب 1389- قانون وظایف وزارت امور خارجه – مصوب 1364.

 

 

 

ماده 119- بند (ج) اصل دوم قانون اساسی، بند 11 اصل سوم قانون اساسی، اصل یکصد و چهل و سوم قانون اساسی، اصل یکصد و پنجاه قانون اساسی

 

 

 

ماده 120-بند 11 اصل سومو اصول یکصد و چهل و چهارمو یکصد و پنجاه و یکم قانون اساسی.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

دست های بارانی، به یاد نوشیروانی بزرگ

 

کمتر کسی از اهالی روستای ایمن آباد و کروکلاست که با نام خیّر بزرگ بابل، استان مازندران و ایران يعني زنده ياد سید حسین فلاح نوشیروانی که خدمات ارزشمندی را به جامعه ارائه داده است، آشنا نباشد. چه عزیزانی از روستای مان که در زایشگاه ساخته شده توسط ایشان به دنیا آمده اند، چه دانش آموزانی که در دبیرستان فنی نوشیروانی تحصیل کرده اند و چه دانشجویانی که در این دانشگاه فارغ التحصیل شدند یا در حال تحصیل هستند، و چه کسانی که بارها و بارها در پارک نوشیروانی بابل برای آرامش خود و خانواده به آنجا پناه برده اند. مردم ما همواره یاد و نام و خاطره ی وی را در دل ها زنده نگه میدارند و یادش را گرامی می دارند.

 


 

هر شهر یا استانی نمادهایی دارد که به آن افتخار می کند. این نماد ها می تواند طبیعی باشد یا اثری تاریخی و یا میراثی معنوي. این نمادها همواره سر زبان مردم است و کمتر کسی است که آن را نشناسد.

شهرستان بابل نیز در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی، میراثی دارد معنوی که خود منشا خدمات مادی و معنوی فراوانی بوده است و این میراث به عنوان تفکر خیرخواهانه و فرهنگ دوستانه است که این شهر را با سایر مناطق متمایز می سازد.

در بابل کسی نیست که مرحوم نوشیروانی را نشناسد. و اگر کسی او را نشناخت بابلی نیست! چرا که در جای جای شهرمان آثار خیر این مرد نیکوکار مثل خورشید می درخشد: دانشگاه، مسجد، مدرسه، درمانگاه، پل، حمام، راه، یتیم خانه، محل نگهداری معلوین ذهنی، زایشگاه و ... ده ها فعالیت فرهنگی و آموزشی و عام المنفعه دیگر یادگار فردی است که آسایش خویش را در رفاه دیگران می دانست.

 

 

نخستین جشنواره "با دست های بارانی" با حضور مهندس ایرج حسابی، همزمان با صد و پانزدهمین زادروز زنده یاد نوشیروانی در سالن همایش های دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل عصر روز یکشنبه 28 آذرماه 1395، برگزار شد.

 

 

 

 

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز                 مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

 

 

نوشيرواني را بيشتر بشناسيم

 

مرحوم سید حسین فلاح نوشیروانی فرزند سید احمد در حدود سال 1281 هجری شمسی در قریه نوشیروانكلا از توابع شهرستان بابل دیده به جهان گشود.

 

از همان اوان طفولیت آثار هوش و استعداد خارق العاده در سیمای این سید جلیل القدر هویدا بود.

 

 در 6 سالگی عم جزء را نزد زن معلمه ای به نام ملاخیران آموخت و سپس قرآن كریم را نیر در مدت 3 ماه از محضر آخوند شیخ محمد سالاری ختم نمود.

به توصیه جد مادریش مرحوم سید آقا نوشیروانی، برای ادامه تحصیلات به مدارس شرافت و احمدی در بارفروش می رود.

 

وی به مدت 8 سال در این مدارس به تحصیل اشتغال داشته و همواره از شاگردان بسیار خوب و ممتاز بوده است.

 

پس از مدتی جهت یافتن كاری مناسب عازم مشهد مقدس می شود و پس از مدتی نیز به تهران عزیمت می نماید و در تجارت خانه آقای حكیم زاده یزدی مشغول به كار می شود. در آنجا پس از بروز شایستگی، لیاقت و كاردانی و بالا بودن سطح سواد و معلومات از یك طرف و نجابت و دیانت و امانت داری از طرف دیگر موجب تأثیر در مرحوم حكیم زاده و دیگر كاركنان شركت وی می شود و پس از مدتی به مدیریت داخلی شركت ارتقا می یابد.

