*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

دولت تسهیلات ویژه ای به تشکل های روستایی ارایه می دهد

 

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: روستاییان می توانند با تاسیس شرکت ها و تشکل های اقتصادی در پویایی و اشتغالزایی روستاها نقش ایفا کنند، دولت تدبیر و امید تسهیلات ویژه ای به تشکل های اقتصادی روستایی ارایه می دهد.

 

سید ابوالفضل رضوی هفتم بهمن ماه 1395، در نشست شورای اداری شهرستان میاندوآب افزود: توسعه روستاها و خدمت به مردم از تاکیدات مقام معظم رهبری و براساس منویات معظم له است که دولت یازدهم توجه به روستاها را در دستور کار خود قرار داده تا در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به عنوان پایگاه اصلی اقتصاد مقاومتی باشند.

وی اظهار کرد: به روستاییان و عشایری که به تاسیس شرکت های اقتصادی اقدام کنند وام با کارمزد سه تا هشت درصد برای خوداشتغالی روستاییان پرداخت می شود.

رضوی خاطرنشان کرد: این تسهیلات در روستاهای مرزی بدون کارمزد خواهد بود و اگر به صورت جمعی مشارکت نداشته باشند، کارمزد تسهیلات اعطایی هشت درصد خواهد بود.

وی بیان کرد: امسال برای روستاهای آذربایجان غربی 200 میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد هشت در صد اختصاص یافته که اگر به صورت کامل جذب شود 200 میلیارد ریال دیگر اختصاص می یابد.

رضوی گفت: یک فوریتی لایحه تخصیص تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان به تصویب رسیده که با تصویب نهایی آن، تسهیلات خوبی برای روستاییان و عشایر پرداخت می شود که در تاریخ ایران بی نظیر است.

رضوی اظهار کرد: آنچه که در دستور کار دولت است، افزایش توان اقتصادی روستاییان و ایجاد شغل های پایدار و مورد پسند نسل جوان است.

وی گفت: صنایع تبدیلی، فرآوری بعضی از محصولات تولیدی، گردشگری و طبیعت گردی و صنایع دستی در اشتغال زایی روستاییان نقش مهمی دارند.

رضوی بیان کرد: در صورت تشکیل شرکت های تعاونی روستایی و با مشارکت 25 خانوار، ایجاد اشتغال در روستاها تسهیلات با کارمزد 3 درصد، با دوره تنفسی یک تا 2 سال و با بازپرداخت اقساط 36 تا 60 ماهه پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورت مشارکت 200 خانوار، دولت تا چهار برابر آورده آنها تسهیلات ارائه می دهد.

رضوی گفت: بازپرداخت این تسهیلات با تنفس 12 تا 24 ماه و در قالب اقساط 36 تا 60 ماهه و بدون نیاز به اسناد ملکی و با وثیقه یارانه نقدی خواهد بود.

وی ایجاد فضای لازم برای مشارکت مردم در توسعه فعالیت های اقتصادی را ضروری دانست.

 

 

 

 

منبع: آبادی نیوز

 

 

راه یابی خردسال ایمن آبادی به مسابقات تکواندوی کشوری

 


پنجشنبه ۷بهمن ماه 1395 مسابقات تکواندوی استان مازندران، انتخابی کشور در شهرستان محمود آباد و در سالن جهان پهلوان حسین توکلی برگزار شد، که در این دوره از مسابقات یکی از اهالی روستای مان در رده خردسالان توانست مدال نقره این دوره از مسابقات را از آن خود کند.

 

سیدابوالفضل حسینی ایمنی در وزن 40+ کیلوگرم توانست با غلبه بر تمامی حریفانش با اقتدار تمام(ناکوت کردن)، به مسابقه ی پایانی راه یابد، اما در مسابقه ی فینال با نتیجه ۹ بر ۵ نتیجه را به حریف واگذار کرد و به مقام نایب قهرمانی این دوره از مسابقات راه یافت.

 

ابوالفضل خردسال روستای مان توانست جواز حضور در مسابقات کشوری را نیز به دست آورد.

 

 

 

 

 

 

 

سید ابوالفضل حسینی ایمنی فرزند علی اصغر متولد سال 1385 است. ایشان در سال 1392 وارد ورزش تکواندو می شود و در باشگاه ورزشی آقای حاجی پور در موزیرج بابل فعالیت ورزشی اش را آغاز می کند.

 

ایشان در همان سال نخست حضورش در باشگاه، بخاطر قدرت بدنی بالا و دارا بودن کمربند آبی، برای اولین بار راهی مسابقات استانی دهه فجر 1392 می شود.

 

او در مسابقات سطح شهرستان بابل جام مرحوم ارسنجانی مقام سوم و در مسابقات استان مازندران دهه فجر مقام سوم و همچنین در مسابقات آزاد استانی انتخابی کشوری مقام سوم و همچنین درمسابقات شهرستان آمل مقام دوم را از آن خود می کند. روز گذشته نیز سید ابوالفضل توانست سهمیه مسابقات کشوری را در رده خردسالان بدست آورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لازم به توضیح اینکه سید ابوالفضل حسینی ایمنی علاوه بر موفقیت در ورزش تکواندو، در مسابقات اذان شهرستان بابل نیز حایز رتبه نخست می باشد.

 

 

 

 

 

 

 اين موفقيت را به ابوالفضل و خانواده اش بویژه پدر و مادر او،

آقای حاجی پور مربي پرتلاش و زحمتكش تكواندو،

و اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا تبريك مي گوئيم.

 

 

 

 

 

 

به امید کسب موفقیت های بیشتر برای سید ابوالفضل حسینی ایمنی

 

 

جای بسی قدردانی دارد از مربی سختکوش و علاقه مندی چون آقای حاجی پور

 

 

 

 

روستاهای زیبای مازندران یا بهشت روی زمین

منطقه مازندران دارای روستاهای بسیار زیادی در بسترهای جغرافیایی کوهپایه ای، جلگه ای و ساحلی است که بیشتر این روستاها بخصوص روستاهای مناطق کوهپایه ای دارای چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی هستند که ترکیبی از تپه، مرتع، جنگل، چشمه و رود همراه با باغها و شالیزارها می باشند. این روستاهای زیبا دارای میراث فرهنگی باارزشی در زمینه معماری روستایی با ساختار چوبی، چوبی گلی و صنایع دستی بومی با آداب و رسوم خاص در اعیاد ملی و مذهبی هستند که زیبایی های این روستاها را دو چندان می کند.

 

 

 

 

روستاهای زیبای مازندران یا بهشت روی زمین

 

استان مازندران یکی از نادرترین استانها و مناطق جغرافیایی کشور ایران است که دسترسی همه جانبه و قابل تاملی به مواهب طبیعی گوناگون دارد. این منطقه از منابع و مواهب طبیعی زیبا و باارزشی مانند رشته کوههای البرز در بخش جنوبی و دریای مازندران در بخش شمالی خود برخوردار است. وجود دو مولفه جغرافیایی عنوان شده در بالا خود منجر به ایجاد مراتع، جنگلها و جلگه های حاصلخیزی در این استان شده که شرایط و عوامل مساعد سکونت را از دوره های باستان تا امروز میسر کرده است.

 

در این استان با توجه به قابلیت های کشاورزی، دامداری، باغداری و... روستاهای بیشماری در مناطق کوهپایه ای، جلگه ای و ساحلی به وجود آمده که دارای ارزشهای بسیار قابل توجهی در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... است. حفاظت این ارزشها منجر به رشد و توسعه این منطقه در بسترهای مختلف خواهد شد.

 

 

روستاهای زیبای مازندران غالبا در مناطق کوهپایه ای تا اندازه ای از تعرض تکنولوژی در امان مانده و می توان هنوز امیدوار بود که هوای کوچه باغها از بوی گلها و گیاهان لبریز، فضا پر از آواز پرندگان، آب چشمه ها گوارای نوشیدن و میوه های خودرو آن کمترین سموم را دارا باشند. همچنین میراث ملی و بومی مانند عید نوروز، چهارشنبه سوری و... را در میدانها و خانه باغها لمس نمود و میراث دینی و مذهبی مانند ماه محرم و صفر را در معماری روستایی تکیه و سقانفار با آداب و رسوم بومی آن جستجو کرد.

 

روستاهای مازندران در فصول مختلف دارای چشم اندازهای زیبایی می باشند که همراه با معماری روستایی و صنایع دستی مبتنی بر چوب و شالیزارهای بسیار زیبای آن در فصل بهار و تابستان زیبایی های این روستاها را دو چندان می کند. به عنوان تعدادی از روستاهای نسبتا اصیل مازندران که تا اندازه ای بکر و بومی باقیمانده می توان به روستاهای زیر اشاره کرد:

 

1.  روستای نوای آمل با چشم اندازهای طبیعی کوه دماوند، مراتع بسیار زیبای آن در چهار فصل، چشمه های طبیعی، رود و جنگل، هوای بسیار دلپذیر و معماری باارزشی مانند مسجد جامع نوا و خانه های ییلاقی قاجاری بصورت خانه باغ.

