*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

سيلاب در بالاكروكلا، آبگرفتگي در ايمن آباد_خسارت به خزانه هاي برنج و خانه ها

 

شايد تصور نمي كرديم بعد از تعطيلات نوروز 1395، خبرهاي تلخي را به عنوان اولين خبر درج نمائيم، از  مرگ چهار عزيز روستايمان ايمن آباد و كروكلا كه سه عزيز در ساعاتي قبل از تحويل سال و عزيز ديگري كه پدربزرگوار شهيد بوده است، يك هفته بعد. ضمن اداي احترام به اين خانواده ها، آرزوي صبر و بردباري بيشتري براي آنان خواستاريم.

 

اما خبر فوري از روستا، خبر وقوع سيلاب در روستاي بالاكروكلاست كه ساعتي پيش بعد از جشن ديرينه 13 بدر، كام اهالي را تلخ كرد.

 

 

 

 

با توجه به آغاز بارش شديد باران از ساعات پاياني روز گذشته 12 فروردين 1395( حدود ساعت 21) در روستاي ايمن آباد و كروكلا، شهرستان بابل و سطح استان مازندران، كه تا غروب امروز جمعه نيز ادامه يافت متاسفانه باعث بروز سيلاب در مناطق مختلف مازندران بويژه در روستاي بالا كروكلا شد.

 

در راستاي رخداد چنين سيلابي، بيش از 60 درصد از خزانه هاي برنج اهالي روستاي بالاكروكلا كه تمامي كشاورزان اين روستا، خزانه برنج را آماده و جوانه هاي اوليه نيز نمايان شده بود، متاسفانه از بين رفت.

 

 

بر اساس گفته هاي سيد محمد هاشمي كرويي دهيار روستاي بالاكروكلا، طغيان آب از رودخانه ي کاری که از آب رودخانه بزرگ هراز سرچشمه مي گيرد، صورت گرفته است كه پيامد آن باعث سرريز شدن آب رودخان هي پيترو  در روستاي بالاكروكلا شده است.

 

ايشان علت اصلي سيلاب را لايروبي نشدن رودخانه ها اعلام كرد كه در سطح كلان بر عهده بخشداري لاله آباد مي باشد. البته بخشداري لاله آباد پيگير خسارات سيلاب در اين روستا و ساير روستاهاست.

 

در واقع لايروبي شدن رودخانه ها مي توانست ميزان خسارات وارده را كاهش دهد، نه اينكه خساراتي برجاي نگذارد. چرا كه افزايش آب رودخان هه ا مناطق دشت سر امل و مناطق جنوبي بابل را دچار سيلاب شديدتري كرده است.

 

 

در روستاي بالاكروكلا علاوه بر خزانه هاي برنج منازل مسكوني برادران اكبر آتش افروز و اصغر آتش افروز و آقاي حاتم هاشمي كرويي پر از آب  و گل و لاي شده است و در ادامه ي آن حياط منازل آقايان حاج يوسف هاشمي، مرحوم حاج مصطفي هاشمي و فرهنگ هاشمي(پرورش ماهي) نيز مملو از آب شده است.

 

بر اساس نظر دهيار روستا، چندان نياز به كمك انساني  اهالي ايمن آباد و كروكلا نمي باشد.

 

 

متاسفانه سطح آب رودخانه ها همچنان رو به افزايش است و احتمال افزايش آب در سطح خيابانهاي روستا، حياط خانه ها و حتي منازل مسكوني نيز تا ساعات آينده مي رود.

 

 

 

 

جمعه ساعت21:45

ميزان آب در رودخانه ها اندكي افزايش پيدا كرده است و نگراني خاصي وجود ندارد.

 

آب وارد منازل مسكوني نشده است و فقط سطح بالكن(رخابسر) را دربرگرفته است.

 

 

 

 

جمعه ساعت23:30

ميزان آب در رودخانه ها بويژه پيترو، تا حد قابل توجهي كاهش يافته است.

 

حياط خانه هاي آقايان محمد علی یوسفی، پسرش هادی یوسفی، علی هاشمی، جعفر هاشمی و چند نفر ديگر هم مملو از آب شده است.

 

 

 

 

 

شنبه ساعت10 صبح:

ميزان آب رودخانه هاي بالاكروكلا بويژه پيترو، تا حد زيادي كاهش يافته است. اما همچنان خيابانهاي اصلي روستا مثل خيابان كنار مسجد به سمت منزل مرحوم حاج مصطفي هاشمي و خيابان اصلي ورودي روستا كنار منزل مرحوم عزيزعمو پورعلي، هنوز آب فروكش نكرده است.