 

سید حسین حدود 17 سال با مرحوم حكیم زاده همكاری نزدیك اقتصادی داشته و در این مدت خانواده حكیم زاده چنان مجذوب سجایای اخلاقی، پاكی و شرافتمندی وی گردیدند و با او چنان رفتار صمیمانه و محبت آمیزی  داشتند كه گویی یكی از اعضای خانوادشان می باشد و بر همین اساس جهت تشكیل خانواده برای او اقدام می نمایند و از خانواده مرحوم حجة الاسلام طاهری (یزدی) دختری را برایش برمی گزینند كه بیش از پیش راه سعادت و ترقی معنوی او نیز فراهم می شود.


پس از مدتی مستقلاً به فعالیت اقتصادی و كار تجاری می پردازد و در بازار تجارت آهن ایران موفقیت هایی کسب می نماید.

 

پرداختن به امور تجاری و دیدن زرق وبرق تمدن و مظاهر مادی هرگز مانع آن نشد كه فكر، آرمان و ایده مرحوم نوشیروانی از مردمی كه از میان آنها برخواسته بود منحرف شود و از مسائل و مشكلات آنان غافل شده و در فكر چاره جویی نباشد.

 

روح بلند این مرد خیر، فرهنگ دوست و خیراندیش در 23 اسفند سال 1350 پس از 69 سال خدمت به خلق به لقاء الله پیوست. خدایش رحمت كند.

 

 


 

خدمات سيد حسن فلاح نوشیروانی

 

  1 - احداث آب انبار در یزد (سال 1317)
  2 -
احداث دبستان 6 كلاسه در زمینی به مساحت 7000 متر مربع در روستای نوشیروانكلا (سال 1323)
  3 -
احداث مسجد در روستای نوشیروانكلا (سال 1324)
  4 -
احداث و تكمیل حمام در ورستای نوشیروانكلا  (سال 1324)
  5 -
احداث كارخانه روغن كشی در كردكوی و كارخانه پنبه پاك كنی در گرگان و گنبد
  6 -
حفر چاه عمیق آب شرب در كردكوی
  7 -
لوله كشی آب شرب در روستای نوشیروانكلا
  8 -
تعمیر مرمت پل روستای نوشیروانكلا
  9 -
تعمیر پل روستای نقارچی محله
  10 -
تعمیر و مرمت پل روستای درویش خاك
  11 -
احداث دبستان 6 كلاسه در روستای آردكلا
  12 -
احداث دبستان 6 كلاسه دخترانه در روستای نوشیروانكلا
  13 -
احداث درمانگاه در روستای نوشیروانكلا
  14 -
احداث درمانگاه مجهز در روستای دیوا
  15 -
تأسیس آموزشگاه حرفه ای در بابل (سالهای 1344 و 1345(
  16 -
تأسیس انستیتو تكنولوژی در بابل (سالهای 1346 و 1347(
  17- 
تأسیس هنرستان صنعتی نوشیروانی در بابل (سالهای 1345 و 1346(
  18 -
احداث پرورشگاه یتیمان در بابل (سالهای 1344 و 1345
  19 -
احداث بانك خون در بابل (سالهای 1346 و 1347(
  20 -
احداث زایشگاه ام البنین در بابل (سالهای 1346 و 1347(
  21 -
احداث ساختمان جذامیان در مشهد مقدس
  22 -
اهدای زمین برای ساخت مدرسه به آموزش و پرورش بابل
  23 -
تعمیر و مرمت خانه صاحب خانه اش
  24 -
اهدای بورس تحصیلی به عده ای از دانشجویان دوره آموزش تكنیسین در بابل
  25 -
اهدای بورس تحصیلی به تعداد 86 نفر از دانشجویان دانشگاههای سراسر كشور
  26 -
اجرای چندین برنامه عروسی برای عده ای از دختران و پسران روستاهها و شهرها
  27 -
كمك های نقدی به پرورشگاه هر ماهه 20000 ریال
  28 -
تأسیس 6 كلاسه در مجاورت پرورشگاه
  29 -
گشایش حساب پس انداز برای 100 تن از ایتام پرورشگاه و تأدیه مبلغی به حساب آنان
  30 -
كمك نقدی به مبلغ 30000000 ریال در سانحه آتش سوزی شهرستان ساری (سال 1346(
  31 -
كمك نقدی به زلزله زدگان اكثر نقاط كشور
  32 -
كمك نقدی به اردوی كار استان
  33 -
احداث 4 دبستان به نام 4 تن از دانشمندان ایرانی در 4 شهر كشور
  34 -
كمك  به مبلغ 1000000 ریال برای ساخت دبیرستان اسلامی بابل
  35 -
كمك نقدی به مبلغ600000ریال به یكی از روحانیون بابل برای احداث مسجد امام حسن مجتبی(ع(
  36 -
كمك برای احداث زندان در شهربانی بابل
  37 -
احداث كارخانه قند در خوی و ارومیه
  38 -
احداث كارخانه روغن و صابون مارگارین(خروس نشان) در جاده ورامین
  39 -
احداث مدرسه راهنمایی در  روستای اجواركلا توسط فرزندانش
  40 -
احداث نساجی بابكان در روستای اجواركلا توسط فرزندانش
  41 -
كمك به احداث  ساختمان پل كله بست
  42 -
كمك به احداث ساختمان پل بهنمیر
  43 -
تهیه 40 هكتار زمین در مجاورت روستای متی كلا و اهدای آن به شهرداری بابل
  44 -
راه اندازی شبكه مدرسه بابل توسط فرزندانش