 

2.  روستای دیوای بابل: این روستای بسیار زیبا در بخش بندپی بابل قرار دارد و عناصر طبیعی مانند جنگل در پیرامون آن و رود در حاشیه روستا جلوه ای خاص به روستا داده است این روستا دارای معماری با پوشش های لت پوش است که در نوع خود کم نظیر می باشد. پیرتکیه روستا نیز محل برگزاری مراسم های مذهبی ماه محرم و صفر است.

 

3.    روستاهایی مانند بلیران آمل، شیخ موسی بابل، شیاده بابل، قلعه سر ساری، یوش و کپ شهرستان نور، آلاشت سوادکوه و ....

 

 

 لازم به ذکر است که روستاهای بیشماری در مناطقی مانند لاریجان آمل، بندپی بابل، چهاردانگه و دودانگه ساری و بلده نور موجود می باشند که دارای چشم اندازهای طبیعی و فرهنگی بسیار زیبایی می باشند. این روستاها پیوند گذشته با حال را بین نسل جدید و قدیم میسر می سازند.

 

 

 

نتیجه گیری:

 روستاهای مازندران جلوه ای از پیوند عناصر مادی (طبیعت) با عناصر معنوی (اعتقادات مذهبی و قومی) است که زیبایی های این روستا را در کالبد و عملکرد چشم نواز و مفرح می سازد. روستاهای مازندران قابلیت میزبانی در مناسبت های ملی و مذهبی را دارا هستند که این فرصت بسیار مناسبی برای جذب گردشگر در منطقه می باشد.

 

متاسفانه بخش اعظمی از بافت روستایی سنتی این روستاها یا تخریب شده اند و یا در حال تخریب می باشند که همت مسئولین را در جهت حفاظت از این ثروت های طبیعی و فرهنگی گرانبها می طلبد.

 

 

 

 

منبع: انسانشناسی و فرهنگ

 

ادامه فعالیت های دهیاری ایمن آباد

  در راستاي اجراي طرح نيمه كاره ي هادي روستاي ايمن آباد و كروكلا، طی فصل پاییز 1395، طرح عقب نشینی و احداث دیوار و یا بناهایی مثل حمام، سرویس بهداشتی و... در روستا در بعضی خیابان ها و کوچه های روستا انجام شد که از جمله ی آن می توان به طرح عقب نشینی دیوار منزل سیدعلی اسحق هاشمی، سیدحسن هاشمی، آقای علی نصب، سیدقاسم حسینی فرزند علی، حاج آقا بابا و فرزندش سیدیعقوب، سیدکمال حسینی و همچنین زمین کشاورزی بعضی از اهالی عقب نشینی صورت پذیرفته است.

لازم به توضیح اینکه به علت کمبود بودجه در حال حاضر دهیاری برحسب ضرورت، توانایی تهیه مصالح بلوک و سیمان را چنانچه داوطلب داشته باشیم انجام می دهد و کلیه هزینه دستمزد و غیره بر عهده مالک می باشد.

 

 

 

 

 

 

سیدنقی حسینی ایمنی دهیار روستای ایمن آباد با بیان این خبر افزودند: اهالی، همکاری نسبتا" خوبی دارند ولی متاسفانه بودجه ای از سوی دولت به روستا اختصاص نمی یابد، به همین دلیل به کندی کارهای عمرانی صورت می پذیرد. البته پرداخت عوارضی از سوی اهالی روستا بسیار می تواند در روند رو به رشد طرح های عمرانی روستا تاثیرگذار باشد.

 

ایشان نصب تابلوی شناسایی روستا با مشارکت دهیاری روستای ایمن آباد، پایین کروکلا و میاندسته را که با مدیریت دهیاری ایمن آباد صورت گرفت از جمله دیگر فعالیت های انجام شده اعلام نمود.

 

ترمیم آسفالت ورودی روستا پس از تخریب بوسیله اداره گاز، توسط دهیاری ایمن آباد انجام شد.

 

 

از طرفی ترمیم و تعریض چهار راه کنار منزل سیدمیران حسینی و حاج حسن لاسمی نیز در دستور کار اعضای شورای اسلامی و دهیاری روستا بود که برای عبور و مرور راحت تر اهالی صورت پذیرفت.

 

 

 

دهیار ایمن آباد افزودند: سنگ شکسته برای زیباتر شدن پیاده روی خیابان اصلی کنار منزل حاج مظاهر رسولی که بر عهده بنیاد مسکن بوده است، توسط دهیاری انجام گرفت.

 

 

 

نصب تابلوهای شب نما و هشدار راهنمایی و رانندگی نیز در سطح روستای ایمن آباد صورت گرفت تا رانندگان خودرو با دقت بیشتر و سرعت پایین تری در روستا تردد نمایند.

 

تعویض لامپ و روشنایی معابر و کوچه های روستا نیز از دیگر کارهایی بوده است که سعی می شود به طور مرتب صورت پذیرد.

 

با توجه به فصل هرس کردن درختچه های نارنج، این کار نیز انجام شد.

 

 

لایروبی رودخانه های روستا نیز که بر اساس قانون، هزینه ی آن باید توسط کشاورزان پرداخت گردد و خارج از هزینه کرد دهیاری می باشد، توسط دهیاری ایمن آباد انجام شد.

 

سیدنقی حسینی ایمنی بر این مهم تاکید نمودند که کلیه هزینه های انجام شده توسط دهیاری و از منبع ارزش افزوده و درآمدی که به حساب دهیاری واریز می گردد، هزینه شده است.

ایشان افزودند: متاسفانه امسال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با توجه به تخصیص بودجه بابت طرح هادی، اعلام می کنند که تامین اعتبار نشده است و اجرای عملیاتی طرح پیاده روی روستا همچنان نیمه کاره مانده است.

  

در پایان دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای ایمن آباد ضمن قدردانی از مردم خوب روستا، از اهالی درخواست نمودند نسبت به پرداخت به موقع عوارض توسط کاسبان و همچنین عوارض جمع آوری و حمل زباله توسط خانواده ها، همکاری بیشتری با اعضای شورای اسلامی و دهیاری داشته باشند تا تنها راه درآمد این نهاد اجرایی برای بهبود طرح های نیمه کاره ی روستا، با سرعت بیشتری انجام پذیرد.

 

 

لازم به توضیح اینکه: در روزهای آینده  آسفالت خیابان قائم (ابتدای جاده ی اصلی به طرف میاندسته) با مشارکت دهیاری روستای میاندسته بطول۲۵۰متر انجام می پذیرد.

از طرفی تغییر سیستم برق روستا نیز به دلایلی از جمله افت فشار برق و بهره برداری غیر قانونی بعضی اهالی بطور کامل در دست تعویض می باشد. (این خبر در روزهای آینده اطلاع رسانی می شود.)

 

 

حسرت خوب زندگی در طبیعت روستایی مازندران

 

یادش به خیر کوچه پس کوچه های روستا که قدم می زدیم آنقدر دور و برمان ساکت و بدور از سر و صدا بود که حتی صدای خش خش برگ های نازک و ظریف درختان زیر پایمان را هم می شنیدیم . صداهایی که نه تنها آزارمان نمیداد حتی سعی می کردیم گام های بعدی را نیز بر روی همین برگها بگذاریم تا باز هم این صداها تکرار شود.

حالا دیگرخبری از آن صداهای خوشایند و گوش نواز نیست و در هیاهوی صداهای ناهنجار امروزی دیگر این صداها در روستاهای مازندران به تاریخ پیوستند و کمتر می توان نشانی از آنها را دید .

حالا هر چقدر به دنبال این آسایش می چرخیم کمتر نشانی از آن یافت می کنیم و برای مردم مازندران این مثال که ' جستیم ما ، اکنون یافت مِی ، نشود ' رنگ ومعنای پررنگ تری به خود گرفته است .

 

 

رخت بر بستن آرامش از روستاهای مازندران

 تغییر چهره سنتی و قدیمی روستاهای مازندران و روی آوردن به مدل زندگی شهری را می توان بخشی ناشی از حضور خوش نشین ها و افراد غیر بومی دانست اما بخش بیشتری از این تغییرات ماحصل مدرنیته شدن جوامع روستایی است که چهره روستاها را دگرگون کرده است.

روستاهایی که زمانی محیطش تجلی گاه آرامش و آسایش برای اهالی و افراد گریزان از زندگی شهری بود تا دمی ، لحظاتی و ساعاتی را در آنجا به دور از هیاهوی ماشینی شدن بگذرانند ، اکنون تنها نامی از روستا را با خود یدک می کشند در حالیکه مدل شهری کوچک با تمام مصائبش از نوع آلودگی های صوتی را با خود به همراه دارند.