 

خزانه هاي زمين هاي كشاورزي همچنان زير آب قرار دارد، و هنوز كشاورزان نمي توانند متوجه خسارت هاي وارده بر خزانه هاي برنج شوند.

 

دهيار روستا پيگير خسارت كشاورزان در اداره جهاد كشاورزي و بازديد آنان از روستاست.

 

به نظر مي رسد كشاورزان اقدام به بيمه زمين هاي كشاورزي خود نكرده اند.

 

 

 

 

 شنبه ساعت11:45 صبح:

 

آب رودخانه نارنج رود در ايمن آباد نيز طغيان كرد و سطح خيابان و كوچه هاي بهاران اين روستا را فراگرفت.

 

سطح خيابان ورودي روستاي ايمن آباد نيز مملو از آب شده است.

 

زمين هاي كشاورزي اين روستا نيز زير آب رفته است و خزانه هاي برنج نيز تا حدود زيادي از بين رفته است.

 

باغات و باغچه هاي سيفيجات منازل اهالي نيز در اثر آبگرفتگي دچار خسارت شده اند.

 

 

 

 

شنبه ساعت20:30:

 

آبگرفتگي كوچه ها و خيابانهاي اصلي روستاي بالاكروكلا به پايان رسيد و سطح آن خشك شده است.

 

آب رودخانه ها همچنان با سرعت بالا به سمت شمال يعني دريا در حال حركت است.

 

آب زمين هاي كشاورزي كاهش يافته و بخش زيادي از خزانه هاي برنج از زير آب و گل و لاي خارج شده است.

 

كشاورزان پلاستيك هاي پاره شده روي خزانه هاي برنج را جمع آوري و خارج نمودند، با ارسال آب به شستشوي آن پرداختند اما احتمال آن مي رود كه حدود نيمي از خزانه هاي برنج در روستاي بالاكروكلا از بين برود.

 

در صورتي كه بامداد فردا شاهد سرماي شديدي نباشيم مي توان به سلامت خزانه ي برنج اميدوار بود.

 

در خيابان بهار روستاي ايمن آباد نيز، آب سطح خيابان و كوچه هاي منتهي به آن فروكش كرده است

 

جعفر آقاجان نتاج، معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری بابل گفت: بارندگی شدید و سیلاب روز گذشته به ۱۱۰ واحد مسکونی و ۷۷ هکتار از شالیزارها و باغ مرکبات شهرستان خسارت وارد کرد و حدود 3 ميليارد تومان خسارت وارد ساخت

 

 

 

 

يكشنبه ساعت14:30:

 

باد شديدي در روستا از ساعت 13 وزيدن گرفت و كشاورزاني كه اقدام به سرپوشيده كردن دوباره خزانه هاي برنج خود كرده بودند، با پاره شدن آن مواجه شدند و خسارت بيشتري ديدند.

 

 

 

 

 

 

آخرین خبرها را در همین بخش پیگیری نمائید.

 

 

 

 

 

عكس هاي آب گرفتگي در روستا كه از سوي سيد محمد هاشمي كرويي(دهيار بالاكروكلا)، ليلا عليجان زاده ايمني و حاج سيد يعقوب حسيني ايمني ارسال شده است، از نظر مي گذرانيم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+1 # افشین لاسمی ایمنی در تاریخ: شنبه 14 فروردين 1395 ، ساعت 10:01 ق ظ
باسلام و تبریک سال نو.
و باتشکر از اطلاع رسانی جناب آقای امینی.
امیدوارم که این زنگ خطرها به چشم مسولین استانی و کشوری برسه که چاره اندیشی بهتر و کارشناسی بیشتر برای پیشگیری این عواقب تلخ باشند.
مردم فهیم روستاهم برای کمک به لایروبی رودخانه قبل از اتفاقات تلخ حضور بهم برسانند و دهیاران محترم و زحمتکش هم باگرفتن بودجه و تهیه ابزار کار، همیار مردم فهیم روستا باشند.
انشالاه که این آخرین خبر نگران کننده سال باشه و زندگی همه مردم زادگاهمان به خوشی و شادی سپری بشه.
عزیزان و سروران گرامی با درختکاری و پوشش گیاهی!!!!! پیشگیری از وقوع همچین وقایعی را می توان تصور کرد و دور از انتظار نیست.

ایام به سعادت
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20