 

 

 

 

 

 

منبع: مازندنومه

 

{jcomments on}

صلوات در فرهنگ مردم مسلمان ایران

 

صلوات جمله‌ای دعایی و درود خاص بر پیامبر اسلامکه مسلمانان هنگام آوردن نام وی بصورت  عربی اللهم صل علی محمد و آل محمد آنرا ذکر می‌کنند و در نوشته‌ها پس از نام وی بطور کامل یا اختصاری بصورت (ص( می‌آورند.

 

 

و آن جمله «اَللّهمَ صَلّّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ محمد» است. گاهی بخش «آل محمد» بنا به ضرورت خلاصه گویی گفته نمی‌شود اما شیعیان بر ذکر آن اصرار دارند و مسلمانان سنی گاهی به آن درود بر صحابه را نیز می‌افزایند. شیعیان نیز گاهی جمله‌های دعایی دیگری نظیر «و عجّل فرجهم» و یا «والعن اعدائهم» نیز می‌افزایند.

 

 

صلوات در فرهنگ اسلام و شیعه فقط یک ذکر یا شعار نیست بلکه دعا و رحمتی است که در تار و پود اعتقاد و زندگی مومنان نفوذ کرده و به هم آمیخته است.

 

صلوات در فرهنگ عامه ی مردم نیز از جایگاه خاصی برخوردار است. مردم روستای ایمن آباد و کروکلا نیز مانند سایر مسلمانان جهان برای صلوات ارزش خاصی قائلند.

 

از زمانی که کودک بودیم به یاد داریم که اگر میان دو نفر اختلاف و بگو و مگویی رخ می داد؛ بزرگترها فقط به یک جمله بسنده می کردند و می گفتند «صلوات ختم کن» و طرفین دعوا به احترام نام پیامبر(ص) به غائله خاتمه می دادند؛ یعنی گاهی ذکر صلوات به اندازه یک دادگاه و حکم یک قاضی تاثیر دارد.

 

کشاورزان برای برکت بیشتر هنگام کاشت، داشت و برداشت محصول فراوان صلوات می فرستند.

 

مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) از کسانی هستند که سنت صلوات را در قالب اشعار و رباعی هایی، هنگام شروع مراسم مذهبی و هیات های عزاداری بکار می برند.

در روضه های زنانه هم گفتن ذکر صلوات از مهمترین بخش های مراسم آنان است.

بعضی ها نذر صلوات می کنند یعنی نذر می کنند که اگر آرزو و خواسته شان بر آورده شود مثلا" هزار صلوات بفرستند.بعضی ها نیز پیشاپیش صلوات می فرستند تا نذرشان ادا شود. مثلا" مسافرشان به سلامت به مقصد برسد.