مازندران 3 هزار و 200 روستا دارد که براساس آمارها 47 درصد از جمعیت حدود 3 میلیون و 200 هزار نفری استان در روستاها ساکن هستند .

 
 

 

یک استان قربانی نجات یک کلان شهر

یک کارشناس اداره کل محیط زیست مازندران با اشاره به گسترش و توسعه آلودگی های صوتی در تهران کلانشهر نزدیکی مازندران ، گفت: از سال 85 این شهر از حیث آلودگی صوتی در زمینه کارخانه ها، ترافیک و مسکونی از تمامی استانداردها عبور کرده است.

سینا معماری ادامه داد : ساخت آزاد راه و جاده ها برای کوتاه کردن مسیر حضور افراد از تهران به مازندران بخشی از اقدامات برای کاستن از بار جمعیتی تهران و نجات از آلودگی ها است.

وی افزود: در مسیر ساخت جاده هاآسیب و تخریب محیط زیست، جنگلهای باستانی و گونه های گیاهی نادر و تاریخی مازندران رانیز به همراه داشت .

این محقق آلودگی صوتی محیط زیست مازندران از حضور تعداد زیادی افراد در محیط های طبیعی مازندران با عنوان 'هجمه عظیم آلودگی صوتی' نام برد و گفت : این حضور پر سرو صدای خودرو و افراد نه تنها آسیب به ساکنان استان زده بلکه طبیعت و حیات وحش را در معرض خطر قرار داده است .

وی آستانه شنوایی پرندگان را کمتر از 70 دسی بل اعلام کرد ، افزود: اما حتی در ایام خاص به ویژه تعطیلات این سرو صداها در مازندران به 100 دسی بل هم می رسد .

معماری ادامه داد: این هجوم سرو صدا باعث شده تا پرندگان از جنگل های مازندران مهاجرت بکنند .

این کارشناس حفاظت از محیط زیست مازندران که قدمت جنگل های استان را زیاد و بعد از عصر یخبندان اعلام کرد، افزود : هر چند در دیگر استان های کشور ، جنگل هایی همچون زاگرس وجود دارد اما آنچه در باطن جنگل های شمال کشور پنهان است ، فراتر از دیگر مناطق است .

 


خسارت های آلودگی زیست محیطی گاها جبران ناپذیر

 این مسئول بررسی آلایندگی های زیستگاه های مازندران برخی از این خسارت های آلودگی زیست محیطی را گاها جبران ناپذیر اعلام کرد و افزود: از بین رفتن زاد آوری پرندگان و دیگر موجودات بر اثر آلودگی صوتی از آن جمله خسارت ها است .

وی ادامه داد : همچنین مزاحمت های ناشی از سر وصدای حضور کارخانه ها و ویلاها موجب کوچ گونه های پرندگان از این مناطق جنگلی مازندران شده است .

معماری که از سال 1379 مطالعات و تحقیقات پیرامون اثرات آلودگی صوتی در از بین رفتن گونه های خاص گیاهی در مازندران را انجام داده ، گفت : طی سالها حتی بسیاری از این گیاهان که در فواصل هشت متری پای درختان روئیده می شد، دیگر اثری از آنها وجود ندارد.

 

 
 

باز شدن پای صنایع پر سر و صدا در روستاها

 وی همچنین از تغییر سبک زندگی نیز به عنوان یکی از عوامل ایجاد آلودگی صوتی در روستاهای مازندران نام برد و افزود: امروزه دیگر خبری از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی همسو با محیط روستا نیست .

معماری ادامه داد : دادن مجوز برای راه اندازی کارخانه ها و صنایع پر سر و صدا در روستاها باعث شد تا این محیط نیز آلودگی های صوتی صنعتی را نیز تجربه بکند .

این محقق حوزه آلاینده های صوتی مازندران لحاظ کردن تدابیری برای حفظ فضاهای بکر روستاهای دور از دسترس با استفاده و ایجاد خانه هاو اقامتگاه های سنتی و بومی را یکی از راهکارهای لازم در این خصوص برشمرد.

وی همچنین خواست که قوانین حفظ صیانت از عرصه های محیط زیست ومنابع طبیعی به صورت جدی و همگانی اجرا شود تا دیگر دست اندازی ها را شاهد نباشیم .

همسو با نیاز به ایجاد اقامتگاه های سنتی و بومی برای حفظ باقیمانده روستاهای مصون مانده مازندران از آلودگی های صوتی با عث شده تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اقداماتی از این جنس را مورد توحه قرار دهد.

 

 

 
فعالیت 51 اقامتگاه بوم گردی مازندران در یکسال اخیر

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تعداد اقامتگاه های بوم گردی دارای مجوز استان را 51 واحد اعلام کرد و گفت که مجوز فعالیت این تعداد در مدت یکسال اخیر صادر شد.

مهران حسنی افزود : بیشتر درخواست پروانه اقامتگاه های بوم گردی برای مناطق ییلاقی و کوهستانی مازندران، به ویژه در مناطق جنت رودبار تنکابن، جواهرده رامسر، هزارجریب نکا، ساری، کیاسر و نوشهر بوده است.

وی که از اقامتگاه های بوم گردی با حفظ چهره و معماری سنتی روستایی را از جمله تلاش های این اداره کل برشمرد و ادامه داد: این اداره کل میراث فرهنگی برای کمک به توسعه فضاهای اقامتگاه های بوم گردی در مازندران تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت می کند.

به گفته کارشناسان حال آنکه در روستاهای مازندران اینک با تغییرات اینچینی کمتر رنگی از آسایش گذشته در آن یافت می شود اما باید روستاهای مناطق بالادست و ییلاقی که به نوعی باقیمانده از تهاجم آلاینده ها هستند دریابیم.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

نونهال روستای مان قهرمان تکواندوی مازندران

 

سیده فاطمه حسینی زاده یکی از نونهالان روستای مان ایمن آباد و کروکلا در مسابقات قهرمانی تکواندوی دختران مازندران توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد و گردن آویز طلا را به گردن آویزد.

 

 

 

سیده فاطمه فرزند مرتضی و متولد سال 1385 است.

 

از هفت سالگی به باشگاه هدف روستامهد ایمن آباد می رود و دو سال در رشته ژیمناستیک به ورزش می پردازد.

 

سپس به ورزش تکواندو روی می آورد و طی 18 ماه فعالیت در این رشته و با شرکت در مسابقات مختلف، موفق به کسب سه مدال رنگارنگ می شود.

 

ایشان در آخرین دیدار خود که در مسابقات استانی تکواندوی نونهالان دختر مازندران که در سی ام دی ماه 1395، در محمودآباد برگزار شده بود شرکت نمود و موفق می شود با شکست سه حریف خود به مقام قهرمانی دست یابد.

 

او در باشگاه ورزشی پر پرواز بابل نزد استادش خانم الهام محمودی به ورزش تکواندو می پردازد.

 

سیده فاطمه حسینی زاده علاوه بر عنوان قهرمانی، کسب عنوان سومی مشترک مسابقات زرگرشهر سال 1394 و سومی مسابقات شهرستان بابل در آذرماه 1395 را نیز در کارنامه دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 اين موفقيت را به فاطمه و خانواده اش بویژه پدر و مادر او،

سركار خانم الهام محمودي مربي پرتلاش و زحمتكش تكواندو،

و اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا تبريك مي گوئيم.

 

 

 

 

 

به امید کسب موفقیت های بیشتر برای سیده فاطمه حسینی زاده

 

 



بهمن 1395

گذری بر زندگی و خدمات حاج قـدرت اله هاشمی

 

سيد قدرت اله هاشمي كرويي متـــولــد دوازدهم خرداد ماه ســـال 1304 از روستاي كروكلاي بابـــل می باشد. ايشان از نسل مير صفي لاله آبادي از بزرگان منطقه لاله آباد در سال هاي 1200 مي باشد كه جدّ ايشان محسوب مي شود. مير صفي لاله آبادي باني حمام تاريخي روستا بوده است.

 

ايشان ضمن حضور در ملاخانه آن زمان، داراي تحصيلات شش ساله ي ابتدايي بوده است كه در شهرستان بابل از سال هاي 1310 تا 1316 به تحصيل مي پرداخت.

 

حاج قدرت اله مورد توجه خاص پدربزرگش کــربلایی فضــل اله بود و به همين دليل بیشــتر دوران کـودکــی، نوجــوانــی و جوانـــی خود را همـــانند پسران وی در کـــنار پدر بــزرگ خود سپـری نمود.

 

 سيد قدرت اله فرزند ارشد حاج نصــراله هاشمی و بانو خدیجـــه جعفری بوده است. ايشان در سن 24 سالـــگی با سیده زینــــب هاشمی ازدواج مي كند. حاصـــل اين ازدواج 6 دختـــر و دو پســـر می باشد.

 

 ایشان حـافـظ 2000 بند از شـاهنــامه فـــردوسی و همــچنین حـافظ نیمی از شاه نعمـت اله ولی بوده است.

 


 

 

 

 

 

از کـــارهای ماندگار حاج قدرت الله هاشمی مي توان به موارد زير اشاره داشت:

 

 

1-ســاخت سه پــل سنگـــی در روستاي كروكلا:

 

احداث پلي بر روي رودخانه  کهــرود حـوالـی بانصـر کلا

 

احداث پـلي بر روي رودخانه ول رود واقــع در خروجــی روستای متکـه

 

و همچنین احداث پلي بر روي رودخانه واز رود(جول رود) واقـــع در خروجـی روستای متکـه (حدود 25سال پیش)

 

 

 2-ساخت تكيه و سقـانفـار بزرگ روستـای کـروکـلا حــدود سال 1350 هجري شمسي و بازســازی مجدد آن در سال 1375.

 

 

3- تخريب و سـاخت مجدد مسجـد صاحب الزمان(عج) روستای پايين کـروکـلا براي بار سوم در سال 1360 که زمين آن توسط حاج عموی هاشمی اهدا شده بود.

 

 

4-حفــر 2 حلقـه چـاه عمیق آرتیزن که یکـــی از آنهـا تخریــب گــــردیـده و دیگـــری آب شرب مصرفـــی اهـــــالــی روستای کـروکـلا می بــاشد و هزينه آن را بطور كامل خود پرداخت نموده است.

 

 

5- باني و پرداخت بخش اعظمي از هزينه ساخت منبع آب روستای کـــروکـــلا به همت اهالـی محـل.

 

 

6- باني حفر و بهره برداري چاه عميق براي مصارف كشاورزي و پرداخت بخش اعظمي از هزينه آن به صورت شراکــتی با مردم روستاي كروكلا در حـوالـــی تــاجرود.

 

 

 حاج سيد قدرت اله هاشمي(ره) و همسرش در انگلستان

 

 

 

 

خداوند ایشان را رحمت نماید و به همسرش طول عمر با عزت و افتخار ، همراه با امنيت و سلامتي عنايت فرمايد و  بركت در كسب و كار فرزندانشان را افزون نمايد.

 

 


 

 

حاج سيدقدرت اله هاشمي كروييساعت 23 یکشنبه 26 دیماه 1395، در سن 91 سالگی در بیمارستان آیت اله روحانی بابل  دار فاني را وداع گفت. پیکر ايشان فردا روز، پس از انتقال به روستا، از ابتدای ورودی روستا به سوی آرامستان پایین کروکلا(زردکجار) با حضور مردم روستا تشییع گردید و در آرامگاه روستای پايين کروکلا به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

تهيه و ارسال: سيد طاهر حسيني ايمني

 

{jcomments on}

خانم سیده اشرف حسینی درگذشت

 

 

همانا بندگان را  به چيزى از قبيل ترس، گرسنگى، كاهشى در اموال، محصولات و جان ها مى ‏آزماييم

 و مژده از آنِ كساني است كه صبر پيشه مي كنند.  (سوره بقره/155)

 

 

 

خانم سیده اشرف حسینی ایمنی همسر زنده یاد استاد یداله اصغرنیا ایمنی(مادر رجب و محمود)، ظهر امروز پنجشنبه 30 دیماه 1395، در خانه اش پس از دو سال تحمل رنج بیماری، رخت از دنیا بر بست و به دیار باقی شتافت.

 

پیکر این مادر گرامی دقایقی پیش، پس از شستشو و کفن نمودن، در آرامگاه  روستای ایمن آباد، به خاک سپرده شد.

 

 

مراسم سنتی مجمه شام، امشب در مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد برگزار می شود.

 

 

 

 

 

 

سایر مراسم ختم به شرح زیر می باشد:

 

جمعه یکم بهمن ماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد از سوی برادرشوهرها و خواهرشوهرها.

 

یکشنبه سوم بهمن ماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد از سوی دامادها.

 

دوشنبه چهارم بهمن ماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30، مسجد خاتم الانبیا روستای هلال کلا از سوی عموها.

 

 

 

مراسم هفتمين روز درگذشت زنده ياد سیده اشرف حسینی ایمنی، روز سه شنبه 5 بهمن ماه 1395، كنار مزار ايشان، از ساعت 13:30 تا 15 برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

وبسايت روستا  درگذشت اين مادر گرامي را

 

به اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا

 

و به خانواده محترم اصغرنیا و حسینی

 

تسليت مي گويد.

 

 


  روح استاد یداله اصغرنیا و همسرش شاد و يادشان گرامي باد

 
 

 

 

{jcomments on}

مسئولیّتی سنگین تر برای حاج محسن لاسمی

 

انجمن خیرین مدرسه‌ساز ایران یک نهاد غیر دولتی در ایران است که با هدف ساختن مدرسه‌های جدید و نیز بازسازی، بهسازی و تجهیز مدارس موجود در این کشور بنا نهاده شده است. اعضای این انجمن از خیرین مناطق مختلف ایران هستند. این انجمن به عنوان بازوی مردمی سازمان نوسازی مدارس ایران، تاکنون هزاران مدرسه در شهرها و روستاهای سراسر ایران ساخته شده است. در هر استان و در هر شهرستان در سراسر کشورمان نیز انجمن های خیّرین مدرسه ساز شکل گرفته است.

 

در شهرستان بابل نیز نایب رئیسی انجمن مجمع خیّرین مدرسه ساز بر عهده حاج محسن لاسمی ایمنی می باشد. ایشان جوانترين خيّر مدرسه ساز  استان مازندران از سال 1385 تا 1390 و جوانترين خيّر مدرسه ساز  شهرستان بابل از سال 1385 تا 1393 بوده است. همچنین خانواده نمونه و موفق كشور در سال 1390 نیز از جمله ی افتخارات کارنامه ی زندگی ایشان می باشد.

 

مهمترين و شاخص ترين كار خيرخواهانه ی حاج محسن لاسمي ایمنی ساخت دبستاني در روستا بود كه به احترام پدر بزرگوارش به نام  دبستان حاج حسن لاسمي، آن را در سال 1389 افتتاح و پيشكش مردم و فرزندان روستايش و سازمان  آموزش و پرورش نمود.

 

 

 

حاج محسن لاسمی در جلسه دوسالانه ی انتخاب اعضای هیات مدیره مجمع خیّرین مدرسه ساز استان مازندران که صبح روز دوشنبه 27 دی ماه 1395 در باشگاه فرهنگیان ساری با حضور آقای صالحی مدیر عامل مجمع خیّرین مدرسه ساز کشور، آقای جعفری مسئول مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور و آقای قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش مازندران و سایر مهمانان برگزار شد به عنوان یکی از 13 عضو این مجمع انتخاب شد. این انتخاب، مسئولیتش را در مسیر خدمات بیشتر به مردم استان و کشورش بیشتر نموده است.

 

ضمن تبریک و شادباش به این خیّر بزرگوار روستای مان ایمن آباد و کروکلا، امیدواریم در این مسیر ارزشی، شاهد سربلندی بیشتر ایشان باشیم.

 

لازم به یادآوری می باشد که مدرسه پسرانه ی روستا نیز که با همیاری ایشان در حال ساخت می باشد در بهمن ماه امسال افتتاح خواهد شد. دبیرستان حاجیه خانم نسا حسین نیا که نیمی از هزینه ی ساخت توسط حاج محسن لاسمی پرداخت شده است.

 

 

 

 

 

مهترین اهداف تشکیل مجمع خیّرین مدرسه ساز بابل به شرح زیر می باشد:

کلیه فعالیت های این مجمع غیرسیاسی بوده و ضمن رعایت کامل قوانین جمهوری اسلامی ایران طبق اساسنامه قانونی مجمع فعالیت خواهد نمود و اشاعه فرهنگ قرآنی (والباقیات الصالحات خیر عندربک) در جامعه اسلامی و بهره گیری در جهت ساخت، نگهداری و تجهیز مدارس شهرستان، نظارت برحسن انجام نظریات و اهداف شرعیه خیرین در طول حیا ت و بعد از آن، ایجاد زمینه های مناسب فرهنگی اجتماعی و اقتصادی جهت تداوم امور خیر، برنامه ریزی و سازماندهی برای جذب کمکهای مردمی و دولتی در جهت احداث، نگهداری و تجهیز مدارس مورد نیاز آموزش و پرورش، شناسایی و جذب و تکریم خیرین مدرسه ساز که علاقمند به ساخت مدارس جدید برای دانش آموزان هستند و یا با اهدای زمین برای ساخت مدارس و یا هدایای نقدی و یا اهدای تجهیزات و لوازم کمک آموزشی و یا سایر انواع مشارکت، متقاضی نقش آفرینی در این اقدام خداپسندانه هستند، از جمله اولویت ها و اهداف اصلی این تشکل مردمی می باشد.