بعضی ها نیز برای در امان بودن از شر و گرفتاری صلوات می فرستند.

 

هنوز فراموش نکرده ایم که بزرگترها و اهل دل در هر فرصتی از مردم صلوات می گرفتند و این فرهنگ تاکنون باقی مانده است و هرچند در نسل امروزی کمی رنگ باخته است ولی اعتقاد بر آن همچنان پابرجاست.

 

صلوات فرستادن در داخل اتوبوس های شرکت واحد، مراسم عمومی، چاووشی ها، عزاداری ها، تشییع جنازه ها و حتی مراسم عروسی و شادی، فرهنگی است که در جای جای کشورمان مرسوم است و در قالب های مختلف بیان می شود.

 

« دهانت را خوشبو کن و بر محمد و آل محمد صلوات بفرست»، «سرازیری قبر، علی به فریادت برسد؛ صلوات ختم کن» ، «خدا پدر و مادر صلوات فرست رو بیامرزه» و «خواهی نشود لال به هنگام ممات، هر زبانی که فرستد به محمد(ص(صلوات » از مواردی است که بهانه ای می شود تا یادی از پیامبر رحمت و خوبی ها کنیم و بر او و خاندانش درود فرستیم.

 

از این دست بهانه ها بسیار است. مثلا در مسجدی که هنگام مراسم جای نشستن نیست؛ مجری یا سخنران از مردم تقاضا می کند تا با ذکر یک صلوات جلوتر آمده و برای دیگران جا باز کنند؛ سخنران در هنگام سخنرانی برای نوشیدن جرعه ای آب یا پیدا کردن مطلبی از کتاب و یا حتی یادآوری مطلب فراموش شده از مردم تقاضا می کند تا در این فاصله صلوات بفرستند و برخی نیز بدون هیچ بهانه ای و فقط برای روحانی تر شدن مراسم و به قول اهل ادب، تبرکنام مبارک حضرت محمد(ص) را بهانه می کنند تا از مردم صلوات بگیرند.

 

مردم گاهی برای تشویق دیگران صلوات می فرستند و گاهی برای جلوگیری از اختلاف نام پیامبر را بر زبان جاری می کنند ولی بعضی نیز معتقدند در شروع هر کاری صلواتی بفرست؛ در وقت نماز و هر کاری، وقت و بی وقت صلواتی بفرست.

 


چای صلواتی، واکس صلواتی، سلمانی صلواتی، نانوایی صلواتی و بسیاری از خدمات دیگر که در سنگرهای هشت سال دفاع مقدس و پشت جبهه ایجاد شد؛ فرهنگ صلوات را در میان مردم نهاینه تر کرد و هنوز هم می بینیم که برخی افراد نان صلواتی و شربت صلواتی نذر می کنند تا هم به نذر خود عمل کنند و هم از مردم صلوات بگیرند.

 

یکی از سنت های خوبی که در سال های اخیر ایجاد شد؛ فرهنگ صلوات در صدا و سیماست که ابتدای برنامه های خبری خود را با عبارت «با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد» زینت بخشیده و فصلی جدید را وارد فرهنگ این مرز و بوم کرده تا جایی که بسیاری از سازمان ها و ادارات در سربرگ نامه های خود، نام پیامبر اعظم(ص) را بهانه ای برای ذکر صلوات مخاطبان قرار می دهند.

 

برخی از وبلاگ نویسان نیز هنگامی که دیگران وارد این وبلاگ ها و درگاه ها می شوند با عبارتی روبرو می شوند که زیرلب بر محمد و آل محمد(ص) صلوات می فرستند.

 

بعضی از افراد نیز آهنگ پیشواز گوشی تلفن همراه خود را ذکر صلوات قرار می دهند تا مخاطب از همین چند لحظه هم استفاده کرده و بر پیامبر رحمت درود و صلوات فرستد.