 

بنابراین، شناسایی و جذب انسانهای نیکوکار و خیرین نیک اندیش مدرسه ساز و در کنار آن تجلیل و تکریم این انسان های بزرگ، به عنوان گامی اساسی برای توسعه نظام تعلیم و تربیت، محور اصلی فعالیت های مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان بابل را تشکیل می دهد.

 

 

 

{jcomments on}

حاج قدرت اله از بزرگان و خیّرین روستا درگذشت

 

 

همانا بندگان را  به چيزى از قبيل ترس، گرسنگى، كاهشى در اموال، محصولات و جان ها مى ‏آزماييم

 

و مژده از آنِ كساني است كه صبر پيشه مي كنند.  (سوره بقره/155)

 

 

 

ساعت 23 یکشنبه 26دیماه 1395، حاج سيدقدرت الله هاشمي كرويي بزرگ خاندان هاشمی در بیمارستان آیت اله روحانی بابل  دار فاني را وداع گفت.

 

 

 

پیکر ايشان امروز دوشنبه پس از انتقال به روستا، از ابتدای ورودی روستا بطرف آرامستان پایین کروکلا(زردکجار) تشییع گردید و پس از شستشو و کفن نمودن در غسالخانه ی روستا و خواندن نماز میت، ابتدا به سمت منزل ایشان تشییع گردید و سپس در آرامگاه روستای پايين کروکلا به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مراسم ختم و آئین سنتی مجمه شام امشب دوشنبه27 دیماه 1395، بعد از اذان مغرب و عشا در مسجد النبی بالا کروکلا برگزار می شود.

 

 

 

 

تمامی مراسم ختم که در مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد بعد از اذان مغرب و عشا برگزار می شود به شرح زير است:

 

 

سه شنبه 28 دی ماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30 در مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد، از سوي حاج ابوالحسن قاسمی و فرزندان.

  

چهارشنبه 29 دی ماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30 در مسجد صاحب الزمان(عج) پایین کروکلا، از سوي خانواده مرحوم حاج خیراله و مرحوم حاج احمد هاشمی.

 

پنج شنبه 30 دی ماه 1395، از ساعت 14:30 تا 16:30 در مسجد النبی بالاکروکلا، از سوي خانواده مرحوم حاج مصطفی و حاج نبی اله هاشمی.

 

 

 مراسم هفتمين روز درگذشت زنده ياد کربلایی حاج قدرت اله هاشمی کرویی، روز جمعه اول بهمن ماه 1395، كنار مزار ايشان، از ساعت 13:30 تا 15 برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 وبسايت روستا

 

درگذشت خیّر و بزرگ روستا

حاج سيدقدرت اله هاشمی کرویی را

 

به اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا

 

و به خانواده محترم ايشان،  تسليت مي گويد.

 

 

 

 

 

 

 

به روز مرگ چو تابوت من روان باشد                       گمان مبر که مرا درد این جهان باشد

 

برای من  مگِری و مگو: دریـغ  دریـغ                        به دام  دیـو در اُفتی، دریـغ  آن باشد

 

                                                                      
                                                حضرت مولوي

 

 


 

{jcomments on}

نقش بیمه در پوشش محصولات کشاورزی در ترازوی داوری

  خطرپذیری فعالیت در بخش کشاورزی به علت وابستگی زیاد آن به شرائط جوی، همواره مقوله پوشش بیمه محصولات کشاورزی در مازندران را با اهمیت کرده اما این موضوع به دلایل مختلف مورد بی توجهی کشاورزان و بیمه ها قرار دارد.

 

به رغم اینکه بخش کشاورزی مازندران با تولید سالانه بیش از شش میلیون تن مهمترین حوزه رونق اقتصادی استان محسوب می شود، اما بررسی های میدانی نشان می دهد که به دلیل بررسی های ناقص و چندگانه خسارت از سوی کارشناسان بیمه، کم بودن مقدار خسارت مورد تعهد از سوی بیمه گر، طولانی بودن فرایند اداری، پرداخت دیر هنگام برای جبران خسارت و البته آگاهی کم کشاورزان، نقش بیمه محصولات کشاورزی استان را کم رنگ کرده و مورد استقبال قرار نگرفته است.

 

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان کمتر از هفت درصد زمین های مازندران تحت پوشش بیمه است.

 

بی توجهی به مقوله بیمه محصولات کشاورزی مازندران در حالی است که آسیب های طبیعی ناشی از نوسانات جوی همراه با باران های شدید، بروز سیل، خشکسالی، افزایش و کاهش شدید دما، وزش طوفان، بارش برف و یخبندان سبب می شود تا همواره حاصل تلاش یک سال زراعی کشاورزان در امان نباشد.

 

72نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15نوع از جمله برنج با حدود یک میلیون تن، مرکبات با 2میلیون و 500هزار تن، کیوی، گل و گیاه، دام وطیور و در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.

 

یکی از شالیکاران بابل در گفت وگو با ایرنا می گوید: هر چند بیمه تولید برنج و مرکبات درچند سال گذشته از سوی مرکز خدمات کشاورزی ، دهیاری و شورای اسلامی تبلیغ و ترویج شده است، اما بررسی خسارت توسط کارشناسان بیمه طولانی است و پرداخت آن نیز به درستی صورت نمی گیرد.

 

ایوب توکلی با اشاره به اینکه تعهدات بیمه گر در بخش تولیدات محصولات کشاورزی شفاف نبوده قابل تشخیص و به صورت ساده برای تولید کننندگان نیست، اضافه کرد :به دلیل کشاورزی سنتی و مشکلات زیر ساختی، بروز حوادث طبیعی نقطه ای و محلی ناشی از نوسانات جوی حتی با اندک باران سیل آسا، فرایند فعالیت کشاورزی را دچار مشکل می کند، اما این مقولات مورد قبول بیمه گر نیست.

 

وی خاطر نشان کرد: در بیشتر مواقع باران های سیل آسا در ارتفاعات منجر به ایجاد سیل در زمین های کشاورزی پایین دست که رودخانه های آن لایروبی نشده است، خسارت جدی وارد می کند، اما بیمه گر این موارد را نادیده گرفته و شامل بیمه نمی کند.

 

وی به وجود و گسترش انواع بیماری و آفات کشاورزی ناشی از تغییرات آب و هوایی استان مازندران اشاره کرد و گفت: این بیماری ها در اثر نوسانات جوی تشدید و به کشاورزی خسارت وارد می کند که این مورد نیز تایید بیمه گر قرار نمی گیرد.

 

وی با بیان اینکه کشاورزی سنتی سبب شده است تا میانگین تولید در بین کشاورزان مختلف متفاوت باشد، گفت: امروزه برخی از تولید کنندگان با رعایت مقررات فنی کشاورزی، تولید چشم گیر تری نسبت به کشاورز کناری خود دارند و اگر خسارتی واقعه شود، کارشناسان بیمه حداقل خسارت را برآورد می کنند.

 

 

 

اسماعیل حسینی کشاورزی از شهرستان آمل می گوید: تمام زندگی و درآمد روستاییان مازندران به کشاورزی است و تولید محصولات کشاورزی همواره از زمان کشت تا برداشت در معرض جدی خطرات طبیعی از جمله آب و هوایی قرار دارد.

 

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت تداوم کشت یک محصول تا برداشت آن، خسارت های جزئی ناشی از شرایط جوی باید مورد توجه بیمه قرار بگیرد، چراکه کشاورز نمی تواند کل فعالیت کشاورزی را متوقف کند تا کارشناسان بیمه هر موقع که دلشان خواست برای بررسی خسارت بیایند.

 

وی توضیح داد: از آنجاییکه آگاهی کشاورزان به مفاد و تبصره های تعهدات بیمه گر اندک است و از سوی دیگر تعیبر و تفسیر خاصی از سوی کارشناسان بیمه نسبت به نوع خسارت و پوشش بیمه ای صورت می گیرد،کشاورزان را در انجام مجدد بیمه ناراضی کرده است.

 

حسینی که خود را صاحب یک هکتار زمین شالیزاری می داند ،گفت :طولانی بودن فرایند اداری و پرداخت دیر هنگام و اندک خسارت به نسبت هزینه تولید و درآمد ،از دیگر مشکلات بیمه زمین و محصول کشاورزی مورد نظر است.

 

سید محمد هاشمی دهیار روستای کروکلا از بخش لاله آباد شهرستان بابل به وجود حدود 120 هکتار زمین شالیزاری این روستا اشاره کرد و گفت: اداره هماهنگی ترویج کشاورزی دوره آموزشی بیمه محصولات کشاورزی را اجرا کرده است و بیشتر کشاورزان به اهمیت بیمه به عنوان پشتیبان تداوم درآمد کشاورزی آگاه هستند.

 

وی اضافه کرد: اما کشاورز به دلیل اینکه جبران خسارت ناشی از حوادث طبیعی را به درستی لمس نکرده و همواره با تفسیر های متعدد کارشناسان بیمه گر مواجه شده است، استقبال نشان نمی دهد.

 

 وی با بیان اینکه زیر ساخت های کشاورزی منطقه در حوزه مدیریت آبیاری ، یکپارچه سازی زمین و الگوی کشت بوجود نیامده است، بیان داشت: زراعت برنج و باغداری اندک کشاورزان این روستاها همواره در معرض خطر شرائط جوی قرار می گیرد، اما جبران خسارت از سوی بیمه جوابگو نیست.

 

یکی از کشاورزان ساروی ضمن اعلام نارضایتی از بیمه محصولات کشاورزی گفت: از آنجاییکه انجام بیمه یکی از قواعد برای گرفتن وام کشاورزی است، بخشی از بیمه محصولات کشاورزی از سر اجبار صورت می گیرد.

 

وی به خسارت برف و یخبندان بر مرکبات در سال جاری اشاره کرد و گفت : هر چند باغ من بیمه نبوده است اما محصول باغ بیمه شده همسایه من همانند باغ خودم به صورت کامل یخ زده بود، اما جبران خسارت آن را به نسبت هزینه تولید و مقدار تولید بسیار کمتر برآورد کردند.

 

وی اضافه کرد: این باغدار چندین بار با هزینه شخصی کارشناسان بیمه را برای بازدید به سر باغ آورده است ، ولی هنوز جبران خسارت صورت نگرفت.

 

حمید رضوی نیا مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران ضمن تایید برخی از مشکلات در انجام بیمه و جبران خسارت های محصولات کشاورزی ،گفت: طولانی بودن فرایند بررسی و پرداخت جبران خسارت از مشکلات جدی این بخش است.

 

وی با بیان اینکه هنوز کشاورزان کمترین رقم حق بیمه و جبران خسارت محصولات کشاورزی را انتخاب می کنند، اضافه کرد: البته اگر کشاورز گزینه بالاترین رقم حق سهم بیمه شونده را نیز انتخاب کند، مقدار جبران خسارت به نسبت ارزش زمین و تولیدات آن کم است.

 

وی با بیان اینکه تعیین رقم جبران خسارت بر اساس تصمیم گیری شورای اقتصاد است،ادامه داد: 90 درصد کشاورزان استان گزینه سهم بیمه ای که دولت دو و نیم برابر آن را در حمایت از کشاورزان پرداخت می کند، انتخاب می کنند که جبران خسارت این گزینه به نسبت ارزش تولیدات کشاورزی بسیار اندک است.

 

رضوی نیا به اهمیت ترویج بیمه تکمیلی محصولات کشاورزی با انتخاب گزینه بیشترین مبلغ حق سهم پرداخت بیمه شونده اشاره کرد و گفت: اینکه کشاورز حتی به خسارت جزئی خود به صورت کامل در اسرع وقت نمی رسد ،می پذیرم.

 

وی در عین حال گفت: کارشناسان بیمه بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی به همراه مسئولان ترویج به اندازه کافی به اهمیت انجام بیمه محصولات کشاورزی مازندران اطلاع رسانی کردند.

 

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران به مشکلات زیر ساختی کشاوزی و الگوی کشت استان نیز اشاره کرد و گفت: هنوز بسیاری از خسارت های کشاورزی ناشی از مدیریت ضعیف ،نداشتن الگوی کشت است که این مقولات از تعهدات بیمه نیست ولی کشاورز طلب خسارت می کند.

 

وی گفت: به نظر می رسد به این موارد در جبران خسارت به کشاورزان باید در مفاد بیمه اضافه شده و توجه شود .

 

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی 94-95 کمتر از 13درصد از210 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است ،پارسال حدود 50میلیارد ریال به شالیکاران مازندران به دلیل باران های سیل آسا ،خسارت پرداخت شده است.

 

مشکلات بیمه محصولات کشاورزی سبب می شود تا بیشتر وقت مسئولان ارشد استان مازندران برای جبران خسارت ناشی از حوادث طبیعی گرفته شود و از طرفی آنان در بیشتر مواقع به دلیل کامل نبودن فرایند بیمه و گزارش های چند گانه کارشناسان ، در توزیع تسهیلات درقالب پرداخت وام کم بهره و کمک بلا عوض با مشکل و نارضایتی تولید کنندگان مواجه شوند.

 

نمونه بارز این مشکلات حوادث طبیعی برف و یخبندان اوایل آذرماه ماه امسال است که سبب شد تا 30 درصد از 2 میلیون و 500هزار تن مرکبات استان دچار خسارت یخ زدگی شود که این امر وقت زیادی از مسئولان استان را برای حبران خسارت گرفت.

 

اکنون با پیگیری مسئولان ارشد استان به رغم اینکه 300میلیارد ریال کمک بلاعوض و بیش از یکهزار و 700میلیارد ریال وام کم بهره

 

برای جبران خسارت باغداران مازندران وجود دارد، اما در توزیع آن به دلیل مشکلات شناسایی و بررسی دقیق باغ های خسارت دیده با مشکل مواجه هستند.

 

 

 

 

 

خبرنگار: سید رضا هاشمی کرویی، خبرنگار ایرنا و اهل روستای بالاکروکلا

 

وظایف دولت برای ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان تعیین شد

 

نمایندگان مردم در خانه ملت، دولت را موظف به ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و ایجاد بستر لازم برای توسعه عدالت محور روستاها در طول اجرای برنامه ششم توسعه کردند.

 

نمایندگان در جلسه علنی نوبت شامگاه چهارشنبه 22 دی ماه 1395 قوه مقننه، و در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه ماده 32 این لایحه را با 187 رای موافق، 2رای مخالف، 4 رای ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس تصویب کردند.

 

به موجب این مصوبه مجلس دولت موظف شد به منظور تحقق سیاست‌های کلی برنامه و اقتصاد مقاومتی، شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در نواحی روستایی و ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و جایگاه روستاها در اقتصاد ملی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت‌محور روستاها اقدامات زیر را مطابق قوانین و بودجه سنواتی انجام دهد:

 

 

 

1_ اقدامات اقتصادی و بخشی

 

دولت مکلف است در راستای برنامه ریزی منطقه ای و تقویت اقتصاد روستایی و توسعه اقتصادی صادرات محور در طول برنامه هر سال در 5 هزار روستا را مبتنی بر سند آمایش سرزمینی کشور (و با توجه به استعدادها و ظرفیت های بومی و محیطی و قابلیت محلی-اقتصادی آن منطقه) با مشارکت نیروهای محلی و با بهره گیری از تسهیلات بانکی، حمایت های دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی آن روستاها را به وسیله سازمان برنامه و بودجه استان تهیه و به تصویب شورای توسعه و برنامه ریزی استان های مربوطه برساند. سازمان موظف است تعداد روستاهای سهمیه استانی را تا سه ماه اول سال اول برنامه اعلام نماید.

 

1_1_ کاهش مدت زمان پاسخ به استعلام‌ها و صدور پروانه ساخت بنگاه های اقتصادی روستایی و عشایری از هرکدام از دستگاه های ذی‌ربط، به حداکثر پانزده روز

 

1_2_ توسعه حداقل پنجاه و چهار خوشه کسب و کار روستایی، بهره‌برداری و ساخت نود و هشت ناحیه صنعتی روستایی و ایجاد یک میلیون و نهصد و چهارده هزار فرصت شغلی در روستاها و مناطق عشایری، از طریق احداث و توسعه بنگاه‌های اقتصادی رقابت‌پذیر و صادرات گرا از طریق بخشهای خصوصی و تعاونی

 

1_3_ تامین منابع مورد نیاز برای رشد سالانه حداقل پنج درصد(5%)‌ شاخص‌های برخورداری تعیین شده در ساماندهی عشایر

 

1_4_ تهیه طرح‌های هادی و طرح‌های توسعه و بازنگری آنها برای همه روستاها و آبادی‌های بالای بیست خانوار در طول اجرای برنامه با اولویت مناطق کمتر برخوردار

 

1_5_ آموزش صد هزار نفر از روستاییان و عشایر به‌عنوان عناصر پیشرو و تسهیل‌گر در زمینه برنامه‌ریزی محلی، توسعه فعالیت های اقتصادی و برنامه‌های فرهنگی، بهبود خدمات‌رسانی، جلب مشارکت‌های مردمی و نظارت بر اثربخشی طرح‌های دستگاه های اجرائی

 

1_6_ شناسایی روستاهای در معرض خطر سوانح طبیعی جهت اجرای طرحهای ایمن‌سازی این سکونت‌گاه ها با همکاری دستگاه های مسؤول و مشارکت مردم و نهادهای محلی،‌ به‌نوعی که حداقل سی‌درصد(30%)‌ روستاهای در معرض خطر تا پایان برنامه ایمن‌سازی گردند.