 

 

 

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: عسکری امینی ایمن آبادی

            منابع:  ایرنا_ ویکی پدیا

 

خانم رقیه اسماعیل پور درگذشت

 

 

همانا بندگان را  به چيزى از قبيل ترس، گرسنگى، كاهشى در اموال، محصولات و جان ها مى ‏آزماييم

 و مژده از آنِ كساني است كه صبر پيشه مي كنند.  (سوره بقره/155)

 

 

 

خانم رقیه اسماعیل پور همسر زنده یاد سیدنعمت حسینی ایمنی،(مادر رحمان، محمد و منوچهر) ، دوشنبه 22 آذرماه 1395، حدو ساعت 9 شب در خانه اش، بر اثر عوارض سانحه ی تصادفی که 15 ماه پیش در روستا برایش رخ داد و قدرت تحرک را از ایشان گرفت، قلبش از تپش باز ایستاد و به دیار باقی شتافتند.

 

پیکر این مادر گرامی صبح امروز سه شنبه 23 آذرماه، پس از شستشو و کفن نمودن، در آرامگاه  روستای ایمن آباد، به خاک سپرده شد.

 

 

مراسم سنتی مجمه شام، امشب در مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 سایر مراسم ختم به شرح زیر می باشد:

 

 

چهارشنبه 24 آذرماه 1395، از ساعت 14 تا 16:30، مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد

 

 

پنجشنبه  25 آذرماه 1395، از ساعت 15 تا 16:30، مسجد امام سجاد(ع) کتی سر

 

 

 مراسم هفتمين روز درگذشت زنده ياد رقیه اسماعیل پور ، روز جمعه 26 آذرماه 1395، كنار مزار ايشان، از ساعت 13:30 تا 15 برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

وبسايت روستا  درگذشت اين مادر گرامي را

 

به اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا

 

و به خانواده محترم حسینی و اسماعیل پور

 

تسليت مي گويد.

 

 


 

 

روح سیدنعمت حسینی(عضو شورای اسلامی پیشین روستا)و همسرش

شاد و يادشان گرامي باد

 
 

 

 

{jcomments on}

حاج سيد عباس هاشمی کروئی درگذشت

 

 

 

همانا بندگان را  به چيزى از قبيل ترس، گرسنگى، كاهشى در اموال، محصولات و جان ها مى ‏آزماييم

 

و مژده از آنِ كساني است كه صبر پيشه مي كنند.  (سوره بقره/155)

 

 

 

دیروز یکشنبه 21 آذرماه 1395، حاج سيدعباس هاشمي كرويي ( پدر ولی، ابوالحسن و هاشم و پدربزرگ مهدی خطاط)، دار فاني را وداع گفت.

 

 

 

پیکر ايشان پس از شستشو و کفن نمودن، توسط اهالي روستا تشییع شد و در آرامگاه کنار مسجد صاحب الزمان(عج) روستای پايين کروکلا به خاک سپرده شد.

 

 

 

مراسم ختم و آئین سنتی مجمعه شام امشب دوشنبه22 آذرماه 1395، بعد از اذان مغرب و عشا در مسجد صاحب الزمان(عج) پايين کروکلا برگزار می شود.

 

 

 

 

 

سایر مراسم ختم در همین بخش خبری اعلام خواهد شد.

 

 

 

 

 

وبسايت روستا  درگذشت حاج سيدعباس هاشمی کرویی را

 

به اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا

 

و به خانواده محترم ايشان،  تسليت مي گويد.

 

 

 

 

 

 

 

به روز مرگ چو تابوت من روان باشد                       گمان مبر که مرا درد این جهان باشد

 

برای من  مگِری و مگو: دریـغ  دریـغ                        به دام  دیـو در اُفتی، دریـغ  آن باشد

 

                                                                      
                                                حضرت مولوي

 

 

  

 

 

 

{jcomments on}

از روستاییان درگیر مجوز تا ساخت‌وساز بی‌رویه ی خوش‌نشین‌ها در مازندران

 

بسیاری از روستاییان در ساخت مسکن در روستاها با مشکل مواجه هستند این در حالی است که خوش‌نشین‌ها به‌راحتی اقدام به ساخت محلی برای گذران اوقات فراغت خود می‌کنند.

 

دریافت مجوز برای احداث خانه در زمین زراعی می‌توان گفت به معنای گذشتن از هفت‌خان رستم است.