 

1_7_ تعیین شاخص‌های بافت‌های فرسوده و نابسامان روستایی و تهیه و اجرای طرحهای بهسازی بافت‌های فرسوده در روستاهای دارای اولویت

 

1_8_ بخشودگی سود و جرائم تسهیلات پرداخت شده به افراد تحت پوشش کمیته امدادامام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی جهت بازسازی اماکن مسکونی مناطق روستایی آسیب دیده از حوادث طبیعی و غیرمترقبه تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور

 

با پرداخت معادل آن به بانک های عامل که قادر به بازپرداخت اقساط خود نمی‌باشند، از محل تنخواه‌گردان موضوع ماده(10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تا پایان برنامه.

 

 

 

2_ اقدامات عمرانی زیربنایی:

 

2_1_ امکان سنجی، طراحی و ایجاد سامانه‌های دفع بهداشتی زباله‌های روستایی محدوده‌های روستاها و جمع‌آوری و دفع آنها در خارج از محدوده روستاها و شهرها و تعیین مسؤولیت دستگاه های ذی‌ربط. آئین‌نامه اجرائی این بند با پیشنهاد وزارت کشور به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

 

2_2_ طراحی و اجرای پروژه‌های دفع بهداشتی فاضلاب در روستاها با اولویت روستاهای واقع در حریم رودخانه‌ها، تالاب ها، سدها و روستاهایی که بدلیل نفوذپذیری کمِ اراضی، دفع فاضلاب در آنها دچار مشکل می‌باشد با تأمین اعتبار مورد نیاز در بودجه سنواتی و از طریق بخش خصوصی.

 

2_3_ یکپارچه‌سازی حداکثری فعالیت‌ها و برنامه‌های عمران و توسعه روستایی، عشایری و کشاورزی کشور و مدیریت آنها با رویکرد جهادی و نظارت‌پذیر تا پایان سال اول اجرای برنامه ششم و ایجاد یکپارچگی برنامه‌ریزی و ارائه خدمات و طرح‌های روستایی و عشایری در قالب برنامه‌های جامع، براساس نیازها و مشارکت واقعی مردم و شرایط انسانی، طبیعی، اقتصادی و اجتماعی

 

2_4_ تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز جهت احداث، بهسازی و آسفالت و نگهداری راه های روستایی روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت تا پایان برنامه (هر سال 20%) از طریق سازمان

 

2_5_ تهیه و اجرای طرح های ساماندهی و بهسازی حداقل 20% روستاهای مرزی با رویکرد پدافند غیرعامل جهت توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

جشن تولد بهانه ای برای يادماني عاشقانه در روستا

 

 

 

می گویند تا هستیم به هم محبت و احترام کنیم که پس ازمرگ، هر چه کنیم ثمری به حال خودمان و عزیز از دست رفته مان ندارد.

 

کم نیستند اهالی روستای مان ایمن آباد و کروکلا که برای پدربزرگ، مادربزرگ، پدر، مادر و سایر بستگانِ باتجربه شان جشنی برپا می کنند به پاس گرامی داشت محبت فراوان و از خودگذشتگی شان نسبت به اعضای خانواده.

 

 

یادمان نمی رود پنجم خردادماه 1392، شب ميلاد حضرت علي(ع) كه فردايش در گاهشماري ايران به روز پدر نام گرفته بود، همايش خانوادگي  با شكوهي در روستا برگزار شد. همايشي سرشار از عشق، همزباني، همدلي و اتحاد. اعضاي خانواده بزرگ لاسمي، دست به كار متفاوت و بزرگي زدند و تمامي 85 نفر از اعضاي خانواده حاج حسن لاسمي، در شبي عزيز و به يادماندني دور هم جمع شدند و به پاس قدرداني از پدرشان و به ياد مادر، احترامي شايسته ارزاني او كردند.

 

 

اما اتفاق دیگری که جمعه دهم دی ماه 1395، در روستای مان افتاد باز هم می تواند نمونه اي باشد بسيار ارزشي و ماندگار،  نه تنها براي خانواده هاي پُر مهر روستايمان ايمن آباد و كروكلا، بلکه براي همه مردم دنيا.

 

خانواده ی بزرگ قربانی در ويژه برنامه ی مراسم جشن تولد بزرگ خاندان قربانی یعنی یکی از بزرگان روستا و پدر بزرگوار شهید، حاج حسین قربانی ایمنی در کنار همسرش یعنی مادر بزرگوار شهید، جشنی برگزار کردند به یاد ماندنی که بسیار می توان در مورد آن نوشت و سخن گفت.

 

در مراسم جشن تولد 89 سالگی حاج حسین قربانی  و 82 سالگی ربابه قاسمی ایمنی، كه اولی یازدهم و دومی دوازدهم دی ماه ،سالروز تولدشان است، اعضای این خانواده ی هفتاد و سه نفره، گرد هم جمع شدند و با برپایی مراسم جشن، از تلاش و زحمات این دو عزیز قدردانی نمودند و نام و یادشان را گرامی داشتند.

 

در پایان مراسم نیز حاج حسین، به تک تک اعضای خانواده اسکناس 5هزارتومانی هدیه می دهد.

 

از طرفی به دلیل شرایط جسمی نامناسب و ناخوش احوالی حاج حسین، مراسم جشن تولد، زودتر به پایان می رسد.

 

لازم به توضیح اینکه مادر شهید رمضان قربانی در بیمارستان روحانی بابل بستری می باشد که از خداوند می خواهیم به هردوی این عزیزان سلامتی و شفای کامل عنایت فرماید.

 

 

بهرحال مهمترین پیام این مراسم شکوهمند خانوادگی احترامي است كه مي توان در حيات پدر و مادر و بزرگان خانواده به آنان نمود، احترامي كه شادي و نشاطِ قلبي را براي والدین و پيامدش براي فرزندان به ارمغان مي آورد. و مهمترين پيامد آن  پيامي است به نسل آينده كه آنان نيز در  اداي احترام به بزرگان خانواده كوشا باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اميد، اين كار مانا و پسنديده، كه سرشار از عشق، عاطفه و احترام به مقام شامخ بزرگان خانواده است، ما را نيز بر آن دارد تا به اندازه ی توانمان، اعضاي خانواده را دور هم جمع نمائيم و به دور از همه ی دغدغه هاي زندگي ماشيني و بهانه هاي امروزي، با سفره ي ساده اي كه از خانه پدري به ياد داريم، همه با هم در پهن كردنش بكوشيم و با هديه اي ارزشمند چون تبريك اين روز،  واژه دوست داشتن و سپاس از پدر و مادر، كه خرجي هم ندارد، بخشي از عشقي را كه بي منت ارزاني ما كردند، پيشكش آنان كنيم.

 

 

قدرشان را بدانيم شايد فردا روزي، ديگر نگاه گرمشان، گرمابخش وجودمان نباشد.

 

 

 

 

یکی از ماندگارترین عکس های دفاع مقدس کشور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با سپاس از  خانواده قربانی كه با درج اين خبر در وبسايت روستا، موافقت و همكاري نمودند.

 

 

 

{jcomments on}

حسين غنيمي نوجوان ایمن آبادی حافظ پنج جزء قرآن کریم

 

 حسین غنیمی ایمنی فرزند مهدی متولد ششم ديماه 1384 از روستای ایمن آباد بابل می باشد. مادرش خانم امیری اندی که خود اهل روستای اندیکلاست با علاقه و حمایت همه جانبه،پا به پای حسین، برای موفقیت ارزشمندش تلاش می کند تا فرزندش که استعداد و حافظه خوبی دارد در راستای حفظ کتاب مقدس مسلمانان جهان قدم بردارد

 

 

درخشش حسین غنیمی قرآن آموز روستا در مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم آموزش و پرورش بابل ستودنی می باشد.

او در حفظ 5 جزء قرآن کریم و قرائت، در این دوره از مسابقات تقدیر شد.

حسین غنیمی در مسابقات اداره اوقاف شهرستان بابل نیز در مرحله حفظ پنج جز حایز رتبه شده است.

ایشان در مسابقات دانش آموزی قرآن، نماز و عترت موسسه جامعه القرآن کریم بابل نیز شرکت نمود که در بخش حفظ 5 جزء، قرائت و اذان حایز رتبه شد و از ایشان تقدیر نمودند.

 

لازم به توضیح اینکه حسین غنیمی این نوجوان شایسته ی روستا که از جمله نوجوانانی می باشد که در حضور در مسجد روستا برای گفتن اذان، قرائت قرآن و شرکت در نماز جماعت همواره پیشرو  و فعال می باشد.

 

 

با آرزوی توفیق روزافزون و حفظ کامل قرآن کریم، قرائت زیباتر و تاثیرگذار و اذانی که مسلمانان را ترغیب بیشتری به نماز کند،  از سوی حسین، این نوجوان 11 ساله ی روستا و کشورمان ایران.

 

جا دارد از مادر و پدری که عاشقانه در راه  آموزش تعالیم دینی و حفظ  کتاب مقدس مسلمانان جهان یعنی قرآن کریم پا به پای فرزندش قدم برمی دارند تشکر و قدردانی شود.

 

لازم به توضیح اینکه حسین غنیمی در عرصه ورزش تکواندو نیز بسیار موفق و پرتلاش است و در مسابقات مختلف نیز حایز رتبه شده است.

 

 

 

 

به اميد كسب موفقيت و سربلندي بيشتر در زندگي و ادامه فعاليت هاي دینی و ورزشي

 

 

 

{jcomments on}

آیت اله اکبر هاشمی رفسنجانی درگذشت.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به ملکوت اعلی پیوست. او امشب در سن 83 سالگی به دلیل عارضه قلبی ناگهانی به بیمارستان تجریش تهران منتقل شده بود.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام غروب امروز یکشنبه 19 دیماه 1395، به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری شده بود و مورد رسیدگی قرار گرفت اما در آخر ، پزشکان معالج نسبت به بهبود و احیای ایشان قطع امید کردند. در نهایت دقایقی پیش رسماً اعلام شد که این چهره برجسته تاریخ جمهوری اسلامی ایران، در سن 83 سالگی به ملکوت اعلی پیوست.

 

 

 

 

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور ۱۳۱۳ (برابر با ۴ اوت ۱۹۳۴) در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از ۹ فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌بی‌بی صفریان است. پدرش با اندکی تحصیلات حوزوی از باغ‌داران و تاجران پسته بهرمان از توابع بخش نوق رفسنجان بود.

 

در ۵ سالگی تحصیل را از مکتبخانه‌ای در نوق آغاز نمود. در سن ۱۴ سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت. اساتید وی در حوزه علمیه قم آیت الله طباطبایی بروجردی، امام خمینی، آیت الله سید محمد محقق داماد، آیت الله گلپایگانی، آیت الله سید محمدکاظم شریعتمداری، آیت الله عبدالکریم حائری یزدی، آیت الله شهاب‌الدین نجفی مرعشی، آیت الله محمدحسین طباطبائی و آیت الله منتظری بوده‌اند. در آنجا تحت اثر تعلیمات امام خمینی به سیاست روی آورد و به مخالفت با حکومت محمدرضا پهلوی و انقلاب سفید او پرداخت.

 

با تبعید امام خمینی، نقش هاشمی در مبارزه با شاه و نمایندگی امام خمینی در داخل کشور پررنگ‌تر شد. در سال ۱۳۳۷ با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است ازدواج نمود. با تبعید امام خمینی، هاشمی در ایران ماند و مخالفت‌هایش با این برنامه‌ها افزایش یافت. این مخالفت‌ها سرانجام به دستگیری و زندانی شدن او منجر شد. در مجموع و از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۵۷هاشمی رفسنجانی ۷ بار و مجموعاً ۴ سال و ۵ ماه به جرم فعالیت مخفیانه علیه حکومت پهلوی به زندان افتاد.

پس از پیروزی انقلاب هاشمی یکی از اعضای شورای انقلاب اسلامی شد و همچنین او مدتی معاونت و سپس سرپرستی وزارت کشور را بر عهده گرفت. او یکی از ۲۸ عضو اولیه و مؤسس جامعه روحانیت مبارز و همچنین یکی از اعضای مؤسس حزب جمهوری اسلامی در سال اول پس از انقلاب بود.  نخستین قانون انتخابات پس از انقلاب با مشارکت او تدوین شد و پس از برگزاری اولین انتخابات مجلس به مجلس راه یافت و با آغاز کار مجلس در ۷ خرداد ۱۳۵۹ اولین رئیس مجلس شورای اسلامی ایران شد.

 

هاشمی در دوره جنگ، علاوه بر ریاست مجلس، یکی از ائمه جمعه موقت تهران (تا سی سال بعد)، نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع (بعد از شهادت دکتر مصطفی چمران در سال ۱۳۶۰)، و جانشین فرمانده کل قوا در ماه‌های پایانی جنگ ایران و عراق بود.

 

در سال های بعدی نیز آیت الله هاشمی همواره یکی از چهره موثر در مسیر انقلاب بود و با سابقه ریاست جمهوری، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظم و ریاست مجلس خبرگان رهبری، یکی از برجسته ترین سیاستمداران تاریخ معاصر ایران محسوب می شود که حضور نقش موثری در شرایط کنونی کشور داشت.

 

پیکر هاشمی به جماران منتقل شد تا پس از طی تشریفاتی در روز سه شنبه تشییع شود. در پی این واقعه، سه روز عزای عمومی اعلام شد. مقامات ارشد کشور از جمله سران قوا، سیاسیون از جمله محمدرضا عارف، محسن رضایی و محمدجواد ظریف در جماران حضور یافته اند.

 

 

 

 

 

 

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران این ضایعه بزرگ را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی، علما و مراجع بزرگوار تقلید، خانواده گرامی ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند و به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه 21 دی ماه 1395 را تعطیل عمومی اعلام می کند و ملت قدر شناس ایران را به شرکت باشکوه و تاریخی در مراسم تشیع پیکر پاک ایشان دعوت می نماید.

 

 

 

 

ظهر امروز سه‌شنبه 21 دی ماه 1395 مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور خیل عظیم دوستداران و علاقه مندان ایشان نزدیک به دو و نیم میلیون نفر در حرم امام خمینی برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 منبع: تابناک

ششمین يادمان فريد در روستا برگزار شد

 
  ششمین یادمان دكتر سیدفرید حسینی زاده اندیشمند هوا و فضا و طراح هواپیمای بدون سرنشین با حضور شماری از اساتید و عضو هیات علمی دانشگاه های تربیت مدرس، دانشگاه شریف، نوشیورانی بابل و جمعی از اهالی محل، عصر پنجشنبه 16 دی ماه 1395، در مسجد صاحب الزمان ایمن آباد بخش لاله آباد بابل برگزار شد.

 

دکتر سید فرید حسینی زاده در مدت زمان کوتاه زندگی علمی خود توانست در راه اندازی پ‍ژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، وابسته به دانشگاه صنعتی مالک اشتر در سال 1387، مشارکتی فعال داشته باشد و به مدت دو سال (سال های87 و 88) نیز گروه پژوهشی انرژی های نو (پیل سوختی) را در این پژوهشکده، مدیریت کند.


در سال 1389 به عضویت هیأت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل درآمد و در سمت مدیر ارتباط با صنعت و کارآفرینی و استادیاری دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه، به تربیت دانشجویان پرداخت.


دکتر سید فرید حسینی زاده با تلاش های بی وقفه و خستگی ناپذیر در طول عمر کوتاه اما پربار علمی خود، موفق به چاپ 16 مقاله در نشریات معتبر علمی دنیا(ISI) و ارائه بیش از 30 مقاله در کنفرانس های بین المللی داخلی و خارجی شد.


کسب عنوان یکی از 25 مقاله برتر به مدت 15 ماه در سال های2007 و 2008 در رابطه با نانو سیال از دیگر افتخارات علمی ایشان است.


هواپیمای بدون سرنشین فرید یا همان پَهپاد فرید، از جمله طرح های ایشان است که می توان دکتر فرید را، طلایه دار این پروژه بزرگ و مهم دانست.


چندی پیش
پرنده های بدون سرنشین فرید 7 و 8 را برای ارائه خدمات تصویر برداری هوایی، نقشه برداری هوایی، بازدید و شناسایی مناطق، بازرسی خطوط انتقال برق، اسکله ها و سکوهای نفتی و دکل های مخابراتی، حمل بار به مناطق صعب العبور، امداد رسانی، تعقیب و گریز، هواشناسی و مدیریت بحران به کلیه مراکز و ارگان ها معرفی شده است.

در ششمین یادمان دکتر فرید، دکتر حسینعلی اصغرنیا ایمنی رییس پردیس دانشگاه علوم پزشکی بابل ضمن خیر مقدم به حاضرین از جمله دکتر واثقی رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی و همکاران ایشان، به ارائه  خلاصه ای از فعالیت های علمی و پژوهشی دکتر فرید پرداخت.


ایشان همچنین اشاره ای به فعالیت های مجمع حامیان علم و فرهنگ ایمن آباد و کروکلا در راستای حمایت و پشتیبانی از دانش آموزان و دانشجویان روستا در یکسال گذشته نمود.

در ادامه نیز با پخش دو کلیپ و مداحی مراسم پایان یافت.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تهيه، تنظیم و ارسال خبر و عکس: مهدی قاسمی ایمنی

 

 {jcomments on}

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20