 

بسیاری از روستاییان در ساخت مسکن در روستاها با مشکل مواجه هستند این در حالی است که خوش‌نشین‌ها به‌راحتی اقدام به ساخت محلی برای گذران اوقات فراغت خود می‌کنند.

 

این‌ها تنها گوشه‌ای از مشکلات است که به چشم می‌آید در حالی‌که همه جا صحبت از این است که باید از  مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شود اما هیچ دل‌بستگی برای روستاییان به‌وجود نیاوردند تا در روستاها بمانند.

 

 در حالی‌که روستاییان از اینکه نمی‌توانند در محل تولد خود زندگی کنند ناراحت هستند، به‌راحتی خوش‌نشین‌ها اقدام به ساخت ویلاهایی برای گذران اوقات فراغت خود می‌کنند.

 

 

* تب و تاب 10 ساله برای گرفتن مجوز ساخت

 

یکی از روستاییان در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مدت 10 سال است که در حال تلاش برای دریافت مجوز زمین برای ساخت مسکن هستم ولی هنوز موفق نشدم.

 

ت. م ادامه داد: وقتی مشغول انجام دیوار و ساخت جاده برای زمین بودم از سوی منابع طبیعی جلوی این کار را گرفتند و اعلام کردند این زمین در محدوده منابع طبیعی قرار دارد. از آن پس درگیر دادگاه شدم و مدت پنج سال طول کشید تا بتوانم این موضوع را اثبات کنم.

پس از آن به دستگاه‌های متولی برای دریافت مجوز احداث خانه یا خانه اقدام کردم و همچنان نیز موفق نشدم.

 وی در پایان گفت: سؤال من از مسؤولان این است چرا نباید برای من به‌عنوان ساکن روستا مجوز صادر شود ولی به‌راحتی افراد از سایر شهرها یا حتی استان‌ها با خریداری زمین ساکن شدند ولی این امکان برای من وجود ندارد.

 

 

 

* ممنوعیت تغییر کاربری اراضی

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، زراعی و باغ ممنوع است.

 

دلاور حیدرپور با بیان اینکه ساخت‌وساز در محدوده طرح هادی مجاز است و مشکلی ندارد، اضافه کرد: خارج از طرح هادی در قانون خارج از محدوده قانونی شهرها و روستاها است، اگر در حریم شهر و خارج از محدوده روستا باشد قانون بر آن حاکم بوده و ساخت و ساز غیرمجاز ممنوع است و با آن برخورد می‌شود.

 

وی یادآور شد: افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز کردند اگر مجوز ندارند با آنان برخورد می‌شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه از دید ما هیچ استثنایی برای قانون وجود ندارد، بیان کرد: با موارد غیرقانونی برخورد جدی می‌شود.

 

این مسؤول در پایان تصریح کرد: افرادی که دارای زمین یا باغ بیش از 2 هزار متر باشند می‌توانند درخواست برای ساخت خانه باغ البته در صورت دارا بودن سند ارائه دهند که با تصویب در کمیسیون با آن موافقت می‌شود.

 

به گزارش فارس، این موضوع موجبات رنجش روستاییان را در پی داشته و رفته رفته سعی می‌کنند با مهاجرت به شهرها این موارد را فراموش کنند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

همسر ولي اله نجفي(ره) درگذشت


 

 

همانا بندگان را  به چيزى از قبيل ترس، گرسنگى، كاهشى در اموال، محصولات و جان ها مى ‏آزماييم

 

و مژده از آنِ كساني است كه صبر پيشه مي كنند.  (سوره بقره/155)

 

 

 

ظهر امروز جمعه 19 آذرماه 1395، حاجیه کربلایی سیده خدیجه حسینی ایمنی همسر مرحوم حاج ولی اله نجفی، در خانه اش ایمن آباد درگذشت.

 

زنده یاد سیده خدیجه حسینی ایمنی که متولد سال 1321 بوده است، سال ها از بیماری دیابت رنج می برد و در بهمن ماه سال 1394 بر اثر سکته مغزی شرایط بدی را پشت سر گذاشت و به مرور زمان قدرت تحرک را نیز از دست داد.

 

پيكر این مادر گرامی پس از شستشو و كفن نمودن در خانه اش، توسط اهالي روستا تشييع و در آرامگاه روستای ایمن آباد  به خاك سپرده شد.

 

لازم به یادآوری اینکه حاج ولی اله نجفی (ره) در 29 اردیبهشت امسال درگذشت.

 

 

 

مراسم ختم به شيوه ي سنتي يعني مجمه شام، فردا شنبه در مسجد صاحب الزمان(عج) ايمن آباد  برگزار مي شود.

 

 

 

 

تمامی مراسم ختم که در مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد بعد از اذان مغرب و عشا برگزار می شود به شرح زير است:

 

 

یکشنبه 21 آذرماه 1395، از سوي حاج سید رسول و سیدقاسم حسینی و فرزندان.

  

دوشنبه 22 آذرماه 1395، از سوی حاج سید بابا حسینی ایمنی، حاج سید غلامحسین هاشمی کرویی، حاج عزیز علیزاده و حاج سیدعباس هاشمی کرویی.

 

 سه شنبه  23 آذرماه 1395، از سوي حاج سیدکریم حسینی ایمنی و فرزندان.

 

 

 مراسم هفتمين روز درگذشت زنده ياد حاجیه کربلاییه سیده خدیجه حسینی ایمنی، روز چهارشنبه 24آذرماه 1395، كنار مزار ايشان در مسجد جامع روستا کنار گلزار شهدا، از ساعت 13:30 تا 15 برگزار خواهد شد.

 

 



 

 

 

وبسايت روستا  درگذشت اين مادر گرامی را

 

به فرزندان و ساير اعضاي خانواده ي محترم ايشان تسليت مي گويد.

 

 

 

 


 

{jcomments on}

خانم سیده ملوک، همسر حاج اسماعیل هاشمی درگذشت

 

 

همانا بندگان را  به چيزى از قبيل ترس، گرسنگى، كاهشى در اموال، محصولات و جان ها مى ‏آزماييم

 و مژده از آنِ كساني است كه صبر پيشه مي كنند.  (سوره بقره/155)

 

 

 

خانم سیده ملوک(صبورا) قاضی میر سعید همسر حاج سید اسماعیل هاشمی(مسیح)، ظهر امروز چهارشنبه 17 آذرماه 1395، در بیمارستان یحیی نژاد بابل، بر اثر کهولت سن، قلبش از تپش باز ایستاد و به دیار باقی شتافتند.

 

پیکر این بانوی گرامی فردا صبح در غسالخانه ی روستای پایین کروکلا که توسط حاج سید اسماعیل هاشمی ساخته و به اهالی اهدا شده است، شستشو و کفن می شود و در آرامگاه این روستا، به خاک سپرده می شود.

 

علت تشییع پیکر این مادر گرامی روستا فردا پنجشنبه، به دلیل حاضر شدن خانواده و بستگانش از تنکابن به روستا می باشد.

 

لازم به یادآوری اینکه فردا ظهر نیز مراسم سنتی مجمه نهار پس از به خاکسپاری ایشان در روستا، برگزار می گردد.

 

 

 

 

 

تمامی مراسم ختم که در مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد برگزار می شود به شرح زير است:

 

جمعه 19 آذرماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، از سوي حاج قاسم حسین زاده و رمضان فلاح مقدم.

 

 شنبه 20 آذرماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، از سوی حاج سید مختار حسینی، حاج سید حمزه، حاج سید مصطفی و سیدعلی هاشمی کرویی.

 

 یکشنبه  21 آذرماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، از سوي دامادها حاج رحمت لاسمی و سیدطالب حسینی ایمنی.

 

دوشنبه  22 آذرماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، از سوي فرزندان مرحوم حاج سید ابراهیم هاشمی و سید ذبیح اله هاشمی کرویی.

 

 

 مراسم هفتمين روز درگذشت زنده ياد سیده ملوک قاضی میر سعید، روز سه شنبه 23آذرماه 1395، كنار مزار ايشان، از ساعت 13:30 تا 15 برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وبسايت روستا  درگذشت اين مادر گرامي را

 

به اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا

 

و به خانواده محترم هاشمي و قاضی میر سعید

 

تسليت مي گويد.

 

 


 

 

 

 

 روحش شاد و يادش گرامي باد.

 
 

 

 

{jcomments on}

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20